با پیشرفت فناوری و افزایش حافظه‌ی داخلی گوشی‌های هوشمند، کاربران تمایل بیشتری به حفظ اطلاعات خود درون گوشی پیدا کرده‌اند. همین موضوع باعث شده کاربران در مدیریت این فایل‌ها با مشکل مواجه شوند و نتوانند آن‌ها را در دسته‌بندی‌های منظم در اختیار داشته باشند.

با چنین شرایطی، وجود یک اپلیکیشن فوق‌العاده قدرتمند برای بهبود وضعیت دسته‌بندی فایل‌ها بسیار ضروری است تا به کاربران در بهبود نظم گوشی کمک کند. آنچه که قرار است در این مطلب به بررسی آن بپردازیم، Files by Google است؛ اپلیکیشنی که به جرئت می‌توان گفت یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن‌های دسته‌بندی فایل‌های مختلف به حساب می‌آید.

البته اپ Files by Google صرفا برای دسته‌بندی فایل‌ها بکار نمی‌رود چرا که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، فایل‌های اضافی از سیستم خود را نیز پاک کنند. بنابراین با یک اپ فوق‌العاده حرفه‌ای طرف هستیم که هم در دسته‌بندی فایل‌های درون گوشی به کمک‌مان می‌آید و هم در حذف موارد اضافی که فضای گوشی را اشغال نکنند به این صورت که با بررسی فضای داخلی گوشی، آنچه را که باید از حافظه پاک شود از جمله فایل‌های تکراری، فایل‌های غیرقابل اجرا و … به شما پیشنهاد خواهد داد.

  • ۶ اپلیکیشن برتر اندرویدی برای پاک کردن حافظه‌ی داخلی گوشی
  • ۷ اپلیکیشن برتر برای عیب‌یابی گوشی‌ اندرویدی
  • ۱۰ اپلیکیشن برتر برای متحرک‌ کردن عکس در اندروید و آیفون
  • معرفی اپلیکیشن Xender؛ ارسال فایل در یک چشم بر هم زدن
  • ۱۵ اپلیکیشن برتر پخش موسیقی آفلاین برای اندروید

اما می‌پردازیم به بررسی اپ Files by Google تا ببینیم برای برطرف کردن نیاز خود در زمینه‌ی دسته‌بندی فایل‌ها، تا چه اندازه می‌توانیم روی آن به عنوان یک اپلیکیشن حرفه‌ای حساب کنیم. در این مطلب به بخش‌های زیر می‌پردازیم:

  • دانلود اپلیکیشن Files by Google
  • راه‌اندازه اولیه – بررسی قابلیت‌های Files by Google
  • نقاط قوت و ضعف
  • پلتفرم‌های پشتیبانی شده – امتیازات و میزان رضایت کاربران

دانلود اپ Files by Google

برای دانلود اپ Files by Google، دو راه وجود دارد. اول اینکه می‌توانید مستقیما وارد پلی‌استور شده و با نوشتن نام این اپلیکیشن در قسمت جست‌و‌جو، آن را دانلود کنید. روش دوم، دانلود فایل نصبی این اپلیکیشن است که با جست‌و‌جو در گوگل هم می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اما برای سهولت در این امر، لینک دانلود اپ Files by Google را به هر دو روش گفته شده در زیر قرار خواهیم داد.

دانلود اپ Files by Google از پلی‌استور دانلود فایل نصبی اپ Files by Google

راه‌اندازه اولیه – بررسی قابلیت‌های Files by Google

بعد از اینکه اپ Files by Google را دانلود و نصب کردید، اولین چیزی که بعد از اجرای آن می‌بینید، اجازه‌ی دسترسی به حافظه‌ی داخلی گوشی است که طبیعتا این اجازه را صادر می‌کنید. بعد از انجام این کار، بدون اینکه نیازی به وارد کردن حساب کاربری یا ثبت نام در بخش خاصی باشد، وارد اپلیکیشن می‌شوید و می‌بینید که تمام اطلاعات شما را در ۶ بخش مختلف دسته‌بندی می‌کند.

اپ Files by Google

این ۶ بخش شامل دانلود‌ها (Downloads)، تصاویر (Images)، ویدیو (Videos)، صدا (Audio)، اسناد و غیره (Documents and other) و در نهایت اپلیکیشن‌ها (Apps) می‌شود. در بالاترین بخش برنامه هم دسته‌ای تحت عنوان «اخیر» (Recent) دیده می‌شود که تصاویر یا فایل‌هایی را که به‌تازگی مشاهده کرده‌اید را به نمایش می‌گذارد.

در سه بخش پایینی برنامه هم گزینه‌هایی تحت عنوان Clean به معنای پاک‌سازی، Share به معنای اشتراک‌گذاری و Browse به معنای گشت و گذار را مشاهده می‌کنید که با کلیک روی گزینه‌ی اول یعنی Clean، به صفحه‌ی مربوط به حذف فایل‌ها هدایت می‌شوید. در این بخش می‌توانید مطابق نظر خود، آنچه را که باید پاک شود، از روی گوشی خود پاک کنید. نکته‌ی جالب در رابطه با این اپلیکشن این جاست که حتی چیزهایی که باید پاک شوند هم در دسته‌بندی قرار دارند. مثلا پاک کردن محتوای صوتی ضبط شده توسط کاربر، پاک کردن محتوای دانلود شده از واتساپ، پاک کردن محتوای دانلود شده، پاک کردن محتوای پرحجم و … که کاربر مطابق سلیقه‌ی خود می‌تواند آن‌ها را پاک کند.

در گزینه‌ی اشتراک‌گذاری هم کاربر می‌تواند به انتقال یا دریافت فایل بپردازد. در این حالت اپ Files by Google به عنوان یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری فایل عمل کرده و به شما در انتقال فایل‌های حجیم با سرعت بالا کمک می‌کند. در بخش Browse هم همانطور که در تصویر اول مشاهده کردید، می‌توانید به فایل‌های خود در دسته‌بندی‌های شش‌گانه دسترسی داشته باشید که نام هر دسته‌بندی هم در بالا ذکر شد.

اپ Files by Google

جز این موارد، فقط تنظیمات می‌ماند که با کلیک روی منوی همبرگری سمت چپ-بالای صفحه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در منوی تنظیمات هم می‌توانید زبان اپلیکیشن را تغییر دهید که خوشبختانه از زبان فارسی هم در آن پشتیبانی می‌شود. همچنین می‌توانید اعلانات برنامه را هم به گونه‌ای شخصی‌سازی کنید که در همه‌ی حالت‌ها به شما اعلان ارسال نشود. مثلا برای پاک‌سازی اپلیکیشن، فایل‌های حجیم و …، این اپلیکیشن برای شما اعلان ارسال می‌کند که می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید. یک سری قابلیت دیگر نظیر حالت تیره، امکان نمایش فایل‌های پنهان شده و پوشه‌ی امن هم وجود دارند که در مجموع باعث شدند این اپلیکیشن به یکی از بهترین‌ها در زمینه‌ی مدیریت فایل به حساب بیاید.

نقاط قوت و ضعف

همانطور که در بالا اشاره شد، گوگل Files را برای بهبود وضعیت دسته‌بندی فایل‌های مختلف درون گوشی طراحی و منتشر کرد و به عنوان یک اپلیکیشن کاملا حرفه‌ای در این زمینه، هر نیازی که کاربران داشته باشند قطعا برطرف خواهد شد. حال شرکت آمریکایی برای بهبود تجربه‌ی کاربری، یک سری قابلیت‌های دیگر را هم به آن افزود که تک تک آن‌ها را در بخش بالا بررسی کردیم. اینکه یک اپلیکیشن مدیریت فایل از امکان حذف فایل‌های غیر ضروری بهره می‌برد یا به ما این اجازه را می‌دهد که فایل خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم فوق‌العاده است. از طرفی هیچ تبلیغات یا خرید درون برنامه‌ای هم وجود ندارد که باعث شود کاربر برای لذت بردن از اپلیکیشن، حتما هزینه‌ای را پرداخت کند. این یعنی بدون پرداخت هیچ هزینه، یکی از بهترین یا شاید بتوان گفت بهترین اپلیکیشت مدیریت فایل را با یک سری قابلیت‌های اضافه در اختیار خواهید داشت.

معمولا هر اپلیکیشن یک نقطه ضعف هم دارد اما به شخصه در تجربه با اپ Files by Google به هیچ نقطه ضعف خاصی بر نخوردم که بتوانم آن را آزاردهنده خطاب کنم. سرعت بالا، رابط کاربری آسان و به دور از پیچیدگی، عدم نمایش تبلیغات، قابلیت‌های فراوان و یا بهتر است بگویم فراتر از انتظار، حجم کم، کارایی بالا، امکان تهیه‌ی فایل پشتیبان به کارت SD یا گوگل‌درایو، اشراک‌گذاری فایل‌های فشرده و بسیاری موارد دیگر از نکات مثبتی بود که در تجربه‌ام با این اپلیکیشن مشاهده کردم.

پلتفرم‌های پشتیبانی شده – امتیازات و میزان رضایت کاربران

اپ Files by Google در حال حاضر فقط در سیستم‌عامل اندروید برای دانلود در دسترس قرار دارد و کاربران می‌توانند از همان دو روشی که در ابتدا ذکر شد آن را دریافت و تجربه کنند. اما برای اینکه از کیفیت بالا و عملکرد خارق‌العاده‌ی این اپلیکشن بیشتر آگاه شوید، اطلاعات مربوط به آن را در فروشگاه گوگل‌پلی در اختیار شما قرار خواهیم داد. اطلاعات مربوط به این اپلیکیشن نظیر امتیاز، تعداد دانلود، حجم و مواردی مثل این در پلتفرم‌های مختلف به شرح زیر است.

اطلاعات اپ Files by Google در گوگل پلی

  • امتیاز: ۴٫۶
  • تعداد نظرات ثبت شده: ۵٫۱۵۵٫۴۳۷
  • تعداد دفعات دانلود: بیش از ۱ میلیارد بار
  • حجم: ۱۳ مگابایت
  • پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید: ۵.۰ به بالا
  • هزینه‌ی درون برنامه: ندارد – کاملا رایگان
  • آخرین آپدیت: ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱
  • نسخه‌ی کنونی: ۱.۰.۴۰۶۹۸۴۷۱۶

نوشته معرفی اپ Files by Google؛ مدیریت حرفه‌ای فایل و حافظه برای اندرویدی‌ها اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala