یکی از مزیت‌های گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون، امکان استفاده از لانچرهای متنوع در آن است. با استفاده از لانچرها، کاربران می‌توانند ظاهر اندروید را مطابق سلیقه‌ی خودشان شخصی‌سازی کنند. درزمینه‌ی لانچرها، تنوع بسیار زیادی وجود دارد و در این بخش، اپلیکیشن «اکشن لانچر» (Action Launcher) یکی از بهترین‌هاست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب از سری مطالب نقد و بررسی اپلیکیشن‌ها، نگاهی به اپلیکیشن اکشن لانچر بیندازیم.

معرفی کلی اپلیکیشن اکشن لانچر

اپلیکیشن اکشن لانچر در اکتبر ۲۰۱۲ عرضه شد. طبق گفته‌های توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن، هدف اصلی اکشن لانچر، انتقال رابط کاربری گوشی‌های نکسوس و پیکسل به دیگر گوشی‌های اندرویدی است و در این میان تلاش می‌شود که ویژگی‌های جذابی هم به رابط کاربری افزوده شود. کاربران با استفاده از این لانچر، می‌توانند رابط کاربری گوشی خود را به‌طور گسترده شخصی‌سازی کنند که همین موجب جذابیت دوچندان اکشن لانچر شده است.

اپلیکیشن اکشن لانچر

ویژگی‌های مهم اکشن لانچر

این اپلیکیشن حق انتخاب گسترده‌ای را برای شخصی‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین خاطر، پرداختن به همه‌ی ویژگی‌های آن ممکن نیست و در این قسمت، فقط ویژگی‌های اصلی اکشن لانچر را توضیح می‌دهیم:

اپلیکیشن اکشن لانچر

Quick Drawer

این بخش از اپلیکیشن اکشن لانچر، با الگوبرداری از ویندوز فون طراحی شده است. این بخش به‌نوعی جایگزین «اپ دراور» (App drawer) است و با «سوایپ» (Swipe) به سمت راست ظاهر می‌شود. در این قسمت فهرستی از اپلیکیشن‌ها ظاهر شده و می‌توان ترتیب چینش آن‌ها را مثلا بر اساس تعداد موارد استفاده، نام و حجم آن‌ها تنظیم کرد. علاوه بر این، امکان مخفی کردن اپلیکیشن‌ها هم در این بخش تعبیه‌شده تا فقط اپلیکیشن‌های موردنیاز به نمایش دربیایند.

Quick Theme

از این مشخصه بیشتر برای تغییر رنگ بخش‌های اصلی رابط کاربری استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب این بخش، تغییر رنگ این بخش‌ها به‌صورت خودکار با توجه به عکس پس‌زمینه است.

Quick Page

این بخش که با سوایپ به چپ نمایش داده می‌شود، برای قرارگیری انواع و اقسام «ویجت‌ها» (Widgets) تعبیه شده است. با استفاده از این قسمت، ویجت‌ها دیگر فضای اصلی گوشی را اشغال نمی‌کنند و به‌نوعی می‌توان از فضایی جداگانه برای این ویجت‌ها بهره برد.

Quick Bar

Quick Bar همان نوار جستجوی گوگل است که در این لانچر، می‌توان ظاهر و مکان آن را تغییر داد. علاوه‌براین، می‌توان آیکون برنامه‌هایی را در کنار این نوار تعبیه کرد تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر شود.

Cover

یکی از جذاب‌ترین مشخصه‌های این لانچر، مشخصه‌ی «کاور» (Cover) است. تفاوت اصلی کاور با فولدرهای معمولی این است که در کاور می‌توان یک اپلیکیشن را به‌عنوان اپلیکیشن اصلی انتخاب کرد. به‌طور مثال، فرض کنید که اپلیکیشن‌های توییتر، فیسبوک و گوگل پلاس را در یک فولدر قرار می‌دهید، ولی بیشتر از توییتر استفاده می‌کنید. با استفاده از ویژگی کاور می‌توانید توییتر را به‌عنوان اپلیکیشن اصلی در نظر بگیرید. با ضربه زدن روی این کاور، اپلیکیشن توییتر مستقیما باز می‌شود، و با سوایپ کردن روی آن، پوشه‌ی مخفی که شامل تمام اپلیکیشن‌ها است به نمایش در خواهد آمد.

اپلیکیشن اکشن لانچر

Shutter

یکی از دیگر از ویژگی‌های جالب‌توجه اپلیکیشن اکشن لانچر، «شاتر» (Shutter) است. این مشخصه را می‌توان به‌نوعی «ویجت پنهان» نامید. عملکرد آن‌هم بدین‌صورت است که در بعضی از اپلیکیشن‌ها، یک یا چند ویجت تعبیه‌شده و می‌توان یکی از این ویجت‌ها را برای آن اپلیکیشن مذکور، به‌صورت پیش‌فرض انتخاب کرد تا با سوایپ کردن به سمت بالا بر آیکون آن اپلیکیشن، این ویجت باز شود. به‌طور مثال، بدون باز کردن جیمیل، می‌توانیم انگشت را روی آیکون این اپلیکیشن به سمت بالا حرکت دهیم تا ایمیل‌های دریافتی را مشاهده کنیم و بعد از تمام شدن کار، ویجت را ببندیم. با این مشخصه، می‌توان از انواع ویجت‌های اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به تعبیه‌ی فضای اختصاصی برای آن، استفاده کرد.

یکپارچه شدن با گوگل فید

یکی از ویژگی‌های جالب اپلیکیشن گوگل، فید آن است که انواع و اقسام اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. در گوگل لانچر و پیکسل لانچر امکان دیدن این فید با سوایپ کردن به سمت راست از صفحه‌ی هوم وجود دارد. در نسخه‌های قبلی اکشن لانچر، برای استفاده از این مشخصه، نیاز بود که گوشی روت باشد. اما در نسخه‌ی جدید، با دانلود یک فایل APK برای این کار می‌توان از گوگل فید استفاده کرد.

ویژگی‌های دیگر

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، اپلیکیشن اکشن لانچر ویژگی‌های متنوعی دارد و تا به اینجا فقط ویژگی‌های اصلی آن معرفی شده است. در ادامه، ویژگی‌های دیگری را معرفی می‌کنیم که به‌اندازه‌ی ویژگی‌های عنوان‌شده برجسته نیستند ولی درهرحال جذاب‌اند.

اپلیکیشن اکشن لانچر

یکی از نکات مثبت اکشن لانچر، مشخصه‌های جذابی است که قبل از عرضه‌ی اندروید جدید، در آن تعبیه می‌شود. مثلا نوتیفیکیشن‌های اندروید اوریو که مانند نقطه در کنار آیکون اپلیکیشن ظاهر می‌شود و با نگاه داشتن انگشت روی آیکن، نوتیفیکیشن مختص آن اپلیکیشن به نمایش درمی‌آید، در این لانچر دیده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های جذاب، می‌توان به آیکون متحرک ساعت اشاره کرد که البته در اندرویدهای ۶ به بعد اجرا می‌شود. یکی دیگر از مشخصه‌های قابل‌توجه، امکان تغییر شکل آیکون اپلیکیشن‌های مختلف است.

در اینجا باید گفت که استفاده از این اپلیکیشن فقط برای ویژگی‌های ابتدایی آن رایگان است. برای بهره بردن از بیشتر ویژگی‌های جذاب آن، لازم است که ۵ دلار پرداخت شود.

سخن پایانی

اپلیکیشن اکشن لانچر از بیشتر لانچرهای موجود یک سر و گردن بهتر است. البته باید گفت که ویژگی‌های اختصاصی این لانچر مانند شاتر، بیشتر مربوط به ویجت‌ها هستند و به همین خاطر اگر کاربری اهل استفاده از ویجت‌ها نباشد، چندان جذب این مشخصه‌ها نخواهد شد. با وجود این، اکشن لانچر علاوه بر داشتن ظاهر زیبا و سرعت بالا، امکانات گسترده‌ای را برای شخصی‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Pros

  • به‌روزرسانی‌های پیوسته
  • امکان شخصی‌سازی گسترده
  • سرعت بالا
  • مصرف باتری کم
  • ویژگی‌های جذاب

Cons

  • فعال نبودن برخی از ویژگی‌ها در نسخه رایگان
  • قیمت بالای نسخه‌ی پیشرفته

دانلود از گوگل پلی

مطلب نقدوبررسی اکشن‌لانچر؛ لانچری برای همه‌ی سلیقه‌ها برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala