بیشتر کاربران فقط زمانی که به مشکلی برمی‌خورند به فکر پاک‌سازی گوشی خود می‌افتند. گوشی‌های مبتنی بر اندروید به اندازه کافی هوشمند هستند و چنین کاری را تا حد زیادی به صورت خودکار انجام می‌دهند اما هرچند وقت یک‌بار بهتر است که شخصا دست به پاک‌سازی گوشی بزنید. تأثیر این کار را دست کم نگیرید زیرا انجام آن می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

در این زمینه، برای سیستم‌عامل اندروید اپلیکیشن‌های متعددی عرضه شده که همین موضوع انتخاب را برای کاربران سخت‌تر می‌کند. در بهترین حالت، یک اپلیکیشن پاک‌سازی نامناسب بخشی از حافظه داخلی را اشغال می‌کند و در بدترین حالت، چنین اپلیکیشنی می‌تواند برای گوشی شما انواع بدافزارها را به ارمغان بیاورد. در ادامه به ۵ مورد از بهترین اپلیکیشن‌های پاک‌سازی اندروید می‌پردازیم که البته به غیر از این ۵ مورد، می‌توان به تعداد زیادی از دیگر اپلیکیشن‌ها هم اشاره کرد.

Droid Optimizer

اندروید

Droid Optimizer یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید برای پاک‌سازی محسوب می‌شود و در پلی استور بیش از ۱ میلیون کاربر آن را دانلود کرده‌اند. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای دارد و به‌خصوص برای کاربران مبتدی راهنماهای خوبی را در ارتباط با قابلیت‌های مختلف ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن از سیستم امتیازبندی استفاده می‌کند و با این کار می‌توانید از وضعیت حافظه داخلی، حافظه رم و موارد این‌چنینی خبردار شوید.

در ضمن این اپلیکیشن اندروید به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌ی مشخصی را برای پاک‌سازی مشخص کنید تا به‌صورت منظم و خودکار چنین کاری را انجام دهد. با این کار، کش گوشی پاک می‌شود، اپلیکیشن‌های پس‌زمینه متوقف می‌شوند و در ضمن نباید حذف فایل‌های غیر ضروری را از قلم بیندازیم. اگر هم می‌خواهید به‌راحتی چندین فایل را به‌صورت هم‌زمان حذف کنید، می‌توانید از این اپلیکیشن بهره ببرید.

رابط کاربری و قابلیت‌های آن چندان پرزرق‌وبرق نیست ولی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. در هر صورت اگر برای پاک‌سازی گوشی به دنبال یک اپلیکیشن ساده هستید، استفاده از Droid Optimizer را توصیه می‌کنیم.

CCleaner

اندروید

این برنامه که در بین کاربران کامپیوترهای دسکتاپ طرفداران پروپاقرص زیادی دارد، نسخه اندروید آن هم عرضه شده است. اگرچه این اپلیکیشن اندروید کاملا بی‌نقص نیست، ولی نسبت به بسیاری از دیگر اپلیکیشن‌های مشابه عملکرد بهتری دارد. مهم‌ترین قابلیت این اپلیکیشن، حذف کش اپلیکیشن‌های مختلف، پاک کردن پوشه‌های خالی و حذف کردن تاریخچه موارد مختلف است.

در ضمن باید به مشخصه App Manager هم اشاره کنیم که به شما اجازه می‌دهد به‌راحتی چندین اپلیکیشن را به‌صورت همزمان حذف کنید. پنل System Info هم وضعیت فعلی پردازنده، حافظه رم و دیگر موارد مشابه را به‌صورت مختصر و مفید نمایش می‌دهد. این اپلیکیشن رایگان است ولی با پرداخت مبلغ موردنظر می‌توانید از امکانات بیشتری بهره ببرید. اگرچه از لحاظ امکانات مختلف حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما همین قابلیت‌های محدود هم به‌خوبی جوابگوی نیازهای بسیاری از کاربران هستند.

All-in-One Toolbox

اندروید

پاک‌سازی گوشی تنها بخشی از قضیه محسوب می‌شود. اگر بخواهید در کنار این کار، از وضعیت باتری، دمای پردازنده و دیگر موارد این‌چنینی خبردار شوید، بهتر است به بهره‌گیری از اپلیکیشن All-in-One Toolbox روی بیاورد. این اپلیکیشن اندروید از قابلیت‌های پاک‌سازی مشابه دیگر اپلیکیشن‌های هم‌رده خود بهره می‌برد.

قابلیت Boost به شما اجازه می‌دهد که تنها با یک ضربه، از دست کش سیستم، اپلیکیشن‌های پس‌زمینه و دیگر موارد مشابه خلاص شوید. برای برنامه‌ریزی این قابلیت تا به‌صورت خودکار این فرایند صورت بگیرد، باید مبلغی بپردازید. بخش Battery Saver برای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شارژ زیادی از باتری گوشی شما باقی نمانده که با فعال‌سازی آن، عملکرد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه محدود می‌شود تا عمر باتری افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، باید به قابلیت‌های حذف دسته‌جمعی اپلیکیشن‌ها، ابزارهای پیشرفته برای پاک‌سازی و آنالیز وای‌فای هم اشاره کنیم. همانطور که از اسم این اپلیکیشن اندروید پیداست، All-in-One Toolbox تلاش می‌کند به‌عنوان یک ابزار همه‌فن‌حریف مثمر ثمر واقع شود.

SD Maid

اندروید

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اندروید در این زمینه، SD Maid نام دارد و با باز کردن آن، با ۴ گزینه اصلی مواجه می‌شوید. اولین گزینه CorpseFinder نام دارد که به دنبال پوشه‌های باقی‌مانده از اپلیکیشن‌های حذف شده می‌گردد. SystemCleaner هم فایل‌ها و پوشه‌هایی را پیدا می‌کند که حذف آن‌ها آسیبی به سیستم وارد نمی‌کند.

AppCleaner هم دقیقا همین کار را برای اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهد. البته برای بهره‌گیری از این مشخصه، باید مبلغ موردنظر را برای نسخه حرفه‌ای بپردازید. در ضمن باید به گزینه Databases هم اشاره کنیم که داده‌های ذخیره شده اپلیکیشن‌ها در گوشی را بهینه‌سازی می‌کند.

Norton Clean

اندروید

به غیر از CCleaner که شرکت Avast مدیریت آن را بر عهده دارد، دیگر اپلیکیشن‌های معرفی شده در این فهرست از جانب شرکت‌های مشهور نیستند. اما برای اپلیکیشن‌های اندروید که در زمینه‌ی پاک‌سازی فعالیت نمی‌کنند، نمی‌توانیم نامی از Norton Clean نبریم که برادر کوچک‌تر آنتی‌ویروس Norton محسوب می‌شود.

مانند دیگر اپلیکیشن‌های مشابه، این مورد هم می‌تواند کش سیستم را پاک کند، فایل‌های اضافی را حذف کند و به شما کمک کند که به سرعت از دست اپلیکیشن‌های بلااستفاده خلاص شوید. در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های معرفی شده، Norton Clean رابط کاربری مدرن، ساده و جذابی دارد. این یعنی انواع و اقسام کاربران اندروید خیلی زود می‌توانند با بخش‌های مختلف و ویژگی‌های متنوع این اپلیکیشن آشنا شوند.

این اپلیکیشن از لحاظ ویژگی‌های گوناگون حرف زیادی برای گفتن ندارد و مانند دیگر برنامه‌های Norton، باید به حضور تبلیغات مختلف عادت کنید. اما در هر صورت، یکی از بهترین گزینه‌های موجود به حساب می‌آید.

هشدار برای بستن برنامه‌ها

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که بستن کامل اپلیکیشن‌های پس‌زمینه منجر به افزایش سرعت گوشی می‌شود و برخی از این اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم، چنین کاری را انجام می‌دهند. اما در اندروید استفاده از تمام ظرفیت حافظه رم لزوما یک مشکل به حساب نمی‌آید. در حقیقت، اندروید از روی عمد برای بهبود عملکرد سیستم از بخش زیادی از حافظه رم استفاده می‌کند. سیستم‌عامل اندروید به اندازه‌ای هوشمند است که برای بهبود عملکرد، می‌تواند سطح فعالیت اپلیکیشن‌های فعال را تنظیم کند. به همین خاطر، زمانی که اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را به‌صورت دستی می‌بندید، سیستم‌عامل باید فشار بیشتری متحمل شود و همین موضوع منجر به کاهش سرعت می‌شود.

در ضمن بیشتر اپلیکیشن‌های جدید اندروید هم از لحاظ مصرف باتری عملکرد غیر منطقی ندارند و حتی اگر بخش زیادی از شارژ را مصرف کنند، سیستم‌عامل در مورد این موضوع به شما هشدار می‌دهد. برای افزایش عمر باتری، مثلا می‌توانید عملکرد اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را محدود کنید نه اینکه آن‌ها را به‌طور کامل ببندید. این اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم، برای حذف فایل‌های بلااستفاده و کش سیستم مفید هستند ولی برای بستن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: ۵ ابزار مناسب برای باز کردن فایل‌های RAR

منبع: Make Use Of

The post معرفی ۵ اپلیکیشن اندروید برای پاک‌سازی گوشی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala