LiDAR مخفف Light Detection And Ranging (آشکارسازی نور و پیمایش) است و از آن به عنوان اسکنر لیزری سه‌بعدی و دیگر اصطلاحات این‌چنینی هم یاد می‌شود. اساس این تکنولوژی مبتنی بر تابش امواج نوری به سطوح مختلف و اندازه‌گیری زمان بازتاب این امواج است که این کار برای تعیین شکل و فاصله‌ی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنسور LiDAR چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

روی هم رفته عملکرد آن مشابه فناوری رادار است، اما LiDAR با بهره‌گیری از تجهیزات کوچک‌تر می‌تواند اسکن‌های دقیق‌تر و واضح‌تری را ارائه دهد. سنسور LiDAR دقتی در حد نانومتر دارد ولی رادار از آنتن‌هایی استفاده می‌کند که به دلیل بهره‌گیری از امواج رادیویی، فرکانس‌های بسیار بالاتری را ایجاد می‌کنند.

سنسور LiDAR آیفون

سنسور LiDAR با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های موجود برای آیفون یا آیپد، می‌تواند از اشیاء اطراف شما تصاویر سه‌بعدی ثبت کند. برخی از اپلیکیشن‌های کلیدی آیفون، مانند اپلیکیشن Camera، از این فناوری برای کارهای دیگری استفاده می‌کنند.

در حال حاضر فقط آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس، آیپد پرو ۱۱ اینچی (نسل دوم و سوم) و آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (نسل چهارم و پنجم) از سنسور LiDAR بهره می‌برند. اگر به ماژول دوربین این گجت‌ها دقت کنید، می‌توانید یک نقطه‌ی کوچک سیاه‌رنگ را مشاهده کنید که همین سنسور LiDAR است.

۱. اسکن سه‌بعدی از مکان‌هایی که دوست دارید

بیشتر افراد انواع و اقسام عکس‌ها را برای ثبت خاطرات نگه می‌دارند. اما فرض کنید به جای عکس‌های قدیمی از خانه‌ی کودکی یا مکان‌هایی که از آن‌ها خاطرات خوشی دارید، بتوانید اسکن سه‌بعدی این مکان‌ها را ثبت کنید. به لطف آیفون یا آیپد مجهز به سنسور LiDAR، به راحتی می‌توانید چنین کاری را انجام دهید. ثبت یک اسکن سه‌بعدی که بتوانید به گوشه و کنار آن نگاه بیندازید، بسیار جذاب‌تر از تعدادی تصویر و ویدیوی دو بعدی است.

با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌هایی مانند Polycam، RoomScan LiDAR و Canvas: Pocket 3D Room Scanner این کار امکان‌پذیر می‌شود. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها رایگان هستند ولی معمولا با پرداخت مقداری پول، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند و محدودیت‌های مختلف برداشته می‌شود. در ادامه می‌توانید فرایند اسکن سه‌بعدی توسط اپلیکیشن Polycam را تماشا کنید.

۲. می‌خواهید خانه بخرید یا دکوراسیون را عوض کنید؟ ابتدا اسکن کنید

ثبت اسکن سه‌بعدی از اتاق یا خانه برای کارهای مختلفی مثمر ثمر واقع می‌شود. اگر در حال حاضر به دنبال خرید یا اجاره کردن یک خانه هستید، اسکن سه‌بعدی این محیط می‌تواند تصمیم‌گیری شما را راحت‌تر کند. این فرایند شبیه به فیلمبرداری یا عکاسی از بخش‌های مختلف خانه است که در دنیای املاک و مستغلات بسیار رایج محسوب می‌شود.

اسکن سه‌بعدی نه‌تنها همه‌جانبه و فراگیرتر است، بلکه با این کار مقایسه‌ی اندازه‌ها، چیدمان‌ها و پتانسیل فضا برای بازسازی راحت‌تر می‌شود. اگر هم برای خانه‌ی فعلی خود می‌خواهید تغییرات مفصلی را عملی کنید، با اسکن سه‌بعدی و سپس برنامه‌هایی مانند بلندر (اگر با چنین برنامه‌هایی راحت هستید)، به راحتی می‌توانید ایده‌های مختلف خود را برای فضای خانه امتحان کنید.

سنسور LiDAR آیفون

در نهایت هم اگر قصد فروش خانه‌ی خود را دارید، بدون نیاز به استفاده از مشاورین املاک می‌توانید اسکن سه‌بعدی دقیقی از خانه فراهم کنید و آن را در اختیار مشتریان قرار دهید تا قبل از مراجعه، بتوانند تمام بخش‌ها و جزئیات خانه را مشاهده کنند.

۳. ایجاد اشیاء سه‌بعدی

فوتوگرام‌متری دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن با استفاده از تصاویر ثبت شده و اطلاعات سنسورهای مختلف است. اگرچه تصاویر سه‌بعدی ایجاد شده با این فناوری بسیار دقیق و پر از جزئیات هستند، اما فرایند تبدیل صدها عکس به یک مدل سه‌بعدی دقیق می‌تواند صدها ساعت طول بکشد.

سنسور LiDAR آیفون

در عوض با آیفون یا آیپد و با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌هایی مانند Polycam می‌توانید مدل سه‌بعدی نسبتا خوبی را در عرض چند دقیقه خلق کنید. اسکن اشیای سه‌بعدی تا حدی شبیه به فیلمبرداری است و وقتی این فرایند تمام می‌شود، فایلی را دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن در برنامه‌های مدل‌سازی سه‌بعدی مانند بلندر استفاده کنید. بعد از برطرف کردن مشکلات مدل اسکن شده، به راحتی قادر به وارد کردن شیء موردنظر به موتورهای سه‌بعدی مانند Unity و Unreal هستید.

این موتورهای سه‌بعدی در توسعه‌ی بازی‌ها، فیلم‌ها و محتواهای تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرند. Conor O’Kane یک توسعه‌دهنده‌های بازی‌های کامپیوتری است که ویدیوی جامعی را در کانال یوتیوب خود در مورد اسکن سه‌بعدی اشیا و استفاده از آن‌ها در بازی‌ها منتشر کرده است.

۴. اسکن و اشتراک‌گذاری اشیاء جالب

آیا یک کلکسیونر هستید؟ هر چیزی که جمع‌آوری می‌کنید-از نقاشی و کنسول بازی گرفته تا اتومبیل-به راحتی می‌توانید یک نمایشگاه آنلاین از این محصولات را در فرمت سه‌بعدی برگزار کنید. برای این کار اپلیکیشن Polycam ایدئال است زیرا از یک نوع شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری مدل‌های سه‌بعدی موسوم به polyworld بهره می‌برد.

سنسور LiDAR آیفون

در این محیط انواع و اقسام مدل‌های سه‌بعدی را می‌توانید ببینید. مثلا برخی کاربران حتی بستنی یا کفش‌های خود را به طور سه‌بعدی اسکن کرده‌اند و در این محیط گذاشته‌اند. حتی اگر در آیفون یا آیپد خود سنسور LiDAR ندارید، بهتر است این اپلیکیشن را نصب کنید تا ببینید افراد مختلف در سرتاسر جهان در حال اسکن سه‌بعدی و اشتراک‌گذاری چه چیزهایی هستند. این شبکه اجتماعی به زبان ساده مانند اینستاگرام برای مدل‌های سه‌بعدی است.

۵. ثبت عکس‌های بهتر در محیط‌های تاریک

آیفون و آیپد شما به طور پیش‌فرض از این قابلیت بهره می‌برد و بنابراین برای بهره‌گیری از آن لازم نیست کار خاصی را انجام دهید. روی هم رفته اگر عکاسی در تاریکی را به تعویق می‌اندازید زیرا به فوکوس خودکار گجت خود اعتماد ندارید، در صورت بهره‌گیری از سنسور LiDAR بهتر است از تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

عکاسی در محیط تاریک

با توجه به اینکه سنسور LiDAR بر اساس رفت و برگشت امواج نوری می‌تواند فاصله‌ی خود را نسبت به سوژه محاسبه کند، در این شرایط فوکوس خودکار با دقت بیشتری انجام می‌شود. این در حالی است که گوشی‌های فاقد این نوع سنسورها، برای فوکوس خودکار می‌توانند فقط از کنتراست محیط و تشخیص فاز استفاده کنند که در محیط‌های کم‌نور عملکرد چندان خوبی ندارند. از طرف دیگر اگرچه بسیاری از گوشی‌ها از سنسور ToF بهره می‌برند، ولی LiDAR معمولا عملکرد بهتری را نسبت به آن‌ها ارائه می‌کند.

۶. اندازه‌گیری دقیق‌تر

اندازه‌گیری واقعیت افزوده

در iOS اپلیکیشنی به نام Measure قرار دارد که از آن می‌توانید برای اندازه‌گیری اشیاء یا محیط اطراف خود استفاده کنید. این اپلیکیشن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و نحوه‌ی استفاده از آن بسیار ساده است. اگر آیفون یا آیپد شما دارای سنسور LiDAR است، در این صورت دقت این اپلیکیشن به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. طی بررسی‌های صورت گرفته، میزان خطای آن فقط حدود ۱ سانتی‌متر است که از دقت بسیار بالای آن خبر می‌دهد.

۷. افزایش جذابیت اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده

تقریبا تمام اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده به لطف سنسور LiDAR می‌توانند دقت و جذابیت بیشتری را به ارمغان بیاورند. با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌هایی مانند World Brush، SketchAR و Assemblr می‌توانید با بهره‌گیری از واقعیت افزوده آثار هنری جالبی را خلق کنید.

با استفاده از IKEA Place می‌توانید وسایل مختلف ساخت IKEA را در خانه‌ی خود قرار دهید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها جذابیت بیشتری برای محیط خانه دارند. همچنین LEGO Hidden Side هم می‌تواند ست‌های لگو را در گوشی شما زنده کند که در ویدیوی بالا می‌توانید طرز کار این اپلیکیشن را تماشا کنید. اگر هم به دنبال اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده هستید، باید حتما Playground AR را امتحان کنید. اگرچه تمام این اپلیکیشن‌ها را در تقریبا تمام آیفون‌ها و آیپدها می‌توانید نصب کنید، اما در صورت بهره‌گیری از سنسور LiDAR، تجربه‌ی بسیار جذاب‌تری را ارائه می‌دهند.

  • موشکافی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین اپل

منبع: How To Geek

نوشته ۷ کار جالب با سنسور LiDAR آیفون پرو که حتما باید امتحان کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala