در ابتدا که مایکروسافت مرورگر اج خود را طراحی و با ویندوز ۱۰ منتشر کرد، بسیاری از کاربران آن را رقیبی در حد و اندازه‌های گوگل کروم و فایرفاکس نمی‌دانستند. چرا که این مرورگر نوپا قابلیت‌های کمی داشت و حتی امکان تغییر موتور جست‌و‌جو از بینگ به گوگل را هم به کاربران نمی‌داد. بماند که اصلا نمی‌شد آن همه افزونه‌ی جذاب و فوق‌العاده کاربردی که برای دو مرورگر بالا در دسترس قرار داشت را در آن نصب کرد.

اما مایکروسافت طی ماه‌ها و سال‌های بعد این مرورگر را آپدیت کرد و آنقدری ویژگی‌های جدید به آن اضافه کرد که اکنون اج به یکی از بهترین مرورگرهای دنیا تبدیل شده است. جالب اینجاست که مایکروسافت برای تبدیل شدن این مرورگر به یک مرورگر کاربردی و محبوب، از نام گوگل و گوگل کروم هم استفاده کرد به این شکل که مثلا تمام افزونه‌های گوگل کروم در این مرورگر نیز در دسترس قرار دارد. حتی یک زمان این مرورگر، کرومیوم اج نام داشت و بعدها بار دیگر به اج تغییر نام داد.

زمانی که مایکروسافت اج موفق شد نظر مثبت کاربران زیادی را به خود جلب کند و مایکروسافت هم متوجه این قضیه شد، تصمیم گرفت تغییر مرورگر پیش‌فرض در ویندوز را سخت‌تر کند. با آمدن ویندوز ۱۱، در نقد و بررسی آن نوشتیم که تغییر یک اپلیکشین پیش‌فرض چقدر سخت شده است. اما به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی فرایند تغییر مرورگر پیش‌فرض از اج به کروم یا هر مرورگر دیگر را سخت‌تر هم کرده است که از جمله این موارد می‌توان به مسدود کردن اپلیکیشن‌هایی اشاره کرد که یک سری لینک‌های خاص در ویندوز را به مرورگرهایی غیر از اج ارسال می‌کنند.

  • ۱۱ افزونه‌ی رایگان برتر گوگل کروم

اما تلاش‌های مایکروسافت برای متقاعد کردن کاربران به ماندن پای اج به همینجا خلاصه نمی‌شود چرا که شرکت ردموندی طی یک حرکت عجیب تصمیم گرفت گوگل کروم را به سخره بگیرد و آن را «قدیمی و مناسب سال ۲۰۰۸» خطاب کند. البته این پیغام در ویندوز و حین تغییر مرورگر پیش‌فرض برای شما به نمایش در نمی‌آید چرا که ردموندی‌ها در این بخش به اندازه‌ی کافی سخت‌گیری به خرج داده‌اند. این پیغام زمانی به نمایش در می‌آید که کاربران قصد دانلود گوگل کروم با مرورگر اج را داشته باشند.

همانطور که می‌دانید، بعد از نصب ویندوز ۱۱ هیچ مرورگری جز اج درون سیستم نصب نمی‌شود و کاربر برای نصب مرورگر دیگر باید از همان اج استفاده کند. نکته اینجاست که وقتی قصد دانلود مرورگر کروم را دارید، اج پیغامی را برای شما به نمایش در می‌آورد با این مضمون که این مرورگر خیلی قدیمی و مناسب سال ۲۰۰۸ است به این امید که کاربران را به استفاده از همان مرورگر مایکروسافت اج ترغیب کند. هیچ راه مشخصی هم وجود ندارد که جلوی نمایش این پیغام را بگیریم.

مایکروسافت اج گوگل کروم
مایکروسافت اج گوگل کروم
  • ۵ دلیل مهم برای مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس

حال چه چیزی این نکته را جالب و در عین حال عجیب می‌کند؟ اینطور که به نظر می‌رسد، ممکن است حین دانلود گوگل کروم از طریق مایکروسافت اج، یک پیغام دیگر جز چیزی که به آن اشاره کردیم دریافت کنید. مضمون این پیغام این است که مایکروسافت اج مبتنی بر همان فناوری است که مبنای طراحی گوگل کروم را تشکیل می‌دهد با این تفاوت که در آن، قابلیت‌های مورد نظر مایکروسافت نیز وجود دارد. در واقع مایکروسافت برای تبلیغ مرورگر خود و جلب رضایت کاربران، از شباهت آن با کروم هم می‌گوید و در عین حال این مرورگر را مناسب یک دهه‌ی قبل می‌داند.

طبیعی است که مایکروسافت تلاش کند مرورگر خود را بهتر و مجهزتر از مرورگری نشان دهد که در حال حاضر بیشترین طرفدار را در بین کاربران دارد. اما این رفتاری که در راستای ترغیب کاربران به استفاده از اج نشان داده شده تا حدودی توهین به مخاطب هم محسوب می‌شود. بسیاری از کاربران از مرورگر کروم استفاده می‌کنند که فوق‌العاده به نسبت قبل بهتر هم شده است و مایکروسافت این حق را نداشت که چنین توصیفی را برای آن بکار ببرد. این حرکات به نوعی تلاش عاجزانه‌ی مایکروسافت را برای نگه داشتن کاربران در اکوسیستم خود نشان می‌دهد و اصلا درخور نام این شرکت نیست. گوگل هم در صفحه‌ی رسمی خود خیلی تبلیغ مرورگر خود را می‌کند اما هیچگاه مستقیما به مرورگرهای دیگر توهین نکرد.

امیدواریم این پیغام خیلی زود از صفحه‌ی مایکروسافت اج پاک شود چرا که ممکن است اصلا برای شرکت ردموندی نتیجه‌ی عکس داشته باشد. البته حتی اگر این پیغام پاک هم شود، باز هم کاربرانی که آن را خوانده‌اند فراموش نمی‌کنند که مایکروسافت برای ترغیب آن‌ها به استفاده از مرورگر خود، به کارهای نه چندان مناسب هم روی آورد.

  • چرا باید مایکروسافت اج را جایگزین گوگل کروم کنید؟

منبع: XDA Developers

نوشته مایکروسافت اج هنگام دانلود گوگل کروم، آن را به سخره می‌گیرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala