در iOS 15 یک ویژگی جدید به نام Focus قرار دارد که در بخش تنظیمات می‌توانید آن را پیدا کنید. روی هم رفته این قابلیت شباهت زیادی به Do Not Disturb دارد اما می‌توانید برای آن پروفایل‌های متفاوتی برای کار، خانه، سفر یا دیگر موارد تعریف کنید و برای هرکدام از این پروفایل‌ها هم قوانین متفاوتی برای نوتیفیکیشن‌ها مشخص کنید. همچنین یک گزینه وجود دارد که هنگام ارسال پیامک به شما، به طرف مقابل اطلاع داده می‌شود که شما نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را قطع کرده‌اید.

۱. افزایش تمرکز

۲. افزایش امکانات برای اشتراک‌گذاری

در تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های iOS مانند Photos، سافاری، Apple Music و Apple Podcasts حالا بخش‌های جدیدی به نام Shared With You وجود دارد. در این قسمت‌ها می‌توانید تمام مواردی که از طریق اپ Messages با شما به اشتراک گذاشته شده، مشاهده کنید.

۳. زمان‌بندی برای نوتیفیکیشن‌ها

iOS 15

در iOS 15 در بخش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانید گزینه‌ی Scheduled Summary را مشاهده کنید. با استفاده از این گزینه، می‌توانید مشخص کنید که نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های موردنظر شما در ساعات مشخص در کنار یکدیگر برای شما به نمایش دربیایند.

۴. حالت پرتره در فیس‌تایم

همانطور که می‌دانید، حالت پرتره پس‌زمینه‌ی افراد را محو می‌کند و حالا حین تماس‌های ویدیویی فیس‌تایم می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. زمانی که مشغول تماس ویدیویی هستید، بر روی تصویر خود ضربه بزنید تا بزرگ شود و سپس کافی است بر روی آیکون حالت پرتره که در سمت چپ بخش فوقانی قرار دارد، ضربه بزنید.

۵. اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به سلامتی

اگرچه برای تقریبا تمام افراد اطلاعات مربوط به سلامتی کاملا خصوصی و شخصی هستند، اما گاهی اوقات می‌خواهیم این اطلاعات را مثلا با پدر و مادر یا پزشک خود به اشتراک بگذاریم. اپلیکیشن Apple Health در iOS 15 به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی که در این اپلیکیشن قرار دارند را با افراد موردنظر خود به اشتراک بگذارند.

۶. بررسی ثبات راه رفتن

iOS 15

یکی دیگر از ویژگی‌های اپ Health در iOS 15 با عنوان Walking Steadiness ارائه شده است. این قابلیت نحوه‌ی راه رفتن کاربر را بررسی می‌کند و مثلا اگر به مرور زمان مشکلات مربوط به این موضوع شدیدتر شود، اعلام می‌کند که در آینده احتمال افتادن فرد حین راه رفتن وجود دارد. این مشخصه برای افراد سالمند و افرادی که دچار ناتوانی حرکتی هستند، مفید واقع می‌شود.

۷. قابلیت iCloud Private Relay

iOS 15

افرادی که از سرویس پولی iCloud+ استفاده می‌کنند، حالا می‌توانند از یک قابلیت جدید به نام iCloud Private Relay بهره ببرند. این قابلیت تا حدی کار VPN را انجام می‌دهد و حین استفاده از اینترنت، اطلاعات کاربران را رمزگذاری می‌کند.

۸. هشدار برای جا گذاشتن گجت‌های مختلف

اپلیکیشن Find My در iOS 15 قابلیت جدیدی دریافت کرده که مثلا وقتی فاصله‌ی آیفون نسبت به مک‌بوک یا اپل واچ از یک حدی بیشتر شود، نوتیفیکیشنی در رابطه با جا گذاشتن آن به نمایش در می‌آید.

۹. استفاده از دوربین برای خواندن متن

در iOS 15 قابلیت جدید به نام Live Text وجود دارد که از طریق اپلیکیشن دوربین یا Photos می‌توانید از آن استفاده کنید. این قابلیت به زبان ساده تمام نوشته‌های موجود در تصاویر را به متن دیجیتالی تبدیل می‌کند که سپس می‌توانید این متن‌ها را به راحتی کپی کنید. این قابلیت علاوه بر متن‌های تایپ شده، دستخط را هم تشخیص می‌دهد و از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کند.

۱۰. افزایش جزئیات در اپل مپس

iOS 15

اگر بر روی نقشه‌ی برخی شهرها در اپل مپس تا حد زیادی زوم کنید، می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی برخی از بناهای مهم را مشاهده کنید. از بین شهرهایی که چنین قابلیتی را دریافت کرده‌اند می‌توانیم به سان‌فرانسیسکو، لندن، نیویورک و لس‌آنجلس اشاره کنیم.

۱۱. مسیریابی با واقعیت افزوده

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید اپل مپس به طور مستقیم از گوگل مپس الگوبرداری شده و در برخی شهرها هنگام پیاده‌روی برای مسیریابی می‌توانید با استفاده از واقعیت افزوده مسیر خود را پیدا کنید.

۱۲. نصب افزونه‌های سافاری

iOS‌ 15‌

در iOS 15 مرورگر سافاری از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند. در بخش تنظیمات iOS به قسمت Safari و سپس Extensions سر بزنید تا ببینید در حال حاضر چه افزونه‌هایی در مرورگر شما فعال شده و برای دستیابی به افزونه‌های بیشتر باید به بخش More Extensions مراجعه کنید.

۱۳. گروه‌بندی تب‌ها در سافاری

یکی دیگر از امکانات جدید سافاری قابلیت گروه‌بندی تب‌ها در این مرورگر است. برای این کار بر روی آیکون مربوط به تب (به شکل دو مستطیل، سمت راست بخش پایینی) ضربه بزنید و سپس گزینه‌ی Tabs را انتخاب کنید و به همین سادگی می‌توانید تب‌های مختلف را گروه‌بندی کنید.

۱۴. فرمان حرکتی سافاری برای رفرش

در نسخه‌ی جدید سافاری مانند تقریبا تمام مرورگرهای موبایل، با کشیدن انگشت به پایین می‌توانید سایت موردنظر را رفرش کنید و برای انجام این کار دیگر لازم نیست بر دکمه‌ی مختص این کار ضربه بزنید.

۱۵. افزایش امکانات قابلیت Memories

در جدیدترین نسخه‌ی iOS قابلیت Memories که با ترکیب عکس‌ها می‌تواند کلیپ درست کند، بهبود یافته است. حالا اپل موزیک برای این کلیپ‌ها آهنگ پیشنهاد می‌دهد و همچنین این کلیپ‌ها از نظر بصری جذاب‌تر شده‌اند و در ضمن تعداد قالب‌های آماده هم افزایش یافته است.

۱۶. افزایش کنترل حریم خصوصی

iOS‌ 15‌‌

در بخش تنظیمات iOS 15 اگر به بخش Privacy سر بزنید و به انتهای این قسمت نگاه بیندازید، می‌توانید گزینه‌ی Record App Activity را مشاهده کنید. اگر این گزینه را فعال کنید، تمام دسترسی‌های ارائه شده به اپلیکیشن‌های مختلف طی ۷ روز گذشته ثبت می‌شود و می‌توانید ببینید کدام اپلیکیشن‌ها در چه ساعات و روزهایی خواستار دسترسی به داده‌های مربوط به موقعیت مکانی، عکس‌ها، فهرست مخاطبین و دوربین بوده‌اند.

۱۷. افزایش جذابیت مموجی

در هر نسخه‌ی جدید iOS امکانات مموجی افزایش پیدا می‌کند و iOS 15 هم از این قاعده مستثنا نیست. در این نسخه کاربران برای مموجی‌های موردنظر خود به امکانات بیشتری برای شخصی‌سازی دسترسی دارند.

۱۸. ذخیره‌سازی گواهینامه در Apple Wallet

در حال حاضر کاربران ساکن ۸ ایالت آمریکا می‌توانند گواهینامه‌ی خود را به صورت دیجیتالی در اپلیکیشن Apple Wallet ذخیره کنند. فرایند انجام این کار هم مشابه ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به کارت اعتباری است.

۱۹. تماشای دسته‌جمعی فیلم در فیس‌تایم

یکی از قابلیت‌های جذاب iOS 15 در حال حاضر فعال نیست اما طبق اعلام اپل به زودی با انتشار یک آپدیت فعال می‌شود. با فعال‌سازی این مشخصه، فیس‌تایم به کاربران اجازه می‌دهد که همزمان با دوستان خود از طریق تماس تصویری فیلم‌ها و سریال‌های موجود در اپل تی‌وی پلاس را به طور دسته‌جمعی تماشا کنند یا به آهنگ‌های اپل موزیک گوش دهند.

  • راهنمای خرید آیفون ۱۳؛ هر آنچه از گوشی‌های جدید اپل باید بدانید

منبع: Gizmodo

نوشته ۱۹ کار جدید که در iOS 15 می‌توانید انجام دهید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala