????? ?????? ???? ???? ??

وقتی صحبت از کتاب‌خوان می‌شود، اولین کلمه‌ای که در ذهن‌ها تداعی می‌شود، «کیندل» (Kindle) است. راستش را بخواهید، این موضوع جای هیچ‌گونه شگفتی برای ما ندارد. چراکه سال‌هاست آمازون با کیندل‌های خود بازار کتاب‌خوان‌ها را یک‎‌تنه قبضه کرده است. بنابراین باید «کتاب‌خوان» و «کیندل» را دو واژه‎ی درهم تنیده بدانیم. در حال حاضر آمازون چهار کتاب‌خوان در حال تولید در بازار دارد که عبارت‌اند از: کیندل «نسل هفت» (۷th Generation)، کیندل «پیپروایت» (PaperWhite)، کیندل «وویج» (Voyage) و کیندل «اویسیس» (Oasis). اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی سریع و کلی از کیندل‌های آمازون داشته باشیم، باید کیندل نسل هفت و پیپروایت را جزو ارزان‌ترین کتاب‌خوان‌های آمازون بدانیم که از طراحی ابتدایی‌تر و قیمت کمتری در مقایسه با دو مدل دیگر یعنی وویج و اویسیس برخوردارند. کیندل وویج پرچم‌دار کتاب‌خوان آمازون در سال ۲۰۱۴ و اویسیس پرچم‌دار این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی است. ما در این مطلب قصد داریم دو کتاب‌خوان برتر آمازون یا بهتر بگوییم دو کتاب‌خوان برتر جهان را با هم مقایسه کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌      ‌        ‌

طراحی و ساخت

در زمینه‌ی طراحی، برتری بی‎چون‎وچرا از آنِ کتاب‎خوان Kindle Oasis است.

مهم‌ترین تفاوت کتاب‌خوان کیندل «اویسیس» (Oasis) با کیندل «وویج» (Voyage) در طراحی است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخاب شما بین این دو کتاب‌خوان دارد. خیلی خلاصه بگوییم، اویسیس شاهکار طراحی و مهندسی آمازون در کتاب‌خوان‌هاست. طراحی این کتاب‌خوان به‌قدری کم عیب‌و‌نقص است که از آن می‌توان به‌عنوان سنگ محک و معیاری برای تمام کتاب‌خوان یاد کرد. اویسیس سبک‌ترین، باریک‌ترین و خوش‌دست‌ترین کتاب‌خوانی است که ما تاکنون با آن روبرو شدیم. این کتاب‌خوان به‌تنهایی ۱۳۱ گرم و با کاور هوشمندش ۲۳۸ گرم وزن دارد. اما آن چیزی که از آمار و ارقام مربوط به طراحی اویسیس مهم‌تر است، حسی است که در زمان در دست گرفتن، منتقل می‌کند. به خاطر نوع طراحی‌ای که اویسیس دارد، طرز در دست گرفتن آن با سایر کتاب‌خوان‌ها فرق می‌کند. قاب پشتی آن متشکل از یک قسمت خیلی باریک (۳٫۴ میلی‌متر) و یک قسمت نسبتا ضخیم (۸٫۵ میلی‌متر) است. قسمت ضخیم این کتاب‌خوان سبب شده تا نقطه‌ی ثقل (همان سنگینی) دستگاه درست در سمتی باشد که شما کتاب‌خوان را در دست می‌گیرید.

08

درست مانند حالتی که چندین صفحه از یک کتاب کاغذی را در قسمت پشتی خم کرده باشید! ناگفته نماند که در سمت راست نمایشگر فضای قابل‌توجهی برای استراحت انگشت شست وجود دارد که در در دست گرفتن بهتر دستگاه بسیار تأثیرگذار است. در سوی دیگر مقایسه، کیندل وویج حسی مشابه با دیگر کتاب‌خوان‌های بازار دارد. برای استفاده‌ی راحت‌تر با این کتاب‌خوان باید دستگاه را در کف دستتان قرار دهید و با انگشتتان آن را مهار کنید. اگر ضخامت بسیار کم کتاب‌خوان برایتان اهمیت زیادی دارد، کیندل وویج با ضخامت ۷٫۶ میلی‌متری‌اش نمی‌تواند چندان نظر شما را جلب کند. کیندل اویسیس با ضخامت کمتر و طراحی بی‌نظیرش، محصول به‌مراتب بهتری است.

04

کیندل Voyage در سمت راست و کیندل Oasis با کاور در سمت چپ

دیگر تفاوت ظاهری این دو کتاب‌خوان مربوط به کلیدهای تورق صفحه است. این کلیدها در کیندل اویسیس در یک سو و به‌صورت فیزیکی هستند. این در حالی است که کلیدهای عوض کردن صفحه در دو سمت نمایشگر کیندل وویج قرار دارند و به‌صورت لمسی خازنی طراحی شده‌اند. شاید شما هم مانند ما در ابتدا این تصور را داشته باشید که به دلیل حس اطمینانی که کلیدهای فیزیکی در زمان فشردن به کاربر می‌دهند، بهتر از کلیدهای لمسی خازنی هستند. اما باید بگوییم که این حس اطمینان در کلیدهای لمسی خازنی کیندل وویج هم وجود دارد. در منوی تنظیمات وویج می‌توان شدت لرزش دستگاه در هنگام لمس این کلیدها را تنظیم کرد. همچنین می‌توان تعیین کرد که این کلیدها به چه میزان از فشار دست شما (کم، متوسط و زیاد) حساسیت داشته باشد. روی هم رفته و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب، ما کار با کلیدهای فیزیکی کیندل اویسیس را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌دانیم.

نمایشگر

هرگز دنبال کتمان حقیقت نیستیم: کتاب‌های کاغذی به‌مراتب حس بهتری در مقایسه با نمایشگر کتاب‌خوان‌ها دارند. اما دو کتاب‌خوان اویسیس و وویج با بهره بردن از نمایشگر E-ink تجربه‌ای مشابه با یک کتاب کاغذی را به چشم و مغز انسان منتقل می‌کنند. هر چه باشد مطالعه کردن با کتاب‌خوان بسیار لذت‌بخش‌تر و راحت‎تر از تبلت است و مطمئنا چشمانتان از دیدن نمایشگر آن خسته نمی‌شود و اشک از چشمانتان سرازیر نمی‌شود! از نظر اندازه و دقت تصویر، نمایشگر وویج و اویسیس هیچ تفاوتی با هم ندارند. نمایشگر ۶ اینچی این دو کتاب‌خوان تراکم پیکسلی ۳۰۰PPI دارند و نوشته‌ها به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. اما هندسه‌ی نمایشگر این دو کتاب‌خوان کمی با هم تفاوت دارند. نمایشگر اویسیس شباهت زیادی به مربع دارد و نمایشگر وویج کاملا مستطیلی است.

آمازون کیندل

کیندل Oasis در سمت راست و کیندل Voyage در سمت چپ

کسی که کتاب‌خوان حرفه‌ای است و می‌خواهد در شرایط مختلف نوری، هزاران سطر و صفحه کتاب مطالعه کند، باید به سراغ کتاب‌خوانی برود که مجهز به چراغ‌های LED باشد. به عبارت ساده‌تر، آن کتاب‌خوان باید از خودش نور داشته باشد تا بتوانید در زمانی‌هایی که در تخت‌خوابتان هستید و می‌خواهید به خواب فرو روید هم به‌راحتی مطالعه کنید. خوشبختانه هم کیندل اویسیس و هم کیندل وویج دارای نور پس‎زمینه هستند. اما ازآنجاکه دغدغه‌ی کاربران، تنها خواندن کتاب‌های الکترونیکی در محیط‌های بسیار تاریک نیست و می‌خواهند در محیط‌های بسیار روشن هم کتاب بخوانند، تعداد LED و حداکثر روشنایی نمایشگر کتاب‌خوان می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند. کیندل اویسیس دارای ۱۰ و کیندل وویج دارای ۶ چراغ LED است. به خاطر این موضوع و تجربه‌ای که با هر دو دستگاه داشتیم، باید بگوییم که اویسیس نمایشگر روشن‌تری نسبت به وویج دارد.

1-21

اما روشنایی هر دو کتاب‌خوان به‌قدری خوب است که در عمل شاید متوجه تفاوت این دو نشوید. بزرگ‌ترین برتری نمایشگر وویج در مقایسه با اویسیس مربوط به حسگر روشنایی خودکار آن است. این حسگر، نمایشگر دستگاه را بسته به نور محیط، روشن یا تاریک می‌کند و سبب می‌شود تا مطالعه با آن راحت‌تر باشد.

در زمینه‌ی روشنایی، کیندل اویسیس و در زمینه‌ی روشنایی خودکار، کیندل وویج نمایشگر بهتری دارد.

اما از نظر ما بزرگ‌ترین ضعف نمایشگر این دو کتاب‌خوان، مربوط به نبود حالت Night Mode است. در مواقعی که نور محیط بسیار کم است و می‌خواهید نور کمی از نمایشگر به چشمتان بخورد، حالت Night Mode با برعکس کردن رنگ مشکی و سفید می‌تواند ویژگی بسیار مفیدی باشد. اما در غیاب این ویژگی در این دو کتاب‌خوان، تنها باید با تغییر کنتراست و روشنایی، نمایشگر را به آن شکلی که مایل و راحت هستید، درآورید. روی‌هم‌رفته نمی‌توان در بخش نمایشگر کتاب‌خوانی را برنده دانست. کیندل اویسیس در زمینه‌ی روشنایی و کیندل وویج در زمینه‌ی روشنایی خودکار نمایشگر محصول بهتری هستند. در مابقی قسمت‌ها، این دو کتاب‌خوان کم‌وبیش مشابه یکدیگرند. بنابراین انتخاب برترین نمایشگر، کاملا به نیاز و علاقه‌ی شما بستگی دارد.

شارژدهی

هر دو کتاب‌خوان اویسیس و وویج شارژدهی بسیار خوبی دارند و می‌توانند با استفاده‌ی عادی، هفته‌ها شارژ نگه دارند. اما کیندل اویسیس به دلیل بهره‌مندی از یک منبع انرژی ثانویه، عملکرد بهتری دارد. کاور کیندل اویسیس دارای یک باتری است که ظرفیتی دو تا سه برابر ظرفیت باتری خود دستگاه دارد.

06-3

با این اوصاف، اویسیس با کاور می‌تواند تا بیش از ۸ هفته (دو ماه و اندی) شارژ نگه دارد که از ۶ هفته‌ی کیندل وویج بیشتر است. شارژدهی اویسیس به‌قدری زیاد است که ما در زمان کار با آن کاملا فراموش کردیم که این دستگاه نیاز به شارژ دارد. نکته‌ی خوب دیگر در مورد شارژدهی اویسیس آن است که آمازون، کاور آن را همراه محصول و در بسته‌بندی قرار داده است. بنابراین باید با اختلاف زیاد، کیندل اویسیس را برنده‌ی این راند از مقایسه بدانیم.

سخت‌افزار و تجربه‌ی کاربری

سخت‌افزار و سیستم‌ عامل جزو مواردی هستند که تفاوت زیادی در این دو نسل از کتاب‌خوان‌های کیندل ندارند. هر دو دستگاه از قابلیت جذاب X-Ray بهره می‌برند و کاربر می‌تواند معنی کلمات، شخصیت‌های داستان و محل‌های تاریخی را با نگه‌داشتن روی کلمات ببیند. Word Wise دیگر قابلیت جذابی است که در هر دو مدل کتاب‌خوان آمازون حضور دارد. با فعال کردن آن از منوی تنظیمات، کتاب‌خوان به‌صورت خودکار معنی برخی کلمات سخت را در بالای آن نشان می‌دهد. در این صورت دیگر حواستان در حین خواندن به پیدا کردن معنی کلمات پرت نمی‌شود.

05-2

علاوه بر این، کیندل وویج و اویسیس در زمینه‌ی میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی هیچ تفاوتی با هم ندارند. این دو کیندل دارای چهار گیگابایت حافظه‌ی داخلی هستند که از این مقدار، سه گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد. همچنین امکان اتصال به اینترنت از طریق WiFi در هر دو دستگاه وجود دارد.

جمع‌بندی

منتظر معجزه از سوی هیچ‌یک از کیندل‌ها نباشید. باید کتاب‌خوان باشید تا از خواندن کتاب در این دو کتاب‌خوان لذت ببرید.

اگر کتاب‌خوان هستید و خواندن کتاب بخش جدانشدنی از زندگی‌تان است، هر دو مدل کیندل اویسیس و وویج می‌توانند دستگاه‌های خوبی برای مطالعه باشند و کمک کنند تا شما به منابع خارجی وسیعی دسترسی داشته باشید. این دو دستگاه با در اختیار قرار دادن هزاران کتاب، شارژدهی خیره‌کننده و نمایشگری همانند کتاب کاغذی می‌تواند شما را به وجد آورد. اما اگر کتاب‌خوان نیستید و فرهنگ کتاب‌خوانی در شما نهادینه نشده، انتظار نداشته باشید که این دو کیندل برای شما معجزه کند. باید کتاب‌خوان باشید تا از خواندن کتاب در این دو کتاب‌خوان حظ ببرید. درنهایت مقایسه‌ی این دو کتاب‌خوان را این‌طور به پایان می‌رسانیم. کیندل اویسیس بهترین کتاب‌خوان تولیدشده‌ی آمازون تاکنون است. این کتاب‌خوان ویژگی‌های مثبت زیادی در مقایسه با وویج دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی ارگونومیک، شارژدهی بیشتر و نمایشگر روشن‌تر اشاره کرد. همه‌ی این ویژگی‌ها در اویسیس سبب شده تا این دستگاه قیمت بیشتری نسبت به وویج داشته باشد. اما سوالی که ممکن است در ذهن هر کاربری به وجود آید، این است که آیا پرداخت این هزینه‌ی بیشتر، ارزش دارد یا خیر؟

اگر پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای کتاب‌خوان شما را در شرایط دشوار قرار نمی‌دهد، بدون هیچ تردیدی ما کیندل اویسیس را به شما توصیه می‌کنیم. در غیر این صورت، همه‌چیز به شما بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید که طراحی بهتر و نمایشگر روشن‌تر اویسیس سبب می‌شود تا مدت‌زمان بیشتری به مطالعه بپردازید، پس در انتخاب آن شک نکنید. اما اگر فکر می‌کنید که تجربه‌ی کاربری این دو محصول تفاوت چندانی با هم ندارند و به یک میزان از این دو کتاب‌خوان لذت می‌برید، کیندل وویج انتخاب سنجیده‌تری به‌حساب می‌آید.

Digi_Buy_Label5

Amazon Kindle Oasis

Digi_Buy_Label5

Amazon Kindle Voyage

مطلب مقایسه‌ی دو کتاب‎خوان‎ برتر آمازون؛ Oasis در برابر Voyage برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala