گوگل در راستای حفاظت بیشتر از حریم خصوصی و امنیت کاربران خود، در حال انتشار قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد با خیال آسوده‌تری در فضای اینترنت گشت و گذار کنند. این ابزار که تحت عنوان «Results About You» شناخته می‌شود، فرایند پاک‌سازی اطلاعات شخصی از نتایج جست‌و‌جو را حذف می‌کند. این قابلیت در حال حاضر برای عموم کاربران در دسترس قرار ندارد اما گفته می‌شود برای برخی از آن‌ها عرضه شده است.

این قابلیت در ابتدا در رویداد I/O گوگل رونمایی شد و این شرکت آمریکایی هم اعلام کرد آن را به اپلیکیشن Google خود اضافه خواهد کرد. البته گوگل همین حالا هم امکان حذف اطلاعات شخصی از نتایج جست‌و‌جو را در اختیار کاربرانش قرار داده تا داده‌هایی نظیر آدرس محل زندگی، آدرس ایمیل، شماره تلفن، شماره ملی، شماره حساب بانکی، سوابق پزشکی و یا یک سری داده‌های حساس را از نتایج جست‌و‌جو حذف کنند اما این فرایند خیلی هم آسان صورت نمی‌گیرد. به این صورت که اگر شما نتیجه‌ای را مشاهده کنید که به اطلاعات حساس و شخصی شما لینک شده باشد، باید به صفحه‌ی پشتیبانی گوگل می‌روید و فرمی را شامل آدرس URL نتیجه‌ی جست‌و‌جوی مورد نظر پر می‌کنید تا گوگل کاری را که می‌خواهید برایتان انجام دهد.

گوگل حذف اطلاعات شخصی

با این ابزار جدید اما کاربران قادر خواهند بود به صورت مستقیم درخواستی را از همان صفحه‌ی جست‌و‌جو به گوگل ارسال کنند. به این صورت که اگر شما متوجه شده‌اید که نتیجه‌ی یک جست‌و‌جو به صفحه‌ای با اطلاعات شخصی شما لینک شده است، کافی است روی آیکون سه نقطه کلیک کرده تا به گزینه‌ی «About this result» (درباره‌ی این نتیجه) دسترسی پیدا کنید. با کلیک روی این گزینه می‌توانید به «Remove result» (حذف نتیجه) هم دسترسی داشته باشید و از طریق آن، درخواست حذف اطلاعات شخصی را به گوگل ارسال کنید.

علاوه بر این‌ها، یک بخش دیگر تحت عنوان «Result About You» (نتیجه مرتبط با شما) هم دیده می‌شود که می‌توانید با کلیک روی تصویر پروفایل خود در اپلیکیشن Google به آن دسترسی داشته باشید. در این بخش شما می‌توانید وضعیت درخواست حذف اطلاعات شخصی از نتایج جست‌و‌جوهای خود را پایش کنید. طبق گفته‌های وب‌سایت ۹to5Google، حتی می‌توانید از این صفحه درخواست جدیدی را هم برای حذف اطلاعات منقضی شده یا غیرقانونی از نتایج گوناگون به گوگل ارسال کنید.

توجه داشته باشید این قابلیت فرایند کلی را تغییر نداده است. یعنی شما همچنان یک سری مراحل را طی می‌کنید تا بتوانید درخواست حذف اطلاعات شخصی را به گوگل ارسال کنید اما کل این فرایند اکنون به شکل ساده‌تری قابل انجام است. همچنین باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که طبق ادعای گوگل، اگر اطلاعات موردنظر منافع عمومی یا ارزش خبری داشته باشد، آن‌ها را حذف نخواهد کرد. اگر هم تصمیم به حذف این اطلاعات بگیرد، یا دیگر برای تمام کلیدواژه‌ها نمایش داده نمی‌شود یا اینکه آن‌ها را برای کلیدواژه‌های شامل اسم کاربر حذف می‌کند. این یعنی فقط اطلاعاتی که خیلی حساس و مهم هستند احتمالا پاک خواهند شد و در رابطه با پاک شدن سایر اطلاعات این گوگل است که ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد.

  • گوگل یک پدر را به اشتباه به آزار فرزندش متهم کرد

منبع: The Verge

نوشته گوگل فرایند حذف اطلاعات شخصی از نتایج جست‌و‌جو را آسان‌تر می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala