مایکروسافت سال‌ها پیش تصمیم گرفت که کل مرورگر خود را با استفاده از کرومیوم، بازسازی کند. کرومیوم یک مرورگر منبع باز است که مبنای مرورگر کروم به حساب می‌آید. هنگامی که گوگل در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار کروم را معرفی کرد، آن‌ها همچنین کدهای منبع باز کرومیوم را نیز منتشر کردند. بزرگ‌ترین تفاوت بین دو مرورگر در این است که کروم پایه و اساس کرومیوم است و گوگل چند ویژگی اختصاصی مانند به‌روزرسانی خودکار و پشتیبانی از فرمت‌های ویدیوی را به کروم اضافه کرد. این شرکت نیز رویکرد مشابهی را برای سیستم‌عامل کرومیوم انجام داده است. اما آنچه کروم را متمایز می‌کند، تنوع بسیار زیاد افزونه‌هایش است که قابلیت‌های اضافی را به مرورگر و وب‌سایت‌ها اضافه می‌کنند.

به‌طور کلی افزونه‌ی مرورگر یک برنامه‌ی نرم افزاری کوچک است که ظرفیت یا عملکردی را به مرورگر وب اضافه می‌کند. یک افزونه‌ی مرورگر، می‌تواند از همان رابط‌های برنامه‌ِی کاربردی (API) که جاوا اسکریپت در یک صفحه‌ی وب می‌تواند استفاده کند بهره ببرد، اما برنامه افزودنی می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد زیرا به مجموعه APIهای خود نیز دسترسی دارد.

در حالی که افزونه‌ها معمولاً برای افزودن قابلیت‌ها و افزایش عملکرد وب‌سایت استفاده می‌شوند، می‌توانند برای حذف عناصر ناخواسته وب‌سایت مانند تبلیغات بازشو و ویژگی‌هایی مانند پخش خودکار برای فیلم‌های آنلاین نیز مورد استفاده قرار گیرند. افزونه‌های مرورگر معمولاً با HTML ،CSS یا JavaScript نوشته می‌شوند. مانند سایر انواع نرم‌افزارها، برنامه‌های افزودنی مرورگر را می‌توان برای رفتارهای نامطلوب کدگذاری و برای ارائه‌ی بدافزار از آن‌ها استفاده کرد. اگرچه بیشتر افزونه‌ها قبل از فهرست شدن بررسی می‌شوند، اما افزونه‌های مخرب که خط مشی‌های برنامه‌ی توسعه‌دهنده مرورگر را نقض می‌کنند، در بین آن‌ها وجود دارند.

همانطور که اشاره شد، در این مطلب به بررسی ۱۱ مورد از بهترین افزونه‌های کاربردی و رایگان مرورگر محبوب گوگل کروم می‌پردازیم:

۱. افزونه‌ی Momentum

افزونه‌های گوگل کروم

بیاید از زیباسازی صفحه‌ی Home شروع کنید. Momentum یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های گوگل کروم است که برای هر فردی کاربرد دارد. این افزونه با تغییر تصویر پس‌زمینه به‌صورت روزانه تنوع جالبی به صفحه‌ی Home گوگل کروم شما می‌بخشد. Momentum ساعت را کاملا واضح نمایش و درکنار صفحه، قابلیت ایجاد فهرست کارها یا مأموریت‌ها را به شما ارائه می‌دهد که به‌کمک آن می‌توانید برنامه‌ی هرروز خود را تنها با بازکردن گوگل کروم مشخص کنید. با انجام هرکدام از کارها یا مأموریت‌ها، می‌توانید مأموریت مدنظر خود را خط بزنید و سراغ کار بعدی بروید. همچنین شما می‌توانید یک عبارت انگیزشی یا شعارگونه را در صفحه‌ی خود قرار دهید و با این کار نشاط روزانه خود را برای انجام کارهایتان تامین کنید.

۲. افزونه‌ی StayFocused

افزونه‌های گوگل کروم

گوگل کروم دروازه ورود شما به اینترنت است و اینترنت واقعاً می‌تواند حواس شما را پرت کند. افزونه‌ی StayFocused به شما کمک می‌کند که برای یکسری از وب‌سایت‌هایی که همیشه وارد آن می‌شوید زمان تعیین کنید. مثلا ۱۰ دقیقه در فیسبوک. بعد از مدت زمان مشخص‌شده برنامه دسترسی شما را به سایت محدود می‌کند و با این کار متوجه می‌شوید که باید به کار دیگری رسیدگی کنید. اساساً این افزونه بسیار شبیه به ویژگی Screen Time آیفون است، اما برای وب‌سایت‌ها کاربرد دارد.

۳. افزونه‌ی Bitwarden

افزونه‌های گوگل کروم

یکی دیگر از افزونه‌های مهم کروم که به منظور مدیریت رمزهای عبور مورد استفاده قرار می‌گیرد، Bitwarden است. اگر به دنبال یک افزونه‌ی مدیریت رمزهای عبور رایگان می‌گردید، Bitwarden بهترین گزینه خواهد بود. این افزونه تمامی اطلاعات ورود به حساب‌های کاربری شما را به صورت رمزگذاری شده ذخیره می‌کند. این افزونه هر کاری را که شما می‌خواهید انجام می‌دهد مثلا رمزها را ذخیره می‌کند، به شما کمک می‌کند تا رمزهای جدیدی ایجاد کنید و در تنظیمات آن قابلیتی وجود دارد که به محض باز کردن صفحه، رمزهای عبور ذخیره شده را به طور خودکار پر می‌کند. شما می‌توانید این ویژگی را از قسمت Settings > Options > Autofill پیدا کنید.

۵ دلیل مهم برای مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس

۴. افزونه‌ی Magical Text Expansion

افزونه‌های گوگل کروم

افزونه‌ی Magical Text Expansion یکی از بهترین افزونه‌های گوگل کروم است. با استفاده از این افزونه می‌توانید کلمات، عبارت و جملاتی را که بسیار استفاده می‌کنید، به‌صورت کد وارد کنید. به جای این که تمامی آن موارد را تایپ کنید با تایپ چند حرف، تمامی آنچه می‌خواهید تایپ خواهد شد. این افزونه همچنین کاملا رایگان و بدون تبلیغات است. شما می‌توانید به سرعت میانبر‌های خود بسازید و از آن در گوگل کروم استفاده کنید. این افزونه به شما امکان می‌دهد میانبرهای مرتبط را نیز گروه‌بندی کنید. اگر شما فردی فراموشکار هستید، می‌توانید از ویژگی جستجوی این افزونه برای جستجوی کلمات ذخیره شده خود استفاده کنید.

۵. افزونه‌ی Zoom Scheduler

افزونه‌های گوگل کروم

شاید یک واقعیت غم انگیز بعد از شیوع پاندمی کرونا وجود داشته باشد و آن هم این است که شما هیچ راه فراری از جلسات Zoom ندارید و باید همیشه آن را تحت کنترل خود قرار دهید. افزونه‌ی Zoom Scheduler در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. با این افزونه می‌توانید میتینگ‌های Zoom خود را به راحتی برنامه‌ریزی کنید، اتاق بسازید و آدرس آن را برای دیگران ارسال کنید. این افزونه با تقویم گوگل شما ادغام می‌شود و هنگام برنامه‌ریزی جلسه در تقویم گوگل می‌توانید آدرس آن را نیز وارد کنید تا آدرس جلسه Zoom به طور خودکار به همراه ایمیل دعوت به همه‌ی شرکت‌کنندگان ارسال شود و آن‌ها این جلسه را فراموش نکند.

۶. افزونه‌ی Weave Highlighter

افزونه‌های گوگل کروم

احتمالا شما از هایلایتر‌ها در کتاب‌های الکترونیکی و فیزیکی استفاده کرده‌اید. اما آیا می‌توانید چنین کاری را در صفحات وب نیز انجام دهید؟ افزونه‌ی Weave Highlighter یکی از بهترین افزونه‌های رایگان کروم محسوب می‌شود. با این افزونه می‌توانید صفحات‌ وب را مانند پی دی اف، ورد و… هایلایت کنید. این افزونه برای محققین و پژوهشگرانی که می‌خواهند صفحات وب را تحلیل و بررسی کنند، بسیار مفید است. رنگ‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید مشخص کنید که هر کدام از آن‌ها برای چه چیزی باشند. علاوه بر این، می‌توانید هایلایت‌ها را در پوشه‌بندی‌های مختلفی ذخیره کنید. پس از ایجاد یک حساب کاربری، همه‌ی این‌ها در فضای ذخیره‌سازی ابری شما ذخیره می‌شود تا شما به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگرچه این افزونه رایگان است اما نسخه‌ی پرمیوم آن نیز وجود دارد تا کاربران بتوانند از پوشه‌ها و فضای ذخیره‌سازی نامحدود و همچنین رنگ‌های سفارشی هایلایترها استفاده کنید.

۷. افزونه‌ی Grammarly

افزونه‌های گوگل کروم

اگر روزانه به نوشتن محتواهای انگلیسی مشغول هستید،‌ حتما افزونه‌ی Grammarly را در گوگل کروم خود نصب کنید. این افزونه‌ی کاربردی به شما کمک می‌کند تا ایرادهای متن خود را پیدا و آن‌ها را ویرایش کنید. همچنین با داشتن اکانت پریمیوم این افزونه، می‌توانید متن انگلیسی خود را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کنید و حتی از افزونه‌ی Grammarly بخواهید وزن متن را به‌دلخواهتان تغییر دهد. ایمیل‌ها، متون ساده بلاگ‌ها و… همگی زیر نظر این افزونه مورد بررسی قرار می‌گیرند و غلط‌ها و پیشنهادها به شما داده می‌شود تا در نهایت متنی عالی داشته باشید. در کل این افزونه به شما کمک می‌کند تا بهتر بنویسید. افزونه‌ی Grammarly یکی از بهترین افزونه‌های گوگل کروم است.

۷ ترفند جالب مرورگر کروم که از وجودشان بی‌خبر بودید

۸. افزونه‌ی Honey

افزونه‌های گوگل کروم

طبیعتا همه‌ی ما دوست داریم که در هنگام خرید اجناسی را انتخاب کنیم در کنار کیفیت مناسب قیمت خوبی نیز داشته باشند. افزونه‌ی Honey به هنگام خرید آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. اگر قصد خرید از وب‌سایت خاصی را داشته باشید، این افزونه سریعاً تمام کوپن‌های موجود و کدهای تبلیغاتی را بررسی کرده و فوراً آن‌ها را امتحان می‌کند. در نهایت هریک از آن‌ها که واقعی و قابل استفاده هستند را به شما ارائه می‌دهد. در حال حاضر لیست وب‌سایت‌هایی که افزونه‌ی Honey از آن‌ها پشتیبانی می‌کند گسترده است و شامل بسیاری از برندهای اصلی نیز می‌شود. به‌علاوه، به شما اطلاع می‌دهد که آیا چیزی را که خریداری می‌کنید با قیمت ارزان‌تری در استورهای دیگر در دسترس است یا نه. همچنین این افزونه دارای یک ابزار مقایسه قیمت و تاریخچه قیمت ویژه برای وب‌سایت آمازون است. افزونه‌‌ی Honey قطعا در صرفه‌جویی پول و زمان شما کمک شایانی خواهد کرد.

۹. افزونه‌ی OneTab

افزونه‌های گوگل کروم

افزونه‌ی OneTab به شما کمک می‌کند تا با استفاده از آن سرعت سیستم خود را افزایش دهید. وقت تب‌های زیادی در مرورگر باز باشند، خود به خود سرعت سیستم شما پایین می‌آید. با استفاده از این افزونه می‌توانید تمامی تب‌ها را تبدیل به یک فهرست و یک تب کنید. بدین ترتیب تا ۹۵ درصد از میزان مصرف حافظه را می‌توانید کاهش دهید. این افزونه تمام تب‌ها و پنجره‌های باز کروم را تبدیل به یک تب و لیست می‌کند که در صورت نیاز به هرکدام‌ از تب‌های جمع شده، می‌توانید آن را به کمک لیست ایجاد شده بازیابی کنید. افزونه‌ی OneTab به کمتر شدن استفاده رم گوگل کروم کمک شایانی خواهد کرد.

۱۰. افزونه‌ی Magic Actions for YouTube

افزونه‌های گوگل کروم

افزونه‌ی Magic Actions for YouTube یکی از بهترین افزونه‌های کاربردی گوگل کروم به‌شمار می‌آید. این افزونه به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدئوهای یوتیوب را به صورت HD مشاهده کنید. در واقع، دیگر نیازی نیست انتخاب کنید که کیفیت ویدیو چقدر باشد. علاوه بر این، به‌سادگی می‌توانید صدا را با اسکرول کم و زیاد کنید. حالت پخش سینما هم فعال است و تمامی ویژگی‌های یوتیوب را می‌توانید با یک کلیک اجرا کنید. همچنین این افزونه به یوتیوب تعدادی ویژگی مانند اسکرین شات تک کلیک (One-click Screenshots)، بلاک نظرات، حالت روز/شب، تم‌های رنگی و موارد دیگر را اضافه می‌کند. با افزونه‌ی Magic Actions for YouTube شما قادر خواهید بود تا ویدیوها را بدون حواس‌پرتی و بدون هیچ تغییری به حالت تمام صفحه مشاهده کنید.

۱۱. افزونه‌ی uBlock Origin

افزونه‌های گوگل کروم

همانطور که ممکن است مطلع باشید، گوگل کروم امنیت چندان بالایی ندارد. اما برای این مشکل نیز راه حلی وجود دارد. افزونه‌ی uBlock Origin کروم را به مرورگری کاملا امن تبدیل می‌کند و دیگر سایت‌ها نمی‌توانند اطلاعات شما را در اختیار داشته باشند. این افزونه انواع مختلفی از ردیاب‌های آنلاین را مسدود می‌کند. شما با یک کلیک می‌توانید یک سایت را بلاک کنید و اجازه ندهید از اطلاعات شخصی شما استفاده کند. لازم به ذکر است که این افزونه کاملا رایگان است و برای دسته‌بندی سایت‌ها از فهرست‌های مختلفی استفاده می‌کند. همچنین افزونه‌ی uBlock Origin فشار کمتری به سیستم شما وارد می‌کند و به دلیل مصرف کمتر CPU و RAM گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده‌ی کاربران محسوب می‌شود.

گوگل کروم بدون شک محبوب‌ترین مرورگر وب جهان به شمار می‌رود. همانطور که در قسمت بالا هم گفته شد، یکی از نقاط قوت مرورگر کروم امکان اضافه کردن افزونه‌های مختلف است. با این وجود، انتخاب افزونه درستی که سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها را پایین نیاورد، می‌تواند دشوار باشد. در این مقاله ما ۱۱ مورد از افزونه‌های کاربردی گوگل کروم را معرفی کرده‌ایم. استفاده از تمامی این افزونه‌ها کاملاً رایگان است و با نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس نیز سازگاری دارند.

  • ۱۵ کار جدید در اندروید ۱۲ که قبلا نمی‌توانستید انجام دهید

منبع: Lifehacker

نوشته معرفی ۱۱ مورد از بهترین افزونه‌های رایگان و کاربردی گوگل کروم اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala