مطلب شما بگویید: اینتل یا AMD؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

پردازنده اینتل بهتر است یا AMD؟ جمع کردن یک رایانه‌ی شخصی کار آسانی نیست؛ چرا که باید در مورد فهرست طویلی از قطعات مختلف تصمیم‌گیری کنید که قرار است در نهایت به مجموعه‌ای هماهنگ و یکپارچه تبدیل شوند. در این میان پردازنده یکی از مهم‌ترین موارد است که احتمالا بر تصمیم شما در انتخاب سایر قطعات هم تاثیر می‌گذارد. زمانی که صحبت از پردازنده به میان می‌آید به جز اینتل و AMD تقریبا هیچ گزینه‌ی دیگری وجود ندارد. با این حال تصمیم‌گیری بین همین دو گزینه هم کار آسانی نخواهد بود. در این مطلب قصد داریم با کمک شما تلاش کنیم به جواب‌هایی منطقی برای این پرسش همیشگی برسیم.

جنگ میان این دو غول صنعت پردازنده‌ها سال‌های متمادی است که ادامه دارد. اینتل زمانی که در سال ۱۹۷۴ پردازنده‌ی ۸۰۸۰ را تولید کرد سنگ بنای معماری X86 را گذاشت که برای نزدیک به ۳۰ سال اساس تمام رایانه‌های شخصی بود. AMD هم در طول تاریخ خود نوآوری‌هایی داشت ولی تقریبا همیشه زیر سایه‌ی اینتل قرار گرفت. بر طبق برخی گزارشات بالاترین سهم بازار AMD تا کنون ۲۲ درصد بوده که به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد. هر چند در حال حاضر این سهم بازار تا ۱۷ درصد کاهش یافته ولی نباید از سلطه‌ی AMD بر بازار کنسول‌های بازی گذشت؛ هم ایکس‌باکس وان و هم پلی‌استیشن ۴ در قلب خود از پردازنده‌ی سفارشی AMD استفاده می‌کنند. شاید مهم‌ترین پیروزی سال‌های اخیر AMD را بتوان در اختیار گرفتن کمپانی سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی ATI دانست؛ موضوعی که باعث شد AMD علاوه بر جنگ در زمینه‌ی پردازنده‌ها با اینتل، وارد جنگ دیگری با Nvidia در زمینه‌ی کارت‌های گرافیک هم بشود. شاید سوال بعدی ما مربوط به جنگ AMD با Nvidia باشد ولی در حال حاضر اجازه دهید تمرکز خود را روی رقابت آن با اینتل حفظ کنیم.

اینتل و AMD طرفداران خاص خود را دارند و طرفداران هر کدام هم دلایل خاص خود را برای برتری پردازنده‌های برند محبوبشان مطرح می‌کنند. برای مثال به طور معمول طرفداران AMD معتقد هستند که پردازنده‌های این شرکت نسبت به اینتل مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر هستند. احتمالا طرفداران اینتل در پاسخ به این نکته اشاره خواهند کرد که این تصور ناشی از محبوبیت کمتر AMD در حوزه‌ی پردازنده‌های رده بالاست. طرفداران AMD معمولا به تعداد بیشتر هسته‌ها به‌عنوان عامل برتری استناد می‌کنند. حقیقتا هم باید بپذیریم که AMD در این زمینه از اینتل دست‌ودل‌بازتر است. برای مثال پردازنده‌ی FX 9590 را در نظر بگیرید که هشت هسته دارد. این رقم دو برابر تعداد هسته‌های پردازنده‌ای نظیر Core i7-6700K. روی کاغذ پردازنده‌ی AMD باید سریع‌تر باشد ولی بر طبق آزمایش‌های انجام شده توسط PCMark پردازنده‌ی اینتل در زمینه‌ی عملکرد کلی همچنان بالاتر از AMD قرار می‌گیرد. بخش زیادی از این برتری به فناوری Hyperthreading اینتل برمی‌گردد. تعداد کمتر هسته‌ها همچنین باعث شده پردازنده‌های اینتل به طور معمول حرارت کمتری نسبت به پردازنده‌های AMD تولید کنند. با این حال منطقا به نظر می‌رسد تعداد هسته‌های بیشتر AMD بتواند در زمینه‌ی مالتی‌تسکینگ موجب برتری نسبی آن شود.

AMD در زمینه‌ی تولید پردازنده‌هایی با توان پردازش گرافیکی یکپارچه اندکی دیرتر (پس از خریداری ATI) به اینتل پیوست ولی بر طبق نظرسنجی‌ها در حال حاضر عملکرد بسیار بهتری در این زمینه دارد. با این حال اگر قصد داشته باشید از سیستم خود برای بازی‌های سنگین استفاده کنید قطعا به یک کارت گرافیک مجزا نیاز خواهید داشت. پردازنده‌های اینتل به دلیل قدرت خام بیشتر هنگامی که در کنار یک کارت گرافیک قدرتمند قرار بگیرند نسبت به همتایان AMD خود عملکرد گرافیکی بهتری را رقم خواهند زد. در زمینه‌ی اورکلاک کردن هم AMD سخاوت بیشتری از خود نشان داده است. ضریب مولتی‌پلایر باز (Unlocked) تا زمانی که وارد حوزه‌ی پردازنده‌های رده‌بالاتر اینتل نشوید در دسترس نخواهد بود. ارزان‌ترین پردازنده‌ی اینتل با ضریب مولتی‌پلایر باز Core i5-6600K است که در حال حاضر ۷۷۹ هزار تومان قیمت دارد. ولی در AMD می‌توانید با پرداخت تنها ۲۰۵ هزار تومان به پردازنده‌ی A6-6420K با ضریب مولتی‌پلایر باز دسترسی داشته باشید. البته اشاره به این نکته هم ضروری است که پردازنده‌های Unlocked اینتل نسبت به معادل‌های خود در AMD بسیار سریع‌تر هستند.

حال که موارد مختلفی را در مورد مزایا و معایب پردازنده‌های اینتل و AMD بررسی کردیم می‌توانیم تمام آن‌ها را در جدولی جمع‌بندی کنیم:

پردازنده - اینتل یا AMD - جدول

در نهایت انتخاب پردازنده از میان گزینه‌های مختلفی که از سوی اینتل و AMD ارائه می‌شود تا حد زیادی به نیاز و اولویت‌های شخصی بستگی دارد. حال نوبت شماست که نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان دیجی‌کالا مگ به اشتراک بگذارید. در این راستا می‌توانید نقاط قوت و ضعف هر برند را نقد کرده و نظرات یکدیگر را با دلایل منطقی به چالش بکشید تا در مجموع به پاسخ بهتری برای این سوال برسیم: اینتل یا AMD؟

منبع متن: digikala