سال‌هاست در مورد اینکه کدام نوع آنتی‌ویروس (رایگان یا پولی) بهتر است، بحث می‌شود. با این حال، با وجود بسیاری از برنامه‌های آنتی‌ویروس موجود در بازار، تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است می‌تواند چالش برانگیز باشد. بین آنتی‌ویروس‌های رایگان و آنتی‌ویروس‌های پولی چند تفاوت عمده وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • آیا ویندوز ۱۰ به آنتی‌ویروس نیاز دارد؟
خرید آنتی‌ویروس پولی از دیجی‌کالا

تفاوت‌های اصلی بین آنتی‌ویروس رایگان و آنتی‌ویروس پولی

ویژگی‌های امنیتی

اول از همه باید اشاره کنیم که برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان معمولاً از ویژگی‌های امنیتی کمتری نسبت به نسخه‌های پولی و اشتراکی برخوردار هستند. همچنین ممکن است این نوع از آنتی‌ویروس‌ها محافظت چندانی در برابر تهدیدات آنلاین ارائه ندهند.

در مقابل، آنتی‌ویروس‌های پولی معمولاً ویژگی‌هایی مانند حفاظت همه‌جانبه، کنترل‌های والدین، سرویس VPN، فضای ذخیره‌سازی ابری، مدیریت رمز عبور و موارد دیگر را ارائه می‌دهند. همه‌ی این‌ها به این معنی است که در مجموع آنتی‌ویروس‌های اشتراکی یا پولی ویژگی‌های امنیتی بیشتری دارند و خیال شما را از بابت محافظت کلی و واقعی از سیستم شما راحت می‌کنند.

به‌روزرسانی

یکی دیگر از تفاوت‌های آنتی‌ویروس رایگان و پولی، موضوع ارائه‌ی به‌روزرسانی است. ارائه‌دهندگان آنتی‌ویروس‌های رایگان ممکن است نرم‌افزارهای خود را به اندازه نسخه‌های پولی به‌روزرسانی نکنند. متأسفانه، این موضوع به این معنی است که آن‌ها ممکن است نتوانند از رایانه شما در برابر جدیدترین تهدیدات محافظت کنند. برنامه‌های آنتی‌ویروس پولی معمولاً به دفعات بیشتری به‌روز می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که رایانه شما از جدیدترین حفره‌های امنیتی کشف شده در امان خواهد بود.

پشتیبانی از مشتری

پشتیبانی از مشتری یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان و پولی است. برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان معمولاً پشتیبانی از مشتری بسیار محدودی دارند یا عملاً هیچ پشتیبانی ارائه نمی‌دهند. این موضوع به این معنی است که  اگر مشکلی در اجرای برنامه پیدا کردید، ممکن است نتوانید از ارائه‌دهنده خود کمک بگیرید و باید راه‌حل مشکل خود را در انجمن‌های آنلاین یا با جستجو در اینترنت پیدا کنید.

اما در سوی مقابل، برنامه‌های آنتی‌ویروس پولی معمولاً پشتیبانی بهتری به مشتری ارائه می‌دهند. اگر مشکلی دارید، می‌توانید با خدمات مشتری تماس بگیرید و مشکل خود را با تکنیسین‌های این شرکت مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنند.

تبلیغات

وقتی صحبت از موضوع آزاردهنده‌ی تبلیغات می‌شود، برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان معمولاً تبلیغات بیشتری نسبت به نسخه‌های پولی برای کسب درآمد شرکت‌های ارائه دهنده به شما نشان می‌دهند. این تبلیغات می‌تواند به صورت پاپ‌آپ یا حتی بنر باشد. طبیعتاً بسیاری از کاربران علاقه‌ای به دیدن این تبلیغات ندارند و حتی ممکن است موجب کندی سیستم شما نیز شود.

از سوی دیگر، برنامه‌های آنتی‌ویروس پولی تبلیغات کمتری ارائه می‌دهند و حتی ممکن است اصلا بدون تبلیغات باشند، بنابراین می‌توانید بدون سروکله‌زدن با آن‌ها از آنتی‌ویروس خود استفاده کنید.

قیمت

طبیعتاً یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آنتی‌ویروس رایگان و پولی هزینه‌ی آن است. می‌توانید مجموعه‌ آنتی‌ویروس‌های رایگان را بدون پرداخت هزینه دانلود کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. برنامه‌های آنتی‌ویروس اشتراکی اغلب بین ۳۰ تا ۶۰ دلار در سال هزینه دارند. با این حال، برخی از نسخه‌های پریمیوم می‌توانند بیش از ۱۰۰ دلار در سال هزینه برای شما به همراه داشته باشند.

مورد اطمینان بودن

در نهایت باید به اطمینان‌پذیری به عنوان یکی از تفاوت‌های عمده بین نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان و پولی اشاره کرد. برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان ممکن است به اندازه نسخه‌های پولی قابل اعتماد نباشند. این بدان معنی است که آن‌ها احتمالاً نمی‌توانند از رایانه شما در برابر همه‌ی تهدیدات آنلاین محافظت کنند. علاوه بر این، برنامه‌های آنتی ویروس رایگان همچنین ممکن است دارای نقاط مثبت کاذب بیشتری نسبت به نسخه‌های پولی باشند.

مزایای استفاده از آنتی‌ویروس رایگان

اگر به دنبال ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین روش برای محافظت از سیستم خود هستید، آنتی‌ویروس‌های رایگان بهترین گزینه‌ی ممکن برای شما به حساب می‌آیند. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این نوع آنتی‌ویروس‌ها خواهیم پرداخت.

عدم پرداخت هزینه

بزرگ‌ترین مزیت نرم‌افزار آنتی ویروس رایگان، طبیعتاً این است که هیچ‌گونه هزینه‌ای برای شما دربر ندارد. اگر بودجه کمی دارید یا نمی‌خواهید پولی برای امنیت سیستم خود خرج کنید، برنامه‌ی آنتی‌ویروس رایگان یک گزینه‌ی عالی به شمار می‌رود.

کاربری آسان

نرم‌افزار‌ آنتی‌ویروس رایگان معمولاً به اندازه برنامه‌های پولی قابل استفاده است. در واقع، بسیاری از برنامه‌های رایگان مبتنی بر فناوری مشابه با نسخه‌های پولی البته با ارائه‌ی ویژگی‌های کمتر هستند.

حجم کم

برنامه‌های آنتی ویروس رایگان معمولاً نسبت به برنامه‌های اشتراکی حجم کمتری دارند و سبک‌تر هستند، بنابراین سرعت دستگاه شما را کند نمی‌کنند.

محافظت خوب

می‌توان اینطور استدلال کرد که برای یک کاربر معمولی، نرم‌افزار آنتی‌ویروس رایگان دقیقا همان تمام چیزی است که به آن نیاز دارد. اگر نگرانی بابت ویژگی‌های پیشرفته یا محافظت همه‌‌جانبه از سیستم خود ندارید، بهره‌گیری از آنتی‌ویروس‌های رایگان کار شما را راه می‌اندازد.

موارد فوق تنها برخی از مزایای استفاده از آنتی‌ویروس رایگان به شمار می‌رود. در ادامه به خطرها و معایب بهره‌گیری از این نوع نرم‌افزارها خواهیم پرداخت.

معایب استفاده از آنتی‌ویروس‌ رایگان

قبل از نصب یک آنتی‌ویروس رایگان بر روی رایانه خود، لازم است تا از معایب و خطرهای احتمالی استفاده از آن باخبر شوید.

اولین نکته قابل ذکر این است که برخی از آنتی‌ویروس‌های رایگان ممکن است در واقع بدافزارها باشند. در حقیقت، بعضی از برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان وجود دارند که رایانه شما را به جای محافظت با ویروس‌هایی که دارند، آلوده می‌کنند. این برنامه‌ها معمولاً توسط سارقان سایبری که می‌خواهند اطلاعات شخصی کاربران را بدزدند طراحی می‌شوند. تشخیص این موضوع می‌تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم که برنامه‌های آنتی ویروس رایگان را فقط از منابع مطمئن دانلود کنید.

خطر دیگر استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان این است که به اندازه برنامه‌های پولی از سیستم شما محافظت نمی‌کنند. در حالی که برخی از نسخه‌های رایگان شرکت‌های معتبر ممکن است در شناسایی و حذف ویروس‌ها خوب عمل کنند، اما احتمالاً تمام ویژگی‌هایی را که برای ایمن نگه‌داشتن رایانه‌تان نیاز دارید، به شما ارائه نمی‌دهند. به عنوان مثال، برخی از آنتی‌ویروس‌‌های رایگان شامل محافظت بلادرنگ (real-time protection) نمی‌شوند. این موضوع به این معنی است که نمی‌توانند از سیستم شما در برابر ویروس‌های جدید محافظت کنند.

همچنین، از آنجایی که آنتی‌ویروس‌های رایگان به صورت پیوسته به‌روزرسانی دریافت نمی‌کنند، تعاریف ویروس در رایانه شما به سرعت قدیمی می‌شود و سیستم شما در برابر تهدیدات جدید آسیب‌پذیر خواهد بود. برخی از آنتی‌ویروس‌های رایگان می‌توانند هر کاری را که در رایانه خود انجام می‌دهید بی‌سروصدا ردیابی کنند و این اطلاعات را به شرکت‌های ثالث بفروشند. این عمل «داده کاوی» نامیده می‌شود و به این صورت است که برای برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده کسب درآمد به همراه خواهد داشت.

  • اطلاعات همه‌ی ما در اینترنت منتشر شده است؛ آیا نباید نگران باشیم؟

مزایای آنتی‌ویروس پولی

در حالی که برنامه‌های آنتی ویروس رایگان طرفداران خاص خود را دارند، نرم‌افزار آنتی‌ویروس پولی دارای مزایای متعددی است که برای بسیاری از کاربران می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیاری خوبی باشد.

ردیابی سریع ویروس‌های جدید و ناشناخته

زمانی که ویروس جدیدی کشف می‌شود، توسعه‌دهندگان آنتی‌ویروس‌های پولی تعریفی را برای آن ایجاد می‌کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند. این در حالی است که برنامه‌های آنتی‌ویروس رایگان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا تعریفی برای یک ویروس جدید ایجاد کنند و در این بین احتمالاً سیستم برخی از کاربران آلوده به ویروس جدید خواهد شد.

به‌روزرسانی‌های خودکار

نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس پولی معمولاً شامل به‌روزرسانی‌های خودکار هستند، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که سیستم شما همیشه در برابر آخرین تهدیدات محافظت می‌شود. با برنامه‌های آنتی ویروس رایگان، معمولاً باید به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت دستی بررسی و دانلود کنید که ممکن است زمان‌بر باشد و در صورت فراموش کردن آن، سیستم شما را آسیب‌پذیر خواهد کرد.

پشتیبانی ۲۴ ساعته از مشتری

اگر در هنگام استفاده از نرم‌افزار آنتی‌ویروس پولی خود با مشکلی روبرو شدید، معمولاً می‌توانید از تیم پشتیبانی مشتری شرکت ارائه‌دهنده کمک بگیرید. اما در برنامه‌های رایگان اگر مشکلی پیش بیاید، اغلب باید خودتان آن را مشکل را حل کنید.

محافظت در برابر تهدیدات ناشناخته

برخی از برنامه‌های آنتی‌ویروس پولی دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند، حتی قبل از اینکه تعریفی برای آن‌ها ایجاد شود، از سیستم شما در برابر تهدیدات جدید و ناشناخته محافظت کنند. در حقیقت این سپر حفاظتی اضافی خیال شما را راحت خواهد کرد، زیرا مطمئن خواهید بود که تا حد امکان در برابر چشم‌اندازهای دائماً در حال تغییر تهدیدات آنلاین ایمن هستید.

ویژگی‌های پیشرفته

آنتی‌ویروس‌های پولی شامل ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل‌های والدین، حفاظت از شبکه و محافظت از سرقت هویت هستند. این ویژگی‌های اضافی می‌توانند کنترل بیشتری بر امنیت سیستم شما داشته باشند و به حفظ امنیت رایانه و داده‌های شخصی شما کمک کنند.

آنتی‌ویروس رایگان یا آنتی‌ویروس پولی؟

بهره‌گیری از نرم‌افزار آنتی‌ویروس برای ایمن نگه داشتن رایانه‌ها از بدافزارها، ویروس‌ها و سایر تهدیدات آنلاین ضروری است. اکنون که مزایا و معایب آنتی‌ویروس‌های رایگان و پولی را می‌دانید، احتمالاً از خود می‌پرسید که کدام یک را باید انتخاب کنید. پاسخ به این سوال با در نظر گرفتن هدف و بودجه‌ی شما امکان‌پذیر می‌شود.

اگر به دنبال حفاظت حداقلی از سیستم خود هستید و فایل‌های مهمی در سیستم خود ندارید، می‌توانید از آنتی‌ویروس‌های رایگان استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، این دسته از آنتی‌ویروس‌ها فقط سیستم شما را از ویروس محافظت می‌کند و حمایت کاملی را که انتظار دارید، ارائه نمی‌دهند. به‌طور معمولی یک آنتی‌ویروس رایگان برای ایجاد حداقل حفاظت از سیستم و اسکن کردن آن در مقابل بدافزارها کارایی دارد.

اما اگر به دنبال محافظت همه‌جانبه از سیستم خود در برابر ویروس‌ها و جدیدترین تهدیدات سایبری هستید، باید کمی هزینه کرده و آنتی‌ویروس‌های پولی را تهیه کنید. اگر خرید آنتی‌ویروس پولی را برای خود گزینه‌ی بهتری می‌دانید، در ادامه چند آنتی‌ویروس پولی محبوب فروشگاه آنلاین دیجی کالا را به شما معرفی خواهیم کرد.


محبوب‌ترین آنتی‌ویروس‌های پولی دیجی کالا


آنتی‌ویروس شید افزار رایانه تک کاربره ۱ ساله

آنتی ویروس شید با تلفیق دو آنتی‌ویروس خارجی «نود ۳۲» و «آویرا»، استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیشرفته، محیطی ساده و به‌روزرسانی بدون دردسر یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت از سیستم شما به شمار می‌رود. قابلیت جدیدی هم که در نسخه‌ی جدید اضافه شده، قابلیت «ضد سرقت» است که در واقع پنلی به کاربر ارائه می‌دهد که موقعیت سیستم خود را به او نشان می‌دهد.

نکته‌ی جالب توجه در مورد قابلیت «ضد سرقت»، بی‌نیازی آن به GPS است، چون با استفاده از Wi-Fiهای اطراف موقعیت مکانی را استخراج می‌کند که خود ابتکار جالبی برای حل مشکل نداشتن GPS بسیاری از لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آید. شما می‌توانید اکانت رسمی این آنتی‌ویروس را با قیمتی حدود ۳۵ هزار تومان از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید.

خرید آنتی‌ویروس شید افزار رایانه تک کاربره ۱ ساله از دیجی‌کالا

آنتی‌ویروس کسپرسکی سکیوریتی پریمیوم آی‌اس‌پی ۲۰۲۲ دو کاربره ۱ ساله

آنتی‌ویروس رایگان و پولی

این محصول بر مبنای نسخه‌ی Endpoint Security است که به منظور تامین امنیت در سیستم‌های خانگی و شبکه‌های محلی ارائه شده است. شما می‌توانید این آنتی‌ویروس را در ویندوزهای مختلف از ۷ تا ۱۱ نصب کنید. نصب آنتی‌ویروس از طریق سی دی موجود در بسته امکان‌پذیر است و پس از نصب و فعال‌سازی، امنیت سیستم شما را به مدت یک‌سال تضمین خواهد کرد.

آنتی‌ویروس کسپرسکی سکیوریتی مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دارد و قابلیت‌های بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد. از مزایای نسخه‌های آی‌اس‌پی نسبت به نسخه‌های خانگی می‌توان به تداخل حداقلی و اشغال بسیار محدود‌تر امکانات سخت‌افزاری سیستم، ماژول بسیار قدرتمند Behavior Detection با قابلیت مقابله با ویروس‌های باج‌گیر، امکان برنامه‌ریزی هفتگی برای بررسی خودکار و موارد دیگر اشاره کرد. شما می‌توانید اکانت رسمی این آنتی‌ویروس را با قیمتی حدود ۳۵۰ هزار تومان از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید.

خرید آنتی‌ویروس کسپرسکی سکیوریتی پریمیوم آی اس پی ۲۰۲۲ از دیجی‌کالا

آنتی‌ویروس پرو کوییک هیل یک‌ ساله

آنتی‌ویروس رایگان و پولی

آنتی‌ویروس کوییک هیل پرو یکی از قدرتمندترین آنتی ویروس‌های موجود در بازار به شمار می‌رود که با استفاده از تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد خود از لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی شما محافظت کرده و امنیتی کامل در برابر انواع خطرات و تهدیدات اینترنتی یا آلودگی‌های مبتنی بر شبکه ارائه می‌دهد. آنتی‌ویروس پرو به عنوان سپر در برابر ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، جاسوس‌افزارها و سایر تهدیدات مخرب عمل می‌کند.

این نرم‌افزار همچنین با استفاده از تکنولوژی برتر و انحصاری ®DNAScan کوییک هیل حفاظتی بسیار خوب را در برابر ویروس‌های جدید و ناشناخته ارائه می‌کند. کوییک هیل توتال سکیوریتی قابلیت Anti-Phishing را جهت افزایش اطمینان از محافظت در برابر وب‌سایت‌های کلاه‌بردار در زمان استفاده از اینترنت ارتقاء داده است. کوییک هیل، از منابع بسیار کمی بهره می‌برد و حفاظت را بدون اختلال در عملکرد سیستم شما، افزایش می‌دهد. شما می‌توانید اکانت رسمی این آنتی‌ویروس را با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید.

خرید آنتی‌ویروس پرو کوییک هیل یک‌ ساله از دیجی‌کالا

آنتی‌ویروس اندروید دکتر وب ۳ ماهه

آنتی‌ویروس رایگان و پولیاگر به دنبال یک آنتی‌ویروس بسیار خوب برای گوشی یا دستگاه‌های اندرویدی خود می‌گردید، آنتی‌ویروس اندروید دکتر وب گزینه‌ی مناسبی برای شما به شمار می‌رود. با استفاده از این آنتی‌ویروس دیگر نگران حملات ویروسی و هکری نباشید. این محصول گوشی هوشمند اندرویدی شما را در برابر انواع گوناگون بدافزارهای جدید منتشرشده در فضای سایبری محافظت می‌کند.

از جمله ویژگی‌های خوب این محصول می‌توان به لایسنس اوریجینال، خدمات پشتیبانی حرفه‌ای، گارانتی کارکرد لایسنس تا پایان مدت اعتبار، به‌روزرسانی خودکار، سریع و کم حجم بودن، محافظت در برابر همه‌ی ویروس‌ها و بدافزار‌ها و پشتیبانی از زبان فارسی اشاره کرد. شما می‌توانید اکانت رسمی این آنتی‌ویروس را با قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید.

خرید آنتی‌ویروس اندروید دکتر وب ۳ ماهه از دیجی‌کالا

آنتی‌ویروس کسپرسکی لب نسخه توتال سکیوریتی ۲۰۲۲ سه کاربره ۱ ساله

آنتی‌ویروس

این آنتی‌ویروس سه کاربره، یکی از بهترین و کامل‌ترین نسخه‌ها برای کاربران خانگی است و قابلیت‌های بسیار خوبی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. قابلیت «SAFE MONEY» این نرم‌افزار در هنگام انجام کارهای بانکی و خرید آنلاین روی رایانه شخصی یا مک، امنیت بیشتری فراهم می‌کند. ویژگی امنیت برای کودکان (روی رایانه شخصی و مک) محتوای نامناسب را مسدود می‌کند و به شما یاری می‌رساند تا بتوانید استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنید.

قابلیت مدیریت امن گذرواژه این محصول به منظور دسترسی به گذرواژه‌ها روی رایانه شخصی، مک و گوشی هوشمند با امنیت به ذخیره‌سازی آن‌ها می‌پردازد. در نهایت باید به ویژگی فایل‌های پشتیبان و رمزگذاری فایل‌ها اشاره کنیم که از عکس‌ها، موسیقی و فایل‌ها روی رایانه شخصی نسخه‌های پشتیبان تهیه می‌کند و به رمزگذاری داده‌ها می‌پردازد. شما می‌توانید اکانت رسمی این آنتی‌ویروس را با قیمتی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از فروشگاه دیجی کالا خریداری کنید.

خرید آنتی‌ویروس کسپرسکی لب نسخه توتال سکیوریتی ۲۰۲۲ از دیجی‌کالا

سخن پایانی

آنتی‌ویروس رایگان و پولی

مهم نیست که قصد دارید از کدام نوع آنتی‌ویروس بهره ببرید، در ابتدا مطمئن شوید که نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را از منابع قابل اعتماد دانلود می‌کنید تا از آلوده شدن ناخواسته رایانه خود به بدافزارها جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ آنتی‌ویروسی نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی از سیستم شما محافظت کند، بنابراین توصیه می‌کنیم که شما نیز نکات امنیتی لازم را در این مورد رعایت کنید.

  • چگونه بدون هزینه از کامپیوترتان در برابر باج‌افزار‌ها محافظت کنید

 

نوشته آنتی‌ویروس رایگان در مقابل آنتی‌ویروس پولی؛ کدام را باید انتخاب کنید؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala