با این حال هنوز هم برنامه‌‎های ناامن و کلاهبرداری روی تلفن‌های همراه اندرویدی نصب می‌شود و خیلی از اوقات اطلاعات شخصی یک فرد را به خطر می‌اندازند. همیشه باید سعی کنید برنامه‌هایی را نصب کنید که مورد تایید باشند و از امن بودن آن‌ها خیالتان راحت باشد. با این حال کاملا واضح است که ما هر روز وقت نداریم تا بررسی کنیم که چه اپلیکیشنی امن است تا آن را نصب کنیم. پس باید به سراغ بررسی چندین راه سریع برای متوجه‌شدن امن بودن برنامه‌ها در سیستم عامل اندروید برویم.

ما در این مقاله در سایت دیجی‌کالا مگ قصد داریم که بهترین راه‌های بررسی امن بودن برنامه اندروید برای دانلود را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

۱) به دنبال پرچم قرمز در نظرات بگردید

خیلی ساده بگویم که منظور از پرچم قرمز، نظرات منفی و شکایت‌ها از برنامه است. اکثر اوقات ما فکر می‌کنیم که با دیدن ستاره‌های یک اپلیکیشن در گوگل پلی، از امن بودن و خوب بودن آن مطمئن شده‌ایم. این در حالی است که در بسیاری از اوقات توسعه‌دهندگان برنامه‌های مخرب، از نظرات جعلی برای اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند تا بتوانند اعتماد افراد را برای دانلود و نصب برنامه جلب کنند. برای همین است که هیچ‌وقت نباید به نظرات پنج ستاره دقت و اطمینان کامل کرد. سعی کنید نظرات منفی را نیز در بخش نظرات یک اپلیکیشن بخوانید تا از دلیل نظرات منفی افراد نیز مطلع شوید.

خیلی از اوقات ممکن است که از طریق همین نظرات منفی، متوجه ناامن بودن یک اپلیکیشن اندرویدی شوید. با این حال اگر در یک برنامه افراد زیادی نظر مثبت داده ‌بودند و نظر یک فرد منفی بود، به آن توجه نکنید. در صورتی که بیش از دو نفر در مورد ناامن بودن یک برنامه یا کلاهبرداری بودن آن نظر داده ‌باشند، باید به امن بودن اپلیکیشن شک کرد  و تا حد ممکن به سراغ آن نرفت!

در برنامه‌هایی که نظرات کوتاه و مثبت زیاد است، احتمالا یک ربات چنین نظراتی را ثبت کرده ‌است و در نتیجه این برنامه می‌تواند ناامن باشد. همچنین اصولا کلاهبرداران وقت خود را صرف پاسخگویی به نظرات مردم نمی‌کنند؛ پس اگر در یک برنامه، مسئولین اپلیکیشن به نظرات مردم پاسخ دادند (مخصوصا اگر نظرات منفی باشند)، می‌توانید به آن‌ها بیشتر اعتماد کنید.

۲) تمامی توضیحات برنامه را کامل بخوانید

خیلی از افراد فکر می‌کنند که غلط گرامری یا املایی در توضیحات یک برنامه، دلیل محکمی برای ناامن بودن و یا کلاهبرداری بودن برنامه است. این در حالی است که احتمال دارد نویسنده آن مطلب، در حین نوشتن توضیحات آن اپلیکیشن، کمی سهل‌انگاری کرده ‌باشد. اگر توضیحات محصولات به جای توصیف کامل برنامه تنها در حال فهرست کردن عبارات و قابلیت‌های برنامه باشد، این مورد کمی مشکوک است و ممکن است که برنامه ناامن باشد. همیشه سعی کنید توصیفات و توضیحات برنامه را کامل بخوانید و اگر در آن وعده‌های بزرگ و گسترده در حیطه‌های مختلف دیدید، متوجه شوید که این اطلاعات به ندرت درست است. یک برنامه درست و امن تمامی توضیحات خود را به شکل دقیق و منظم و شفاف ارائه می‌کند؛ اما برنامه‌های کلاهبرداری سعی دارند که توضیحات خود را بدون دلیل فقط تعمیم دهند و بزرگ و خوب جلوه دهند.

اگر یک اپلیکیشن پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد و یا کاربر برای استفاده از آن باید اشتراک تهیه کند، باید در بخش توضیحات به شکل شفاف در مورد آن صحبت کند و آن را کاملا توضیح دهد. اگر تنها سعی دارد که شما در برنامه پرداختی انجام دهید و توضیحات دقیق از مزایای پرداخت و خرید اشتراک در برنامه به شما نمی‌دهد، به امن بودن برنامه شک کنید و به آن به هیچ وجه اعتماد نکنید. اصولا زمانی که توضیحات یک برنامه (مخصوصا در مورد پرداخت) کامل و دقیق نیست، باید به امن بودن برنامه شک کنید و به آن اعتماد نکنید.

۳) به تعداد دانلود برنامه دقت کنید

ابتدا به تاریخ انتشار برنامه دقت کنید. اگر یک برنامه عمر کوتاهی (کمتر از یک یا دو سال) دارد و میلیون‌ها بار دانلود شده است، باید به آن شک کنید. احتمال زیادی دارد که این اعداد فیک و ساختگی باشند تا بتوانند اعتماد شما را جلب کنند. توسعه‌دهندگان برنامه‌های کلاهبرداری، با استفاده از ربات‌ها و اکانت‌های ساختگی و فیک، تعداد دانلود را به صورت غیرواقعی افزایش می‌دهند! هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که اگر تعداد دانلودها از فلان عدد بیشتر باشد، این برنامه امن و مورد اطمینان است. به طور متوسط برای یک برنامه جدید با طول عمر یک تا دو ماه، رسیدن به عدد ۵۰۰ دانلود کمی سخت و دشوار است. اکثر برنامه‌های جدید تعداد دانلود پایینی دارند و به همین دلیل است که شما نباید به یک برنامه جدید با تعداد دانلود بسیار بالا اعتماد کنید.

تقریبا غیرممکن است که یک برنامه جدید در عرض چند ماه به عدد دانلود ده هزار برسد. اگر این برنامه مورد اعتماد و واقعی باشد، وبلاگ‌ها و سایت‌های برتر قطعا در مورد آن صحبت خواهند کرد. در واقع برنامه‌ای که طی چندین سال فعالیت تعداد دانلود خود را با تلاش و آپدیت‌های مناسب افزایش داده‌ باشد، مورد اعتمادتر است. همچنین بسیاری از برنامه‌های کلاهبرداری طول عمر کوتاهی دارند و با گزارش‌های متعدد خیلی سریع حذف می‌شوند. نکته جالب و البته خطرناک ماجرا این است که حتی یک برنامه محبوب با دانلود بالا نیز می‌تواند ناامن باشد!

۴) لیست مجوزهایی که برنامه از شما می‌خواهد را بررسی کنید

هر برنامه‌ای در لیست توضیحات خود، تمام مجوزهایی را که از شما و تلفن همراه شما می‌خواهد، لیست می‌کند. باید به دقت این مجوزها را بررسی کنید. اگر این مجوزها منطقی نبود، به این برنامه اطمینان نکنید و آن را نصب نکنید! اگر نمی‌دانید که چطور باید مجوزهای مورد نیاز یک برنامه را در گوگل پلی ببینید، مراحل زیر را طی کنید:

الف) در گوگل پلی وارد صفحه برنامه شوید.

ب) روی About this app ضربه بزنید.

ج) سپس روی گزینه See more کلیک کنید تا به منوی Permissions وارد شوید.

د) در این بخش می‌توانید لیست مجوزهایی را که برنامه برای نصب روی گوشی شما نیاز دارد را ببینید.

اگر یک برنامه در این بخش هیچ مجوزی را لیست نکند، باید به آن شک کنید! برای مثال اگر یک برنامه اسکن عکس، مجوز میکروفون را از شما می‌خواهد، اصلا نباید به آن اعتماد کنید. یکی از مهم‌ترین موارد این است که بسیاری از برنامه‌ها مجوز موقعیت مکانی شما را نیز می‌خواهند که این مورد اصلا به حوزه کاری آن‌ها مربوط نیست و نباید چنین برنامه‌هایی را نصب کنید. شاید با خود فکر کنید که مگر اطلاعات موقعیت مکانی شما و یا دیگر اطلاعات تلفن همراه شما به درد کسی نمی‌خورد، اما باید بدانید که کلاهبرداران، اطلاعات تعداد زیادی از افراد را به صورت یکجا در اختیار افراد یا شرکت‌ها قرار می‌دهند و از آن‌ها کسب درآمد می‌کنند. پس سعی کنید اپلیکیشن‌هایی را نصب کنید که برای حریم شخصی شما ارزش قائل هستند.

۵) سایت توسعه‌دهنده اپلیکشن را مشاهده و بررسی کنید

در فروشگاه گوگل پلی، شما می‌توانید با کلیک بر روی نام توسعه‌دهنده، سایت آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به صورت زیر آن را در گوگل سرچ کنید:

[نام توسعه‌دهنده] mobile apps

حتما سعی کنید در این مرحله نتایج گوگل نیوز را چک کنید. این مورد در بررسی امن بودن برنامه اندروید بسیار تاثیر دارد. ممکن است که در مورد توسعه‌دهنده و یا شرکت مادر آن اطلاعاتی وجود داشته‌باشد که شما را از نصب اپلیکیشن منصرف کند. همچنین خیلی از اوقات این کار باعث می‌شود که با خیال راحت اپلیکیشن را نصب کنید. در مرحله بعد شما باید اپلیکیشن‌های دیگر توسعه‌دهنده را نیز بررسی کنید. اگر تعداد دانلودها غیرعادی بود، برنامه را نصب نکنید! اگر تعداد برنامه‌های زیادی وجود داشت و این برنامه تفاوت خاصی با بقیه داشت، باز هم برنامه را نصب نکنید چون احتمالا ناامن و کلاهبرداری است.

یک توسعه‌دهنده خوب و صادق، برنامه دیگران را شبیه‌سازی و یا حذف نمی‌کند. اگر یک توسعه‌دهنده سعی دارد که از برنامه‌های محبوب تقلید کند و آن‌ها را با تخفیف ارائه کند، روی آن کلیک نکنید و از نصب آن اجتناب کنید.

۶) به فرآیند نصب اپلیکیشن دقت کنید

برخی از توسعه‌دهندگان کلاهبردار، سعی دارند به هر روشی که افراد به آن توجه نمی‌کنند، از اطلاعات آن‌ها دزدی کنند. ممکن است که در حین نصب یک برنامه صفحه‌ای برای شما باز شود که از شما تاییدیه بخواهد و شما با فرض این‌که اپلیکیشن به آن نیاز دارد، آن را تایید کنید. در خیلی از اوقات آن‌ها تلاش می‌کنند تا از این روش به اطلاعات بیشتری از تلفن همراه شما دسترسی داشته‌باشند. پس لطفا در حین نصب برنامه، هر پنجره‌ای که باز می‌شود را به راحتی و بدون مطالعه تایید نکنید.

اگر برنامه وقتی که برای اولین بار باز شد، شرایط و ضوابط را به شما ارائه کرد، بدون مطالعه دقیق آن‌ها را نپذیرید. اگر زبان توضیحات آن  برنامه را به خوبی متوجه نمی‌شوید، از یک مترجم ساده مانند Rewordify کمک بگیرید. برنامه‌هایی که از شما می‌خواهند با بسیاری از موارد اضافی نیز در برنامه موافقت کنید، ممکن است سعی در سرقت اطلاعات شما داشته‌باشند.

جمع بندی

اطلاعات شخصی شما قطعا بسیار مهم و ارزشمند است و نباید به راحتی آن را در اختیار دیگران بگذارید و یا اجازه دهید که اطلاعات شما را دزدی کنند. هر روز به تعداد افرادی که با برنامه‌‌های ناامن و مخرب تلاش می‌کنند که اطلاعات مردم را بدزدند، اضافه می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم که روش‌های بررسی امن بودن برنامه اندروید را به شکل مفصل بررسی کنیم. شما با استفاده از شش روشی که در بالا توضیح داده شد، به راحتی می‌توانید تا حد زیادی از دزدی اطلاعات شخصی یا کارت‌های بانکی خود جلوگیری کنید.

نظر شما چیست؟ شما چه نشانه‌هایی را برای اطمینان از امن بودن برنامه اندروید پیش از دانلود چک می‌کنید؟ با ما در میان بگذارید.

  • اپل می‌گوید اندروید امن نیست چون اجازه‌ی نصب اپلیکیشن از منابع متفرقه را می‌دهد

منبع: makeuseof

نوشته چگونه امن بودن برنامه اندروید برای دانلود را بررسی کنیم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala