بررسی بازی شهرزاد

"به قلم کسری کریمی اصل"

در ورود هر پدیده جدید به یک فرهنگ و بستر نو در گام‎های نخست ما شاهد نوعی دیالکتیک ناقص هستیم که سنتز و خروجی‎اش پیش از یک اثر خالص یک تولید تقلیدی است، البته این پدیده در مرحله گذار امری بدیهی محسوب می‎شود چرا که تا وقتی از دست استادان هر عرصه مشق شب نکنیم چم و خم مسیر را به درستی درک و ادراک نخواهیم کرد.

اصولا در مرحله گذار اهداف رویایی و لقمه‎ها بزرگتر از حد تاب و توان تولید کننده هستند، هیبت عناوین شاخص آنچنان همه را مجذوب خود کرده که همه چیز برای رسیدن به آن سطح کمی فدا می‎شود و در نتیجه خروجی نهایی خیلی تو خالی‎تر از حتی چیزی که انتظار می‎رود می‎شود. صنعت نوظهور گیم در ایران خوشبختانه از همچین برهه‎ای عبور کرده، ما از دوره‎ای که می‎خواستیم خدای جنگ‎ها و ندای وظیفه‎ها خلق کنیم عبور کردیم و اکنون دقیقا در برهه‎ای قرار گرفته‎ایم که نخستین تولیدات و خروجی‎های واقعی خود  هر چند در ابعادی بسیار کوچک می‎توانیم مشاهده کنیم.

بازی "شهرزاد" یکی از همین خروجی‎هاست، اثری از شرکت MedrickFZE که قرار نیست با ابعادش شگفت‎زده‎مان کند اما به قدری در پرداخت‎هایش جزئی‎نگری‎های فراتر از حد استاندار امروز ایران است که به شخصه شیفته‎وار مدت زیادی در این برهه شلوغ دانشگاه و کار سرگرم سر و کله زدن با خود و معماهای جذابش کرد.

"منوی بازی و نقشه مراحل، ساده و جذاب"

شهرزاد در اصل یک بازی "Casual" برای دستگاه‎های اندرویدی است، که توسط استدیو بازی‌سازی مستقل Electro Gryphon Game Lab بر اساس جهان هزار و یک شب طراحی شده، با این داستان که روزی شخصیت اصلی از طریق یک کتاب مرموز به دنیای شهرزاد قصه‎گو وارد شده و با تعامل و کمک به شخصیت‎های داستان‎های سعی می‎کند که رازهای نهفته در این جهان را اکتشاف کند.

سطح تعامل به این صورت است که بازی شامل دارای 10 مرحله است که هرکدام از 6 پازل تشکیل شده و غالب پازل‎های بازی به صورت Hidden Object است، اما معماهای جالب دیگری مثل مثلا پیدا کردن تفاوت میان دو نقاشی مینیاتور هم در بازی وجود دارد که راستش را بخواهید خیلی حلش سخت و دشوار بود!

"گرفتن امتیاز کامل سخت اما ممکن"

متناسب با سرعت عمل بازیکنان در حل هر پازل مقداری واحد پولی بازی در اختیار او قرار می‎گیرد که از آن‎ها می‎توان برای خرید اقلام جهت تزیین اقامتگاه شخصی خود بهره بود. اولین نکته مثبت فارغ از جهان‎سازی و ستینگ خوبی که تا حد ممکن با اثر و معماهای آن عجین شده، پویایی معماها و تکراری نبودنشان است، به طوری که برای گرفتن امتیاز کامل از هر مرحله نمی‎توانید صرفا به حافظه خود رجوع کنید و خیال داشته باشید که یک چیز تکراری را دوباره حل کنید.

فارغ از کیفیت خوب معماها و ایده‎های به کار رفته در آن‎ها (Hidden Object با طعم شیرین ضرب المثل‎های فارسی) بازی از نظر بصری هم حرف‎های زیادی برای گفتن دارد و مشخص است که سازندگان بدون مطالعه به سمت "هزار و یک شب" نرفته‎اند و تا جای ممکن طرح‎ها به چیزی که ما با فرهنگ خودمان از کتاب در ذهن داریم منطبق است، هر چند برخی نمود خام دستی‎هایی که به تصاویر حالتی کلاژطور می‎دهند غیرقابل انکار است اما در مجموع کیفیت بصری بازی و طراحی‎ها کاملا قابل قبول است.

تمام محیط‎ها و اشیا ابتدا به صورت سه بعدی ساخته شده و سپس با تکنیک کامپوزیت تبدیل به تصاویر دو بعدی گردیده است. نکته قابل توجه دیگر "شهرزاد" موسیقی دلنشین و متناسب آن است که خوشبختانه خسته کننده نمی‎شود و به خوبی روی کار نشسته.

با وجود تمام این حرف‎ها "شهرزاد" متاسفانه از یک سری گلیچ‎ و باگ‎ رنج می‎برد که گاهی حتی ورود به بازی را هم دچار مشکل می‎کنند که به شدت امیدواریم در بروزرسانی‎های آینده تیم سازنده آن‎ها مرتفع سازند تا به تجربه اثر لطمه وارد نشود.


نکات مثبت

معماهای جذاب و ایده‎های جالب

تلفیق خوب جهان هزار و یک شب با دنیای بازی

موسیقی و طراحی بصری خوب

نکات منفی

باگ و گلیچ

بازی در برخی مواقع همچون کلاژی بهم چسبیده شده به نظر می‎آید

سخن آخر

شهرزاد اثری‎ خوب و خلاقانه است که انتخاب دنیای هزار و یک شب و تبدیل آن به یک بازی معمایی یک تجربه تازه را به مخاطبان خود عرضه می‎دارد، هر چند که برخی ایرادات فنی از رسیدن آن به پتانسیل‎های نهایی خود جلوگیری کرده‎اند. با این وجود اگر شما می‌خواهید که یک بازی ایرانی اصیل را تجربه کنید که شما را بخوبی به درون ستینگ هزار و یک شب می‌برد، قطعا شهرزاد گزینه مناسبی برای تجربه است.

خرید بازی شهرزاد

منبع متن: pardisgame