معاون ارشد بخش نرم‌افزار اپل در بیانیه‌ای نوشته که شرکت‌هایی مانند NSO Group به لطف حمایت دولت‌ها و بدون هیچگونه نگرانی خاصی، میلیون‌ها دلار برای توسعه‌ی فناوری‌های جاسوسی هزینه می‌کنند و این وضعیت باید هرچه زودتر تغییر پیدا کند. اپل و واتساپ در اقدام علیه NSO Group تنها نیستند و سال گذشته گوگل و مایکروسافت هم از شکایت واتساپ حمایت کردند.

ابزار جاسوسی پگاسوس طوری طراحی شده که به دولت‌ها اجازه می‌دهد از راه دور به میکروفون، دوربین و سایر داده‌های آیفون و گوشی‌های اندرویدی دسترسی پیدا کنند. همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده و متن شکایت اپل، این ابزار چنان پیشرفته است که بدون نیاز به اقدام خاصی از طرف کاربران، می‌تواند گوشی افراد موردنظر را هک کند و هیچ اثری هم از خود باقی نمی‌گذارد.

اپل همچنین خاطرنشان کرده که این ابزار برای روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و سیاست‌مداران استفاده می‌شود و این در حالی است که NSO Group مدعی شده مشتریان او از جاسوسی از چنین اهدافی منع شده‌اند. اپل از جمله شرکت‌هایی است که به حریم خصوصی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد اما وجود چنین ابزاری، یک تهدید مهم برای کاربران آیفون محسوب می‌شود.

اپل پگاسوس

یکی از مقام‌های ارشد اپل گفته که این شکایت یک پیام واضح را مخابره می‌کند که اپل دیگر زیر بار چنین سوءاستفاده‌هایی نمی‌رود. در بخشی از شکایت اپل آمده که NSO شرایط خدمات اپل را نقض کرده زیرا این شرکت بیش از صد اپل آی‌دی را برای ارسال اطلاعات به گوشی‌های قربانیان ایجاد کرده است.

طبق اعلام اپل، شرکت NSO ابتدا اپل آی‌دی‌های مختلفی را درست می‌کند و از طریق iMessage اطلاعاتی را به آیفون قربانیان می‌فرستد. سپس ابزار پگاسوس به طور مخفیانه روز آیفون‌های موردنظر نصب می‌شود و عملا کنترل این گوشی به دست هکر می‌افتد. اپل خاطرنشان کرده که حفره‌ی امنیتی مورد استفاده برای این حمله در iOS 14.8 اصلاح شده است.

اپل در بخش دیگری از بیانیه‌ی خود نوشته که به لطف بهبودهای صورت گرفته در iOS 15، هیچ مدرکی در مورد حملات موفقیت‌آمیز علیه گجت‌های مبتنی بر iOS 15 و نسخه‌های جدیدتر پیدا نشده است.

مدتی قبل، دولت آمریکا هم شرکت اسرائیلی NSO را تحریم کرد که این یعنی برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی با موانع متعددی روبرو خواهد شد. باید خاطرنشان کنیم پگاسوس ابزار جدیدی نیست و سابقه‌ی آن به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد و NSO هم یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه‌ی توسعه‌ی ابزارهای جاسوسی است. این شرکت ابزار خود را فقط در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد و باید ببینیم آیا این فشارها مثمر ثمر واقع می‌شوند یا نه.

  • پگاسوس چیست و چگونه برای جاسوسی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود؟

منبع: The Verge

نوشته اپل از سازنده‌ی ابزار جاسوسی پگاسوس شکایت کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala