مطلب شما بگویید؛ اندروید یا تایزن؟ سامسونگ با کدام موفق‌تر خواهد بود؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

در حالی که اندروید و iOS با قدرت تمام بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکم‌فرمایی می‌کنند، بسیاری از سیستم‌عامل‌های موبایل دیگر نظیر فایرفاکس یا حتی ویندوزفون موفق نشدند در این عرصه دوام بیاورند. ولی گویا سامسونگ برای سیستم‌عامل موبایل خودش یعنی تایزن آینده‌ی بهتری را در سر دارد. این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» نگاهی به تحولات جدید رخ داده در این زمینه بیندازیم. به نظر شما سامسونگ با کدام سیستم‌عامل در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند موفق‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

هفته گذشته در اخبار آمده بود که سامسونگ ۹ میلیون دلار به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک مالی خواهد کرد تا برای سیستم‌عامل موبایل تایزن اپلیکیشن تولید کنند. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که سامسونگ قصد دارد بار دیگر استفاده از تایزن در گوشی‌های هوشمند را بیازماید. سیستم‌عامل تایزن اولین بار در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک سیستم‌عامل موبایل معرفی شد، ولی در آن زمان موفقیت بزرگی در بازار به دست نیاورد. پس از آن سامسونگ به استفاده از تایزن روی تلویزیون‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند Gear S2 ادامه داد. پس از چند سال که خبری از فعالیت در زمینه‌ی توسعه‌ی تایزن به گوشی نمی‌رسید، سامسونگ در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، نسخه‌ی جدید تایزن را معرفی کرد. نسخه‌ی سوم تایزن یک به‌روزرسانی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند این سیستم‌عامل را با جدیدترین گوشی‌های هوشمند سازگار کند. نسخه‌ی جدید تایزن از آخرین پردازنده‌های ۶۴ بیتی و رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کند و هماهنگی آن با رابط‌های برنامه‌نویسی (API) ولکان (Vulkan)، آن را برای ساخت بازی‌ها هم به پلتفرمی مناسب تبدیل خواهد کرد.

اندروید یا تایزن - سامسونگ

ولی آیا تمام این‌ها برای این که سامسونگ استفاده از اندروید در گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارد و به سراغ سیستم‌عامل اختصاصی خودش برود کافی است؟ از یک سو با توجه به رقابت همیشگی سامسونگ  با اپل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسد این کار سرانجام باید انجام شود. سامسونگ به جز سیستم‌عامل تقریبا تمام بخش‌های گوشی‌هایش را خودش تولید می‌کند. ولی از سوی دیگر فاصله‌ی بین سامسونگ و اپل در این زمینه تنها با یک سیستم‌عامل خوب جبران نمی‌شود. سامسونگ برای این که سیستم‌عاملش در عمل موفق باشد باید یک اکوسیستم کامل را با تمام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آن تولید کند. کاری که حتی غول بزرگی مانند مایکروسافت هم نتوانست از پس آن به خوبی بر بیاید. با تمام این اوصاف آیا شما فکر می‌کنید سامسونگ چنین ریسکی را خواهد کرد؟ آیا سامسونگ استفاده از اندروید را کنار گذاشته و در آینده گوشی‌هایش را با تایزن تولید خواهد کرد؟ آیا اساسا بهتر نیست سامسونگ به ترکیب تیم بنده دست نزند و همچنان از اندروید استفاده کند؟ در نهایت شما فکر می‌کنید آینده‌ی سامسونگ با کدام سیستم‌عامل درخشان‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

منبع متن: digikala