اندروید 13

هماهنگی ظاهر آیکن‌ها با تصویر پس‌زمینه

سال گذشته اندروید ۱۲ با زبان طراحی جدید موسوم به Material You معرفی شد. از جمله ویژگی‌های مهم Material You می‌توانیم به هماهنگی رنگ‌های بخش‌های مختلف سیستم‌عامل با رنگ اصلی مربوط به تصویر پس‌زمینه اشاره کنیم. در اندروید ۱۲ رنگ آیکن‌های مربوط به اپلیکیشن‌های گوگل هم متناسب با تصویر پس‌زمینه تغییر می‌کند ولی در اندروید ۱۳ این قابلیت برای تمام آیکن‌ها ارائه شده است.

البته این ویژگی به طور خودکار برای تمام آیکن‌ها فعال نمی‌شود و خود توسعه‌دهندگان باید نسخه‌ی سیاه‌و‌سفید آیکن خود را ارائه دهند تا اندروید ۱۳ بتواند رنگ‌ آن‌ها را با توجه به شرایط تغییر دهد.

انتخاب زبان برای اپلیکیشن‌های مختلف

اندروید 13

تغییر زبان اندروید سال‌هاست که وجود دارد اما حالا در اندروید ۱۳ می‌توانید زبان فقط اپلیکیشن‌های موردنظر خود را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر زبان گوشی شما فارسی است، می‌توانید به‌راحتی زبان تعدادی از اپ‌ها را از طریق تنظیمات سیستم‌عامل به انگلیسی تغییر دهید و برای این کار دیگر لازم نیست در بخش تنظیمات اپ موردنظر زمان زیادی را برای پیدا کردن این گزینه صرف کنید.

امکانات بیشتر برای حالت زمان خواب

اندروید 13

یکی از ویژگی‌های مفید اندروید Bedtime Mode یا حالت زمان خواب است که به زبان ساده با فعال‌سازی آن، گوشی قبل از خوابیدن شما با تغییراتی روبرو می‌شود. این قابلیت قرار است جذابیت گوشی را از قبل از ساعت خواب کاهش دهد تا انگیزه‌ی کمتری برای استفاده از آن داشته باشید. در اندروید ۱۳ این قابلیت امکانات جدیدی را دریافت کرده و مثلا می‌توانیم به کاهش روشنایی تصویر پس‌زمینه و فعال‌سازی خودکار این حالت همزمان با فعال‌سازی حالت تاریک سیستم‌عامل اشاره کنیم.

دسترسی‌های جداگانه برای تصاویر، ویدیو‌ها و فایل‌های صوتی

بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای اینکه کار خود را انجام دهند، درخواست دسترسی به تصاویر، ویدیو‌ها و فایل‌های صوتی را ارائه می‌دهند. تا قبل از اندروید ۱۳، در این زمینه هیچ کنترلی نداشتید و عملا باید بین «همه یا هیچ» دست به انتخاب می‌زدید. خوشبختانه در اندروید ۱۳ این وضعیت بهبود پیدا کرده و مثلا می‌توانید مشخص کنید که یک اپ صرفا به تعدادی از عکس‌ها و ویدیو‌ها دسترسی پیدا کند.

پاک‌سازی خودکار کلیپ‌بورد

زمانی که یک متن را کپی می‌کنید، این متن‌ و متن‌های قبلی در کلیپ‌بورد قرار می‌گیرد. در حال حاضر اگر گوشی شما دست یک شخص بیفتد، او می‌تواند به این متون ذخیره شده دسترسی پیدا کند. اما حالا در اندروید ۱۳، بعد از گذشت زمان این متن‌ها از کلیپ‌بورد به طور خودکار حذف می‌شوند.

درخواست مجوز برای نمایش نوتیفکیشن‌ها

اندروید 13

از همان ابتدای پیدایش اندروید، اپلیکیشن‌ها بعد از نصب شدن به‌راحتی می‌توانند نوتیفیکیشن‌های مختلفی را نمایش دهند. این یعنی اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید نوتیفیکیشن‌های یک اپ را دریافت کنید، باید در بخش تنظیمات این مشخصه را برای اپ موردنظر غیرفعال کنید. اما در اندروید ۱۳ اپ‌های جدید برای نمایش نوتیفیکیشن باید از کاربر اجازه بگیرند. در نتیجه اگر مثلا به ناچار باید یک اپ را نصب کنید، همان ابتدا این مجوز را رد می‌کنید تا با نوتیفیکیشن‌های آن روبرو نشوید.

کنترل شدت ویبره

در اندروید ۱۳ می‌توانید شدت ویبره را برای مواردی مانند تماس، آلارم و دیگر موارد این‌چنینی به راحتی تنظیم کنید.

داشبورد ۷ روزه برای حریم خصوصی

اندروید ۱۲ با بخش جدیدی موسوم به داشبورد حریم خصوصی معرفی شد که البته فقط دسترسی‌های استفاده شده طی ۲۴ ساعت اخیر را نشان می‌دهد. اما در اندروید ۱۳ می‌توانید ببینید که طی ۷ روز اخیر اپلیکیشن‌ها از کدام مجوز‌ها استفاده کرده‌اند.

خبردار شدن از اپلیکیشن‌های فعال

بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید نیازی به بسته شدن ندارند. در این میان برخی از اپلیکیشن‌ها باید همواره در پس‌زمینه فعال بمانند که مثلا می‌توانیم به اپ‌های مربوط به سلامتی اشاره کنیم. در اندروید ۱۳ از طریق پنل تنظیمات سریع می‌توانید به منوی مربوط به اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه دسترسی داشته باشید و به راحتی قادر به غیرفعال کردن آن‌ها هستید.


به طور کلی اندروید ۱۳ در نگاه اول تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبلی ندارد و گوگل بیشتر تمرکز خود را به بهبود‌های مربوط به پشت صحنه معطوف کرده است. در حال حاضر صرفا تعدادی از مدل‌های گوگل پیکسل نسخه‌ی پایدار اندروید ۱۳ را دریافت کرده‌اند و باید ببینیم شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی این نسخه را برای کدام‌یک از گوشی‌های خود منتشر می‌کنند.

  • چرا برخی اپ‌ها در گوشی‌ اندرویدی من نصب نمی‌شوند؟

منبع: HowToGeek

نوشته با ۹ ویژگی جدید و کاربردی اندروید ۱۳ آشنا شوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala