از زمانی که فیسبوک از سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خریداری کرد، این اپلیکیشن محبوب و بسیار پرطرفدار که زمانی کاربران در آن فقط به انتشار تصاویر خود با دوستان و آشنایان می‌پرداختند، تغییر ماهیت داد تا جایی که به اپلیکیشنی کاملا متفاوت تبدیل شد. از تمرکز روی خرید گرفته تا اضافه کردن قابلیت‌های اپلیکیشن‌های محبوب و مشابهی نظیر تیک‌تاک تا بدین ترتیب بتواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند. اما سوال اینجاست که در این مسیر، تا چه اندازه کاربران صدمه دیدند؟

اینطور که به نظر می‌رسد، فیسبوک، تیک‌تاک و حالا هم اینستاگرام در راستای کسب درآمد خیلی توجهی به آسیبی که ممکن است به کاربران وارد کنند ندارند. متاسفانه آنقدری پول و سرمایه برای مدیرعاملان این شرکت‌ها و اپلیکیشن‌ها به موضوع مهمی تبدیل شده که ظاهرا اصول اخلاقی را فراموش کرده‌اند.

از جمله این اپلیکیشن‌هایی که در این مسیر قدم گذاشته می‌توان به اینستاگرام اشاره کرد. اپلیکیشنی که در ابتدا فضای بسیار دوستانه‌ای داشت و در واقع باید گفت دوست‌داشتنی‌تر به نظر می‌رسید اما حالا در مسیر تبدیل شدن به تیک‌تاک، یک سری اصول اخلاقی بسیار مهم را زیر پا گذاشته است. نکته‌ی منفی البته اینجاست که تمایل کاربران بسیار زیادی هم به سمتی کشیده شده که نمی‌توان آن را مفید، کاربردی و سازنده دانست. کافی است سری به پیج‌های مختلف اینستاگرام بزنید و ببینید آن دسته از کاربرانی که در راستای آموزش اصول اخلاقی و مهارت‌های زندگی فعالیت می‌کنند تا چه اندازه به نسبت کسانی که هیچ محتوای آموزشی ندارند، دنبال‌کننده‌های کمتری دارند.

اینستاگرام طی چند سال اخیر قابلیت‌های زیادی را دریافت کرد اما نمی‌توان گفت همه‌ی این تغییرات مثبت بودند. این موضوع را کسانی بیشتر متوجه می‌شوند که از همان ابتدای انتشار این اپلیکیشن در آن عضویت داشتند و با تغییرات و تحولات آن هرچند اندک کاملا آشنایی دارند. در غیر این صورت آن دسته از کاربرانی که به‌تازگی این اپلیکیشن را نصب کنند فکر می‌کنند وارد یک محیط برای انتشار ویدیوهای مختلف که برخی از آن‌ها واقعا محتوای مناسبی ندارند شده‌اند.

اینستاگرام تغییرات زیاده به خود گرفته و این روند هر چند وقت یک‌بار ادامه پیدا می‌کند اما یک مورد هست که هنوز به نسبت چند ماه قبل تغییر نکرده است. در رابطه با اسپمرهای استوری صحبت می‌کنیم که تا چه اندازه افزایش پیدا کرده‌اند و واقعا محتوای نامناسبی را هم تبلیغ می‌کنند. بنابراین وب‌سایت PhoneArena تصمیم گرفت طی چند هفته‌ی اخیر به تست این موضوع بپردازد تا به این نتیجه برسد که آیا واقعا چنین مشکلی وجود دارد یا خیر. اما باید ببینیم چگونه این ربات‌های اسکم استوری کار می‌کنند و چه خطرهایی برای کاربران دارند.

  • اینستاگرام تلاش می‌کند نوجوانان را از محتوای مضر دور نگه دارد

سواستفاده از کودکان یا کاربران کم سن و سال در اینستاگرام چگونه اتفاق می‌افتد؟

یک مشکلی که در این بین وجود دارد این است که اینستاگرام برای همه‌ی افراد در دسترس قرار دارد. اگرچه اکنون این شبکه‌ی اجتماعی قدرتمند به دنبال این است که برای جلوگیری از ورود کاربران کمتر از ۱۳ سال به این اپلیکیشن، احراز هویت تصویری را هم به عنوان یک روش در نظر بگیرد اما به نظر می‌رسد دور زدن این راه حل هم خیلی کار سختی برای کاربران امروزی به حساب نمی‌آید. بنابراین وقتی شبکه‌ای اجتماعی با این همه کاربر در دسترس کودکان هم قرار می‌گیرد، باید متوجه خطرات و صدمات روحی روانی جدی که می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد هم بود.

یکی از این خطرات، اسکم‌هایی هستند که به دنبال قربانی می‌گردند. منظور از اسکم یعنی حساب‌های کاربری یا افرادی که به دنبال کلاه‌برداری از افراد مختلف هستند. حال این کلاه‌برداری می‌تواند به شیوه‌های مختلفی صورت بگیرد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، خالی کردن حساب بانکی است. اما در رابطه با اینستاگرام اوضاع اندکی فرق می‌کند. اگر درست در زمانی که باید، ویوی استوری‌های خود را چک کنید، متوجه خواهید شد که اوضاع بدتر از چیزی است که تصور می‌کردید. به سرعت می‌بینید که افرادی استوری شما را مشاهده کرده‌اند که اصلا در لیست دوستان شما قرار ندارند. برای مثال به تصویر بالا نگاه کنید تا متوجه شوید یکی از کاربران وب‌سایت PhoneArena بعد از پست کردن یک استوری با چه حساب‌های کاربری مواجه شده است.

اگر تاکنون یک رشته‌استوری در اینستاگرام پست کرده باشید، برای مثال ۵ استوری، شاید در یک زمان خاص متوجه این موضوع شده‌اید که یک سری حساب‌های کاربری اسکم، برای مثال استوری دوم شما را مشاهده کرده‌اند. این در حالی است که یک کاربر عادی اصلا چنین کاری را نمی‌کند. یعنی در واقع اصلا نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون حتما باید استوری اول را مشاهده کند و سپس وارد استوری دوم شود. این یک زنگ خطر برای کاربران به حساب می‌آید که اجازه ندهند کودکان کم سن و سال آن‌ها به اینستاگرام دسترسی داشته باشند چون محتوای این حساب‌های کاربری اصلا مناسب نیست.

اگر می‌خواهید حساب‌های کاربری را که استوری شما را مشاهده کرده‌اند ببینید، کافی است روی آن استوری رفته و از پایین به بالا سوایپ کنید. اگر اسکم‌های یادشده استوری شما را مشاهده کرده باشند قطعا روی نام کاربری آن‌ها و یا تصاویر پروفایل‌شان، تصاویر یا جزئیاتی را مشاهده می‌کنید که بیشتر محتوای مثبت ۱۸ سال را به نمایش می‌گذارد. بدین ترتیب کاربران را ترغیب می‌کنند تا روی پروفایل آن‌ها کلیک کرده و به محتوای نامناسب دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که هدف کاملا چیز دیگری است.

اما مشکل اصلی اینجاست که بخشی از کاربران اینستاگرام، کودکان هستند و کنترل کودکان امروزی هم بسیار سخت شده است. یعنی نمی‌توان جلوی افراد کم سن و سال را از اشتراک‌گذاری استوری‌های مختلف با محتوای گوناگون یا دسترسی به حساب‌های نامناسب گرفت. بنابراین این احتمال وجود دارد که افراد کم سن و سال در محدوده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۵ سال به این محتوی دسترسی داشته باشند.

همانطور که گفته شد، این حساب‌های کاربری اغلب شامل تصاویری می‌شوند که اصلا مناسب نیستند اما این تمام ماجرا نیست. گاهی اوقات این حساب‌های کاربری به دایرکت شما پیام ارسال می‌کنند که اغلب با یک لینک نیز همراه است. این همان لینک دعوت به گروه‌های مختلف یا وب‌سایت‌هایی است که برای هر کسی مناسب نیست و در واقع اگر کسی در این زمینه اطلاعات داشته باشد می‌داند که هدف از انجام چنین کارهایی اصلا چیز دیگری است و به همین خاطر پیام‌های این‌چنینی را نادیده می‌گیرد.

  • آیا اینستاگرام پیامک‌ها و دایرکت‌های شما را می‌خواند؟

حتی حساب‌های کاربری شامل محتوی مثبت ۱۸ سال را نمی‌توان کامل ریپورت کرد

اینستاگرام کودکان

حساب رسمی راهنمای کاربران اینستاگرام به‌وضوح به این موضوع اشاره می‌کند که محتوی مثبت ۱۸ سال نباید در این شبکه‌ی اجتماعی وجود داشته باشد یا به اشتراک گذاشته شود. البته یک سری استثنائات وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به آثار هنری یا مجسمه‌ها، شیر دادن به بچه یا تصاویر پزشکی اشاره کرد که چون طبیعی هستند، خیلی نامناسب در نظر گرفته نمی‌شوند. اما تصاویر و صحنه‌هایی جز این موارد باید حتما گزارش داده شوند.

اما شخصی که به بررسی این مشکل پرداخته بود می‌گوید بعد از ریپورت کردن یکی از حساب‌های کاربری که شامل محتوی نامناسب مثبت ۱۸ سال بود در حالی که هیچ یک از دسته‌های بالا را هم شامل نمی‌شد، یک پیغام از سوی اینستاگرام برایش به نمایش درآمد با این مضمون که هیچ مشکلی با این حساب کاربری وجود نداشته و پست‌هایش با قوانین اینستاگرام مغایرت ندارد. اینطور که به نظر می‌رسد، اینستاگرام برای مشاهده‌ی حساب‌های ریپورت شده به خاطر نمایش محتوای مثبت ۱۸ سال، از نیروی انسانی کمک نمی‌گیرد یا به قول این فرد، حداقل هفته‌ی پیش که این اتفاق رخ داد چنین چیزی وجود نداشت. ظاهرا کنترل این ریپورت‌ها بر عهده‌ی هوش مصنوعی است که طبیعتا در تشخیص محتوی نامناسب همیشه عملکرد درستی ندارد.

همانطور که اشاره شد، اینستاگرام ادعا می‌کند که در این شبکه‌ی اجتماعی جای اشتراک‌گذاری محتوای نامناسب و مثبت ۱۸ سال نیست. اما تصویری که این شخص آن را ریپورت کرد، شخصی را نشان می‌داد که لباس بدن‌نما به تن داشت. طبیعتا چنین تصاویری اصلا مناسب نیستند و نباید در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شوند. اما طبق گفته‌های این فرد، بعد از ریپورت شدن این تصویر، تا چند وقت این حساب کاربری بدون مشکل به فعالیت خود ادامه داد و تصویر یاد شده هم حذف نشد اما بعد از گذشت یک ماه، حساب کاربری کاملا حذف شد. حال بعد از ریپورت، اینستاگرام این تصویر را در کدام دسته‌ی پزشکی، هنری یا پزشکی دسته‌بندی کرده بود که تصور کرد با قوانین جامعه‌ی این اپلیکشن مغایرت ندارد مشخص نیست. حال دلیل پاک شدن حساب کاربری این فرد هرچه که بود به نظر می‌رسد متاسفانه ربطی به کاربران و نظر آن‌ها ندارد.

  • فیسبوک «سمی» بودن اینستاگرام برای نوجوانان را نمی‌پذیرد

اینستاگرام؛ اپلیکیشنی در تلاش برای دستیابی به اصول اخلاقی

اینستاگرام کودکان

تصاویری که مشاهده می‌کنید حدودا یک ماه قبل به ثبت رسیده‌اند و در طول این یک ماه خوشبختانه اینستاگرام هرچند دیر اما بالاخره این حساب‌های کاربری بی‌محتوی را کاملا حذف کرد. بنابراین به نظر می‌رسد اینستاگرام به تدریج در حال انجام کاری است که باید زودتر از این‌ها، با کیفیت، دقت و سرعت بیشتری انجام می‌داد. حال سوال اینجاست که اگر دفعات بعد هم پاک کردن چنین حساب‌هایی بخواهد یک ماه زمان ببرد، چه آسیبی به کسانی که در طول این مدت به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند وارد می‌شود؟ چه اسکم‌های دیگری ممکن است از این تاخیر سو استفاده کرده و به فرزندان ما آسیب برسانند؟

پیش از این خبری منتشر شد که در ابتدای این مطلب هم به مضمون آن اشاره کردیم. یعنی احراز هویت تصویری با یک ویدیوی سلفی تا بدین ترتیب اینستاگرام مطمئن شود کاربری که برای ورود به این اپلیکیشن ثبت نام می‌کند، از لحاظ سنی واجد شرایط هست یا خیر. بدین ترتیب تمام کاربرانی که وارد اینستاگرام می‌شوند، افراد واقعی خواهند بود و دیگر خبری از ربات نخواهد بود که با محتوی نامناسب، کاربران را ترغیب به انجام کارهای نامناسب کند. حال باید دید چه زمانی این قابلیت بسیار مورد نیاز به اینستاگرام راه پیدا می‌کند. البته اگر مشکل وجود ربات‌ها هم با این کار حل شود، برخی از افراد واقعی هم دست به انتشار پست‌های نامناسب و غیراخلاقی می‌زنند که حتما باید با روش‌های سخت‌گیرانه‌تری کنترل و محدود شوند.

البته پیش از این هم خبری منتشر شد مبنی براینکه اینستاگرام در حال کار روی یک نسخه‌ی مخصوص کودکان این اپلیکیشن است تا بدین ترتیب فضای مناسبی برای کاربران کم سن و سال‌تر بوجود بیاید. افرادی که در بازه‌ی سنی ۱۰ تا ۱۲ سال قرار داشته و در معرض بیشترین و جدی‌ترین خطرها قرار دارند. اما متاسفانه به هر دلیلی که بود فرایند طراحی این اپلیکیشن متوقف شد. در حال حاضر تنها اپلیکیشنی که از اینستاگرام در دسترس قرار دارد همان چیزی است که هر روز به آن سر می‌زنید و محتوی مختلف را تماشا می‌کنید که آن هم برای افراد بیشتر از ۱۳ سال بدون هیچ مشکلی در دسترس قرار دارد. حال باید این سوال را پرسید که آیا افراد کمتر از ۱۸ سال با تماشای چنین محتواهایی با مشکلات جدی در آینده مواجه نمی‌شوند؟ طبیعتا افرادی در این محدوده‌ی سنی برای تماشای مواردی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود بسیار کوچک‌تر از آن چیزی که باید هستند و باید حتما فکری جدی به حال این وضعیت شود.

اینستاگرام برای رفع این مشکل تلاش کرد تا با روش تایید سن، تا حدودی از ورود افراد کم سن و سال به اپلیکیشن جلوگیری کرده و کسانی که کمتر از ۱۳ سال سن دارند و همچنان در این اپلیکیشن حضور دارند را بلاک کند. البته دور زدن این راه حل امنیتی اصلا کار سختی حتی برای خود این بچه‌ها نیست. از آن دسته از کاربرانی که سن خود را تایید نکنند، دوباره درخواست می‌شود که چنین کاری را انجام دهند. از آن جایی هم که هوش مصنوعی اینستاگرام خیلی روی موارد امنیتی حساس نیست، به همین خاطر شاید یک یا حتی دو بار تایید نکردن سن، مشکلی برای حساب کاربری شما بوجود نیاورد. متاسفانه هوش مصنوعی‌هایی مثل این مسئول بررسی حساب‌های ریپورت شده نیز هستند و همین موضوع باعث می‌شود اینستاگرام در زمینه‌ی حذف حساب‌های بی‌محتوا تا این انداره درنگ کند.

اینستاگرام همچنین یک مرکز پشتیبانی بسیار وسیع هم دارد که به کاربران در زمینه‌های مختلف نظیر مشکلات موجود در تصاویر بدن و عجیب‌تر از آن، رفع اختلالات آن کمک می‌کند و پیشنهادهای مختلفی را به آن‌ها ارائه می‌کند. نمی‌دانیم آیا امکان اینکه کودکان به این صفحات دسترسی داشته باشند و با محتویات آن آشنا شوند وجود دارد یا اینکه این فقط تلاشی است از سوی اینستاگرام تا کارهای اشتباه اخیر خود را به گونه‌ای لاپوشانی کند. یکی از همین اشتباه‌ها را در خبری که چند وقت پیش منتشر شد خواندیم؛ اینکه فیسبوک می‌دانست اینستاگرام با این راهی که در پیش گرفته تا چه اندازه برای دختران نوجوان مضر بوده اما هیچگاه تلاشی برای بهبود شرایط نکرد.

با تمام این تفاسیر، توصیه می‌شود والدین حتما توجه ویژه‌ای به کودکان خود در استفاده از اینستاگرام داشته باشند؛ خصوصا آن دسته از افرادی که در سن ۱۰ تا ۱۷ سالگی و در معرض بیشترین آسیب‌های روحی و روانی قرار دارند. در غیر این صورت، با ورود کودکان به اینستاگرام با این محتوایی که این اپلیکیشن دارد، ممکن است صدمات جدی و جبران‌ناپذیری در آینده به آن‌ها وارد شود. والدین در صورت امکان باید بتوانند به استفاده‌ی کودکان خود از اپلیکیشن‌های مختلف نظارت داشته باشند چرا که تلاش سازندگان نرم‌افزارهایی چون اینستاگرام همیشه این نیست که دنیا به جای بهتری تبدیل شود؛ آن‌ها می‌خواهند دنیا به جای بهتری برای کسب درآمد خودشان تبدیل شود و طبیعتا نباید اجازه داد افراد کم سن و سال یا بدون دانش کمک کنند این افراد بیش از پیش به خواسته‌ی خود برسند.

  • چگونه اینستاگرام زیر نظر فیسبوک بدتر و بدتر می‌شود

منبع: PhoneArena

نوشته نتایج یک گزارش از مضر بودن اینستاگرام برای کودکان خبر می‌دهد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala