مرورگر سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در گوشی‌های گلکسی تعبیه شد. از آن زمان به بعد، این مرورگر تغییر و تحولات زیادی را از سر گذرانده و از سال ۲۰۱۷ هم نسخه‌ی عمومی آن برای تمام گوشی‌های اندرویدی عرضه شد. با وجود اینکه بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی از مرورگر کروم بهره می‌برند، اما مرورگر سامسونگ هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه نگاهی مختصر و مفید به مهم‌ترین ویژگی‌های این مرورگر می‌اندازیم.

رابط کاربری

رابط کاربری

اولین چیزی که در مورد این مرورگر توجهات را به خود جلب می‌کند، رابط کاربری آن است. در این رابط کاربری، دکمه‌های اصلی در پایین مرورگر قرار گرفته‌اند که با توجه به بزرگ‌تر شدن نمایشگرهای گوشی‌ها، چنین مشخصه‌ای کار کاربر را تا حد زیادی راحت‌تر می‌کند. در این بخش، به ترتیب از چپ به راست دکمه‌های بازگشت، رفتن به جلو، هوم، بوکمارک‌ها و تب‌ها قرار دارند. در سمت چپ پایین رابط کاربری،یک آیکون به شکل سه نقطه عمودی قرار دارد که یک میانبر برای مشخصه‌های مختلفی مانند فعال کردن حالت تاریک، تغییر اندازه متن، باز کردن تب جدید و به اشتراک‌گذاری آدرس سایت موردنظر محسوب می‌شود.

حریم خصوصی

حریم خصوصی

در این مرورگر قابلیت‌های زیادی برای حفظ حریم خصوصی کاربران وجود دارد. علاوه بر اینکه می‌توان از «حالت مخفی» (Secret mode) استفاده کرد، بلکه در بخش تنظیمات این مرورگر، می‌توان افزونه‌هایی را برای جلوگیری از نمایش تبلیغات سایت‌ها نصب کرد؛ افزونه‌هایی که عملکرد بسیار خوبی دارند. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب توجه این مرورگر، بررسی آدرس سایت‌ها با توجه به بانک اطلاعاتی سامسونگ است. این یعنی اگر مرورگر سامسونگ تشخیص بدهد که سایت مذکور جزو سایت‌های خطرناک محسوب می‌شود، به کاربر هشدار می‌دهد و در نهایت کاربر با صلاحدید خود می‌تواند وارد سایت موردنظر شود.

حالت مطالعه و حالت تاریک

حالت مطالعه و حالت تاریک

یکی از ویژگی‌های جذاب مرورگر سافاری موجود در گجت‌ها این است که حالت مطالعه به‌صورت یکپارچه در آن تعبیه شده است. این یعنی با فعال کردن این حالت، شکل و شمایل صفحه وب موردنظر برای تجربه‌ی بهتر در مطالعه تغییر می‌کند. هرچند از طریق روش‌هایی می‌توان این حالت را در کروم هم پیاده کرد، اما مرورگر سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض از این قابلیت بهره می‌برد و خیلی راحت می‌توان از آن استفاده کرد. در این حالت می‌توان مواردی مانند رنگ پس‌زمینه، نوع و سایز فونت را تغییر داد.

یکی دیگر از مشخصه‌های قابل توجه، حالت نمایش تاریک و حالت کنتراست بالا است. در نگاه اول،این دو ویژگی یکسان به نظر می‌رسند، اما باید بگوییم حالت کنتراست بالا در حقیقت همان حالت تاریک ولی با کنتراست بسیار بالاتری است. به همین خاطر، افرادی که از لحاظ بینایی مشکل دارند، می‌توانند از حالت کنتراست بالا بهره ببرند و محتواهای موجود در سایت‌ها را بهتر مشاهده کنند. فعال و غیرفعال کردن حالت تاریک هم بسیار ساده است و کافی است از همان صفحه اصلی مرورگر بر آیکون سه نقطه عمودی موجود در سمت چپ پایین مرورگر ضربه بزنید و گزینه‌ی مربوط به حالت تاریک را انتخاب کنید.برای حالت کنتراست بالا هم باید در بخش Setting به قسمت Accessibility مراجعه کنید.

سخن آخر

در نگاه اول، مرورگر سامسونگ مانند دیگر مرورگرهای پیش‌فرض گوشی‌ها به نظر می‌رسد که اکثرا کیفیت قابل توجهی ندارند. اما با کمی بررسی، می‌توانیم ببینیم که این مرورگر از بسیاری از جهات بهتر از مرورگر کروم است و در این موارد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با وجود برندهای مشهوری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، سامسونگ با تبلیغات زیاد و بازاریابی‌های مؤثر می‌تواند شهرت این مرورگر بی‌سروصدا ولی قدرتمند را افزایش دهد.

مطلب مرورگر سامسونگ؛ ساده، امن، قدرتمند برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala