مطلب شما بگویید؛ D-Link یا TP-Link؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

اگر به دنبال خریدن تجهیزات شبکه، به ویژه روتر، اکسس‌پوینت یا مودم ADSL باشید، به احتمال زیاد پیش از هر چیز دو نام D-Link و TP-Link را خواهید شنید. D-Link کمپانی قدیمی‌تری است و نام آن برای بسیاری از افراد اطمینان‌بخش‌تر است. از سوی دیگر مدت زمان نسبتا زیادی از ورود TP-Link‌ به بازار ایران گذشته و این کمپانی هم شهرت خوبی برای خودش دست و پا کرده. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم نگاهی به این دو کمپانی بیندازیم و نظر شما را در مورد محصولات آن‌ها بدانیم. شما کدام را توصیه می‌کنید؛ D-Link یا TP-Link؟

مودم ADSL - روتر - اکسس پوینت - D-Link یا TP-Link

D-Link یک شرکت چند ملیتی تولید تجهیزات شبکه است که کار خود را از سال ۱۹۸۶ میلادی با نام «داتکس» (Datex) در تایوان شروع کرد. در سال ۱۹۹۴ نام این شرکت از داتکس به D-Link تبدیل و به عنوان اولین شرکت تجهیزات شبکه به بورس تایوان وارد شد. D-Link از نظر تجاری موفقیت‌های زیادی داشته که از میان آن‌ها می‌توان به قرار گرفتن در لیست صد کمپانی برتر مجله‌ی BusinessWeek در حوزه‌ی IT و داشتن بیشترین سهم بازار جهانی تجهیزات Wi-Fi در سال ۲۰۰۸ میلادی اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم TP-Link کمپانی جوان‌تری است. این کمپانی در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط دو بردار چینی تاسیس شد. TP-Link از سال ۲۰۰۵ توسعه‌ی بین‌المللی و ورود به بازارهای جهانی را آغاز کرد و در حال حاضر در کنار ایسوس، لینکسیس و چند کمپانی دیگر جزو مهم‌ترین رقبای D-Link محسوب می‌شود.

مودم ADSL - روتر - اکسس پوینت - D-Link یا TP-Link

کمپانی D-Link از نظر گستره‌ی محصولات، علاوه بر محصولات مصرفی (Consumer Product) نظیر مودم و روتر، در زمینه‌ی تولید محصولات تجاری (Business Products) مانند سوییچ‌ها، فایروال‌ها و دوربین‌های نظارتی هم فعالیت جدی دارد. ولی TP-Link بیشترین تمرکزش را روی تولید محصولات مصرفی خانگی و اداری قرار داده؛ تا جایی که در سال‌های اخیر حتی شاهد ورود TP-Link به بازار گوشی‌های موبایل هم بوده‌ایم. شاید به همین دلیل بسیاری از افراد بر این باورند که محصولات D-Link حرفه‌ای‌تر هستند و محصولات TP-Link را باید جایگزین ارزان‌قیمت‌تر آن‌ها برشمرد. ولی این تلقی چندان با واقعیت منطبق نیست.

TP-Link یکی از معدود شرکت‌های بزرگ تولید تجهیزات شبکه است که به جای برون‌سپاری تولید محصولات و همکاری با ODM ها، تمام مراحل طراحی و تولید محصولاتش را در خانه انجام می‌دهد. همین نظارت مستقیم بر تولید و کنترل زنجیره‌ی تامین قطعات باعث شده که محصولات TP-Link بر خلاف تصور بسیاری از افراد در عمل دوام و کارایی مناسبی داشته باشند. از سوی دیگر کمپانی D-Link از سال ۲۰۱۰ به بعد بارها و بارها به دلیل نقص امنیتی در محصولات مختلف از جمله مودم‌های ADSL و دوربین‌های شبکه مورد انتقادهای جدی قرار گرفته است. این روند تا جایی پیش رفته که کمسیون تجارت فدرال ایالات متحده امریکا در ۵ ژانویه‌ی ۲۰۱۷، شکایتی را علیه D-Link به دلیل به خطر انداختن امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران طرح کرده است.

از نظر قیمت با مقایسه‌ای ساده می‌توان متوجه شد که معمولا اختلاف زیادی بین محصولات مشابه این دو برند وجود ندارد و حتی در بیشتر موارد محصولات D-Link اندکی ارزان‌تر هستند. با تمام چیزهایی که گفته شد، در هر حال عده‌ای طرفدار محصولات D-Link و عده‌ای هوادار TP-Link هستند. حال نوبت شما است که تجربه‌ی خود در زمینه‌ی استفاده از محصولات این دو برند را با ما در میان بگذارید و در نهایت بگویید کدام یک را بیشتر توصیه می‌کنید: D-Link یا TP-Link؟

منبع متن: digikala