مطلب کروم یا فایرفاکس؛ آنچه شما گفتید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

اگر به یاد داشته باشید در ابتدای این هفته با قسمت دیگری از مطالب «شما بگویید» با عنوان «کروم یا فایرفاکس» به سراغ شما آمدیم. همان‌طور که پیداست بحث این هفته‌ی ما در مورد مرورگر اینترنت بوده است. با توجه به آمار استفاده از مرورگرهای مختلف در ایران و جهان و همین‌طور سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف دو مرورگر کروم و فایرفاکس برای قرار گرفتن در برابر هم انتخاب شدند. حال که به انتهای هفته رسیده‌ایم فرصت مناسبی است تا نگاهی به نظرات شما دوستان خوب دیجی‌کالا مگ بیندازیم و بهترین نظرات را با هم مرور کنیم.

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: کروم یا فایرفاکس؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

همگام‌سازی آسان روی پلتفرم‌های مختلف برگ برنده‌ی مرورگر گوگل کروم

به نظر می‌رسد با توجه به این که بخش بسیار زیادی از کاربران وب از سرویس‌ها یا سیستم‌عامل موبایل گوگل یعنی اندروید استفاده می‌کنند، قابلیت همگام‌سازی آسان کروم روی پلتفرم‌های مختلف و دسترسی به تمام سرویس‌های گوگل با یک بار لاگین کردن به یکی از نقاط قوت مهم این مرورگر تبدیل شده است.

Alireza Habibzadeh:

کلا گوگل داره با یکپارچه‌سازی خیلی مخاطب جمع می‌کنه! برای من هم که یک کاربر کروم و اندروید هستم خیلی مهمه که بتونم هر چی رو یک دستگاه دیگه دارم با مرورگر دسکتاپم سینک (همگام‌سازی!) کنم. برای مثال بوک‌مارک‌ها، هیستوری، keep و…

مصطفی پناهی:

من کروم رو انتخاب می‌کنم چون ساده‌تره و شلوغ نیست و مهم‌ترین مزیتش سینک شدن با موبایله. البته فایرفاکس هم این قابلیت رو داره اما اصلا به سادگی کروم نیست.

سیدرضا بازیار:

من مدتیه اومدم سمت کروم چون راحت‌تر می‌تونم از امکانات گوگل استفاده کنم. اما واقعا سخته که بین این دو مرورگر یکی رو انتخاب کنم و بگم بهتره! هر دو در نوع خود عالی هستند.

امین مرکبی ثابت:

… سرعت بالا، داشتن افزونه و اپلیکیشن و از همه مهمتر سینک کامل با اکانت گوگل از مزیت‌های کروم است … من شخصا حداقل به خاطر سینک عالی کروم را انتخاب میکنم.

میلاد:

کروم به این دلایل: سازگاری بهتر با ابزارها و سامانه‌های گوگل … سازگاری بهتر با اندروید … قابلیت همگام‌سازی با استفاده از اکانت گوگل …

Mohammad:

کروم. بیشتر به خاطر این‌که همه چی با یه جیمیل بدون دردسر همگام‌سازی (sync) می‌شه…

S.Mohammad:

۱۰۰ درصد کروم. تجربه شخصی به من ثابت کرده کروم سبک‌تر و سریع‌تره. ضمنا با اکانت گوگل به‌راحتی سینک می‌شه و می‌تونید همه چیزهایی که توی مرورگر دسکتاپ دارید تو موبایل هم داشته باشید یا حتی در صورت عوض کردن ویندوز هیستوری و پسوورد های ذخیره‌شده نمی‌پره. در کل ما که بیشتر با گوگل سروکار داریم بهترین مرورگر هم برامون مرورگر خود گوگل یعنی کرومه. شاید بشه گفت قابلیت همگام‌سازی توی فایرفاکس هم وجود داره ولی دردسر کروم کمتره و خیلی راحت فقط با اتصال اکانت گوگل این کار انجام می‌شه.

امیر پرموته:

فضاهای ابری از مهم‌ترین دستاوردهای دنیای فناوری هستند. حالا گوگل با حساب کاربری خودش امکانات زیادی برای دسته‌بندی و مدیریت فعالیت در اختیار کاربر قرار می‌ده وهماهنکی موجود بین این امکانات بسیار به بهره‌وری کمک کرده.

خیلی‌ها مرورگر کروم را سریع‌تر، سبک‌ترو باهوش‌تر می‌دانند

بسیاری از کاربران با توجه به تجربه‌ی کار کردن با گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس معتقد هستند که کروم رابط‌کاربری بهتری دارد و در کل سریع‌تر و سبک‌تر عمل می‌کند.

علیرضا شجاعی:

کروم حس سبکی و ساده بودن رو انتقال می‌ده، در صورتی که فایرفاکس یکم احساس لگ زدن و تاخیر رو القا می‌کنه.

امید عرب کنگان:

بی‌شک کروم. به‌خاطر رابط کاربری زیبا و آسان.

پرویز:

فقط کروم. موزیلا شلوغ و گیج‌کننده است.

زهرا سادات مهدوی:

کروم. سادگی و سرعت بالا.

Vahid.S:

از نظر من کروم خیلی بهتر از بقیه مرورگرهاست. کروم باهوشه و همین باهوش بودن کروم هست که باعث سرعت و محبوبیتش شده.

Mnms:

فقط کروم. سریع، رابط کاربری ساده.

علیرضا:

من نزدیک ده سال با موزیلا کار کردم اما الان یه ماهه دارم با کروم کار می‌کنم. به نظر من کروم خیلی بهتره. ظاهر سنگین‌تر، اکستشن‌های عالی و… سرعت خیلی بیشتری هم از فایرفاکس داره.

احمد:

من با همشون کار کردم و بیشتر کروم رو ترجیح می‌دم. چون هم رابط کاربری آسانی داره و هم سرعتش زیاده! برای برنامه‌نویسی وب به نظرم موزیلا بهتره چون امکاناتش بیشتره ولی برای وب‌گردی کروم بهتره چون مرورگر سبکی هست و کار آدمو هرچه سریعتر راه میندازه!

Smash:

کروم ساده‌تر و سبک‌تره و امکانات بیشتری داره. رابط کاربری فایرفاکس زیادی گرافیکیه و همین نسبت به کروم سنگین‌ترش می‌کنه … درکل کروم تو خیلی موارد سرتره که مهم‌ترینش سرعته …

AMIR:

من قبلا موزیلا استفاده می‌کردم الان دو روزه اومدم کروم اصلا حالم بد می‌شه به موزیلا نگاه می‌کنم. کروم خیلی سرعت بالایی داره.

برخی هم معتقدند مرورگر فایرفاکس سریع‌تر است و رابط کاربری بهتری دارد

برخی از کاربران کروم را به دلیل اشغال حافظه‌ی رم بیشتر سرزنش می‌کنند و از سرعت بیشتر و روانی فایرفاکس، به ویژه هنگام باز کردن تب‌های زیاد، می‌گویند. البته ظاهرا بعضی علی‌رغم اذعان کردن به مصرف رم زیاد کروم همچنان آن را ترجیح می‌دهند.

وحید رشیدی:

فایرفاکس! به خاطر این‌که در طراحی به نظر من کاربرپسندتر میاد. البته این مسئله می‌تونه تا حدودی به این‌که از ابتدا با کدوم کار کرده باشید هم ربط داشته باشه.

امیر:

کروم خیلی رم مصرف می‌کنه و به‌راحتی روی سیستم‌های متوسط و متوسط به پایین باعث کندی می‌شه … هرچند خودم با کروم کار می‌کنم و به نظرم از همه بهتره …

عباس پله:

تا زمانی که از یک تب استفاده بشه کروم می‌تونه تقریبا با موزیلا براری کنه. ولی زمانی که کار به ۳ الی ۴ تب یا بیشتر می‌رسه در کار کردن با کروم فشار مضاعفی به پردازنده وارد می‌شه. که این مشکل در مورد موزیلا وجود نداره. موزیلا به مراتب امکاناتی با وسعت و تنوع بیشتری به کاربر می‌ده. سرعت موزیلا در صفحات مشابه تا حدودی بیشتر به نظر میاد.

شهاب:

کروم رو تقریبا از زمانی که اومد تا حدود یک سال پیش استفاده می‌کردم. مرورگر سریع و خوبیه، ولی واقعا حافظه‌ی زیادی رو از رم اشغال می‌کنه. البته همیشه در کنارش فایرفاکس رو هم استفاده می‌کردم. ولی الان مرورگر اصلیم موزیلا فایرفاکسه. تو همه چی عالیه. واقعا موقعیتی واسم پیش نیومده که به کروم نیاز داشته باشم. انتخاب اول من روباه آتشینه.

RAPTOR:

بنا بر دلایلی انتخاب همیشگی من فایرفاکس است. در دسترس بودن پلاگین‌های فراوان برای کاربران مبتدی تا حرفه‌ای. روان بودن رابط کاربری و عدم اشغال فضای زیادی از رم.

ajl:

فایرفاکس. من توی فایرفاکس معمولا بیشتر از ۱۰۰ تب باز دارم. مخصوصا تازگی پلاگین نمایش درختی تب‌ها رو هم نصب کردم که خیلی مدیریت تب‌ها رو راحت کرده. کروم علاوه بر این که عملا نمیتونه تعداد زیاد تب رو خوب نشون بده، طبق تجربه‌ی من وقتی تعداد تب‌ها از ۲۰ تا ۳۰ تب بالا بره هنگ می‌کنه.

دانا:

… برنامه‌نویس‌ها به کروم می‌گن هیولای رم‌خور. خیلی رم مصرف می‌کنه …

محمد:

کروم رم زیادی مصرف می‌کنه و سنگین‌تره. فایرفکس سبک، سریع و بدون مشکله ولی من به‌خاطر طراحی ظاهری خوب و افزونه‌های بیشتر کروم رو ترجیح می‌دم.

برخی معتقد هستند سرعت بیشتر مرورگر کروم به سخت‌افزار آسیب می‌زند

farid:

… کروم به‌خاطر دست‌کاری تنظیمات گرافیکی در کامپیوتر اجرای سریع‌تری داره و سایت‌ها رو سریع‌تر لود می‌کنه. ولی همین کار به کارت گرافیک آسیب می‌زنه …

برخی این نظر را رد می‌کنند

Smash:

… به این‌که میگن سرعت کروم به سیستم آسیب می‌زنه توجه نکنین. یعنی من GTA V اجرا می‌کنم پردازنده، رم و گرافیک چیزیشون نمی‌شه، بعد کروم می‌خواد آسیب بزنه! بالاخره هر نرم‌افزاری یه استفاده‌ای از سخت افزارها داره دیگه …

برخی کاربران از توجه کم گوگل به حریم شخصی شکایت دارند

مرتضی:

فایرفاکس بهتره. چون قدیمی‌تره و نسخه‌ی فارسی داره. همچنین صلاح نیست همه چیزمون دست گوگل باشه …

mhsh:

کروم باهوشه، ولی خیلی فضوله! موزیلا هم باهوشه، ولی دیگه فضول نیست.

ولی برخی هم آن را یک حسن می‌دانند

حسین:

به نظرم یکی از خوبی‌های کروم برخلاف نظر همه همون جمع‌آوری اطلاعات شخصیه. اینجوری باعث میشه بعد مدتی استفاده اطلاعات زیادی راجع به ما داشته باشه و نتایج جستجوی هدفمندتری رو ارائه بده. در نتیجه وقت کمتری واسه پیدا کردن مطلب مورد نظر صرف می‌کنیم.

برنامه‌نویس‌های وب مرورگر فایرفاکس را به دلیل ابزارهای بهتر ترجیح می‌دهند

MR.Zero1:

اگر کاربر عادی هستید و دائم در اینترنت به جستجوی مطالب می‌پردازید قطعا کروم بهترین گزینه است. اگر توسعه‌ی نرم‌افزار، طراحی وب یا از این نوع کارها انجام می‌دید، فایرفاکس با افزونه‌های بسیار قوی، جوابگوی کار شماست.

بهزاد نجفی زاد

کروم برای کسانی که طراحی وب می‌کنن از نبود افزونه‌ای به نام «فایرباگ» (FireBug) رنج می‌بره که ابزارهای بسیار کاربردی برای طراحان وب به‌شمار می‌ره. به‌صورت پیش‌فرض فایرفاکس و کروم هر دو از قابلیتی به نامInspector  استفاده می‌کنن اما افزونه‌ی فایرباگ که خیلی قوی‌تر از Inspector پیش‌فرض هر دو مرورگره تنها روی فایرفاکس نصب می‌شه. شاید برای کاربران معمولی زیاد تفاوتی نکه استفاده از هر کدوم از این دو مرورگر. اما برای کاربران حرفه‌ای مطمئنا در اختیار داشتن امکانات بیشتر خیلی کمک خواهد کرد.

بهزاد نجفی زاد

البته کروم یه افزونه‌ای مثل فایرباگ داره اما این کجا و آن کجا! اصلا قابل مقایسه نیستن.

امیر خلجی مهر:

برای وب‌دیزاینرها تنها و تنها فایرفاکس.

پوریا:

برای من که وب‌مستر هستم کروم بسیار ضعیف و ناکارآمده. بدون فایرفاکس به‌هیچ‌عنوان نمی‌تونم کارم رو درست انجام بدم. ابزارهای فوق العاده و قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالایی داره.

جوادی محب:

هر کدوم یه معایب و مزایایی دارند و من به شخصه هر دو رو در میز کارم دارم و استفاده می‌کنم . از فایرفاکس هنگام کارای تخصصی و طراحی و بررسی وب استفاده می‌کنم. از کروم وقتی که فایرفاکس کند می‌شه استفاده می‌کنم.

Mhm:

توی ویندوز و لینوکس سرتر از فایرفاکس نیست. حداقل برای یک توسعه‌دهنده‌ی وب فایرفاکس بهتره.

امیر:

با اين‌که طرف‌دار دو آتيشه‌ی گوگل هستم و يه مدت هم از کروم استفاده کردم. الان مدت‌هاست که روي کامپيوتر شخصي مرورگر اصليم فايرفاکس است. البته هر دوتاش براي من که توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار تحت وب هستم خوبه و امکانات خوبي داره، ولي واقعا پلاگین‌هاي فايرفاکس چيز ديگري است. مثلا چيزهايي مثل Grease Monkey و يا Firebug و افزونه‌هاش …

البته برخی افزونه‌های کروم را بیشتر می‌پسندند و برای برنامه‌نویسی وب هم از آن استفاده می‌کنند

دانا:

به‌عنوان طراح وب کروم اصولا رابط کاربری توسعه‌یافته‌تری داره … از اونجایی که من به ابزارهای توسعه‌دهندگانش نیاز دارم ازش استفاده می‌کنم.

Smash:

… از همه مهم‌تر اپلیکیشن‌ها و افزونه‌ها هستن که من به شخصه بدون اینا نمی‌تونم کار کنم … فایرفاکس هم افزونه داره ولی کروم بهتره. کروم وب استور خیلی غنی‌تر، بهتر و کاربرپسندتره … درضمن من با Developer mode کروم خیلی راحت‌ترم. به نظرم بهتره.

Alireza Habibzadeh:

… یکی دیگه از برتری‌های کروم نسبت به فایرفاکس، اپ‌ها و پلاگین‌های متعددیه که برای اون نوشته می‌شه و به خوبی توسط گوگل (کروم وب استور) پشتیبانی می‌شن. نمی‌گم فایرفاکس پلاگین نداره ولی خوب اپ‌ها و پلاگین‌های کروم کجا، فایرفاکس کجا.

منبع متن: digikala