گاهی اوقات به نظر می‌رسد سیستم‌عامل‌ها به خودی خود دیگر اهمیت چندانی ندارند. البته مطمئناً همواره کاربرانی هستند که ساعت‌ها در رابطه با مزایا و معایب این سیستم‌عامل‌ها بحث می‌کنند، اما برای بیشتر کاربران عادی، تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود ندارد. بیشتر افراد معمولی، کارهای خود را از طریق مرورگر انجام می‌دهند که در انواع و اقسام پلتفرم‌ها ظاهر و عملکرد یکسانی دارند. برخی از محبوب‌ترین برنامه‌ها مانند اسپاتیفای و فتوشاپ هم برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و macOS عرضه شده‌اند و در هر دو کارکرد یکسانی دارند. اما در نهایت، هنوز هم انتخاب سیستم‌عامل دسکتاپ اهمیت زیادی دارد که در ادامه این دلایل را تشریح می‌کنیم.

نرم‌افزارهای از پیش نصب شده

ویندوز

بدون شک یکی از مهم‌ترین نکات قوت سیستم‌عامل macOS، نرم‌افزارهایی است که به همراه آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از بین آن‌ها می‌توانیم به Mail، سافاری، Messages، فیس‌تایم، آیتونز و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم. البته باید اذعان کنیم برنامه‌هایی مانند Pages، Numbers و KeyNote در مقایسه با مایکروسافت آفیس حرف چندانی برای گرفتن ندارند ولی در هر صورت نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کنند و در ضمن رایگان هستند.

در همین رابطه می‌توانیم به iMovie برای ویرایش فیلم و GarageBand برای ویرایش موسیقی هم اشاره کنیم که این دو مورد هم رایگان هستند و البته معادل آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز دیده نمی‌شود. با توجه به اینکه اپل انواع و اقسام برنامه‌ها را در macOS قرار می‌دهد، بسیاری از کاربران نیازی به نصب برنامه‌های ثالث ندارند.

ویندوز

در طرف ویندوز برای بخش‌هایی مانند ایمیل، تقویم و فهرست مخاطبین برنامه‌های ساده‌ای قرار دارد. همچنین در این سیستم‌عامل اسکایپ و مرورگر مایکروسافت اج هم تعبیه شده و ابزارهای ساده‌ای برای ویرایش عکس، موسیقی و فیلم دیده می‌شود. اما برخی از محبوب‌ترین برنامه‌ها، مانند Movie Maker دیگر وجود خارجی ندارند و مایکروسافت دیگر توجهی به برنامه‌هایی مانند مدیا پلیر نشان نمی‌دهد.

گرچه برای ویندوز هزاران برنامه ثالث جذاب وجود دارد که بسیاری از آن‌ها هم رایگان هستند، اما از لحاظ برنامه‌های موجود در سیستم‌عامل، macOS وضعیت بهتری دارد. البته شاید مایکروسافت این موضوع را مطرح کند که مجموعه آفیس (چه در ویندوز و چه در macOS) جوابگوی بخش اعظمی از نیازهای کاربران هستند اما کاربران برای استفاده از آن‌ها باید مبلغی را بپردازند.

چرا اهمیت دارد: اپل تعداد بیشتری از برنامه‌های باکیفیت را در سیستم‌عامل خود قرار می‌دهد که منجر به کاهش هزینه‌های کاربران می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی چه تفاوت‌هایی دارند؟

گیمینگ و واقعیت مجازی

گیمینگ و واقعیت مجازی

همین ابتدای امر باید بگوییم که اگر اهل گیمینگ و واقعیت مجازی هستید، ویندوز گزینه‌ی بسیار بهتری به حساب می‌آید. اگرچه هدست‌های HTC Vive حالا با macOS موهاوی هم سازگار هستند، ولی چنین موضوعی برای آکیولس ریفت دیده نمی‌شود و هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت هم مطابق انتظارات تنها با ویندوز سازگار است. در ضمن اگر از کنسول ایکس‌باکس استفاده می‌کنید، کامپیوتر ویندوز ۱۰ یک همراه ایدئال برای آن محسوب می‌شود.

هرچند macOS تا حدی از قابلیت‌های مربوط به گیمینگ پشتیبانی می‌کند ولی فاصله‌ی زیادی با ویندوز دارد. بیشتر کامپیوترهای مک از لحاظ کارت گرافیک توان چندانی ندارند ولی باید بگوییم که از پردازنده گرافیکی اکسترنال پشتیبانی می‌کنند و به همین خاطر، بسیاری از کامپیوترهای مبتنی بر macOS به‌صورت پیش‌فرض نمی‌توانند تجربه‌ی گیمینگ رده بالایی را به ارمغان بیاورند.

گیمینگ و واقعیت مجازی

اما در مورد کامپیوترهای ویندوزی، دست گیمرها بسیار بازتر است و علاوه بر زیاد بودن تعداد بازی‌ها، به انواع و اقسام لوازم جانبی باکیفیت و جذاب هم دسترسی دارند. به همین خاطر، گیمرهای حرفه‌ای از ویندوز استفاده می‌کنند. اپل هم اخیراً تصمیم گرفته توجه بیشتری به گیمینگ و واقعیت مجازی در macOS نشان بدهد که امید چندانی به موفقیت این رویکرد وجود ندارد زیرا توسعه‌دهندگان و سازندگان علاقه‌ی چندانی به این پلتفرم ندارند. به همین خاطر اپل بهتر است به برتری در حوزه گیمینگ موبایل قناعت کند.

چرا اهمیت دارد: ویندوز در زمینه‌ی واقعیت مجازی و گیمینگ برتری قابل توجهی دارد و بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای به جای استفاده از کنسول‌ها، ترجیح می‌دهند از کامپیوترهای ویندوزی استفاده کنند. اما سیستم‌عامل macOS اگرچه قدرتمند است و ویژگی‌های قابل توجهی دارد، اما در زمینه‌ی گیمینگ حرفی برای گفتن ندارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای خریدن کامپیوتر ویندوزی به جای کامپیوتر اپل

رابط کاربری

رابط کاربری

این بخش احتمالاً سلیقه‌ای‌ترین بخش مقایسه بین این دو سیستم‌عامل به‌حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، مایکروسافت موفق شده رابط کاربری و کلیت ظاهر ویندوز را بسیار بهتر کند و حالا مانند macOS یک سیستم‌عامل چشم‌نواز محسوب می‌شود. اما در نهایت انتخاب بهترین گزینه در زمینه‌ی رابط کاربری تا حد زیادی به سلیقه شخصی کاربران ربط دارد.

برخی از کاربران می‌گویند استفاده از File Explorer ویندوز در مقایسه با Finder ساده‌تر است و خیلی زود می‌توان ویژگی‌های مختلف آن را یاد گرفت. اما باید بگوییم که این موضوع تا حد زیادی به تجربه کاربران بستگی دارد و فردی که سال‌ها با ویندوز کار کرده و میان‌برها و ترفندهای آن را یاد گرفته، مطمئناً با بخش‌های مختلف آن هم احساس راحتی بیشتری می‌کند. اپل و مایکروسافت طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته، بارها در این زمینه از نوآوری‌های یکدیگر استفاده کرده‌اند که حداقل در این بخش، فاصله‌ی بزرگی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

رابط کاربری

چرا اهمیت دارد: رابط کاربری یکی از بخش‌هایی است که هر دو سیستم‌عامل عملکرد بسیار خوبی دارند. مایکروسافت و اپل در زمینه‌ی خلق ظاهر جذاب برای سیستم‌عامل‌های خود موفق ظاهر شده‌اند. اگرچه در زمینه‌ی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ، بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند که از محصولی که با آشنایی بیشتری دارند، استفاده کنند.

اکوسیستم وسیع‌تر

امروزه در دنیای تکنولوژی، روزبه‌روز ارتباط بین گجت‌ها و انواع و اقسام محصولات با یکدیگر بیشتر می‌شود. به همین خاطر انتخاب بین ویندوز و macOS فقط انتخاب بین دو سیستم‌عامل نیست، بلکه کاربران دو اکوسیستم مختلف را انتخاب می‌کنند. اگرچه آیفون با ویندوز سازگار است و این موضوع برای گوشی‌های اندرویدی و macOS هم صدق می‌کند، اما اگر مثلاً سعی کنید صرفاً از محصولات اپل استفاده کنید، زندگی شما ساده‌تر می‌شود. به‌عنوان مثال اگر مالک اپل TV هستید، از طریق ویندوز فقط می‌توانید فایل‌های صوتی را روانه‌ی آن کنید ولی با macOS، به‌راحتی می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری را استریم کنید.

اگر همه کارهای خود را با آیفون انجام می‌دهید، تمام موارد موجود در تقویم، فهرست مخاطبین، یادداشت‌ها و بسیاری از موارد دیگر، به سادگی با کامپیوتر مبتنی بر macOS سینک می‌شوند. البته چنین کاری را می‌توانید برای کامپیوتر ویندوزی هم انجام دهید، ولی باید مراحل بیشتری را پشت سر بگذارید. اگر هم از گجت‌های مبتنی بر پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم از سرویس‌های مایکروسافت و اپل دوری کنید و در عوض به استفاده از سرویس‌های ابری گوگل روی بیاورید. خوشبختانه هم ویندوز و هم macOS به خوبی از سرویس‌های ابری گوگل پشتیبانی می‌کنند.

رابط کاربری

اکوسیستم اپل تا حد زیادی به این شرکت و تعداد اندکی از شرکای تجاری آن متکی است که در مقایسه با ویندوز وسعت چندانی ندارد. با این حال، با توجه به پشتیبانی برخی از تلویزیون‌ها از AirPlay و این موضوع که به‌زودی از اسپیکرهای Sonos هم از AirPlay پشتیبانی می‌کند، به نظر می‌رسد اپل قصد دارد این اکوسیستم را وسیع‌تر کند. با این حال، ویندوز از لحاظ تنوع اکوسیستم، بهتر از macOS به حساب می‌آید. به همین خاطر اگر می‌خواهید از گجت‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های مختلف بهره ببرید، بهتر است به استفاده از ویندوز روی بیاورید.

چرا اهمیت دارد: اگرچه از اکوسیستم اپل به‌عنوان یک باغ محصور یاد می‌کنند، اما همین بسته بودن فضا باعث شده کاربران گجت‌های مختلف این شرکت، از تجربه‌ی کاربری بهتر و یکپارچه‌تری بهره ببرند. اما در طرف مقابل، کاربران ویندوز دستشان بازتر است و راحت‌تر می‌توانند از گجت‌های مختلف استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای خریدن کامپیوتر اپل به جای کامپیوتر ویندوزی

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی

زمانی که صحبت از امنیت و حریم خصوصی می‌شود، برنده‌ی بی چون‌وچرا این موضوع، اپل است. این موضوع برای اپل اهمیت بسیاری زیادی دارد و در ضمن با توجه به اینکه بیشتر کامپیوترهای دسکتاپ سرتاسر جهان مبتنی بر ویندوز هستند، بیشتر بدافزارها برای این سیستم‌عامل توسعه می‌یابد. به همین خاطر از لحاظ آماری، اگرچه macOS در برابر نفوذ کاملاً مقاوم نیست، اما امنیت آن بسیار بیشتر از ویندوز است.

البته شکاف بین آن‌ها دیگر مانند گذشته وسیع نیست. این روزها اگر در ویندوز سیستم خود از یک آنتی‌ویروس مناسب کنید، دیگر نگرانی چندانی بابت نفوذ بدافزارها ندارید. علاوه بر این، حتی اگر از آنتی‌ویروس ثالث استفاده نکنید ولی جدیدترین آپدیت‌های ویندوز ۱۰ (به همراه ابزار داخلی Windows Defender) را دانلود و نصب کنید، در برابر خطرهای امنیتی مهم ایمن می‌شوید. بیشترین فاجعه‌های امنیتی برای نسخه‌های قدیمی ویندوز رخ می‌دهند یا اینکه اصلاً ارتباطی با سیستم‌عامل ندارند.

امنیت و حریم خصوصی

از لحاظ مجوزهای دسترسی، هم ویندوز و هم macOS به کاربران اجازه می‌دهند که دسترسی‌های برنامه‌ها به مواردی مانند دوربین، میکروفون، موقعیت مکانی و دیگر موارد را کنترل کنند. در رابطه با حفظ حریم خصوصی هم اگرچه اپل همواره سروصدای زیادی راه می‌اندازد، ولی تفاوت محسوسی بین ویندوز و macOS دیده نمی‌شود. زیرا قوانین مایکروسافت و اپل در این زمینه تقریباً یکسان است و نحوه کسب‌وکار این دو شرکت هم طوری است که نیازی به فروش اطلاعات شخصی کاربران ندارند و عمدتا شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک بر این مبنا حرکت می‌کنند.

چرا اهمیت دارد: موضوع محکم اپل در رابطه با حریم خصوصی بدین معناست که احتمال نشت اطلاعات و عکس‌های شما در اینترنت کمتر است. در سال‌های اخیر هم ویندوز در این زمینه تا حد زیادی بهبود یافته ولی در نهایت اگر این موضوع برای شما بسیار اهمیت دارد، فارغ از اینکه کاربر ویندوز هستید یا macOS، شخصاً باید اقداماتی را انجام دهید و همواره مراقب باشید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

امنیت و حریم خصوصی

از لحاظ مقرون‌به‌صرفه بودن گجت‌های مبتنی بر ویندوز و macOS، طی سال‌های گذشته ویندوز همواره وضعیت بهتری داشته زیرا مثلاً نمی‌توانید یک لپ‌تاپ ۳۰۰ دلاری مبتنی بر macOS را پیدا کنید. برای دانش‌آموزان و دانشجویان، کاربران معمولی و تقریباً تمام افرادی که بودجه محدودی دارند، خرید سیستم ویندوزی عاقلانه‌تر است.

اما در این میان، بسیاری از افراد با کمال میل حاضرند پول بیشتری را بپردازند تا محصولی از اپل را خریداری کنند. البته باید بگوییم که کاربران سیستم‌های مبتنی بر مک سال‌های بیشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند و افت عملکرد آن‌ها دیرتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

علاوه بر این، کاربران برای خرید سیستم‌های مبتنی بر ویندوز دستشان تا حد زیادی باز است و از بین انواع و اقسام سازندگان می‌توانند لپ‌تاپ، کامپیوتر All In One یا کامپیوتر معمولی انتخاب کنند. این موضوع مزایا و معایب خود را دارد ولی در نهایت به معنای بیشتر بودن حق انتخاب کاربران است.

امنیت و حریم خصوصی

کامپیوترهای مبتنی بر هر دو سیستم‌عامل عملکرد قابل توجهی دارند و به خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران هستند. این موضوع هم تا حد زیادی سلیقه‌ای است و به همین خاطر با قاطعیت نمی‌توان یک برنده نهایی را مشخص کرد.

چرا اهمیت دارد: ویندوز از سخت‌افزارهای متنوع با قیمت‌های گوناگون پشتیبانی می‌کند. حقیقت این است که روی هم رفته، کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز، ارزان‌تر از سیستم‌های macOS هستند و برای بسیاری از کاربران، قیمت مهم‌ترین معیار محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ برنامه رایگان برای حل مشکلات آزاردهنده ویندوز و macOS

منبع: Gizmodo

The post چرا انتخاب بین ویندوز و macOS هنوز اهمیت دارد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala