سیستم‌عامل اندروید دست کاربر را برای اعمال تغییرات مختلف روی رابط کاربری گوشی کاملا باز می‌گذارد تا بدین ترتیب از ۰ تا ۱۰۰ بتوانید ظاهر آن را مطابق سلیقه‌ی خود در بیاورید. یکی از راه‌های شخصی‌سازی سیستم‌عامل استفاده از لانچر است. لانچر در واقع پوسته‌ای است که روی رابط کاربری گوشی شما قرار می‌گیرد و امکانات شخصی‌سازی آن متنوع‌تر از چیزی است که خود گوشی در اختیار شما قرار می‌دهد. لانچرهای اندروید تنوع زیادی دارند اما در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به معرفی چند مورد از بهترین لانچرهای اندروید در سال ۲۰۲۳ بپردازیم. لانچرهایی که می‌توانند در ایجاد تغییرات متنوع روی گوشی هوشمندتان به شما کمک کنند.


۱. نوا لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

اگر بگوییم نوا لانچر بهترین و محبوب‌ترین لانچری است که تاکنون برای سیستم‌عامل اندروید طراحی شده اصلا اغراق نکرده‌ایم. پشتیبانی از ژست‌های گوناگون، پشتیبانی از آیکون‌های متنوع، بهره‌مندی از تم‌های مختلف، حالت تیره (Dark Mode) و امکان شخصی‌سازی منوی برنامه‌ها در صفحه اصلی از جمله قابلیت‌های بسیار خوب این لانچر به حساب می‌آیند. البته قابلیت‌های نوا لانچر آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به توضیح همه‌ی آن‌ها بپردازیم.

نوا لانچر برای اینکه تمام ابزارهای شخصی‌سازی را در اختیار شما قرار دهد نیازی به روت بودن گوشی ندارد. این لانچر علاوه بر بهره‌مندی از امکانات متعدد، از لحاظ مصرف انرژی هم بسیار بهینه است. نیازی نیست که گوشی شما از لحاظ سخت‌افزاری در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد، حتی یک سخت‌افزار معمولی هم به لطف کم‌مصرف بودن این لانچر از پس مدیریت آن بر خواهد آمد. نوا لانچر در نگاه نخست یک لانچر بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسد اما کافی است وارد منوی تنظیمات آن بشوید تا با طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌ها مواجه شوید.

نوا لانچر با امتیاز ۴.۴ به صورت رایگان در دسترس است، اما اگر بخواهید به بعضی از امکانات مانند اضافه کردن ژست‌های حرکتی، پنهان کردن اپ‌ها و پوشه‌های اپ دراور دسترسی داشته باشید، می‌توانید از نسخه‌ی پولی با نام نوا لانچر پرایم استفاده کنید.

بهترین لانچرهای اندروید

بهترین لانچرهای اندروید

بهترین لانچرهای اندروید

۲. هایپریون لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

اگر یک لانچر سبک ولی در عین حال جذاب می‌خواهید، هایپریون لانچر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. این لانچر شبیه به پیکسل لانچر است اما از لحاظ شخصی‌سازی واقعاً یکی از بی‌نظیرترین موارد به حساب می‌آید که اجازه می‌دهد تقریبا تمام بخش‌های سیستم‌عامل را شخصی‌سازی کنید. این لانچر علاوه بر بهره‌مندی از تصاویر زمینه و ویجت‌های مختلف، امکان تغییر و شخصی‌سازی تم، پوشه‌ها، میزان شفافیت رابط کاربری، انیمیشن‌ها، آیکون‌ها و… را هم به کاربران می‌دهد. این لانچر با امتیاز ۴.۱ بسیاری از قابلیت‌های خود را به صورت رایگان برای کاربران در دسترس قرار می‌دهد اما شما می‌توانید با پرداخت درون برنامه‌ای به نسخه‌ی پروی این اپلیکیشن هم دسترسی پیدا کنید که به شما اجازه‌ی تغییر فونت‌ها و یک سری ژست‌ها را هم می‌دهد.

بهترین لانچرهای اندروید

بهترین لانچرهای اندروید

بهترین لانچرهای اندروید

۳. Lawnchair 2

بهترین لانچرهای اندروید

می‌رسیم به یک لانچر جذاب با نام Lawnchair 2 که یک لانچر عالی برای اندروید به حساب می‌آید اما آنچه که باعث تمایز آن با سایر لانچرهای اندرویدی شده متن باز بودن آن است. این لانچر از قابلیت‌های بسیار زیادی بهره می‌برد و به لطف متن باز بودن آن، وقتی که آن را نصب می‌کنید متوجه می‌شوید که چقدر دستتان در اعمال تغییرات مختلف باز است. البته امکانات آن به اندازه‌ی نوا لانچر نیست اما آنقدر قابلیت دارد دارد که بتواند نیاز کاربران را برطرف کند.

آنچه که باعث برتری این لانچر بر سایر لانچرهای مشابه شده، متن باز بودن آن است و این یعنی شما اگر خودتان توسعه‌دهنده باشید می‌توانید امکانات بیشتر و جذاب‌تری را مطابق سلیقه‌ی خود به آن اضافه کنید. از جمله امکانات این اپلیکیشن می‌توان به پشتیبانی از آیکون پک‌های مختلف، حالت تیره تطبیق‌پذیر، امکان تغییر اندازه‌ی آیکون‌ها، امکان تار کردن رابط کاربری، سرعت بسیار بالا، مصرف بهینه و… اشاره کرد. این لانچر با امتیاز ۴.۰ به صورت کاملا رایگان برای کاربرانی که از گوشی‌هایی با اندروید ۹ به بالا استفاده می‌کنند در دسترس قرار دارد. بهترین لانچرهای اندروید

بهترین لانچرهای اندروید

۴. نیاگارا لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

لانچر نیاگارا برای کسانی که به دنبال یک تجربه‌ی مینیمالیستی و ساده هستند یک گزینه‌ی بسیار عالی محسوب می‌شود و از بهترین لانچرهای اندروید است. وقتی می‌گوییم مینیمالیستی یعنی شما بعد از نصب این لانچر با یک هوم اسکرین بسیار ساده مواجه شوید که چیدمان مناسبی دارد و سریع و بی‌نقص عمل می‌کند. بدین ترتیب برای افرادی که از شلوغی و پیچیدگی خوششان نمی‌آید می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

البته نکته‌ی مثبت اینجاست که نیاگارا ظاهر سنتی صفحه‌ی هوم گوشی شما را تغییر می‌دهد تا تنوع ایجاد شود. از جمله قابلیت‌های خوب این لانچر می‌توان به طراحی جالب آن اشاره کرد که به لطف آن، دسترسی به همه‌ چیز با یک دست ممکن می‌شود و نیازی نیست برای استفاده از گوشی از هر دو دست خود استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های کاربردی لانچر نیاگارا امکان خواندن و پاسخ‌دهی به اعلان‌ها در صفحه‌ی هوم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید به آن‌ها پاسخ دهید. همچنین، اعلان‌های تطبیق‌پذیر هم به شما اجازه می‌دهد در صفحه‌ی قفل به اعلانات دسترسی داشته باشید و به آن‌ها پاسخ دهید.

نیاگارا لانچر فهرستی تطبیق‌پذیر جهت تغییر چینش آیکون‌ها در صفحه‌ی هوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بر اساس اولویت‌های استفاده از اپ‌ها تغییر می‌کند. این یعنی اپ‌های پر استفاده دم دست‌تر قرار می‌گیرند. لانچر نیاگارا به تمامی اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌‌فرض روی گوشی نصب شده‌اند نظم خاصی می‌بخشد که این قابلیت در نهایت باعث افزایش سرعت و بهینه‌سازی بیشتر خواهد شد. این لانچر هم با بیش از یک میلیون دانلود توانسته در جمع محبوب‌ترین و بهترین لانچرهای اندروید قرار بگیرد. شما برای استفاده از قابلیت‌های این لانچر که امتیاز ۴.۷ را هم دریافت کرده نیاز به پرداخت هیچ مبلغی ندارید و به صورت کاملا رایگان امکان استفاده از آن فراهم است.

۵. AIO لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

AIO لانچر یک لانچر بسیار خاص و متفاوت است؛ شما با نصب این لانچر باید کاملا با ظاهر متعارف گوشی رابط کاربری گوشی خود خداحافظی کنید. تقریبا می‌توان گفت هیچ لانچری با هیچ شکل و شمایلی حتی کوچک‌ترین شباهتی با این لانچر ندارد و تا زمانی هم که آن را نصب نکنید احتمالا متوجه این تعریف‌ها نخواهید شد. در این لانچر شما هرچه را که بخواهید می‌توانید به صفحه‌ی اصلی گوشی اضافه کنید، صفحه‌ی نخستی که واقعاً شکل عجیبی دارد.

شما در این لانچر آیکون خاصی را شاهد نیستید؛ در واقع باید بگوییم اصلا نیازی به لانچر نیست چرا که از اپلیکیشن‌ها، سطح انرژی باتری و اطلاعات تماس گرفته تا تایمرها، اخبار و دیگر موارد، از جمله اطلاعاتی هستند که همگی در کنار هم می‌توانند بدون آیکون در صفحه‌ی اصلی قرار بگیرند. شما همچنین می‌توانید توییت‌ها و قیمت سهام را در هوم اسکرین گوشی خود مشاهده کنید و از طریق همین صفحه به سرعت به ضبط صدای خود بپردازید. نکته‌ی مثبت اینجاست که تمام این‌ها قابل شخصی‌سازی هم هستند. بسیاری از امکانات این لانچر به طور رایگان ارائه می‌شوند اما با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد می‌توانید از قابلیت‌های بیشتری هم بهره ببرید.

نکته‌ی جالب در رابطه با این لانچر این است که سازندگان آن در تلاش بوده‌اند تا کاربران کمتر از گوشی استفاده کنند. آن‌ها بر این باورند که اگر تمام اطلاعات لازم جلوی چشم کاربر باشد، او زمان کمتری از گوشی استفاده خواهد کرد. حال اگر شما هم به دنبال اپلیکیشنی بوده‌اید که به شما کمک کند کمتر از گوشی خود استفاده کنید می‌توانید به AIO لانچر نیم‌نگاهی داشته باشید؛ اپلیکیشنی با امتیاز ۴.۴ که به صورت رایگان در دسترس قرار دارد اما برای بهره‌مندی از تمام قابلیت‌های آن باید اندکی پول بپردازید.

۶. مایکروسافت لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

مایکروسافت لانچر یکی از جذاب‌ترین، کم‌مصرف‌ترین و بهترین لانچرهای اندروید است. این لانچر به دلیل همگام‌سازی فوق‌العاده با دیگر برنامه‌های مایکروسافت نظیر وان نوت، To Do و یا حتی Sticky Notes (به شکل ویجت)، می‌‌تواند رابطه‌ی خوبی بین گوشی مجهز به این لانچر و کامپیوتر ویندوزی باشد. هرچند اگر تاکنون تجربه‌ی استفاده از آن را نداشته باشید شاید فکر کنید ظاهر گوشی شما شبیه به ویندوز خواهد شد اما اصلا اینطور نیست؛ مایکروسافت لانچر یک اپ فوق‌العاده عالی و کارآمد است که بیشتر روی کاربردی بودن تمرکز دارد تا زیباسازی.

مایکروسافت لانچر به لطف یکپارچگی عالی با سرویس‌های مایکروسافت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربرانی است که غالبا از سرویس‌های مایکروسافت نظیر ویندوز، آفیس و… استفاده می‌کنند. این لانچر نسبتا سبک، عملکردی مناسب و بهینه دارد که حتی روی گوشی‌های قدیمی‌تر هم تجربه‌ی سریع و روانی را ارائه می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جذاب و کاربردی این لانچر، منویی است که با سوایپ از پایین به بالا می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در واقع می‌توان از این منو به عنوان منوی مخفی لانچر مایکروسافت یاد کرد که در آن می‌توانید ماشین حساب، وای‌فای، اینترنت داده، چراغ قوه و بسیاری از موارد مهم را قرار دهید. این مسئله به خصوص زمانی که گوشی با نمایشگر بزرگ دارید می‌تواند کمک حالتان باشد چرا که با یک دست هم می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

امکان یادآوری رویدادها و دسته‌بندی کارها در to-do list که با حساب مایکروسافت همگام می‌شود هم یکی از ویژگی‌های دیگر این لانچر به حساب می‌آید. مهم‌ترین مزیت مایکروسافت لانچر در مقایسه با بسیاری از لانچرهای موجود این است که به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارد و هیچ تبلیغاتی و خرید درون برنامه‌ای هم ندارد. امتیاز این لانچر در گوگل‌پلی ۴.۷ است.

۷. اکشن لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

اکشن لانچر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به پیکسل لانچر است. به این صورت که ظاهری ساده و شبیه به نسخه‌ی اصلی اندروید دارد. بنابراین با لانچری بسیار سبک و ساده طرف خواهید بود که با این حال مانند سایر گزینه‌هایی که معرفی کرده‌ایم امکانات شخصی‌سازی زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پس از نصب این لانچر، تغییری که روی گوشی شما صورت می‌گیرد در واقع آن را به اندروید خالص شبیه می‌کند، اما می‌توانید المان‌های مختلف، از آیکون‌ها تا اندازه‌ی متن و… را به دلخواه تغییر دهید و ظاهر جذاب‌تری به گوشی خود ببخشید. هرچند بسیاری از افراد ظاهر اندروید خالص را بیشتر می‌پسندند چرا که در عین سادگی بسیار خاص، زیبا و کاربردی است.

یکپارچگی این لانچر با سرویس Google Discover به شما این اجازه را می‌دهد تا صفحه‌ی هوم گوشی خود را به سایر لانچرها هم منتقل کنید تا جابجایی بین آن‌ها برایتان ساده‌تر باشد. اکشن لانچر حجم کمی را اشغال می‌کند که همین عامل سبب می‌شود عملکردی بهینه داشته باشد و تجربه‌ی کاربری روانی را حتی در گوشی‌هایی که سخت‌افزار نسبتا ضعیف‌تری هم دارند رقم بزند.

این لانچر اگرچه بسیاری از قابلیت‌های خود را به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار داده اما برای اینکه بتوانید به یک سری از امکانات بیشتر آن دسترسی داشته باشید باید پول پرداخت کنید.

۸. پوکو لانچر ۲.۰

بهترین لانچرهای اندروید

نام این لانچر شاید شما را به یاد پوکو، زیرمجموعه‌ی شیائومی بیندازد که البته درست هم هست. این لانچر ساخت شرکت Xiaomi Inc بوده به خاطر حجم پایین، ظاهری زیبا و امکانات متعددی که دارد در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این لانچر آنقدر سبک است که حتی گوشی‌هایی با سخت‌افزار ضعیف هم می‌توانند بدون مشکل از تمام امکانات آن بهره‌مند شوند.

از جمله امکانات جذاب این لانچر می‌توان به امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها در قالب نوار کشویی اشاره کرد به این صورت که هر اپلیکیشن در دسته‌ای متفاوت قرار می‌گیرد که یافتن آن بسیار آسان‌تر باشد. چنین قابلیتی در حال حاضر در گوشی‌های شیائومی به صورت پیش‌فرض وجود دارد.

پوکو لانچر به شما اجازه می‌دهد اپ‌های پس‌زمینه را شخصی‌سازی کنید، میزان شفافیت آن‌ها را تغییر دهید، اندازه‌ی آیکون‌ها را مطابق سلیقه‌ی خود تغییر دهید، به آیکون‌پک‌های متنوعی دسترسی داشته باشید و بسیاری موارد دیگر که در کنار سرعت بالا و مصرف فوق‌العاده بهینه، باعث شده‌اند این لانچر به یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما در این مطلب تبدیل شود. پوکو لانچر با امتیاز ۴.۷ ب صورت رایگان در دسترس قرار دارد.

۹. iOS 16 لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

می‌توانیم بگوییم محال است که یک مطلب درباره‌ی بهترین لانچرهای اندروید بنویسیم اما در آن به یک لانچر که ظاهر گوشی را شبیه به گوشی‌های آیفون می‌کند اشاره نشود. بهترین لانچر از این حیث هم Launcher iOS 16 نام دارد. اگر از علاقه‌مندان به گوشی‌های آیفون هستید و هربار که گوشی اندرویدی جدیدی خریداری می‌کنید دوست دارید ظاهر آن را به گوشی‌های آیفون شبیه کنید، کافی است به سراع لانچر iOS 16 بیایید.

در این لانچر جذاب از صفحه‌ی قفل گرفته تا کنترل سنتر، انیمیشن‌ها، تصاویر زمینه، ویجت‌ها و…، همه چیز حس و حال کار با یک گوشی آیفون را به شما القا می‌کند. یک سری از قابلیت‌ها نظیر صفحه‌ی قفل iOS، کنترل سنتر یا آیکون لمسی Assistive Touch (منوی هوم مجازی) برای اینکه با نصب این لانچر به گوشی شما اضافه شوند نیازمند این هستند که یک سری اپ‌های دیگر را هم دانلود کنید اما وقتی همه چیز سر جایش قرار گرفت، دستگاهی که در اختیار دارید فقط از لحاظ طراحی ظاهری و سیستم‌عامل با آیفون‌ها متفاوت خواهد بود. این لانچر با امتیاز ۴.۴ و به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.

۱۰. BIG Launcher

بهترین لانچرهای اندروید

بیگ لانچر همانطور که از نامش پیداست، برای افرادی طراحی شده که از لحاظ بینایی کمی مشکل دارند و نگاه کردن به فونت‌ها و آیکون‌های ریز گوشی برایشان مشکل است. بیگ لانچر یکی از خاص‌ترین و بهترین لانچرهای اندروید است که تمام آیتم‌های روی صفحه را با اندازه‌ای بسیار بزرگ به شما نشان می‌دهد. در این لانچر آیکون‌ها نه تنها بزرگ هستند بلکه هر یک از آن‌ها با رنگی خاص به نمایش گذاشته می‌شوند تا کاربران راحت‌تر به آنچه که می‌خواهند دسترسی داشته باشند.

با نصب بیگ لانچر شما به امکانات شخصی‌سازی زیادی هم دسترسی خواهید داشت که از جمله این موارد می‌توان به امکان تغییر اندازه‌ی متون، نمایشگر تمام صفحه، نوار ناوبری و… اشاره کرد. این لانچر حجم کمی دارد و این یعنی می‌توانید در گوشی‌هایی که سخت‌افزار نسبتا ضعیفی هم دارند از آن بهترین استفاده را داشته باشید.

۱۱. Lynx لانچر

بهترین لانچرهای اندروید

Lynx لانچر در عین سادگی و زیبایی، امکانات شخصی‌سازی فراوانی را هم به شما می‌دهد تا بدین ترتیب بتوانید ظاهر گوشی خود را به شکل قابل توجهی زیباتر کنید. این لانچر هم مثل BIG، امکان افزایش اندازه‌ی آیتم‌ها را به شما می‌دهد تا بدین ترتیب افرادی که مشکل بینایی دارند هم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

همچنین امکان دانلود و نصب تم دلخواه از طریق وب‌سایت خود لانچر، امکان تغییر شکل ظاهری و اندازه‌ی آیکون‌ها با دانلود آیکون پک، پشتیبانی از حالت تیره، امکان دسته‌بندی اعلانات و… هم از جمله قابلیت‌هایی هستند که به لطف این لانچر در اختیار شما قرار می‌گیرند.

این لانچر در یک نسخه‌ی پرو هم در دسترس قرار دارد که باید برای استفاده از آن پول بپردازید ولی قابلیت‌های زیادی به آن اضافه خواهد شد که از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های پیشرفته برای تغییر تم گوشی، دسترسی به قابلیت انتقال صفحه و… اشاره کرد.

۱۲. Wide Launcher

بهترین لانچرهای اندروید

در نهایت می‌رسیم به واید لانچر؛ یک لانچر متفاوت و جذاب که از لحاظ کارایی متفاوت با دو لانچر قبلی است. به این صورت که وقتی آن را نصب می‌کنید، می‌بینید که صفحه‌ی هوم تقریبا سه برابر بزرگ‌تر می‌شود. این یعنی آنقدر صفحه‌ی هوم گوشی کشیده می‌شود که می‌توانید چندین برابر حالت عادی به آن آیتم و آیکون اضافه کنید تا همه چیز مقابل چشم‌تان قرار داشته باشد.

علاوه بر این موارد، به لطف این لانچر امکانات شخصی‌سازی متنوعی هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت که از جمله این موارد می‌توان به امکان تغییر شکل آیکون‌ها، تم، رنگ‌بندی رابط گوشی و… اشاره کرد. یک حالت تحت عنوان Decorate هم در نظر گرفته شده که به لطف آن می‌توانید بدون هیچگونه محدودیتی به شخصی‌سازی گوشی خود بپردازید. یک مینی اپ هم به همراه این لانچر در اختیار شما قرار می‌گیرد با نام Applets که به شما اجازه می‌دهد صفحه‌ی هوم خود را به شکل کامل‌تر و حرفه‌ای‌تری شخصی‌سازی کنید. این لانچر با امتیاز ۴.۶ به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.


اگرچه در این لیست تلاش کرده‌ایم بهترین لانچرهای اندروید را به شما معرفی کنیم اما قطعا هستند لانچرهایی که نامشان جا مانده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید لانچر خوبی وجود دارد که در این مطلب به نام آن اشاره نشده، لطفا در بخش نظرات نام آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

  • ۷ لانچر اندرویدی ساده که مناسب افراد سالمند هستند

XDA-Developers ,Tom’s guide

نوشته با بهترین لانچرهای اندروید در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala