بدافزار

اندروید بهشت بدافزارهاست

یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌هایی که مخالفان اندروید درباره‌ی این سیستم عامل باور دارند، این است که اندروید پر از بدافزار است. این افراد معمولا کسانی هستند که طرفدار سرسخت آیفون به‌شمار می‌آیند و متعصبانه معتقدند که آیفون غیر قابل نفوذ است، ولی گوشی‌های اندرویدی به‌سادگی به ویروس‌ها و بدافزارها آلوده می‌شوند.

در حالی‌که اندروید شانس بیشتری برای مورد حمله قرار گرفتن دارد (اگرچه بدافزارهایی برای iOS هم وجود دارند)، کاربر معمولی با کمی دقت می‌تواند از آلودگی گوشی خود به بدافزار جلوگیری کند.

گوگل نسبت به اپل در پلتفرم موبایلی خود دست توسعه‌دهندگان را بیشتر باز گذاشته و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند اپ‌های خود را در پلی استور قرار دهند، اما اندروید هم معیارهای امنیتی خاصی دارد که به‌عنوان لایه‌ای امنیتی از گوشی شما در مقابل اپ‌های مخرب محافظت خواهند کرد.

اصلی‌ترین سلاح گوگل در این راه سرویس Google Play Protect است که اپ‌ها را هم در پلی استور و هم در دستگاه کاربر اسکن می‌کند تا از آلوده نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. اگر در فرایند اسکن مشکلی پیش بیاید، این سرویس با هشدار به شما اعلام خواهد کرد تا اقدامات لازم را انجام دهید. Google Play Protect پلی استور را به فضایی امن‌تر از آنچه فکر می‌کنید تبدیل می‌کند، اما کاملا بی‌نقص نیست.

اپ‌های موجود در پلی استور تا ۹۹ درصد امن هستند. با این حال، گاهی ممکن است گزارش‌هایی از اپ‌هایی حاوی کدهای مخرب منتشر می‌شوند، اما این اتفاقی نادر است. اگر کاربر پیش از دانلود هر اپلیکیشن کمی تامل کند، امتیازها و بررسی‌ها را مشاهده کند و سپس اقدام به نصب نماید؛ از بسیاری از بدافزارها در امان خواهد ماند.

دانستن شیوه‌ی بررسی مخرب بودن اپ‌ها و توجه به دسترسی‌هایی که به هر اپ می‌دهیم، در همراهی با ویژگی‌های امنیتی بومی اندروید، تا حد زیادی کاربر را از آسیب‌ها محافظت می‌کند. بیشتر آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهند که کاربر اپ‌ها را از منابع متفرقه (خارج از پلی استور گوگل) دانلود می‌کند یا گوشی خود را روت می‌کند.

بدافزارهای موبایلی در خارج از اکوسیستم پلی استور راحت‌تر به دستگاه‌های اندرویدی نفوذ می‌کنند و اگر کاربر حرفه‌ای نباشید، روت کردن دستگاه هم راه را برای ورود خطرات جدید باز می‌کند.

کلام پایانی

اندروید نسبت به iOS شانس بیشتری برای آسیب‌پذیری‌های امنیتی دارد، به‌ویژه زمانی که اپ‌ها از منبعی به‌غیر از پلی استور نصب شوند. اما کاربران معمولی توسط پروتکل‌های امنیتی گوگل محافظت می‌شوند و با استفاده‌ی معمول از دستگاه، احتمال آلوده شدن آن به بدافزارها بسیار کم است.

مشخصات همه‌چیز را درباره‌ی گوشی به شما خواهند گفت

اندروید

در سال‌های اولیه‌ی ورود اندروید به بازار، مشخصات گوشی‌های هوشمند نسبت به زمان حال از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. زمانی که اندروید بهینه نبود، هر گوشی جدید باید قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل می‌داشت تا عملکرد بهتری را ارائه کند. اما مدت‌هاست که آن روزها را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

امروزه مشخصاتی مانند سرعت پردازنده، میزان حافظه‌ی رم و رزولوشن دوربین‌ها فقط یک ایده‌ی کلی از عملکرد دستگاه به ما می‌دهند، اما جنبه‌های بسیار مهم‌تری هم وجود دارند. مهم‌ترین چیز درباره‌ی یک گوشی هوشمند این است که در هنگام کار با آن چه حسی به کاربر منتقل می‌شود و آیا می‌تواند انتظارات کاربر را برآورده کند. تقریبا هیچ‌یک از کاربران آیفون ذهن خود را درگیر میزان حافظه‌ی رم گوشی‌شان نمی‌کنند، بلکه اولویت اصلی آن‌ها عملکرد روان و بی‌نقص گوشی و سبک اپل در طراحی محصولات است.

این یک واقعیت است که در دنیای اندروید، یک دستگاه با حافظه‌ی رم بسیار زیاد و دوربین‌های چندگانه ممکن است روی کاغذ بسیار جذاب به‌نظر برسد؛ اما اگر عملکرد دوربین راضی‌ کننده نباشد و نرم افزار پر از باگ باشد، کاربر مشخصات برایش مهم خواهد بود؟

البته در دنیای اندروید تنوع محصولات بسیار بیشتر است و شما می‌توانید با توجه به نیاز و کاربری خود یک گوشی مناسب پیدا کنید. از کارهای ساده‌ی روزمره، تا کاربری حرفه‌ای و پیروی از ترندهای روز، تمایل به داشتن جک هدفون یا اسکنر اثر انگشت در پشت یا جلوی دستگاه؛ اندروید همه‌ی این‌ نیازها را پاسخ می‌دهد. مشخصات سخت افزاری تقریبا نقش مهمی در این جزئیات ندارند و این خود جزئیات هستند که یک محصول را منحصر به‌فرد می‌کنند.

کلام پایانی

در حالی‌که مشخصات یک ایده‌ی ابتدایی از عملکرد گوشی به ما ارائه می‌کنند، همه‌چیز به آن‌ها خلاصه نمی‌شود. ویژگی‌های دیگر مانند تجربه‌ی کاربری، عوامل بسیار مهم‌تری برای تمایز دستگاه هستند.

همه‌ی دستگاه‌های اندرویدی یکسان هستند

گوشی اندرویدی

ممکن است این باور را از افرادی که تجربه‌ی خوبی از کار با محصولات یکی از شرکت‌های تولید کننده‌ی دستگاه‌های اندرویدی نداشته‌اند شنیده باشید، باوری که آن را به کل اکوسیستم اندروید نسبت می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی نادیده گرفتن توزیع‌های مختلف اندروید است.

گوگل سیستم عامل موبایل خود را در اختیار بسیاری از شرکت‌های سخت افزاری قرار داده است که هر یک از آن‌ها می‌تواند نسخه‌ی شخصی‌سازی شده‌ی خود از اندروید را در محصولاتش به‌کار بگیرد. به‌ همین دلیل است که گلکسی‌های سامسونگ، محصولات موتورولا و گوشی‌های وان پلاس هر یک ظاهری متفاوت نسبت به سایرین دارند.  بسیاری از عناصر، مانند آیکن‌ها و اپ‌های از پیش نصب‌ شده تا نام آیتم‌های منوی تنظیمات و دکمه‌های میان‌بر در دستگاه‌های اندرویدی متفاوت از دیگر دستگاه‌هاست.

در مقابل، iOS به این‌ دلیل که تنها توسط خود اپل و در آیفون‌ها به‌کار گرفته می‌شود، تقریبا در تمامی آیفون‌ها ظاهری یکسان دارد و تفاوت آیفون‌ها بیشتر در ویژگی‌هایی مانند Face ID و امثال آن است. اگر ظاهر iOS موجود در آیفون‌های ۳ یا ۴ سال پیش را دوست نداشتید، احتمال این که اکنون ظاهر این سیستم عامل را دوست داشته باشید کم است. اما اگر رابط کاربری سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و حتی پیکسل را دوست نداشته باشید، می‌توانید از گزینه‌های جایگزین یا حتی محصولات سایر تولید کنندگان اندرویدی استفاده کنید.

البته به‌دلیل استفاده‌ی شرکت‌ها از رابط کاربری اختصاصی خود، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به‌روز رسانی نسخه‌های جدید این سیستم عامل را منظم و هم‌زمان با پرچم‌داران خود گوگل و گوشی‌هایی با اندروید خالص دریافت نمی‌کنند و این یکی از نقاط ضعف بزرگ اندروید است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. ممکن است گاهی عرضه‌ی نسخه‌ی جدید اندروید ماه‌ها زمان ببرد. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به توزیع نسخه‌های مختلف اندروید در سال ۲۰۲۱ است:

اندروید

متاسفانه این تفاوت‌ها باعث می‌شوند که نتوانیم اندروید را یک عنوان مستقل در نظر بگیریم. ممکن است یک کاربر اندرویدی روی دستگاه خود از اندروید ۱۰ استفاده کند، در‌ حالی‌که کاربر دیگر روی پیکسل خود از اندروید ۱۲ استفاده می‌کند. هر دو کاربر اندرویدی محسوب می‌شوند، اما تجربه‌ی کاربری آن‌ها متفاوت است.

کلام پایانی

به‌دلیل تفاوت شرکت‌های تولید کننده‌ی سخت افزار اندرویدی، رابط کاربری متفاوت و اختصاصی هر شرکت و به‌روز رسانی‌های نامنظم، دو گوشی اندرویدی هیچگاه یکسان نیستند.

استفاده از اپ‌های Task Killer مهم است

اندروید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در دنیای اندروید که هنوز هم کاربران زیادی به آن اعتقاد دارند، استفاده از Task killer یا همان اپ‌هایی است که وظایف در حال اجرا در پس‌زمینه را می‌بندند. در سال‌های اول ظهور اندروید، این اپ‌ها به‌شدت محبوب بودند، اما اکنون هم اندروید پیشرفت کرده و هم دانش ما از این پلتفرم بیشتر شده است. در نتیجه، این ابزارها حالا دیگر نه‌تنها کاربردی نیستند، بلکه بر عملکرد دستگاه هم تاثیر منفی دارند.

اندروید به‌خوبی از پس مدیریت پردازش‌ها برمی‌آید. متوقف کردن مداوم وظایف با استفاده از اپ‌های مورد بحث تنها منابع را هدر می‌دهد، چون اپ‌ها باید متوقف شوند و دوباره از اول شروع کنند. اگر اپلیکیشنی را مشاهده کردید که مصرف باتری آن زیاد است، برای رفع مشکل می‌توانید آن را به‌روز رسانی، حذف یا غیر فعال کنید.

علاوه بر این موضوع، بسیاری از کاربران اندرویدی (و حتی کاربران آیفون) معمولا وارد منوی برنامه‌های اخیر می‌شوند و با بستن تک تک برنامه‌ها به خیال خود به عملکرد روان‌ و بهینه‌ی گوشی کمک می‌کنند. اما این کار هم دقیقا مانند استفاده از Task killer است و نباید چنین کاری انجام دهید، زیرا سیستم عامل گوشی شما خودش از پس مدیریت وظایف برمی‌آید.

  • چرا بستن اپلیکیشن‌ها در گوشی اندرویدی چندان هم مفید نیست؟

منوی برنامه‌های اخیر در واقع میان‌بری برای دسترسی سریع‌تر است. در حالی که شما می‌توانید با کشیدن برنامه‌ها به اطراف آن‌ها را از منو حذف و فعالیت آن‌ها را متوقف کنید، انجام دادن این کار آن تاثیری که انتظار دارید را نخواهد داشت. حذف همه‌ی اپ‌های این منو در زمان قفل کردن گوشی و دوباره باز کردن آن‌ها مانند این است که شما هر بار که می‌خواهید از طریق رایانه‌ی خود وارد وب‌سایت جدیدی شوید، ابتدا مرورگر و کل تب‌های باز آن را کامل ببندید و دوباره آن را باز کنید و وارد وب‌سایت جدید شوید.

کلام پایانی

اندروید به‌خوبی می‌تواند حافظه‌ را مدیریت کند و شما نیازی به استفاده از Task Killer ندارید و نباید از این نوع اپ‌ها استفاده کنید. همیشه اپ‌های موجود در منوی Recent apps را نبندید. اندروید هر زمان که نیاز باشد پردازش‌های پس‌زمینه را متوقف می‌کند و شما می‌توانید از منوی برنامه‌های اخیر برای دسترسی سریع‌تر به اپ‌های پر استفاده‌ی خود کمک بگیرید.

اندروید برای کاربران عادی سیستم عامل بسیار پیچیده‌ای است

رابط کاربری

یکی دیگر از باورهایی که مخالفان اندروید بر آن اصرار دارند، این است که این سیستم عامل فقط برای متخصصان کامپیوتر کاربردی است. دقیقا همان باور اشتباهی که درباره‌ی سهولت در استفاده از لینوکس هم وجود دارد. قطعا این موضوع صحت ندارد.

نسخه‌های مدرن اندروید شامل فرایند را‌ه‌اندازی همراه با راهنما هستند که شما را گام‌به‌گام با اتصال دستگاه به اینترنت و حساب‌های کاربری‌تان آشنا می‌کند. پس از راه‌اندازی، کاربران عادی می‌توانند تمامی نیازهای روزمره‌ی خود مانند تماس و پیام‌رسانی، وب‌گردی، گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی، عکاسی و … را به‌سادگی و بدون هیچ دردسری انجام دهند.

نصب اپلیکیشن‌ها به‌سادگی جستجوی آن‌ها در پلی استور و انتخاب گزینه‌ی نصب است. برای عکاسی فقط لازم است کلید شاتر را لمس کنید. دسترسی به مخاطبین، تماس و پیام‌رسانی هم اصلا فرایند دشواری نیستند.

منوی تنظیمات اگرچه کمی شلوغ است، اما کار کردن با آن سخت‌تر از کار کردن با منوی تنظیمات آیفون نیست. اگر اولین بار است که از اندروید استفاده می‌کنید، ممکن است این سیستم عامل کمی برای شما گیج‌ کننده باشد. اما این‌گونه نیست که نتوانید از آن استفاده کنید یا مناسب شما نباشد. کسی که پیش از این از گوشی هوشمند استفاده نکرده است، قطعا در ابتدای روبرویی با هر سیستم عاملی کمی دچار سردرگمی خواهد شد.

اگر با رابط کاربری گوشی اندرویدی خود مشکل دارید، می‌توانید از لانچرهایی که ظاهری ساده‌تر را ارائه می‌کنند استفاده کنید. همچنین دستیارهای صوتی مانند گوگل اسیستنت هم می‌توانند برای انجام بسیاری از وظایف به شما کمک کنند.

  • ۷ لانچر سبک برتر که روی تمام گوشی‌های اندرویدی اجرا می‌شوند

بر خلاف کاربران حرفه‌ای، کاربران معمولی به زیر و رو کردن سیستم عامل و انجام کارهایی مانند روت کردن دستگاه یا نصب کاستوم رام‌ها نیاز ندارند. مهم‌تر از آن، اندروید می‌تواند به‌صورت خودکار به‌روز رسانی‌ها را برای شما نصب کند یا به شما اطلاع‌رسانی کند تا به‌صورت دستی این کار را انجام دهید. این‌ به‌روز رسانی‌ها شامل بهبود عملکرد دستگاه، تغییرات ظاهری، اضافه شدن ویژگی‌های جدید و البته ارتقا امنیت دستگاه هستند.

کلام پایانی

اندروید برای کاربردهای معمول سیستم عامل پیچیده‌ای نیست. نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها راحت و رابط کاربری بیشتر اپ‌های این سیستم عامل مشابه هم است. تنها کسانی که با تکنولوژی بیگانه هستند یا از سیستم عامل دیگری به اندروید مهاجرت کرده‌اند ممکن است کمی دچار سردرگمی شوند که البته این مورد در ابتدای استفاده از هر پلتفرمی ممکن است برای کاربران رخ دهد.

منبع: Make Use Of

 

نوشته ۵ تصور رایج اما اشتباه درباره‌ی سیستم عامل اندروید که نباید باور کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala