به گزارش پردیس‌گیم، یکی از بزرگ‌ترین حواشی هفته‌های اخیر در رسانه‌های گیمینگ جهان، مقوله لوت‌باکس‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی‌ها بوده است. با عرضه بازی Star Wars: Battlefront II این حواشی به اوج خود رسید، زیرا گیمرها برای بدست آوردن تمامی محتوای بازی نیاز به صرف 4500 ساعت زمان و یا هزینه کردن 2100 دلار داشتند. این هجمه‌ها موجب شد که شرکت EA به طور موقت پرداخت‌های درون برنامه‌ای را از بازی حذف کند و شواهد نشان می‌دهد که دلیل این تصمیم، فشار Disney برای عدم لطمه خوردن به اعتبار برند Star Wars بوده است.

با اینکه این حواشی طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است، اما در اصل از ابتدای سال 2017 شدت بیشتری به خود گرفت، زیرا بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که لوت‌باکس‌ها مصداق بارز قمار محسوب می‌شوند و نباید آزادانه و بدون هیچ محدودیتی در بازی‌ها استفاده گردند. به همین دلیل فعالان این حوزه پیشنهاد کردند که لوت‌باکس‌ها به عنوان قمار شناخته شده و در رده‌بندی سنی بازی‌ها از طریق ESRB تاثیرگذار باشند.

حال یک کمپین شکل گرفته است که مردم با عضویت در آن، از ESRB درخواست کرده‌اند که لوت‌باکس‌ها را قمار بشناسد و از فروش آن‌ها در بازی جلوگیری کند و یا حداقل در رده‌بندی سنی بازی‌ها آن‌ها را لحاظ کند.

اگر شما مایل هستید که در این کمپین شرکت کنید، می‌توانید به اینجا بروید. تاکنون حدود 75 هزار نفر در این کمپین عضو شده‌اند.


مسئول این کمپین معتقد است که لوت‌باکس‌ها تمامی عناصر لازم برای قمار بودن را دارند. اون می‌گوید که گوگل قمار کردن را اینطور معنا می‌کند: "انجام یک ریسک و خطر، برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب"

این تعریف کاملا با فلسفه لوت‌باکس‌ها همخوانی دارد اما نکته عجیب این است که ESRB در اطلاعیه رسمی خود گفته است که لوت‌باکس‌ها قمار محسوب نمی‌شوند و دلیلش این است که بازیکنان همیشه با خرید لوت‌باکس‌ها، براساس شانسی که دارند به یک چیز دست پیدا می‌کنند.

از دید مسئول کمپین، این تعریف بدین معنی است که احتمالا از دید ESRB اگر شما شرط‌بندی کنید و پول خود را از دست دهید اما یک چیز کوچک را بعد از این از دست دادن پول دریافت کنید، دیگر قمار بحساب نمی‌آید! بازی‌های ویدیویی نیز کاملا از ترفندهای شرط‌بندی‌های روز و قمار کردن برای تهییج گیمرها برای خرید لوت‌باکس استفاده می‌کنند و نکته این است که گیمرهای کم سن و سال تر در معرض خطر بیشتری برای فریب خوردن قرار دارند زیرا تجربه کافی را برای خرج کردن پول ندارند.


بدین ترتیب، اعضای این کمپین معتقد هستند که ESRB ضمن قمار دانستن لوت‌باکس‌ها باید در رتبه‌بندی سنی بازی‌ها، این موضوع را لحاظ کند.

در صورتی که ESRB چنین کاری انجام دهد، لطمه و ضربه بزرگی به عناوین پرفروش‌ امروزی وارد می‌شود. مثلا عنوانی نظیر FIFA با فروش پک‌های بخش Ultimate Team که از طریق پول واقعی نیز قابل خریداری هستند، سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند. نکته اینجاست که FIFA را تمامی گیمرها با هر سنی می‌توانند تجربه کنند اما اگر ESRB لوت‌باکس‌ها را قمار بحساب آورد، آنگاه FIFA رده سنی بزرگسالان را دریافت می‌کند و بسیاری از مردم دیگر امکان خرید آنرا ندارند. بدین ترتیب شاید شرکت EA مجبور شود که این سیستم را از بازی حذف کند که این قطعا عاملی برای کاهش چشمگیر سود سالانه FIFA است.

این فقط یک مثال ساده برای اهمیت این کمپین است. اما دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ از نظر شما لوت‌باکس‌ها قمار محسوب می‌شوند؟

منبع متن: pardisgame