مدیاپلیر VLC VLC که بهترین پخش‌کننده فیلم و موسیقی متن‌باز جهان محسوب می‌شود، در طی این ۱۷ سالی که از عمرش می‌گذرد همواره به‌روز باقی مانده است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مدیاپلیر این است که تقریبا در هر پلتفرمی اجرا می‌شود. چندی پیش نسخه‌ی سوم این برنامه عرضه شد که همراه با آن ویژگی‌های قابل توجهی به این برنامه افزوده شد. از میان آن‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای و ویدیوهای HDR اشاره کنیم. از میان این ویژگی‌ها، ۴ مورد جذاب و جالب توجه را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پشتیبانی از ویدیوهای HDR

ویدیوهای HDR (محدوده‌ی دینامیکی گسترده) آینده‌ی تمام ویدیوها محسوب می‌شوند. این فرمت به ویدیوها اجازه می‌دهد که از کنتراست بالاتر، طیف وسیع‌تر رنگ‌ها و روشنایی بیشتر بهره ببرند. اگر بخواهیم این مطلب را به‌صورت ساده‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که ویدیوهای HDR زیباتر از ویدیوهای غیر HDR هستند.

مدیاپلیر VLC اندروید

در زمینه‌ی فناوری HDR، فرمت‌های مختلفی وجود دارند. نسخه‌ی سوم مدیاپلیر VLC از فرمت HDR10 پشتیبانی می‌کند. برای مشاهده‌ی چنین محتواهایی، فقط نرم‌افزار کافی نیست و باید تلویزیون، کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمندی داشته باشید که از این فرمت پشتیبانی کند.

۲. پخش ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای

امروزه گجت‌های متنوعی برای ضبط ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای عرضه شده‌اند، اما مشکل اصلی در هنگام مشاهده و اشتراک‌گذاری این ویدیوها نمود پیدا می‌کند. تا حالا، کاربران برای مشاهده‌ی چنین ویدیوهایی به ناچار از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای اختصاصی دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای استفاده می‌کردند یا اینکه چنین ویدیوهایی را به یوتیوب یا فیس‌بوک آپلود می‌کردند و با فشرده‌سازی این ویدیوها کنار می‌آمدند.

مدیاپلیر VLC کامپیوتر

اما دیگر این‌گونه نیست. حالا با بهره‌گیری از نسخه‌ی سوم مدیاپلیر VLC می‌توانید به راحتی و بدون افت کیفیت، ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای را پخش و مشاهده کنید.

۳. پشتیبانی از کروم‌کست

اگر ویدیوهای باکیفیت زیادی در گجت‌های خود دارید و می‌خواهید بدون استفاده از کابل HDMI آن‌ها را از طریق تلویزیون خود تماشا کنید، بهترین راه‌حل استفاده از دانگل کروم‌کست است.

مدیاپلیر VLC ویندوز

بعد از چند سال تلاش، بالاخره در نسخه‌ی جدید مدیاپلیر VLC شاهد پشتیبانی از این فناوری مفید هستیم. با استفاده از این مدیاپلیر به‌راحتی می‌توانید محتواهای خود را از طریق کروم‌کست به تلویزیون استریم کنید. گجت‌های اندرویدی و ویندوزی از کروم‌کست پشتیبانی می‌کنند (macOS در حال حاضر از کروم‌کست پشتیبانی نمی‌کند).

۴. پخش روان‌تر ویدیوهای ۴K و ۸K

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب نسخه‌ی جدید مدیاپلیر VLC ، امکان پخش ویدیوهای ۴K و ۸K با سخت‌افزارهای ضعیف‌تر است. این یعنی حتی اگر گجت شما از چنین رزولوشن‌هایی پشتیبانی نکند، مدیاپلیر VLC با فشار بیشتر بر تراشه‌ی گرافیکی، امکان نمایش روان و بدون افت ویدیوهای ۴K و ۸K را فراهم می‌کند.

منبع: mashable

مطلب ۴ ویژگی جذاب نسخه‌ی جدید مدیاپلیر VLC برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala