اندروید 12

۱. ثبت اسکرین‌شات اسکرولی

بالاخره بعد از سال‌ها انتظار، گوگل برای اندروید خام ثبت اسکرین‌شات اسکرولی را امکان‌پذیر کرد. این یعنی به راحتی قادر به ثبت اسکرین‌شات از کل منو یا صفحات وب خواهید بود و دیگر لازم نیست به طور جداگانه اسکرین‌شات‌های متفاوتی ثبت کنید. برای بهره‌گیری از این ویژگی، مانند اسکرین‌شات‌های معمولی باید باید دکمه‌های کاهش صدا و پاور را به صورت همزمان فشار دهید و سپس بر دکمه‌ی Capture more که در نمایشگر پدیدار می‌شود، ضربه بزنید تا این قابلیت فعال شود.

۲. جستجوی سراسری

شرکت گوگل در وهله‌ی اول به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی مهم‌ترین موتور جستجوی جهان شهرت دارد و حالا در اندروید ۱۲ قابلیت جستجو در گوشی بهتر شده است. در این نسخه‌ی اندروید بعد از وارد کردن کلیدواژه در نوار مربوط به جستجو، بخش‌های مختلف گوشی مانند فهرست مخاطبین، چت‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد این‌چنینی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۳. تم مبتنی بر تصویر پس‌زمینه

اندروید 12

گوگل برای اندروید ۱۲ از یک زبان طراحی جدید به نام Material You استفاده کرده که در کل گوشه‌های گردتری ارائه می‌دهد و همچنین شاهد انیمیشن‌های روان‌تری هستیم. از دیگر ویژگی‌های آن، باید به سازگاری آیکون‌ها، فونت‌ها و منوها بر اساس رنگ تصویر پس‌زمینه‌ی گوشی اشاره کنیم.

۴. بهبود قابلیت چرخش خودکار

قابلیت چرخش خودکار برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد و گوگل وعده داده که این مشخصه در اندروید ۱۲ بسیار بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر از همیشه شده است. همچنین گوشی‌های پیکسل قادر به تشخیص جهت‌گیری صورت کاربر هستند که با این اطلاعات می‌توانند به کاربر در مورد چرخش یا عدم چرخش رابط کاربری کمک کنند.

۵. داشبورد حریم خصوصی

اندروید 12

هر نسخه‌ی جدید اندروید در زمینه‌ی حریم خصوصی امکانات بیشتری به ارمغان می‌آورد و اندروید ۱۲ هم از این قاعده مستثنا نیست. در این نسخه شاهد ارائه‌ی داشبورد حریم خصوصی هستیم که در آن می‌توانید ببینید کدام اپلیکیشن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته از چه مجوزهایی برای دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی استفاده کرده‌اند. بر روی هرکدام از مجوزها هم ضربه بزنید، لیست اپلیکیشن‌هایی که اخیرا از آن بهره برده‌اند، نمایش داده می‌شود.

۶. بهره‌گیری از طراحی جدید ایموجی‌ها

تعدادی از ایموجی‌های موجود در جدیدترین نسخه‌ی اندروید از طراحی جدیدتر و مدرن‌تری بهره می‌برند که همین تغییر جذابیت آن‌ها را افزایش داده است. در مورد تغییرات صورت گرفته روی این ایموجی‌ها می‌توانید پست قرار گرفته در وبلاگ رسمی گوگل را مطالعه کنید.

۷. بهینه‌سازی گوشی برای گیمینگ

اندروید 12

اندروید ۱۲ مانند تقریبا تمام رابط‌های کاربری، از حالت مختص گیمینگ پشتیبانی می‌کند که حین اجرای بازی می‌تواند عملکرد گوشی را بهتر کند، نمایش نوتفیکیشن‌ها را متوقف کند و دیگر کارهای این‌چنینی انجام دهد.

۸. باز کردن چندین پنجره برای گوگل کروم

در اندروید ۱۲ در کنار باز کردن تب‌های مختلف گوگل کروم، می‌توانید پنجره‌های مختلفی هم باز کنید که گزینه‌ی مربوط به این کار در منوی اصلی مرورگر دیده می‌شود. این مشخصه به خصوص در مواقعی که از حالت تقسیم نمایشگر استفاده می‌کنید، مفید واقع می‌شود.

۹. راحت‌تر شدن تغییر شبکه وای‌فای

اندروید 12

در نسخه‌ی فعلی اندروید تغییر شبکه‌ی وای‌فای در مقایسه با بسیاری از رابط‌های کاربری دردسر بیشتری دارد اما خوشبختانه در اندروید ۱۲ این مشکل تا حد زیادی حل شده است. برای این کار باید از بخش فوقانی رابط کاربری به سمت پایین سوایپ کنید و بعد از ضربه بر گزینه‌ی Internet، شبکه وای‌فای را تغییر دهید.

۱۰. امکانات بیشتر تنظیمات سریع

اگر با استفاده از دو انگشت از بالا به پایین سوایپ کنید، با منوی تنظیمات سریع روبرو می‌شوید که حالا در جدیدترین نسخه‌ی اندروید امکانات و ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانیم به مواردی مانند دسترسی به گجت‌های هوشمند خانگی، تنظیمات دسترسی‌پذیری و دیگر موارد اشاره کنیم.

۱۱. فعال و غیر فعال کردن دوربین و میکروفون با یک ضربه

اندروید‌ ‌12

از دیگر تغییرات بخش تنظیمات سریع می‌توانیم به ارائه‌ی گزینه‌های مربوط به فعال و غیر فعال کردن دوربین و میکروفون اشاره کنیم که فقط با یک ضربه می‌توانید چنین کاری را انجام دهید. همچنین در بخش فوقانی رابط کاربری اندروید ۱۲ نشانگر مربوط به استفاده از دوربین یا میکروفون نمایش داده می‌شود تا در صورت استفاده‌ی اپلیکیشن‌ها از آن‌ها، از این موضوع خبردار شوید.

۱۲. کاهش سریع نور نمایشگر

یکی دیگر از گزینه‌های جدید بخش تنظیمات سریع، Extra Dim نام دارد که با ضربه زدن بر آن، نور نمایشگر به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این مشخصه برای محیط‌های بسیار تاریک مثمر ثمر واقع می‌شود.

۱۳. دسترسی راحت‌تر به پسوردها

اندروید‌ ‌12

گوگل در بخش‌های مختلف اندروید و مرورگر کروم پسوردهای استفاده شده را ذخیره می‌کند. حالا در اندروید ۱۲، کاربران راحت‌تر از گذشته می‌توانند به پسوردهای ذخیره شده دسترسی داشته باشند و آن‌ها را مدیریت کنند.

۱۴. ویجت‌های مختص چت

ویجت‌های اندروید ۱۲ با تغییرات زیادی روبرو شده‌اند و مثلا مانند بسیاری از بخش‌های سیستم‌عامل، رنگ ویجت‌ها هم با رنگ تصویر پس‌زمینه‌ی گوشی تغییر پیدا می‌کند. یکی از ویجت‌های جدید هم مربوط به چت‌ها است که انجام این کار را ساده‌تر از گذشته می‌کند.

۱۵. دسترسی به ساعت آنالوگ

اندروید‌ ‌12

هرکدام از نسخه‌های جدید اندروید یک قابلیت مخفی یا به اصطلاح «ایستر اگ» (Easter egg) دارند و اندروید ۱۲ هم از چنین قابلیتی بهره می‌برد. برای دسترسی به این مشخصه‌ی مخفی، ابتدا در قسمت تنظیمات به بخش About phone مراجعه کنید و سپس چندین بار بر بخش Android version ضربه بزنید. با این کار یک ساعت آنالوگ در نمایشگر پدیدار می‌شود که می‌توانید عقربه‌های آن را تغییر دهید. همچنین اگر عقربه‌ها را در جهت ساعت ۱۲ تغییر دهید، این ساعت عدد ۱۲ را نشان می‌دهد و تصویر پس‌زمینه هم تغییر پیدا می‌کند.


  • اندروید ۱۲ چه زمانی برای گوشی شما منتشر می‌شود؟

منبع: Gizmodo

نوشته ۱۵ کار جدید در اندروید ۱۲ که قبلا نمی‌توانستید انجام دهید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala