مطلب شما بگویید؛ عکاسی موبایل یا DSLR؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

باز هم شنبه‌ای دیگر از راه رسید و با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» به سراغ دوستان عزیز دیجی‌کالا مگ آمده‌ایم. موضوع بحث این هفته‌ی ما چیزی است که از همان ابتدای راه‌اندازی مدرسه‌ی عکاسی موبایل قصد طرح کردن آن را داشتیم، ولی ترجیح دادیم بیشتر صبر کنیم تا در فرصتی مناسب‌تر به آن بپردازیم: عکاسی موبایل یا عکاسی DSLR؟

احتمالا بسیاری از شما هنگام برخورد کردن با این سؤال بلافاصله به این فکر خواهید افتاد که اساسا چنین مقایسه‌ای صحیح نیست و هر کدام از این دو ابزار عکاسی کارکرد متفاوت و خاص خودشان را دارند. بله از دیدگاه تخصصی ما هم با شما موافق هستیم. ولی این هم خود بخشی از پاسخی است که ما انتظار داریم با کمک شما به آن برسیم. اساسا هر کدام از این ابزارها برای چه شرایطی مناسب‌ترند؟ برخی از افراد هنوز معتقد هستند که دوربین‌های DSLR در هر شرایطی نسبت به دوربین موبایل ارجحیت دارند. ولی آیا واقعا این تفکر درست است؟ آیا هیچ شرایطی وجود ندارد که در آن دوربین موبایل کارایی بیشتری نسبت به یک دوربین DSLR داشته باشد؟ زمانی کیفیت دوربین گوشی‌های موبایل به‌قدری پایین بود که نمی‌توانستیم هیچ انتظار خاصی از آن‌ها داشته باشیم، ولی در حال حاضر گوشی‌های موبایل در این زمینه هم به جایی رسیده‌اند که می‌توانیم به آن‌ها به چشم یک ابزار جدی عکاسی نگاه کنیم.

عکاسی موبایل یا DSLR

اساسا عکاسی موبایل پس از عکاسی دیجیتال یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های عکاسی معاصر را رقم زده است. حتی اگر از دشواری ظهور و ثبوت نگاتیوها و چاپ عکس در تاریکخانه عبور، و مقایسه‌ی خود را از دوران بلوغ عکاسی دیجیتال آغاز کنیم، باز هم خواهیم دید که عکاسی موبایل تحول عظیمی در روند کاری یک عکاس ایجاد کرده است. برای مثال به شکل سنتی عکاسان خبری همیشه مجبور بوده‌اند ابتدا توسط یک دوربین DSLR به ثبت عکس بپردازند، سپس عکس‌ها را به یک کامپیوتر انتقال داده و ویرایش کنند و در نهایت آن‌ها را برای دبیر مربوطه در دفتر روزنامه بفرستند تا اگر خوش‌شانس باشند یک یا چند عکسشان منتشر شود. گوشی موبایل با وجود ابعاد بسیار کوچکش توانسته تمام ابزارهای لازم برای یک فتوژورنالیست را در خود جای دهد: دوربینی برای عکاسی، کامپیوتری برای ویرایش و پلتفرم‌هایی با مخاطبان میلیونی برای انتشار. دقیقا به همین دلیل است که در یک دهه‌ی گذشته بسیاری از فتوژورنالیست‌های مطرح و شناخته‌شده هر روز بیشتر و بیشتر به سمت عکاسی موبایل سوق پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عکاسی خبری؛ از جنگ جهانی دوم تا اینستاگرام

علاوه بر این گوشی موبایل به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد شباهت نداشتن به یک دوربین عکاسی، برای برخی از ژانرهای عکاسی مانند عکاسی خیابانی یا عکاسی کاندید (عکاسی از سوژه بدون این‌که متوجه باشد) به ابزاری فوق‌العاده کارآمد تبدیل شده است. با شکوفایی عکاسی موبایل شاهد ظهور موج جدیدی از عکاسان خیابانی بوده‌ایم که همگی از دوربین موبایل به‌عنوان ابزاری مناسب برای این ژانر عکاسی استفاده می‌کنند.

بااین‌حال شاید هنوز برخی اصرار داشته باشند به دلیل عواملی نظیر کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر حتی در این شرایط هم دوربین‌های DSLR بهتر هستند. زمانی را به یاد بیاورید که عکاسی دیجیتال تازه ظهور کرده بود و بسیاری از عکاسان همچنان بر استفاده از نگاتیو و عکاسی آنالوگ به دلیل کیفیت بهتر آن پافشاری می‌کردند. سرانجام کیفیت دوربین‌های دیجیتال به‌جایی رسید که توانست همگان را متقاعد کند عکاسی دیجیتال به دلیل راحتی بیشتر و امکانات جدیدی که با خود به ارمغان می‌آورد ارزش کنار گذاشتن عکاسی آنالوگ را دارد. نکته اینجاست که هنوز هم با استفاده از نگاتیو می‌توان به عکسی با دامنه‌ی پویای بهتر و کیفیتی اساسا متفاوت نسبت به عکاسی دیجیتال رسید. ولی راحتی بیشتر، سرعت بالاتر و قابلیت‌های خاص عکاسی دیجیتال گذشتن از کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر نگاتیو را توجیه می‌کند. در مورد عکاسی موبایل هم می‌توان همین منطق را بسط داد. راحتی، سرعت بالا و قابلیت‌های خاص دوربین گوشی موبایل در بسیاری از شرایط می‌تواند کیفیت کمتر و دامنه‌ی پویای پایین‌تر آن نسبت دوربین DSLR را توجیه کند.

البته عکاسی موبایل هنوز محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود در بسیاری از شرایط در مقابل دوربین DSLR حرفی برای گفتن نداشته باشد. حساسیت بیشتر سنسور، امکان استفاده از لنزهای مختلف و فیلترهای حرفه‌ای، کنترل میزان باز و بستگی دریچه‌ی دیافراگم و تسلط بهتر بر فوکوس جزو مواردی است که در بسیاری از ژانرها و شرایط عکاسی مانند عکاسی ورزشی، عکاسی نجومی، عکاسی در شب و … کاملا ضروری هستند. تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف بر این محدودیت‌ها غلبه کنند. ولی بااین‌حال هنوز به نظر می‌رسد دوربین موبایل ذاتا با دوربین DSLR تفاوت دارد و هر کدام را باید به‌جا و در شرایط مناسب خودش به کار برد. نظر شما چیست؟ شما با توجه به نیاز خود و انتظاری که از یک دوربین عکاسی دارید کدام‌یک را ترجیح می‌دهید: دوربین موبایل یا دوربین DSLR؟

منبع متن: digikala