مطلب شما بگویید؛ باتری قابل تعویض یا غیر قابل تعویض؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

قابل تعویض بودن یا نبودن باتری گوشی‌های موبایل موضوعی است که حداقل در یک دهه‌ی اخیر بحث‌ها و مجادله‌های زیادی را بین کاربران مختلف موجب شده است. برخی افراد قابل تعویض بودن باتری را جزو محاسن یک گوشی موبایل برمی‌شمارند در حالی که عده‌ای دیگر با دلیل و منطق از باتری غیر قابل تعویض دفاع می‌کنند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هر کدام از این استراتژی‌ها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: باتری قابل تعویض یا باتری غیرقابل تعویض؟

باتری قابل تعویض - باتری غیر قابل تعویض

محاسن و معایب زیادی می‌توان برای باتری‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض برشمرد. برای مثال ساده‌ترین حسن باتری قابل تعویض این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در باتری کاربر می‌تواند شخصا آن را با یک باتری سالم جایگزین کند. قطعا اگر گلکسی نوت ۷ باتری قابل تعویض داشت کار سامسونگ برای حل کردن مشکل آن بسیار ساده‌تر بود. امکان تعویض آسان باتری همچنین اجازه می‌دهد با همراه داشتن یک باتری اضافه مشکل تمام شدن شارژ گوشی را هم حل کنید. یکی از ترفندهای قدیمی برای درست کردن گوشی موبایلی که به شدت هنگ کرده هم خارج کردن باتری است. برای مثال به یاد دارید زمانی که مشکل آیفون‌ها باعث می‌شد با تنظیم کردن آن روی یک تاریخ خاص گوشی دیگر روشن نشود؟ اگر آیفون باتری قابل تعویض داشت دیگر لازم نبود برای حل این مشکل هفته‌ها منتظر تمام شدن شارژ گوشی بمانید. البته خارج کردن باتری ممکن است در برخی شرایط به گوشی یا خود باتری صدمه بزند. ولی در هر حال بنا بر تجربه زمانی که یک گوشی هنگ کرده و به هیچ راه حلی پاسخ نمی‌دهد، خارج کردن باتری روشی موثر است. از دیگر محاسن باتری قابل تعویض می‌توان به کم کردن صدمات ناشی از خیس شدن گوشی اشاره کرد. اگر گوشی در آب بیفتد یا خیس شود، باتری قابل تعویض شانس بیشتری را به شما می‌دهد تا پیش از اتصال کوتاه شدن باتری یا بردهای گوشی با خارج کردن باتری گوشی را نجات دهید. البته از سوی دیگر غیرقابل تعویض بودن باتری کمک می‌کند که آب دیرتر به گوشی نفوذ کند و بسیاری از گوشی‌هایی که باتری غیر قبل تعویض دارند در مقابل آب مقاوم هستند. ولی در هر حال هنوز هم گوشی‌هایی هستند که علی‌رغم داشتن باتری غیر قابل تعویض، ضد آب نیستند.

باتری قابل تعویض - باتری غیر قابل تعویض

شاید با این همه محاسنی که برای باتری‌های قابل تعویض بیان شد با خود بپرسید پس اساسا چرا بیشتر تولیدکننده‌های گوشی موبایل به سمت استفاده از باتری‌های غیرقابل تعویض رفته‌اند. یکی از محاسن اصلی باتری غیر قابل تعویض به مسائل امنیتی برمی‌گردد. اگر گوشی شما به سرقت برود، سارق می‌تواند با خارج کردن باتری امکان ردیابی محل گوشی را به سرعت از بین ببرد. باتری غیرقابل تعویض شانس شما را برای ردیابی کردن گوشی مفقود شده بالاتر می‌برد. از سوی دیگر باتری‌های غیر قابل تعویض امکان تولید کردن گوشی‌هایی زیباتر با بدنه‌ی فلزی یا شیشه‌ای یکپارچه را هم فراهم کردند. معمولا کیفیت ساخت گوشی‌هایی که باتری غیر قابل تعویض دارند بالاتر است یا حداقل این حس را بیشتر به کاربر منتقل می‌کند. همچنین باز و بسته کردن مداوم کاور باتری می‌تواند باعث نفوذ گرد و غبار به داخل گوشی و آسیب دیدن آن شود. بنابراین در کل ممکن است دوام بیشتر هم جزو محاسن گوشی‌هایی با باتری غیر قابل تعویض محسوب شود. شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی خود را از کار کردن با گوشی‌های مختلفی که باتری قابل تعویض یا غیر قابل تعویض داشته‌اند با ما در میان بگذارید. در نهایت با در نظر گرفتن تمام این موارد ترجیح می‌دهید گوشی بعدی شما باتری قابل تعویض داشته باشد یا باتری غیر قابل تعویض؟

منبع متن: digikala