گرچه با انتشار نسخه‌ی دوم سیستم‌عامل «اندروید ور» (Android Wear) موج جدیدی از ساعت‌های هوشمند با قابلیت‌های گسترده در راه است، ولی در حال حاضر هنوز اپل واچ ۲ و سامسونگ Gear S3 را می‌توان بهترین ساعت‌های هوشمند بازار معرفی کرد. البته دنیای این دو ساعت هوشمند به قدری با هم تفاوت دارد که احتمالا انتخاب میان آن‌ها کار چندان سختی نیست؛ برای کاربران آیفون، اپل واچ ۲ اولین و بهترین انتخاب به نظر می‌رسد و کاربران گوشی‌های اندرویدی هم از میان این دو ساعت هوشمند انتخابی به جز Gear S3 نخواهند داشت. با این حال همچنان ممکن است این سوال پیش بیاید که کدام ساعت هوشمند در کل عملکرد، طراحی و قابلیت‌های بهتری دارد. اپل در نسل دوم اپل واچ توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های ورزشی و بهبود تجربه‌ی کاربری کرده و سامسونگ در Gear S3 افزایش اندازه و کارایی را در دستور کارش قرار داده است. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم مقایسه‌ای کوتاه میان این دو ساعت هوشمند انجام دهیم تا ببینیم کدام‌یک در مجموع گجت کارآمدتری است. شما کدام ساعت هوشمند را ترجیح می‌دهید: اپل واچ ۲ یا سامسونگ Gear S3؟

اپل واچ 2 یا سامسونگ Gear S3

از نظر ظاهر اپل واچ ۲ با صفحه‌نمایش چهارگوش و سامسونگ Gear S3 با طراحی دایره‌وار به دو دنیای کاملا متفاوت تعلق دارند. از آنجا که این موضوع تا حد زیادی به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد نظر دادن در مورد آن را به شما واگذار می‌کنیم. البته فراموش نکنید که اپل واچ ۲ نسبت به Gear S3 اندازه‌ی کوچک‌تر و ظاهر ظریف‌تری دارد. بنابراین اگر اهل پوشیدن ساعت‌های بزرگ نیستید احتمالا Gear S3 را ترجیح نخواهید داد.  یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند یافتن راهی مناسب برای تعامل کاربر با یک گجت نسبتا کوچک است. تقریبا همه‌ی ساعت‌های هوشمند به صفحه‌نمایش لمس مجهز هستند، ولی قطعا با توجه به اندازه‌ی کوچک این راه حل کافی به نظر نمی‌رسد. در این مورد اپل با الهام گرفتن از پیچ تنظیم ساعت‌های کلاسیک، «دیجیتال کراون» (Digital Crown) را طراحی کرده که اجازه می‌دهد با استفاده از آن به سادگی میان نوتیفیکیشن‌ها یا حتی اپلیکیشن‌ها حرکت کنید. البته سامسونگ هم راه حل خاص و جذاب خود یعنی حاشیه‌ی چرخان دور صفحه‌نمایش را دارد که می‌توانید از آن برای حرکت کردن بین منوها، نوتیفیکیشن‌ها یا کم و زیاد کردن صدای موسیقی استفاده کنید. گرچه هیچ‌کدام از این دو روش به هیچ وجه بد نیستند، ولی ما اعتقاد داریم سامسونگ به راه حل بهتری رسیده است. البته اپل واچ ۲ هم با برخورداری از قابلیت «فورس تاچ» (Force Touch) نسبت به Gear S3 برتری خاص خودش را دارد.

اپل واچ 2 یا سامسونگ Gear S3

هر دو کمپانی اپل و سامسونگ برای ساعت‌های هوشمندشان از سیستم‌عامل اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند. گرچه شاید کار کردن با سیستم‌عامل Tizen روی Gear S3 ساده‌تر باشد ولی بدون شک سیستم‌عامل watchOS به کار رفته در اپل واچ از نظر اپلیکیشن‌ها و پاسخ‌گویی به نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها امتیاز بالاتری کسب می‌کند. هر دو ساعت با اضافه کردن GPS داخلی، مقاومت در برابر آب و انواع اقسام حسگرها، به عنوان گجت‌های سلامتی و تناسب اندام عملکرد بسیار خوبی دارند. اپل واچ ۲ با پشتیبانی از ورزش‌های آبی مانند شنا برتری خاص خود را دارد ولی اپلیکیشن S Health روی خود ساعت هوشمند تجربه‌ی بهتری را ارائه می‌دهد. سامسونگ حداکثر استفاده را از بدنه‌ی بزرگ‌تر Gears S3 کرده است و با بهره گرفتن از باتری بزرگ‌تر می‌تواند به راحتی از نظر شارژدهی اپل واچ ۲ را شکست دهد. البته اپل واچ ۲ هم نسبت به نسل قبل پیشرفت خوبی داشته و باتری آن می‌تواند چیزی در حدود دو روز دوام بیاورد. ولی این رقم هنوز با رکورد سه تا چهار روز شارژدهی Gear S3 فاصله دارد.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم اپل واچ تنها با آیفون سازگاری دارد و سامسونگ Gear S3 با اندروید سازگارتر است. بنابراین انتخاب میان این دو ساعت هوشمند تا حدی زیادی به اکوسیستمی بستگی دارد که در آن هستید. با این حال، ممکن است قیمت پایین‌تر سامسونگ Gear S3 آن را برای صاحبان آیفون به جایگزینی مناسب برای اپل واچ ۲ تبدیل کند. در مجموع هدف ما مقایسه‌ی عملکرد و طراحی کلی این دو ساعت هوشمند فارغ از اکوسیستمی است که به آن تعلق دارند. حال نوبت شما است که با بیان دلایلتان بگویید کدام ساعت هوشمند را بهتر ارزیابی می‌کنید: اپل واچ ۲ یا سامسونگ Gear S3؟

منبع متن: digikala