باز هم پنجشنبه و نوبت به جمع‌بندی «شما بگویید» این هفته رسید. موضوع شما بگویید این هفته «کانن یا نیکون»، دو شرکت بزرگ سازنده‌ی دوربین‌های دیجیتال بود. دو برندی که قطعا خیلی از شما دوربین‌های آن‌ها را داشته‌اید و می‌توانید نظرات خیلی خوب و مفیدی از تجربه‌ی کاربری و اینکه کدامیک را پسندیده‌اید بدهید. در قسمت نظرات شما بگویید این هفته اظهار نظرهای مختلف و زیادی کردید. اظهار نظرهایی که بیشتر آن‌ها خیلی منصفانه بود و در آن‌ها سعی شده بود به صورت منطقی مزایا و معایب هرکدام از برندها ذکر شود. در ادامه نظرات شما را جمع‌بندی و دسته‌بندی کرده‌ایم. بنابراین با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

همچنین این دو نکته را در نظر داشته باشید:

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: Canon یا Nikon؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

 

هر دو خوبن ولی…

همان‌طور که گفتیم، بیشتر شما این دو برند را خیلی نزدیک به هم دیدید ولی اشاره کردید که بنا به دلایلی، بعضی مدل‌ها از یک برند می‌توانند بر دیگری برتری داشته باشند. بیشتر نظرات حول این محور بود.

 

Reza World

واقعا سوال سختیه. چون واقعا هردو عالی هستن و انتخاب این که کدام بهتره خیلی خیلی سخته. کاربرها نسبت به بودجه و کارایی‌هایی که از دوربین نسبت به نیاز شخصی خود دارن یک دوربینو انتخاب میکنن و حال اگه بخوایم اخرین مدل از هر دو شرکت رو مقایسه کنیم باز سخته چون هردو اونقدر عالی هستن که اگه هرکدومشونو بخری بردی. نظر شخصی بنده شرکت نیکون هستش.

 

محمد رسول

سلام در مقایسه دو غول سازنده دوربین به قول جناب مومن زاده تشابهی به همون مثال مقایسه بنز و بی ام و داره. به هر حال نیکون و کانن هردو تاپ هستن و طبیعتا هر دو دارای نقاط قوت بالا و در عین حال دارای ضعف‌هایی هم در نوع خودشون هستن اما از نظر بنده که هر دو برند رو داشتم معتقدم که برند نیکون تا حدودی به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از کانن هست و برای مثال میتونم دو دوربین CANON 700D و NIKON D3300 رو مثال بزنم که تجربه کار با هردو رو دارم. هردو خیلی تشابه دارن و درصد زیادی از مشخصاتشون کاملا یکیه اما توی این مثال میتونم برتری نیکون رو از نظر قیمت و برخی قابلیت‌های بیشتر مثل سنسور قوی‌تر و فیلمبرداری ۶۰ فریم بر ثانیه نسبت به کاننی که گفتم اشاره کنم. حتی توی دوربین‌های فول فریم هم همین قضیه صدق میکنه و چون برند کانن تنوع بیشتری داره در نتیجه کمی محبوبیتش بیشتر از نیکون هست. اما با توجه به مثالی که زدم به کلی میشه نیکون رو از نظر قیمت در مقایسه با یک مدل هم رده برتر دونست. ممنون از توجه شما.

 

محمدرضا

شخصا از ۶D و ۷۰D کانن استفاده میکنم. ولی با دوربین‌های نیکون هم کار کردم. به نظرم انتخاب بین این دو برند بسیار سخته. حداقل برای من اینطوره. هر دو تو تست‌هایی که من انجام دادم بسیار نزدیک بهم هستن. و شاید یکی تو یه موقعیت بهتر از دیگریه و تو شرایط دیگه برعکس.

 

علی

واقعا تو سری DSLR جفتشون عالی هستن. من با ۲ مدل مشابه از هر دو برند عکاسی کردم و واقعا تو خیلی موارد کمی با هم اختلاف های جزئی دارند. به نظر من انتخاب بین این دو برند بیشتر به سلیقه و راحتی استفاده کاربر برمی گرده (دقیقا مثل مثال بنز و BMW که گفتید) من خودم شخصا با نیکون راحت ترم.

 

حمیدرضا شعبانی

بطور کلی نظر من اینه: در فیلمبرداری عموما کانن بهتر عمل میکنه. در تجهیزات جانبی و سیستم‌های جدید، کانن معمولا پیشگام هست. در ایران از اون جهت که اکثرا کانن دارن، راحت‌تر میتونید تجهیزاتی که موقتا نیاز دارید رو تهیه کنید. در نیکون ایراداتی در یک سری از مدل‌ها وجود داره که با آپدیت و غیره رفع میشن، ولی تو کانن همچین چیزی خیلی کم پیش میاد. در عکاسی با نیکون به وضوح داینامیک رنج بالاتر رو میشه حس کرد و از اون جهت که یک عکاس حرفه‌ای معمولا با فرمت خام عکاسی میکند، در پردازش این موضوع بسیار با اهمیت خواهد بود. در رابط کاربری و تجربه کاربری نیکون بهتر عمل میکنه. در لنزها معمولا نیکون با تجربه بیشتری که داره قویتر و متنوع‌تره. در مجموع اختلاف‌های این دو برند بسیار جزئی هست و با انتخاب هرکدوم چیز زیادی از برند دیگر از دست نخواهید داد…

 

امید تولابی شیخی

با سلام خدمت دوستان عزیز با این نظر موافقم که هر دو برند کانن و نیکون در صدر همه دوربین‌ها قرار دارن و از آخرین تکنولوژی ها بهره میبرن اما به نظر من در زمینه عکاسی آتلیه دوربین‌های کانن به خاطر مگاپیکسل کمتر عملکرد بهتری در برابر نیکون دارند. در عوض در فضای باز و منظره این نیکون هست که گستره دینامیکی بالاتری نسبت به کانن به خاطر مگاپیکسل بالاتر دارد. در زمینه فیلمبرداری در مود live view عملکرد کانن در زمینه فوکوس اتوماتیک واقعا عالیه.

 

پویا

در مجامعی که صحبت از عکس و عکاس هست گاه گداری این سوالی که دیجیکالا پرسیده ایجاد میشه و گاهی اوقات هم به بحث و یا جنجال کشیده میشه. اما می‌توان گفت انتخاب بین این دو برند به نوع کارایی و گزینه‌هایی است که عکاس نیاز داره برای مثال نیکون از همان ابتدا در منوی خود دست را برای روتوش و کارهایی از این قبیل باز گذاشته بود که این در کانن یافت نمی‌شد و یا نیکون از بدنه‌هایی با کیفیت بیشتر و عمر بالاتر استفاده می‌کند و یا کانن از همان ابتدا از ارگونومی بهتری در دوربین‌هایش بهره برد و خب نمی‌توان از قدرت تصویربرداری دوربین‌های کانن چشم پوشید. انتخاب من از چند سال گذشته کانن بوده و احتمال کاملا زیاد همچنان کانن خواهد بود.

 

بهنام

نیکون بهتره. البته فوجی عالیه. حالا بگن این بی آینه هست، کوچیکه، بی استفادست! اینطور حرف‌ها زیاده اما کیفیت عکس اختلاف زیادی داره و با اختلاف زیادی بی آینه‌های فوجی بهترن. تا ۲ تومن بین کانن و نیکون، نیکون. اما مارک۳ کانن عالیه. البته فیلمبرداری کانن خیلی بهتره. بهترینه شاید. نهایتا با هرچیزی که ارتباط برقرار کردید بخرید.

 

شیرین

حدود ده سال پيش كه اولين Canon رو گرفتم، يقين پيدا كرده بودم كه بهتر از اين برند نيست. تا اين كه دو سال پيش، سعى كردم بدون تعصب و با مقايسه فاكتورهاى مورد نيازم در عكاسي، بين نيكون و كانن، انتخاب منطقي داشته باشم و به يكي از DSLR هاى Nikon رسيدم و بسيار راضي‌ام. پيشنهادم براى همه هم همينه، خودشون، بنا بر نيازها و الويت‌هاشون تصميم‌گيرى كنند.

 

حسین

من حدود ده سال هست با دوربین‌های کانن و بخصوص نیکون کار میکنم. هرچند نیکون فراز و نشیب زیادی داشته ولی درحال حاضر بهترین دوربین‌های عکاسی دنیا چه در سری فوق حرفه‌ای و فول فریم مانند D810 و چه در سری حرفه‌ای قطع DX مانند D7200 بهترین و نیمه حرفه‌ای مانند D5500 بهترین دوربین‌ها رو از نظر کیفیت عکس تولید کرده همچنین بهترین لنزها هم لنزهای نیکون هستن البته کانن هم رقیب بسیار سرسختی هست ولی بنظر من در سری فول فریم انتخاب بین نیکون و کانن خیلی سخت میشه و کانن هم شاهکارهایی مثل ۵D مارک ۳ تولید کرده که رقیب سرسخت D810 نیکون هست ولی در سری APS-C یا همون DX بهترین انتخاب نیکون هست هرچند بعضی‌ها به اشتباه به خاطر امکانات بیشتر فیلمبرداری کانن، کانن‌هایی مانند ۷۰D انتخاب میکنند ولی مسلما در انتخاب دوربین عکاسی حرفه‌ای مهمترین ملاک کیفیت عکس هست نه فیلمبرداری هرچند با ورود کانن ۸۰D به بازار کار برای نیکون سخت‌تر شده و دراین سری هم کانن و نیکون پا به پای هم پیش میرن و دیگه این لنزهای عکاس هست که تعیین کننده هست.

 

حامد براوتی

هر دو در حیطه خودشون خیلی خوب عمل میکنن ولی یه نکته جزئی این وسط هست که، کاری که شما از این دوربینا میخواین براتون انجام بدن چیه؟! از اونجایی که کار ما ساختن فیلم کوتاهه، دوربین ۵D مارک ۳ کانن برای کار ما بهترین گزینه است، هم نسبت به دوربینای فیلم‌برداری حرفه‌ای موجود در بازار ارزون‌تره، هم لوک تصویری که میده عالیه و جدای از کیفیت فول اچ دیش که الان دیگه توی جشنواره‌‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن نداره، تصویرش با فیلمای هالیوودی برابری میکنه. دوربینای نیکون هم که فقط طراحی شدن برای عکاسی و همه قدرت مانورشون روی عکاسیه. من خودم هرچی عکاس حرفه‌ای دیدم نیکون داشته و این مسئله دیگه برام یه جورایی جا افتاده و اسم نیکون که میاد ذهنم میره به طرف عکاسی. یه نکته‌ای که این وسط وجود داره لنزای نیکونه که کاملا شیشه‌ای هستن و با یه تبدیل میشه به دوربینای کانن سوارشون کرد و اهل فن میگن که ترکیبشون تصویر بسیار خوبی میده. نتیجه گیری من اینه که کانن: فیلم‌بردای حرفه‌ای (البته فقط در ایران) نیکون: عکاسی حرفه‌ای (در همه جای دنیا)

 

عکاس مهم‌تر از دوربین است

بعضی از شما در عکاسی خود عکاس را مهم‌تر از دوربین دانستید و دوربین را وسیله‌ای دانستید که هرچند اهمیت زیادی دارد، ولی لزوما باعث نمی‌شود بهترین عکس‌ها را بگیرید.

 

بهادر

من خودم عاشق استایل نیکون هستم ولی کانن دارم و با نیکون هم عکاسی کرده‌ام! مهم نیست که چه دوربینی دارید مهم این است که بتونید بهترین عملکرد رو با همون دوربین داشته باشید. ممکنه کسی از دوربین نیکون استفاده کنه و کسی دیگری از دوربین کانن ولی مهمتر اینه که چه کسی بتونه از دوربینی که داره بهتر و بهینه‌تر استفاده کنه و عکس ها و ویدئو های بهتری تهیه کنه! در واقع دوربین یک وسیله هست وکاملا شخصی! هیچ وقت نمیشه گفت که کدوم دوربین در کجا و برای چه کاری بهتره این اشتباهه! چون هم دوربین کانن و هم نیکون مدل های مختلف، در سطح دنیا هم برای طبیعت و هم برای عکاسی پرتره و مدلینگ استفاده می شوند و فرقی ندارند بلکه مهمترین مورد خود عکاس هست! و همیشه می گویند که دوربینی رو انتخاب کنید که با اون راحت هستید! سلیقه و علاقه شخصی شما چیست!

یاسر

مهم خود عکاسه. دوربین فقط وسیله است.

 

قطعا کانن! قطعا نیکون! قطعا هیچ‌کدام!

بعضی از شما نظرات قاطع‌تری درباره‌ی انتخاب بین این دو برند داشتید. حتی بعضی از کاربران این دو برند را کنار گذاشتند و برندهای دیگر مثل هاسلبلاد و فوجی‌فیلم را بهتر دانستند.

 

سناتور

بی‌شک Canon

 

Reza

استحكام بدنه حتي تو دوربيناي سطح متوسط نيكون داشتن اتو فوكوس بدنه كه حتي با لنزاي قديمي خيلي فوكوس دقيقي داره من به نيكون راي ميدم همه‌ي عكاساي حرفه‌اي از نيكون استفاده ميكنن اينكه ميگن كانن فوكوس فيلم‌برداري دقيقي داره به نظر من اهميت خاصي نداره اگر كسي بخواد فيلم برداري كنه خوب دوربين فيلم برداري مي‌خره نه عكاسي.

حسین

هازل بلاد و دیگر هیچ!

 

علی

همه اینا خوبن ولی باید جلوی دوربین های لایکا بوق بزنن!واقعا لایکا یه چیز دیگست، حیف که خیلی گرون و سلطنتی هستش!

 

حسین

Fujifilm

 

مطلب Canon یا Nikon؛ آن‌چه شما گفتید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala