مهم‌ترین قابلیتی که این مرورگر را از سایر مرورگرها متمایز می‌کند، استفاده از تب دو ردیفه است. این ویژگی که در اوایل سال جاری در مرورگر دسکتاپ ویوالدی ارائه شد، به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین صفحه‌ی وب را به راحتی و به دلخواه خود مدیریت کنند. این ویژگی بسیار کاربردی از امروز برای کاربران اندرویدی این مرورگر در گوشی‌های هوشمند منتشر شده تا آن‌ها نیز از تب دو ردیفه در مرورگرشان بهره ببرند.

مرورگر ویوالدی

برای فعال کردن این ویژگی جدید، کافی است گزینه‌ی New Tab را به مدت چند ثانیه نگه دارید و سپس New Tab Stack را انتخاب کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا گروهی از تب‌ها را متشکل از تب‌های باز شده و جدید بسازید و آن‌ها را در دو ردیف مرتب کنید. ضمنا راه دیگری هم برای ایجاد گروهی از تب‌ها از Tab Switcher وجود دارد، که برای آن کافی است که یک تب جدید را روی تبی دیگر بکشید تا گروهی از آن‌ها ایجاد شود.

  • ۷ کار جالب که با Inspect Element می‌توانید انجام دهید

اما این تنها ویژگی جدید موجود در آخرین به‌روزرسانی مرورگر ویوالدی نیست. در این به‌روزرسانی رابط کاربری تب‌ها نیز بهبود یافته و روش‌های جدیدی برای بهینه‌سازی نوار تب نیز به آن اضافه شده است. ابزارهای یادداشت‌ مرورگر نیز ارتقاء یافته تا کاربران اندروید بتوانند به سرعت بخش‌های بزرگی از متن یک صفحه‌ی وب را با گزینه‌ی «Append to Note» برای خود ذخیره کنند.

مرورگر ویوالدی نسخه‌ی ۵.۰ همچنین برای کاربران تبلت یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود، زیرا توسعه‌دهندگان این مرورگر سعی در بهینه‌سازی آن برای نمایشگرهای بزرگ مانند تبلت داشته‌اند. جدا از طراحی جدید، نسخه‌ی ۵.۰ ویوالدی دارای یک پنل جانبی است تا کاربران بتوانند از تمام فضای صفحه‌نمایش خود در تبلت‌ها بهره ببرند.

از آنجا که ممکن است خیلی با مرورگر ویوالدی آشنا نباشید بد نیست بگوییم که این مرورگر توسط یکی از موسسان مرورگر اپرا توسعه داده شده است. اگرچه این مرورگر خیلی نام آشنا نیست نیست، اما تیمی قدرتمند و کاربلد عهده دار آن هستند و از آن به عنوان رقیب مرورگرهایی نظیر فایرفاکس و گوگل کروم یاد می‌شود. همچنین ویوالدی مبتنی‌بر مرورگر کروم است و از قابلیت‌های جالب و در عین حال کاربردی زیادی بهره می‌برد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ناوبری سریع اشاره کرد.

این قابلیت حرکت سریع بین صفحات مختلف وب را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از دکمه‌های معروف Back و Forward، با سرعت بیشتری نسبت به سایر مرورگر‌ها در بین صفحات وب به اسکرول مطالب بپردازند. علاوه بر آن گزینه‌ی Fast Forward کاربران را قادر می‌سازد تا با سرعت بیشتری به صفحه‌های مدنظر خود منتقل شوند و گزینه‌ی Rewind هم کاربران را به صفحه‌ی قبلی باز می‌گرداند.

مرورگر ویوالدی

از دیگر قابلیت‌های برجسته‌ی این مرورگر می‌توان به شخصی‌سازی گسترده‌ی آن اشاره کرد. کاربران با این قابلیت قادر خواهند بود تا هر بخشی از این مرورگر را طبق سلیقه‌ی خود و به دلخواه شخصی سازی کنند. قابلیت تغییر محل قرارگیری نوار آدرس از بالا به پایین نیز در این مرورگر وجود دارد؛ قابلیتی که اخیرا به برخی از مرورگر‌های معروف مانند سامسونگ اضافه شده است.

از دیگر ویژگی‌های کاربردی ویوالدی، همگام‌سازی اطلاعات با دیگر گجت‌ها است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به تمامی بوک‌مارک‌ها، یادداشت‌ها، تاریخچه‌ها به راحتی دسترسی داشته باشند. همچنین با ارائه‌ی قابلیت تب دو ردیفه، مشکل مصرف بالای رم و فشار به پردازنده در این مرورگر رفع شده است. مقوله‌ی امنیت نیز در این مرورگر بسیار پررنگ‌تر از سایر مرورگر‌ها ظاهر شده، چرا که ویوالدی علاوه بر اینکه فعالیت شما را ردیابی نمی‌کند، بلکه می‌تواند از شما در برابر ردیاب‌ها و اثرات مخرب تبلیغات وب محافظت کند.

با وجود امکانات پر شمار اما، این مرورگر هنوز آنطور که باید و شاید نتوانسته نظر کاربران را به خود جلب کند و با این شرایط برای رقابت با سایر مرورگر‌های محبوب کار سختی در پیش رو دارد. باید دید که در آینده این مرورگر چه قابلیت و ویژگی‌ها را در اختیار کاربران اندرویدی قرار می‌دهد.

  • فایرفاکس به نوار آدرس تبلیغات اضافه کرده است، ولی می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید

منبع: Phonearena

نوشته ویوالدی اولین مرورگر گوشی هوشمند است که از تب دو ردیفه بهره می‌برد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala