• با ۸ وب‌سایت برتر دانلود قالب‌های مایکروسافت ورد آشنا شوید

برنامه‌ی پرتابل (Portable) چیست؟

برنامه‌‌های پرتابل، به نرم‌افزارهایی گفته می‌شوند که بدون نیاز به نصب روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوزی شما قابل اجرا هستند. این دسته از برنامه‌ها به ایجاد تغییرات در پیکربندی و اضافه کردن فایل‌ها به سیستم شما نیازی ندارند و از همین رو برای استفاده کردن از آن‌ها نیازی نیست که پروسه‌های طولانی‌مدت فرآیند نصب آن‌ها را طی کنید. بنابراین کاربران قادرند فایل‌های نرم‌افزار‌های مورد نظر خود را روی هر نوع حافظه‌ای از جمله فلش و … ذخیره کرده تا هنگام نیاز از آن‌ها بهره ببرند.

برنامه‌های پرتابل برای انجام دادن کارهای عمومی

۱. نرم‌افزار Snipaste

برای گرفتن اسکرین‌شات در ویندوز ابزارهای چندانی در دسترس نیست و اگر شما فردی هستید که برای انجام کارهای خود نیاز به گرفتن اسکرین‌شات دارید، ممکن است ابزارهای اسکرین‌شات داخلی که ویندوز به شما ارائه می‌دهد، چندان راضی‌کننده نباشد. در همین راستا، نرم‌افزار Snipaste را معرفی می‌کنیم که با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به شما در گرفتن اسکرین‌شات و ادیت آن نیز کمک کند.

با بهره‌گیری از نرم‌افزار Snipaste، دانشجویان می‌توانند از محیط ویندوز و مطالب مورد نظر خود اسکرین‌شات‌هایی بگیرند و از آن‌ها استفاده کنند. پس از گرفتن اسکرین‌شات، بلافاصله به بخش ادیت و ویرایش این نرم‌افزار منتقل می‌شوید تا به کمک آن، تغییرات دلخواه خود را بر روی تصاویر اعمال کنید. پس از اعمال تغییرات مورد نظر، شما می‌توانید اسکرین‌شات‌ها را در فرمت‌های رایجی از جمله فایل‌های JPG, PNG, BMP و … ذخیره‌ کرده و از آن‌ها بهره ببرید.

دانلود برنامه

۲. نرم‌افزار Everything Portable Search

در طول سال تحصیلی، دانشجویان طبیعتاً فایل‌های درسی و آموزشی زیادی را درون سیستم خود ذخیره می‌کنند و به دلیل تعداد بالا و اشغال کردن بخش زیادی از حافظه‌ی سیستم، ممکن است گاهی اوقات به راحتی جست‌وجوی آن‌ها صورت نگیرد و سرعت انجام این کار کاهش یابد. در این زمینه به شما نرم‌افزار Everything Portable Search را معرفی می‌کنیم. این نرم‌افزار که یکی از قدرتمندترین برنامه‌های جست‌وجو ویندوز به شمار می‌رود، قادر است در کمترین زمان ممکن فایل مورد نظر شما را پیدا کرده و آن را در اختیارتان قرار دهد.

نرم‌افزار Everything از یک روش جدید برای جستجوی فایل‌ها بهره می‌برد و قادر است تنها در چند ثانیه تمام فضای هارد را در قالب یک لیست بسیار بلند به شما ارائه دهد. طبق ادعای توسعه‌دهندگان، این برنامه سرعت جستجویی ۲۰ برابر بیشتر از سرعت جست‌وجو ابزار داخلی ویندوز دارد. همچنین این نرم‌افزار با اضافه کردن هر فایل جدید به سیستم، به طور خودکار حافظه را بررسی کرده و نام آن را فایل را در لیست اطلاعاتی خود قرار می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های خوب نرم‌افزار Everything Portable Search می‌توان به رابط کاربری بسیار ساده، امکان تعریف فیلترها و محدود‌سازی جست‌وجو، استفاده بسیار اندک از منابع سیستمی و سازگاری با انواع نسخه‌های ویندوز اشاره کرد.

دانلود برنامه

۳. نرم‌افزار STDU Viewer

اکثر فایل‌های درسی ارائه شده توسط اساتید فرمت PDF دارند و باز کردن آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد. اما گاهی اوقات برخی اسناد علمی با فرمت‌های ناشناخته‌ای به شما ارائه می‌شوند که برای باز کردن آن‌ها نمی‌دانید از چه برنامه‌ای استفاده کنید. نرم‌افزار STDU Viewer در این زمینه به کمک شما می‌آید. این برنامه از اکثر فرمت‌ نوشته‌ها پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید فایل‌های مختلف را باز کنید.

علاوه بر پشتیبانی از اکثر فرمت‌ها، STDU Viewer قابلیت‌های کاربردی دیگری را نیز به کاربران ارائه می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به امکان جستجو بین متن‌ها اشاره کرد. همچنین می‌توانید در هنگام خواندن متن‌ها، قسمت‌های مهم آن را هایلایت کرده تا بعداً از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از رابط کاربری مناسب این برنامه‌ امکاناتی نظیر تغییر کنتراست تصاویر، روشنایی و فونت به شما ارائه می‌شود. اگر در هنگام مطالعه فایلی، آن را ببندید و یا سهوا بسته شود، بخشی که در حال مطالعه بودید در حافظه‌ی سیستم ذخیره می‌شود تا در دفعه‌‌ی بعد از همان صفحه‌ای باز شود که در حال مطالعه‌ی آن بوده‌اید.

دانلود برنامه

۴. نرم‌افزار Lingoes

نرم‌افزار Lingoes، مشکل شما را از بابت داشتن یک دیکشنری بسیار قدرتمند برطرف می‌کند. این نرم‌افزار به‌ عنوان یک دیکشنری رایگان و یک مترجم چندزبانه بوده که به بیش از ۸۰ زبان شاخص در سراسر جهان مجهز شده است. این دیکشنری علاوه بر کلمات، قابلیت ترجمه‌ی کامل متون و نشان دادن تلفظ آن‌ها را نیز دارد.

دیکشنری Lingoes این امکان را به شما می‌دهد که تنها با بردن نشانگر ماوس روی متن و انتخاب کلید میانبر خود نرم‌افزار، به راحتی و به سرعت متن مورد نظر خود را ترجمه کنید. Lingoes به‌عنوان یک پایگاه داده در حال رشد، انواع دیکشنری‌ها و اصطلاح‌نامه‌های مختلف به بیش از ۶۰ زبان را در اختیار دارد که طیف وسیعی از متون تخصصی را تحت پوشش قرار خواهد دارد. در بخش Appendix آن، شما می‌توانید از سایر قابلیت‌های این برنامه نظیر نمایش نرخ ارز، نمایش کد مربوط به تمام کشورهای جهان و مبدل واحدهای وزن استفاده کنید.

دانلود برنامه

۵. نرم‌افزار ۷-Zip Portable

امروزه، اکثر سیستم‌های ویندوزی مدرن مجهز به ابزارهای داخلی برای باز کردن فایل‌های Zip و دیگر آرشیوهای فشرده هستند. اما طبیعتاً این دسته از ابزارها، قابلیت‌های چندانی را به کاربران ارائه نمی‌دهند و لازم است که از نرم‌افزارهای ثالث برای این کار استفاده کنیم. نرم‌افزار ۷-Zip Portable، یکی از بهترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای فشرده‌سازی فایل‌ها به شمار می‌رود.

با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهید بود تا به راحتی انواع فرمت‌های فشرده را غیر فشرده کرده و همچنین فایل‌های خود را در فرمت‌های مختلف فشرده نمایید. امکان قرار دادن رمزعبور برای این فایل‌ها نیز به کاربران این برنامه ارائه می‌شود. این نرم‌افزار برای دانشجویان و دانش‌آموزان بسیار کاربردی است، زیرا آن‌ها می‌توانند فایل‌های درسی خود را برای کاهش حجم به صورت فایل Zip در آورده و در سیستم خود ذخیره کنند. از جمله مهم‌ترین تفاوت این برنامه با سایر برنامه‌های مشابه می‌توان به سرعت بسیار بالای آن در فشرده‌سازی فایل‌های مختلف اشاره کرد که همین موضوع نظر کاربران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

دانلود برنامه

برنامه‌های پرتابل برای انجام دادن راحت‌تر برخی کارها

با این نرم‌افزارها کارهای خود را بهتر سازماندهی کرده و با سرعت بیشتری آن‌ها را انجام دهید.

۶. نرم‌افزار Textify

نرم‌افزار Textify یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های ویندوز است که باید روی هر سیستمی نصب شود. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در محیط ویندوز بخواهید پیام‌های خطای ظاهر شده در پنجره‌ها، دیالوگ باکس‌های ویندوز و برنامه‌های نصب شده را کپی کنید و راه‌حل آن را در اینترنت جستجو کنید، اما سیستم به شما چنین اجازه‌ای نداده باشد. به همین دلیل نرم‌افزار Textify به شما پیشنهاد می‌شود.

با استفاده از این برنامه‌ی کاربردی شما می‌توانید متن انواع پیغام هشدار در دیالوگ باکس و یا ارورهای ویندوز را انتخاب و کپی کنید. قابلیت این نرم‌افزار تنها به کپی کردن خطاهای ویندوز خلاصه نمی‌شود. برخی سایت‌ها نیز اجازه‌ی کپی کردن اطلاعات را به کاربران نمی‌دهد، اما کاربران و به‌ویژه دانشجویان می‌توانند با استفاده از برنامه به‌راحتی متون مورد نظر خود را کپی کرده و آن را برای خود ذخیره کنند. حتی امکان کپی کردن متون ویدیوها نیز با استفاده از این نرم‌افزار برای شما فراهم است. برای انجام این کار پس از اجرای برنامه‌، تنها لازم است یکی از دکمه‌های ماوس (کلید سمت چپ، کلید سمت راست، دکمه وسط موس) را به همراه یکی و یا ترکیبی از کلید‌های Ctrl ،Alt ،Shift انتخاب کنید.

دانلود برنامه

۷. نرم‌افزار Q-Jot

نرم‌افزار Q-Jot، یکی از پرقابلیت‌ترین برنامه‌های ویرایش متنی است که برای دانشجویان می‌تواند بسیار کاربردی باشد. این برنامه می‌تواند انواع فایل‌های ورد و متن HTML و حتی Unicode را اجرا و ویرایش کند. همچنین تمامی فایل‌های ویرایش شده را می‌توان در انتها به یک فایل ورد تبدیل کرد تا امکان ویرایش آن به راحتی میسر شود.

هنگام انجام کارها گروهی ممکن است فرمت فایل‌های ارسال شده برای برخی کاربران متناسب با برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند، متفاوت باشد. اما دانشجویان با استفاده از این نرم‌افزار قادرند تا تمامی فایل‌های متنی را باز کرده و تغییرات لازم را در آن‌ها ایجاد کنند.

دانلود برنامه

۸. نرم‌افزار Gridy

نرم‌افزار Gridy، کاربردی بسیار جالب دارد. این برنامه در یک لحظه، کل فضای دسکتاپ شما را به یک شبکه نامرئی تبدیل می‌کند. این اقدام به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی فضای ویندوز خود را شخصی‌سازی کرده و برنامه‌های آن را مرتب کنند. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان تعریف ماوس و کیبورد برای هر یک از بخش‌های صفحه اشاره کرد. در واقع با استفاده از این ویژگی می‌توانید محیط‌های کاربری مجزا برای بخش‌های مختلف سیستم خود ایجاد نمایید.

دانلود برنامه

۹. نرم‌افزار On-Screen Ruler

نرم‌افزار On-Screen Ruler، همانطور که از نامش پیداست، یک خط‌ کش پیکسلی بر روی صفحه‌نمایش است که در دو بعد (افقی و عمودی) به اندازه‌گیری می‌پردازد. این خط کش در هر جای صفحه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. کاربران می‌توانند از این نرم‌افزار برای چیدمان رابط کاربری گرافیکی، صفحات وب یا طراحی کلی اسناد بهره ببرند.

این برنامه همچنین مجهز به بخش «انتخاب رنگ» است که رنگ زیر ناحیه انتخابی را در سیستم‌های رنگی مختلف نشان می‌دهد و همچنین در پنل اطلاعات، جزئیات اندازه‌گیری شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه‌بر این‌ها، یک ذره‌بین در این برنامه دیده می‌شود که به کاربران کمک می‌کند قسمت انتخاب شده، بزرگ‌تر دیده شود. در نهایت باید اشاره کنیم که On-Screen Ruler از واحدهای مختلف نظیر اینچ، سانتی‌متر، میلی‌متر و یا پیکسل پشتیبانی می‌کند.

دانلود برنامه

برنامه‌های پرتابل برای انجام دادن کارهای وابسته به خلاقیت

برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند به شما در انجام دادن کارهای مبتنی بر خلاقیت بسیار کمک خواهند کرد.

۱۰. نرم‌افزار PhotoDemon

برنامه‌های پرتابل

نرم‌افزار PhotoDemon، یک برنامه‌ی ویرایش عکس بسیار پیشرفته است که قابلیت‌های بسیار زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران با استفاده از این برنامه به سرعت می‌توانند عکس‌های مد نظر خود را ادیت کنند، به آن‌ها متن اضافه کرده و سایر تغییرات لازم را روی آن‌ها ایجاد کنند. این برنامه با رایج‌ترین فرمت‌های گرافیکی به انجام وظیفه می‌پردازد و  از شیوه‌ی پردازش دسته‌ای نیز پشتیبانی می‌کند.

دانلود برنامه

۱۱. نرم‌افزار Shotcut

برنامه‌های پرتابل

نرم‌افزار Shotcut، یکی از پرقابلیت‌ترین برنامه‌های ویرایش ویدیو به شمار می‌رود و کاربران تنها با فشردن چند کلید ساده می‌توانند ویدیوهای بسیار جالب و حرفه‌ای را ایجاد کنند. این برنامه از اکثر فرمت‌های صوتی و ویدیویی پشتیبانی می‌کند و مجهز به رابط‌کاربری بسیار ساده‌ای نیز است. برای شروع کار با برنامه‌ی Shotcut فیلم، عکس و یا فایل‌های صوتی مورد نظر خود را وارد محیط نرم‌افزار کرده و با کمک ابزارهایی که در دسترس شما هستند، آن‌ها را ویرایش کنید.

قابلیتی به نام «Multi-format Timeline» در این نرم‌افزار وجود دارد که شما را قادر می‌سازد چندین فایل رسانه‌های گوناگون را در یک زمان میکس کرده و نرخ فریم‌های آنان را نیز همگام‌سازی کنید. امکان ویرایش فریم به فریم ویدیوها نیز برای شما در این برنامه فراهم است. از جمله دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به پردازش تصاویر بر پایه تکنولوژی OpenGL، کنترلر صوتی، سازگاری با فرمت تصاویری همچون BMP, GIF, JPEG, PNG, SVG, TGA, TIFF و پشتیبانی از فیلترهای گوناگون اشاره کرد.

دانلود برنامه

۱۲. نرم‌افزار TAudioConverter

پرتابل

نرم‌افزار TAudioConverter، به شما این امکان را می‌دهد که در هر کجا که هستید یک استدیوی قدرتمند برای تبدیل و ویرایش فایل‌های صوتی به همراه داشته باشد. این برنامه که از بخش‌های متعددی تشکیل شده، شما را قادر می‌سازد تا به راحتی فرمت فایل‌های صوتی مد نظر خود را تغییر داده و صدای فایل‌های ویدیویی را استخراج کنید. از دیگر قابلیت‌های پرشمار این برنامه می‌توان به تبدیل دیسک‌های صوتی به فرمت‌های مختلف، قابلیت پردازش دسته‌ای (تبدیل گروهی فایل‌ها)، اعمال فیلترهای Fade in/out بر روی بخش مورد نظر و امکان تعیین کیفیت، کدک و دیگر مولفه‌های فشرده‌سازی اشاره کرد.

دانلود برنامه

۱۳. نرم‌افزار Blender Portable

دانشجویان

نرم‌افزار Blender Portable، یکی از قدرتمندترین برنامه‌های ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی است که نسخه‌ی قابل حمل آن نیز قابلیت‌های بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد. این برنامه طیف گسترده‌ای از محتواهای دو‌بعدی و سه‌بعدی را فراهم کرده و بخش‌های مختلفی از مدل‌سازی‌های مربوط به بافت متن، نور، انیمیشن، ویدیو و post-production را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاربران علاقمند با بهره‌گیری از این نرم‌افزار امکان ویرایش فایل‌های ویدیویی و تبدیل آن‌ها به قالب انیمیشن را نیز خواهند داشت. رابط‌ کاربری برنامه کاملا هوشمند بوده و از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به پلتفرم‌های متقاطع با رابط‌ کاربری یکسان OpenGL، قابلیت شبیه‌سازی بسیار باکیفیت، انجمن‌های عمومی برای پرسش و پاسخ و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف انیمیشن‌سازی اشاره کرد.

دانلود برنامه

سایر برنامه‌های پرتابل متفرقه

سه برنامه‌ایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، جزو دسته‌بندی خاصی قرار نمی‌گیرند. اما قابلیت‌های بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهند و در واقع به بهینه‌سازی بیشتر سیستمی که روی آن کار می کنید، کمک می‌کند.

۱۴. نرم‌افزار HDDScan

دانشجویان

بروز خطا و اشکال در هارد دیسک، همواره می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، کاربران سیستم‌های کامپیوتری می‌بایست همیشه وضعیت سلامت هارد دیسک خود را زیر نظر داشته باشند تا از وقوع خطرات ناگهانی جلوگیری کنند. در این راستا، نرم‌افزار HDDScan به شما معرفی می‌شود. همانطور که از اسم این برنامه مشخص است، HDDScan به تجزیه‌ و تحلیل وضعیت هارد دیسک سیستم شما می‌پردازد و آن را به صورت یک گزارش به شما ارائه می‌دهد.

این برنامه دارای یک رابط‌کاربری ساده است که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. با HDDScan این امکان برای شما فراهم می‌شود که هارد دیسک‌های سیستم خود را انتخاب کرده و گزارشی در مورد سلامت آن‌ها دریافت کنید. این نرم‌افزار به عنوان مثال می‌تواند گزارش مفصلی را در مورد S.M.A.R.T. اسکن کرده و به شما تحویل دهد. اطلاعات دیگری نظیر دما، شمارش مجدد چرخش، تعداد خطاها و غیره می‌توان در این گزارش‌ها مشاهده کرد. شما در صورت لزوم می‌توانید این گزارش‌ها را برای پیگیری‌های بعدی پرینت نیز کنید.

دانلود برنامه
  • با ۱۰ سایت ساخت فلش‌کارت آنلاین آشنا شوید

۱۵. نرم‌افزار Don’t Sleep

برنامه‌های پرتابل

این نرم‌افزار بسیار کاربردی به سیستم شما اجازه نمی‌دهد که به حالت Sleep برود. همانطور که می‌دانید، زمانی که ویندوز را برای مدتی برای مثال ۱۵ دقیقه رها می‌کنید و به موس و کیبورد دست نمیزنید، به صورت خودکار به حالت Sleep خواهد رفت تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود. اما این برنامه با خنثی‌سازی رویه‌ همیشگی ویندوز از ری‌استارت شدن، خاموش شدن و حتی Sleep شدن سیستم شما به هر دلیلی که باشد، جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید سیستم خود را برای انجام دادن یک سری کارها نظیر دانلود و غیره روشن بگذارید، بدون اینکه نگران خاموش شدن آن باشید.

دانلود برنامه

۱۶. نرم‌افزار Simple Duplicate Finder

برنامه‌های قابل حمل

ممکن است برای شما پیش آمده باشد هنگامی که به دنبال پیدا کردن فایلی در سیستم خود می‌گردید، یک یا چند نسخه از آن در بخش‌های مختلف ذخیره شده باشند. این فایل‌ها تنها حافظه‌ی سیستم شما را اشغال می‌کند و بهتر است که آن‌ها را پاک کنید. اما چطور به دنبال چنین فایل‌های تکراری بگردید؟ نرم‌افزار Simple Duplicate Finder انجام این کار را برای شما آسان می‌کند.

این برنامه تمام درایوهای سیستم شما را به صورت پیشرفته اسکن کرده و فایل‌های مختلف مانند فیلم، عکس، موزیک و غیره که بیشتر از یک نسخه از آن در سیستم شما موجود است، را لیست می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد. کاربران حتی قادرند فایل مد نظر خود را به این برنامه بسپارند تا نرم‌افزار Simple Duplicate Finder با جستجو در آن‌ها، نسخه‌های تکراری را پیدا کند. همچنین اگر به اشتباه یک فایل را حذف کردید، می توانید از دکمه Undo برای بازگردانی آن استفاده کنید.

دانلود برنامه

سخن آخر

برنامه‌های قابل حمل

دانشجویان برای انجام امورات تحصیلی خود وقت زیادی را در اینترنت می‌گذارند و انجام تحقیقات توسط این دسته از افراد به امری عادی تبدیل شده است، بنابراین استفاده از برخی برنامه‌های پرتابل برای آن‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در این مطلب به معرفی ۱۶ برنامه‌ی پرتابل مناسب دانشجویان پرداختیم که بهره‌‌گیری از آن‌ها می‌توانند به انجام دادن امور تحصیلی آن‌ها کمک شایانی کند. شما از چه برنامه‌های پرتابل دیگری برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

  • با بهترین اپلیکیشن‌های مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان آشنا شوید

منبع: Makeuseof

نوشته با بهترین برنامه‌های پرتابل مناسب دانشجویان آشنا شوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala