شرکت سونی با معرفی چند گوشی جدید از سری X خود به یکی از سرخط‌های خبری مهم در نمایشگاه MWC امسال تبدیل شد. این شرکت ۳ گوشی از سری X معرفی کرد و با سری Z وداع کرد. در میان این سه گوشی اکسپریا X Performance پرچم‌دار گوشی‌های سونی است، گوشی‌ای که قرار است در این مقایسه با پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S7 مقایسه شود. هر دوی این گوشی‌ها در قلمروی گوشی‌هایی قرار دارند که صفحه نمایش‌شان بزرگتر از ۵ اینچ است، هر دو به آخرین و به‌روزترین تراشه‌های اسنپ‌دراگون مجهزند و هر دو دوربین قدرتمندی دارند، این دو از نظر قیمتی هم به یکدیگر نزدیکند. حال باید دید در رقابت کلی میان این دو گوشی کدام برنده‌اند؟

پیش از پرداختن به ویژگی‌ها و مقایسه این دو گوشی هوشمند ذکر یک نکته ضروری به نظر می‌رسد. پیش از این مقاله‌ای منتشر کردیم که در آن دوربین دو گوشی سونی اکسپریا X و سامسونگ گلکسی S7 مقایسه شده بودند. پس از انتشار آن مقاله بعضی از کاربران سایت مدعی شدند ما از یک برند بخصوص جانبداری کرده‌ایم. باید یادآوری کنیم هم مقاله قبلی و هم این مقاله صرفا ترجمه‌هایی هستند از مقالاتی که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند و دیجی‌کالا مگ در مقایسه‌ها و نتیجه‌گیری‌ها نقشی ایفا نکرده. هدف ما از ترجمه و انتشار چنین مقالاتی آشنایی خواننده فارسی زبان با مقایسه‌ها و بررسی‌های جدیدی است که در جهان بین گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب باید بار دیگر تکرار کنیم که این مقالات و نتایج احتمالی‌شان موضع نویسنده‌های دیجی‌کالا مگ نیستند؛ برای ما تفاوتی ندارد که در این رقابت‌ها و مقایسه‌ها کدام گوشی نسبت به دیگری برتری داشته باشد. در این مقایسه با ما همراه باشید.

طراحی

23

گرچه طراحی گوشی‌های سری X سونی با طراحی آشنای گوشی‌های سری Z متفاوت است اما این تفاوت آنقدرها هم زیاد نیست. صرفا بدنه شیشه‌ای پشت گوشی با مواد دیگری جایگزین شده است. سونی اکسپریا X Performance یک پنل پشتی فلزی دارد که اگر به آن ضربه بزنید به نظر تاحدی توخالی می‌رسد. کلیدهایی هم که در گوشی وجود دارند کم عمق‌اند و از نظر حس لامسه بازخورد چندان مناسبی به کاربر نمی‌دهند. بخش نگه دارنده سیم کارت در اکسپریا تماما پلاستیکی است و تا حدی شل و ول است.

سامسونگ گلکسی S7 باریک‌تر از اکسپریا است و طراحی به‌روزی دارد. بدنه این گوشی در شاسی فلزی و شیشه‌ای قرار دارد. دکمه‌های‌اش محکم است و فشار دادن و لمس آن هم آسان است. وقتی گلکسی S7 را توی دست‌تان می‌گیرید نسبت به اکسپریا حس بهتری دارید. دلیلش البته فقط باریک‌تر بودن گوشی نیست بلکه طراحی بخش پشتی گوشی هم به این حس کمک می‌کند.

گرچه حسگر اثرانگشت گوشی سونی در بخش کناری آن قرار دارد (روی دکمه‌ای که با آن گوشی را قفل می‌کنید)، با این حال نسبت اندازه صفحه‌نمایش به بدنه گوشی آنقدرها چنگی به دل نمی‌زند. در واقع نمایشگر ۵ اینچی این گوشی صرفا ۶۷ درصد کل سطح رویی گوشی را می‌گیرد. با این حال گلکسی S7 که حسگر اثرانگشت آن در دکمه هوم گوشی قرار دارد با فاصله، نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بهتری دارد.

اکسپریا X Performance ضد آب است، یعنی می‌توانید آن را برای نیم ساعت در آبی به عمق حدودا یک متر قرار دهید و توقع داشته باشید گوشی آسیبی نبیند. گلکسی S7 هم به شکل مشابه از این ویژگی برخوردار است.

نمایشگر

displayyy

صفحه نمایش اکسپریا X Performance، یک صفحه نمایش Full HD است. این صفحه نمایش ۵ اینچی LCD تراکم پیکسلی بسیار خوبی دارد و از این نظر کاملا راضی کننده است. صفحه نمایش QHD امولد سامسونگ برای یک گوشی ۵٫۱ اینچی تراکم پیکسلی خیلی زیادی دارد که شاید بخشی از آن بیش از حد مورد نیاز باشد اما در کل نسبت به صفحه‌نمایش سونی، زنده‌تر است. سونی در رنگ‌های نمایشگرش از رنگ‌های بسیار بسیار سرد استفاده کرده و رنگ سبز بیش از حد اشباع شده‌ای در توازن رنگی آن به کار رفته است. البته سونی معتقد است چنین ترکیبی باعث دید بهتر نمایشگر در فضای باز می‌شود، با این حال بعضی‌ها ترجیح می‌دهند رنگ‌های طبیعی‌ای‌تری داشته باشند به جای آنکه دید صفحه‌نمایش در فضای باز بهتر باشد. سونی اکسپریا تا حد بسیار خوبی می‌تواند افزایش نور صفحه‌نمایش را از خود نشان بدهد و صفحه‌نمایش آن هم در شرایط مختلف با بازتاب بسیار پایین نور بسیار راحت قابل دیدن است. از این نظر صفحه‌نمایش سونی تا حدی بهتر از گوشی شرکت سامسونگ است.

نمایشگر گوشی سامسونگ یک وضعیت پایه‌ای مشخص دارد که از طریق آن رنگ‌هایی که بسیار به هم نزدیک هستند را براساس دما و اشباع رنگ به یک حیطه استاندارد برمی‌گرداند. در کل رنگ‌های سامسونگ هم تا حدی به سمت رنگ‌های سرد و اشباع شده حرکت می‌کند اما نه به اندازه اکسپریا X Performance.

Display

‌‌

رابط کاربری و قابلیت‌ها

P1110039-(1)

تجربه کار با رابط کاربری در گوشی سونی بسیار شبیه به تجربه کاربری با اندروید ۶ مارشمالو از نوع استوک است. سونی آیکون‌های مختلف را به شکل جذابی رنگ آمیزی کرده و برای کار با این گوشی و پیدا کردن آیکون‌ها مشکل چندانی نخواهید داشت چون تقریبا خیلی چیزها همان جایی هستند که از قبل فکرش را می‌کردید. سونی یک ویژگی خوب هم برای قفل کردن و باز کردن قفل گوشی برای رابط کاربری‌اش قرار داده، اینکه می‌توانید با دوبار ضربه زدن به گوشی آن را باز و بسته کنید.

sony

رابط کاربری اکسپریا X Performance

رابط کاربری سامسونگ یعنی تاچ‌ویز روی دیگر سکه است. این  رابط کاربری به اندازه رابط کاربری سونی ساده نیست و حسابی شخصی‌سازی شده است. تعداد زیادی قابلیت هم به رابط کاربری اضافه شده که ممکن است به دردتان بخورد یا نخورد. در این میان تعدادی هم اپلیکیشن‌ و سرویس‌ متعلق به خود شرکت سامسونگ است که باز هم احتمالا برخی‌شان به کارتان نیایند.

sami

رابط کاربری سامسونگ گلکسی S7

پردازش و حافظه

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-019-CPU

در گوشی تولیدی شرکت سونی از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ استفاده شده، سامسونگ هم در آن مدل‌هایی از گوشی پرچم‌دار خود که در آمریکا توزیع کرده همین تراشه را به کار برده است.

 

اکسپریا X Performance در بنچمارک‌ها یک برتری مختصر از نظر گرافیکی را نشان می‌دهد. گلکسی S7 از نظر RAM نسبت به گوشی سونی برتری دارد اما باید در نظر داشت که رابط کاربری تاچ‌ویز تا حدی نسبت به رابط کاربری سونی سنگین‌تر است. هر دوی این گوشی‌ها مدل پایه با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی دارند و با استفاده از کارت حافظه microSD می‌توان حافظه هر دو را افزایش داد.

Capture

دوربین

P1110048

گوشی اکسپریا X Performance یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با اندازه سنسور “۱/۲٫۳ با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرونی و لرزشگیر اپتیکال تصویر دارد. نسبت تصویر این گوشی ۴:۳ است و لنز آن یک دریچه دیافراگم f/2.0 دارد. دست‌کم روی کاغذ از همچین تنظیماتی انتظار معجره در فرایند عکاسی را نداریم. برای بهبود عملکرد فوکوس دوربین هم دوربین گوشی سونی از تکنولوژی Predictive Hybrid Autofocus بهره می‌برد. در بخش جلویی گوشی یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با لنز واید با دریچه دیافراگم f/2.0 وجود دارد. دوربین پشتی این گوشی یک شاتر دومرحله ویژه هم دارد که با دکمه کناری گوشی برای عکاسی سریع قابل استفاده است.

از نظر نرم‌افزاری، ما با تجربه کاربری مشابه با اکسپریا Z5 مواجه هستیم. اپلیکیشن دوربین این گوشی البته از قبل مختصر و مفیدتر شده است.

دوربین گلکسی S7 سنسوری بزرگتر با مگاپیکسل کمتر دارد. این گوشی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد، پیکسل‌هایی که ۱٫۴ میکرون اندازه دارند و دریچه دیافراگم آن هم f/1.7 است که از دریچه دیافراگم گوشی سونی بزرگتر است.

با توجه به این مشخصات گوشی سامسونگ نسبت به گوشی سونی نور بیشتری را وارد خود می‌کند. ویژگی‌ای که برای عملکرد بهتر در نور کم بسیار پراهمیت است. در بخش جلویی گلکسی S7 هم یک دروبین ۵ مگاپیکسلی وجود دارد که با یک لنز واید می‌تواند به عکاسی بپردازد.

برای فوکوس خودکار گلکسی S7 از قابلیت فوکوس خودکار Dual Pixel Phase Detection  بهره می‌برد. این قابلیت هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری فوکوس را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

وقتی بحث کیفیت تصویر مطرح باشد در حوزه بازنمایی رنگ تصویر، گوشی شرکت سونی عملکرد بهتری دارد. در این زمینه گلکسی S7 عکس‌ها را با رنگ‌هایی گرم‌تر، تا حدی متمایل به رنگ زرد، با حدی از افزایش غیرطبیعی اشباع رنگ ارائه می‌دهد. گرچه اکسپریا هم رنگ را تا حدی سردتر از واقعیت ثبت می‌کند اما نسبت تفاوت رنگ با واقعیت در این گوشی کمتر است. البته گوشی شرکت سامسونگ جزییات بیشتری را ثبت می‌کند و عکس‌هایی شفاف‌تر و با نویز کمتر می‌گیرد. گلکسی S7 در صحنه‌هایی که گستره پویای (Dynamic Range) وسیع‌تری دارد هم بهتر عمل می‌کند. گوشی شرکت سامسونگ در فضای بسته و در نور شب هم عملکرد بهتری دارد. دوربین این گوشی عکس‌هایی واضح‌تر می‌گیرد که سایه‌ها را برجسته می‌کند و مثل اکسپریا اشیا روشن را زیاد از حد نور دهی نمی‌کند.

در زمینه فیلمبرداری باید گفت با وجود تراشه و پردازنده تصویر قدرتمند، اکسپریا X Performance توان فیلمبرداری ۴K ندارد و نهایت قدرت فیلمبرداری آن، فیلمبرداری با کیفیت FHD است. اما سامسونگ گلکسی S7 بدون مشکل با کیفیت ۴K فیلمبرداری می‌کند.

Capture

در زمینه سیستم فوکوس این دوگوشی باید گفت این دوسیستم بهترین سیستم‌هایی هستند که می‌توانید در دوربین گوشی‌های هوشمند به خدمت بگیرید. براساس تست بنچمارکی که سایت Phonearena هم انجام داده در میان همه گوشی‌های هوشمند سیستم فوکوس خودکار گلکسی S7 رتبه اول و سیستم فوکوس خودکار اکسپریا رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در ادامه می‌توانید تعدادی از عکس‌هایی که توسط این دوگوشی گرفته شده‌اند را ببینید، برای دیدن عکس‌ها در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید:

004-A-Sony-Xperia-X-Performance-samples5

اکسپریا X Performance

004-B-Samsung-Galaxy-S7-samples5

گلکسی S7

 

010-A-Sony-Xperia-X-Performance-samples10

اکسپریا X Performance

 

010-B-Samsung-Galaxy-S7-samples10

گلکسی S7

 

S1

اکسپریا X Performance

Sam1.pg

گلکسی S7

 

Sony-Xperia-X-Performance7

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-7

گلکسی S7

 

 

Sony-Xperia-X-Performance2

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-S3

گلکسی S7

 

Sony-Xperia-X-Performance5

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-S5

گلکسی S7

Sony-Xperia-X-Performance4

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-S74

گلکسی S7

Sony-Xperia-X-Performance9

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-S9

گلکسی S7

008-A-Sony-Xperia-X-Performance-samples8

اکسپریا X Performance

008-B-Samsung-Galaxy-S8

گلکسی S7

006-A-Sony-Xperia-X-Performance-samples11

اکسپریا X Performance

Samsung-Galaxy-S12

گلکسی S7

قابلیت‌های چندرسانه‌ای

گوشی اکسپریا X Performance در بخش جلویی خود بلندگوهایی دارد که البته چندان صدای عمیق و بلندی پخش نمی‌کنند. باید گفت بلندگوی گلکسی S7 تاحدی از بلندگوهای گوشی سونی قدرتمندتر است. هر دوی این گوشی‌ها منوی تنظیمات خوبی هم دارند البته منوی تنظیمات سونی بین این دو ظریف‌تر و خوش آب و رنگ‌تر است.

پخش‌کننده ویدیو هم در این دوگوشی، پخش‌کننده با قابلیتی است که از چندین فرمت محبوب، ویرایش ساده و همینطور امکان استفاده از زیرنویس پشتیبانی می‌کند. با این حال کیفیت فایل‌های ویدیویی در صفحه‌نمایش امولد سامسونگ بهتر از گوشی رقیب است.

Untitled-2jpg

اکسپریا X Performance

 

Untitled-1

گلکسی S7

کیفیت مکالمه

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-013

حتی وقتی سطوح سیگنال‌دهی گوشی آنقدرها بالا نیست، تماس‌های تلفنی با گوشی اکسپریا X Performance شفافیت و حجم صدای خوبی دارد.

گوشی گلکسی S7 از طریق هدفون توگوشی‌اش صدایی کاملا شفاف و بدون نویز ارائه می‌دهد. میکروفون این گوشی هوشمند هم کیفیت خوبی دارد. گلکسی S7  برای شرایطی که نویز و سر و صدا زیاد است هم یک وضعیت «Extra Volume» دارد و حتی بدون استفاده از آن هم صدا کیفیت کاملا قابل قبولی دارد.

عمر باتری

P1110075

یکی از نقاط قوتی که شرکت سونی برای فروش گوشی‌های سری X خود روی آنها مانور داد قابلیت باتری این گوشی‌ها بود. سونی مدیریت هوشمند، تکنیک پیشرفته شارژ و قابلیت استفاده گوشی در طول دو روز با یک بار شارژ را مطرح کرده بود.

اما بنچمارکی که سایت Phonearena انجام داده نشان می‌دهد باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی سونی در حدود ۶ ساعت دوام می‌آورد که البته برای استفاده‌های معمولی در طول یک روز مناسب است. گلکسی S7 و باتری ۳۰۰۰ میلی آمپرساعتی‌اش هم عملکرد چندان بهتری ندارد و ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه قابل استفاده است.

شاید ناامیدکننده‌ترین بخش باتری گوشی سونی دوام باتری آن نباشد بلکه سرعت شارژ شدنش باشد. گرچه این گوشی از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد اما اکسپریا X Performance حدود ۵۰ درصد زمان‌برتر از شارژ گلکسی S7 است (شارژ کامل گلکسی S7 حدود ۸۸ دقیقه طول می‌کشد).

Capture

نتیجه نهایی

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-010

در این مقایسه سامسونگ گلکسی S7 با طراحی بدنه ظریف‌تر و مناسب برای گرفتن در دست، دوربین بهتر و قابلیت شارژ بسیار سریع‌تر گوشی برتر شناخته می‌شود. روی کاغذ هر دوی این گوشی‌ها برابر به نظر می‌رسند اما وقتی در عمل به جزییات توجه کنیم، پرچم‌دار شرکت سامسونگ تقریبا در اغلب وجوه پراهمیت، عملکرد بهتری دارد.

z

منبع: PhoneArena

منبع متن: digikala