شب گذشته واتس اپ با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که از این پس، کاربران فقط ۵ بار می‌توانند یک پیام مشخص را فوروارد کنند. به گزارش رویترز، این محدودیت برای تمام کاربران واتس اپ در سرتاسر دنیا فعال می‌شود.

واتس‌اپ این محدودیت را برای مبارزه و کاهش سرعت اشاعه اخبار جعلی عملی می‌کند. اگرچه در آمریکا پخش اخبار جعلی در فیسبوک یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود، اما بسیاری از کشورها با مشکل پخش اخبار جعلی در واتس‌اپ روبرو هستند. به‌عنوان مثال در برزیل، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اخبار دروغین زیادی از طریق واتس اپ به‌سرعت پخش می‌شد.

واتس اپ در ماه ژوئیه اعلام کرد که  تمامی کاربران برای فوروارد کردن پیام با محدودیت ۲۰ مرتبه‌ای روبرو هستند و در این میان محدودیت فوروارد ۵ مرتبه‌ای را برای کشور هند عملی کرد. قبل از اجرای این محدودیت، کاربران می‌توانستند یک پیام را برای حداکثر ۲۵۶ نفر ارسال کنند. همچنین در همین دوران، واتس اپ اعلام کرد که پیام‌های فوروارد شده دارای برچسبی خواهند بود که نشان می‌دهد فرد مذکور پیام موردنظر را تایپ نکرده بلکه آن را از جایی دیگر فرستاده است. این تصمیم واتس‌اپ در پی انتشار گسترده اخبار جعلی مربوط به سرقت کودکان در هند صورت گرفت که منجر به کشته شدن افراد زیادی شد.

اگرچه این محدودیت تا حدی می‌تواند سرعت انتشار اخبار جعلی را کاهش دهد، اما آنچنان هم محدودکننده نخواهد بود. زیرا همچنان افراد می‌توانند هر پیام را برای ۵ گروه ارسال کنند و هر گروه از حداکثر ۲۵۶ نفر تشکیل شده است. یعنی با وجود این محدودیت، افراد می‌توانند یک پیام مشخص را روانه‌ی تقریبا ۱۳۰۰ کاربر کنند.

چالش‌های مبارزه با اخبار جعلی در واتس اپ تفاوت‌های زیادی با این چالش‌ها در فیسبوک دارد زیرا عملکرد این دو پلتفرم تا حد زیادی متفاوت است. برخلاف فیسبوک، بیشتر اشتراک‌گذاری پیام‌های واتس اپ از طریق گروه‌ها خصوصی انجام می‌گیرد که منجر به سخت‌تر شدن کنترل آن‌ها می‌شود.

منبع: The Verge

The post محدودیت فوروارد کردن پیام در واتس‌اپ افزایش یافت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala