مطلب بهترین‌های سال ۹۵: اپلیکیشن برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

سرانجام در پرونده‌ی «برترین‌های دنیای فناوری و سرگرمی» نوبت به انتخاب بهترین اپلیکیشن‌های سال ۱۳۹۵ رسید. انتخاب بهترین اپلیکیشن سال اصلا کار آسانی نیست. هر سال تعداد زیادی اپلیکیشن جدید در زمینه‌های مختلف و برای پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود که هر کس با توجه به علاقه، سلیقه و حرفه‌اش ممکن است انتخاب کاملا متفاوتی داشته باشد. ما در دیجی‌کالا مگ برای رسیدن به ۵ اپلیکیشن برتر سال ۱۳۹۵ یک نظرسنجی مفصل بین اعضای تحریریه و کارشناسان دیجی‌کالا برگزار کردیم و به نتایجی رسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

۵) ارو لانچر (Arrow Launcher)

برترین اپلیکیشن های سال 1395 - ارو لانچر

یکی از اتفاقات جالب سال ۱۳۹۵ حضور پر رنگ مایکروسافت در حوزه‌ی تولید اپلیکیشن‌های موبایل برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون بود. مایکروسافت در یک سال گذشته تعداد نسبتا زیادی اپلیکیشن از جمله مایکروسافت پیکس (Microsoft Pix)، مایکروسافت سلفی (Microsoft Selfie)، نکست لاک‌اسکرین (Next Lockscreen)، ارو لانچر (Arrow Launcher) و کلیپ لیر (Clip Layer) برای اندروید و iOS منتشر کرد. ارو لانچر در این میان یکی از بهترین‌ها و مهم‌ترین‌ها بود؛ یک لانچر بسیار سبک و روان با امکاناتی کاربردی که به سرعت نظر بسیاری از طرفداران اندروید را به خود جلب کرد.

۴) سوییفت پلی‌گراندز (Swift Playgrounds)

برترین اپلیکیشن های سال 1395 - سوییفت پلی گراندز

اپل به خوبی می‌داند که حفظ اکوسیستم غنی iOS تا چه اندازه اهمیت دارد. به همین دلیل در چند سال اخیر تلاش کرده برنامه‌نویسی برای این پلتفرم را تا جای ممکن ساده کند. اپل اپلیکیشن «سوییفت پلی‌گراندز» (Swift Playgrounds) را در کنفرانس WWDC 2016 معرفی کرد. سوییفت پلی‌گراندز اپلیکیشنی مخصوص آیپد است که به طور ویژه برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان طراحی شده. این اپلیکیشن زبان برنامه‌نویسی سوییفت را به روشی آسان و به صورت گرافیکی آموزش می‌دهد که نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام افراد از هر سنی جذاب و دوست داشتنی است. در سوییفت پلی‌گراندز می‌توانید کدهای واقعی بنویسید و بلافاصله هم آن‌ها را اجرا کنید.

۳) کوییک (Quik)

برترین اپلیکیشن های سال 1395 - گوپرو کوییک

از نظر ما اپلیکیشن «کوییک» (Quik) حتی می‌توانست رتبه‌ی اول این فهرست را از آن خود کند. اپلیکیشن کوییک از آن دست اپلیکیشن‌هایی است که به درد همه می‌خورد و مشابه آن را هم کمتر دیده بودیم. این اپلیکیشن به طور ویژه برای ساختن ویدیو کلیپ‌های جذاب و دیدنی در کمترین زمان ممکن و با کمترین زحمت طراحی شده است. ویدیو کلیپ‌هایی که با وجود زحمت کمی که برایشان می‌کشید کاملا حرفه‌ای به نظر می‌رسند. کافی است بدانید اپلیکیشن کوییک را کمپانی مشهور ساخت دوربین‌های ورزشی گوپرو منتشر کرده تا باور کنید اغراق نمی‌کنیم. گوپرو از تکنولوژی هوش مصنوعی خود که پیش از این مخصوص دوربین‌های گوپرو بود در این اپلیکیشن استفاده کرده. بدین ترتیب این اپلیکیشن می‌تواند بهترین صحنه‌ها را تشخیص دهد و آن‌ها را مانند یک تدوینگر حرفه‌ای با هم ترکیب کند.

۲) پریزما (Prisma)

برترین اپلیکیشن های سال 1395 - پریزما

«پریزما» (Prisma) یکی از پدیده‌ها و جزو خبرسازترین اپلیکیشن‌های سال ۱۳۹۵ بود. اپلیکیشنی که با بهره گرفتن از هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌تواند عکس‌های کاملا معمولی را به تصاویر شبیه به آثار هنری و نقاشی‌های مشهور تبدیل کند. پریزما به سرعت رشد کرد تا جایی که در یک دوره‌ی زمانی شبکه‌های اجتماعی از عکس‌های آن پر شده بود. رشد پریزما به حدی زیاد بود که در نهایت توسعه‌دهندگان آن تصمیم گرفتند شبکه‌ی اجتماعی خاص خود را هم به این اپلیکیشن اضافه کنند تا علاقه‌مندان به پریزما در آن آثار خود را برای یکدیگر نمایش دهند.

۱) گوگل الو (Google Allo)

برترین اپلیکیشن های سال 1395 - گوگل الو

ظاهرا سال ۱۳۹۵ بیشتر سال درخشش نام‌های بزرگ بوده است. مایکروسافت، اپل، گوپرو و حال نوبت به گوگل می‌رسد. گوگل اپلیکیشن پیام‌رسان «الو» (Allo) را در کنفرانس Google I/O 2016 معرفی کرد. یک پیام‌رسان بسیار ساده و سر راست که هم برای اندروید و هم برای iOS منتشر شده. علاوه بر قابلیت‌های جالبی مانند «فریاد» و «نجوا»، چیزی که اپلیکیشن گوگل الو را از سایر پیام‌رسان‌ها متمایز می‌کند، حضور دستیار هوشمند گوگل یا همان Google Assistant در آن است. اگر نگاهی دوباره به فهرست ۵ اپلیکیشن برتر سال ۱۳۹۵ بیندازیم، می‌بینیم که هوش مصنوعی در ۳ اپلیکیشن نقش کلیدی دارد. به نظر می‌رسد دوره‌ی کدنویسی صرف به پایان رسیده و این هوش مصنوعی است که می‌تواند وجه تمایز و برتری اپلیکیشن‌ها باشد.

منبع متن: digikala