هنگام رونمایی از ویندوز ۱۱ مایکروسافت از اپلیکیشن PC Health Check نیز رونمایی کرد. کاربرانی که به نصب سیستم‌عامل جدید شرکت آمریکایی علاقه‌مند بودند با نصب این اپلیکیشن متوجه می‌شدند که آیا سیستم‌شان قادر به دریافت این سیستم‌عامل هست یا خیر.

اگر در جریان خبرهای مربوط به ویندوز ۱۱ باشید می‌دانید که مایکروسافت شرایط سختی را برای نصب آن در نظر گرفت. این شرکت در ابتدا اعلام کرد کاربرانی که از پردازنده‌های نسل ۸ به بالا استفاده می‌کنند قادر به نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم خود خواهند بود. همچنین قابلیت بوت ایمن (Secure Boot) هم باید در پنل بایوس فعال می‌شد تا کاربر می‌توانست با خیال راحت ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کند.

اپلیکیشن PC Health Check ویندوز ۱۱ با تست سخت‌افزار کاربر، او را از این بابت که سیستمش واجد شرایط دریافت سیستم‌عامل جدید است مطلع می‌کرد. اما کمی بعد، انتقادهایی به سیاست مایکروسافت پیرامون سخت‌گیری در عدم عرضه‌ی ویندوز ۱۱ برای سیستم‌های قدیمی وارد شد. به همین خاطر شرکت آمریکایی مجبور شد آن را از دسترس خارج و نسخه‌ی دیگری از آن را عرضه کند که این اتفاق امروز رخ داد.

  • نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای قدیمی ممکن خواهد بود

در حال حاضر اپلیکیشن PC Health Check ویندوز ۱۱ برای دانلود در دسترس قرار دارد و برای نصب آن سیستم شما باید از پردازشگر ۶۴ بیتی با حداقل دو هسته با فرکانس ۱ گیگاهرتز، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره ببرد در غیر این صورت حتما با ارور عدم نصب ویندوز ۱۱ مواجه خواهید شد. محدودیت دیگر که مربوط به TPM 2.0 بود همچنان پابرجاست و باید از طریق بایوس آن را فعال کنید.

با این همه سخت‌گیری، هنوز هم تعداد زیادی دستگاه وجود دارند که از حداقل مشخصات سخت‌افزاری بهره می‌برند اما قادر به دریافت ویندوز ۱۱ نیستند. پردازنده‌های نسل ۷ اینتل به پایین و تراشه‌های نسل دوم رایزن از این دسته پردازنده‌هایی هستند که ویندوز ۱۱ را علی‌رغم توان سخت‌افزاری بالا پشتیبانی نمی‌کنند.

مایکروسافت اما به کاربران این تراشه‌ها اعلام کرد که وضعیت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر کاربران سیستم‌هایی با این پردازنده‌ها در برنامه‌ی اینسایدر مایکروسافت برای دریافت ویندوز ۱۱ ثبت نام کنند و با این سیستم‌عامل به مشکل بر بخورند، امکان عرضه‌ی ویندوز ۱۱ برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. اگر هیچ مشکل خاصی وجود نداشته باشد، مایکروسافت پردازنده‌های نسل ۷ اینتل و رایزن ۲ را هم به جمع پردازنده‌های پشتیبانی شده توسط ویندوز ۱۱ اضافه خواهد کرد. البته این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که نسخه‌ی رسمی ویندوز ۱۱ عرضه شود.

در حال حاضر، فقط تعداد خاصی از پردازنده‌های نسل ۷ اینتل هستند که از تست اپلیکیشن PC Health Check ویندوز ۱۱ جان سالم به در می‌برند و از آن پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها شامل Core i7-7820HQ و پردازنده‌های Core X و Xeon W می‌شوند. محصولات مجهز به پردازنده‌ی کوالکام ۸۵۰ و جدیدتر و همچنین برخی از پردازنده‌های رایزن نسل ۲ هم از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کنند. اما نام این پردازنده‌ها هنوز اعلام نشده است.

اینکه بخواهیم در لیست پردازنده‌های پشتیبانی شده به دنبال مدل پردازنده‌ی خود باشید قطعا فرایند سخت و زمان‌بری خواهد بود به همین خاطر پیشنهاد می‌شود از همین لینک، اپلیکیشن PC Health Check ویندوز ۱۱ را دانلود و نصب کنید تا از واجد شرایط بودن سیستم خود مطمئن شوید. (حجم اپلیکیشن حدودا ۱۴ مگابایت است).

  • چرا ویندوز ۱۱ از پردازنده‌ی من پشتیبانی نمی‌کند؟

منبع: GSMArena

نوشته مایکروسافت اپلیکیشن PC Health Check ویندوز ۱۱ را دوباره عرضه کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala