اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که در برنامه‌ی اینسایدر ویندوز ۱۱ ثبت نام کرده‌اید و در حال حاضر هم از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، باید بدانید که مایکروسافت به‌تازگی نسخه‌ی پیش‌نمایش بیلد ۲۲۵۰۹ ویندوز ۱۱ را با بهبود منوی استارت منتشر کرد. البته بهبود منوی استارت تنها تغییری نیست که در آپدیت جدید شاهد هستیم؛ اینطور که به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی همزمان با انتشار این آپدیت، علاوه بر آنچه که یاد شد، یک سری باگ‌های ریز و درشت ویندوز را هم حل کرد که طبیعتا باید حس شوند و مثل تغییر منوی استارت ملموس نیستند.

طبق گفته‌ی تیم توسعه‌ی ویندوز ۱۱، در این آپدیت جدید کاربران قادر خواهند بود لایه‌های جدیدی برای منوی استارت در نظر بگیرند، ساعت و تاریخ در مانیتور ثانویه هم به نمایش در می‌آید، تغییرات اندکی تغییر کرده است و بسیاری موارد دیگر که بیان همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج است چون بسیاری از آن‌ها فقط رفع باگ را شامل می‌شوند. با این حال در این مطلب تا جایی که امکان داشت به بررسی قابلیت‌های اضافه شده‌ی جدید خواهیم پرداخت. بنابراین با ما همراه باشید.

بیلد ۲۲۵۰۹ ویندوز ۱۱؛ قابلیت‌های جدید کدامند؟

وب‌گردی با مرورگر اج به همراه قابلیت خواندن متن اکنون راحت‌تر شده است

مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی روی مرورگر خود یعنی اج انجام داده است و طی چند سال اخیر واقعا تلاش کرد تا آن را به مرورگری در حد و اندازه‌های کروم و فایرفاکس تبدیل کند. اگرچه این مرورگر از لحاظ قابلیت توانست واقعا پا به پای بهترین‌های بازار پیش برود اما هنوز محبوبیت آن در بین کاربران به اندازه‌ای نیست که مایکروسافت می‌خواهد. البته این کاملا طبیعی است چرا که مرورگرهای رقیب نظیر کروم و فایرفاکس سال‌هاست که در بین کاربران بوده‌اند و آنقدری مجهز هستند که کاربران دلیل خاصی برای تغییر آن‌ها نمی‌بینند.

اما مایکروسافت اج هم به عنوان یک مرورگر نوپا واقعا پیشرفته‌تر از چیزی است که انتظارش را داشتیم. این مرورگر هر چند وقت یک‌بار آپدیتی را دریافت می‌کند که طی آن قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. برای مثال همزمان با انتشار آپدیت امروز، مایکروسافت یک سری بهبودی‌های جزئی به آن اضافه کرد که وب‌گردی با این مرورگر را به همراه قابلیت خواندن متون به فرایند آسان‌تری تبدیل کرده است. از جمله قابلیت‌هایی که به این مرورگر اضافه شده است می‌توان به امکان ویرایش سریع‌تر آدرس‌ها، خواندن اطلاعات بیشتر برای جست‌و‌جو‌های مختلف و در نهایت هم همانطور که گفته شد، بهبود تجربه‌ی وب‌گردی با قابلیت خواندن متن اشاره کرد.

  • چگونه منوی استارت ویندوز ۱۱ را شخصی‌سازی کنیم؟

ویندوز 11 منوی استارت

حال اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به بررسی دقیق‌تر تغییرات و بهبودی‌های مایکروسافت اج بپردازیم، باید بگوییم مثلا فرایند سریع‌تر شدن جست‌و‌جو به این خاطر ممکن شده که اکنون حالت اسکن کردن قابلیت خواندن متن به محض اینکه روی کادر آدرس کلیک می‌کنید غیرفعال می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند با فشردن همزمان کلیدهای کنترل + L، مستقیما به کادر جست‌و‌جو هدایت شود و در این لحظه اسکنر متن به صورت خودکار غیرفعال می‌شود تا کاربر به سرعت بتواند آنچه را که مد نظر دارد تایپ کند. این قابلیت خصوصا زمان‌هایی که نیاز دارید یک سری فرم را که شامل نام و نام خانوادگی شماست در کادرهای مختلف پر کنید به کمک‌تان خواهد آمد.

علاوه بر بهبود و افزایش سرعت تایپ در کادرهای مختلف، فرایند پاک کردن موارد ناخواسته در فیلدهای مختلف هم آسان‌تر شده است. همچنین قابلیت خواندن متن اکنون آن حرفی را که بعد از پاک کردن یک حرف، نشان‌گر ماوس روی آن قرار می‌گیرد را می‌خواند. برای مثال اگر نشان‌گر ماوس روی حرف h از کلمه‌ی hello باشد و آن را پاک کنید، حرف e برای شما خوانده می‌شود. در رابطه با قابلیت دوم، یعنی خواندن اطلاعات بیشتر برای هر جست‌و‌جو هم باید بگوییم اکنون وقتی به دنبال یک مطلب، یک کلمه‌ی کلیدی یا هرچیزی مثل این باشید، اطلاعات بیشتری برای شما خوانده می‌شود. تمام این قابلیت‌ها، درخواستی بود که کاربران از مایکروسافت داشتند و اتفاقا در بخش انتهایی مربوط به این خبر هم شرکت آمریکایی از اینسایدرهای خود بابت ارسال بازخورد تشکر کرد و از آن‌ها خواست که این فرایند را ادامه دهند.

منوی استارت ویندوز ۱۱

اما می‌رسیم به مهم‌ترین تغییر ویندوز ۱۱ یعنی منوی استارت آن، جایی که بیشترین توجه از زمان عرضه‌ی این سیستم‌عامل تاکنون به آن شده است. اکنون کاربران می‌توانند با کلیک راست روی منوی استارت، به تنظیمات آن دسترسی داشته باشند یا گزینه‌هایی نظیر More Pins یا More Recommendation را به کاربران نمایش می‌دهد تا یک ردیف دیگر از آنچه که ویندوز به عنوان موارد پین شده یا پیشنهادی به کاربر نشان می‌دهد به نمایش در بیاید.

  • آیا ۴ گیگابایت رم برای ویندوز ۱۱ کافیست؟

علاوه بر این‌ها، در بالا هم اشاره کردیم که یکی از تغییرات صورت گرفته در این بیلد، اضافه شدن تاریخ و ساعت به منوی تسک‌بار مانیتور ثانویه است تا کاربر به‌راحتی بتواند در مانیتور دیگر هم به ساعت و تاریخ دسترسی داشته باشد. البته طبق گفته‌ی شرکت آمریکایی، این قابلیت هنوز در مراحل اولیه‌ی تست قرار دارد و به همین خاطر برای همه‌ی کاربران عرضه نشده است. ظاهرا مایکروسافت در حال بررسی این قابلیت با توجه به بازخوردهای کاربران است تا هنگامی که آن را عرضه می‌کند، نقص خاصی وجود نداشته باشد.

مورد دوم، اپلیکیشن‌هایی هستند که برای تماس، یادآورها و ساعت زنگ‌دار، اعلان ارسال می‌کنند. اکنون اعلانات ارسال شده به ترتیب اولویت دسته‌بندی و در دسته‌ی سه‌تایی به صورت همزمان به نمایش در می‌آیند. این یعنی در هر زمان، شاید حتی چهار اعلان به صورت همزمان مشاهده کنید اما سه مورد از آن‌ها با اولویت بالا در نظر گرفته می‌شوند و یکی از آن‌ها، با اولویت عادی. این قابلیت هم فعلا برای همه‌ی اینسایدرها در دسترس قرار ندارد چرا که مایکروسافت در تلاش است تا بازخورد کاربران را هم برای بهبود این قابلیت در نظر بگیرد.

یک مورد دیگر، تلاش مایکروسافت برای اضافه شدن تنظیمات موجود درون کنترل پنل به منوی تنظیمات اصلی خود ویندوز است. اگر دقت کرده باشید چند سالی هست که ویندوز یک پنل مربوط به تنظیمات را هم علاوه بر کنترل پنل در نظر گرفته تا کاربر در محیطی هماهنگ با خود ویندوز به تنظیمات مختلف دسترسی داشته باشد. احتمالا هم طی آینده‌ای نزدیک شاهد حذف کنترل پنل محبوب از ویندوز ۱۱ خواهیم بود چون دیگر تمام تنظیمات از طریق تنظیمات اصلی خود ویندوز در دسترس قرار خواهند داشت. اما در راستای اضافه شدن گزینه‌های کنترل پنل به صفحه‌ی تنظیمات اصلی ویندوز ۱۱، بخش advanced sharing settings نظیر Network discovery یا File and printer sharing و public folder sharing اکنون به یک بخش جدید تحت عنوان Advanced Network Settings در تنظیمات اضافه شده‌اند.

همانطور که گفته شد، ذکر همه‌ی تغییرات صورت گرفته در بیلد جدید ویندوز ۱۱ از حوصله‌ی متن خارج است چرا که مایکروسافت تغییرات ریز و نامحسوس زیادی را هم اعمال کرده است که بیشتر آن‌ها مربوط به رفع باگ و مشکلات این‌چنینی است. از بین تغییرات ملموس هم بسیاری از آن‌ها برای تعداد کمی از اینسایدرها در دسترس قرار دارند و شرکت هنوز در مراحل اولیه‌ی تست آن‌ها قرار دارد. بنابراین باید منتظر بمانیم تا یک بیلد رسمی‌تر و پایدارتر از این سری منتشر شود تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر به بررسی قابلیت‌های آن بپردازیم.

در حال حاضر اگر جز اینسایدرهای حلقه‌ی Dev هستید احتمالا می‌توانید این بیلد جدید را دریافت کنید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به این قابلیت‌ها عجله نکنید چون ممکن است با نصب بیلدهای آزمایشی، سیستم شما دچار مشکل شود.

  • مایکروسافت برای افزایش سرعت ویندوز ۱۱ روی به‌روزرسانی‌های جدید کار می‌کند

منبع: Wccftech

نوشته مایکروسافت پیش‌نمایش بیلد ۲۲۵۰۹ ویندوز ۱۱ را با بهبود منوی استارت منتشر کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala