نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال روز جمعه ۳ آذر ماه در دانشگاه علم و صنعت با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نخستین دوره کنفرانس بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال در دو روز ۲ و ۳ آذر ماه در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد […]

نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال روز جمعه ۳ آذر ماه در دانشگاه علم و صنعت با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نخستین دوره کنفرانس بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال در دو روز ۲ و ۳ آذر ماه در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و طی آن مقالات برتر و بهترین بازی جدی سال معرفی شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آئین اختتامیه این رویداد در سخنانی با ابراز خوشحالی از به سرانجام رسیدن زحمات همکاران خود در برگزاری این رویداد گفت: واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نزدیک به دو سال است که آعاز به کار کرده و در این مدت فعالیت‌های متنوع و مختلفی داشته است اما مهمترین فعالیت این واحد برگزاری همین کنفرانس بوده است.

کریمی‌قدوسی با اشاره به اینکه چهار هدف و ویژگی این کنفرانس را در قیاس با رویدادهای مشابه تبدیل به اتفاقی ویژه کرده است، در تشریح اولین ویژگی گفت: اولین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف انسانی، فنی و هنری تلاش کرد جامعیت داشته باشد و از این نظر می‌توان پرداختن به گستره وسیعی از موضوعات در قالب یک رویداد پژوهشی را اتفاقی ویژه قلمداد کرد.

وی افزود: نکته دوم تلاش برای برگزاری بین‌المللی کنفرانس در همان گام نخست بود که فکر می‌کنم نسبت به سال اول موفقیت‌آمیز بود. همچنین با توجه به آن‌که ۱۵۵ مقاله برای کنفرانس ارسال شد که بیش از ۵۰ درصد این مقالات تایید شدند، می‌توان نمره قابل قبولی به خصوص با در نظر گرفتن گام اول، برای این رویداد در نظر گرفت.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هدف سوم این کنفرانس را «شبکه سازی» دانست و در این زمینه هم گفت: این کنفرانس هر ساله با میزبانی یکی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و به همین دلیل هیئت علمی این رویداد متشکل از کارشناسان همه دانشگاه‌های مطرح است و از این نظر ارتباطات دانشگاهی با محوریت این کنفرانس تقویت خواهد شد.

کریمی قدوسی ادامه داد: هدف چهارم ما هم برقراری ارتباط بین پژوهش و صنعت بود که ریشه در نگاه حاکم بر بنیاد ملی دارد. معتقدیم پژوهش و تحقیق نباید در دانشگاه محدود بماند که مصداق اجرایی این ایده هم شکل‌گیری بخش بازی‌های جدی در نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال بود که هرچند ایده‌آل نبود اما بعنوان گام اول اتفاق قابل قبولی را رقم زد چرا که در نهایت ۵۵ اثر در این زمینه به دبیرخانه ارسال شد. در زمینه بازی‌های جدی تازه شروع کرده‌ایم و باید در آینده محصولاتی در این زمینه تولید شود که مخاطب در نگاه اول متوجه نشود که در حال انجام یک بازی جدی است. بلکه بعد از بازی کردن بفهمد که از بازی یاد گرفته است.

وی در پایان گفت: براساس این چهار گام و هدف می‌توانیم بگوییم این رویداد با نمره قابل قبول و خوبی برگزار شده و جای دستمریزاد ویژه به دوستانم واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دارد.

در بخش بعدی این مراسم مقالات برتر در حوزه‌های فنی، علوم انسانی و هنری معرفی و از پژوهشگران آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

در بخش فنی و مهندسی تندیس برترین مقاله بخش فنی و مهندسی به مقاله استخراج ویژگی‌های موثر بر موفقیت بازی‌های موبایل با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین، تالیف محمدرضا محمدنژاد و محمدجواد فدایی اسلام تعلق گرفت.

در بخش علوم انسانی تندیس برترین مقاله بخش علوم انسانی به مقاله، Gender Differences in Motivations and Gratifications to Play Video Games: The Study of The Sims4 Players، تالیف مقداد مهرابی تعلق گرفت.

در بخش هنر تندیس برترین مقاله بخش هنر به مقاله، مطالعه‌ای بر تاثیرات متقابل سینما و ویدئوگیم از منظر فرم بصری، تالیف سید نورالدین رسولی مهارلویی، شهاب اسفندیاری و شیوا مقانلو تعلق گرفت.

در سایر بخش‌ها تندیس مقاله برگزیده بخش بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی به مقاله، Maghzineh: A Game Based Approach for Brain Empowerment، تالیف هومن حبیب نیا، تارا رضاپور و هادی مرادی تعلق گرفت.

تندیس مقاله پوستری برتر به مقاله «تولید محتوای رویه‌ای در صنعت بازی‌های رایانه‌ای»، تالیف مرتضی دُرّی گیو تعلق گرفت.

معرفی بازی برگزیده ارائه شده به بخش «بازی‌های جدی» پایان‌بخش این اختتامیه بود که با حضور هیئت داوران این بخش و دکتر سلجوقی به نمایندگی از وزارت ارتباطات، این جایزه اهدا شد.

بازی «طرلان» توانست در این بخش جایزه اول برترین بازی جدی را به مبلغ ۲۰ میلیون تومان از آن خود کند.

منبع متن: gamefa