Star Wars Battlefront II

EA فراموش کرده که بازی‌ها باید سرگرم‌کننده باشند

"به قلم بن کاچرا از وبسایت Polygon"

باید قبول کرد که بازیسازی نوعی تجارت است و EA باید از این طریق درآمد کسب کند. اما برای موفق شدن در این راه باید بازی‌هایی بسازد که مردم برای خرید آن‌ها مشتاق هستند و دوست دارند تا مدت‌ها آن‌ها را بازی کنند؛ کاری که در مورد Star Wars Battlefront II نتوانست انجام دهد.

پروژه Star Wars Battlefront II در ابتدا یک موفقیت بزرگ و حتمی به نظر می‌رسید. EA یکی از محبوب‌ترین برندها را در اختیار داشت و به راحتی می‌توانست از این مزیت حداکثر بهره را برده و گیمرها را به خرید هر چه بیش‌تر بازی جدید خود ترغیب کند. تصورش سخت است ولی تنها چیزی که برای EA اهمیت داشت بُعد اقتصادی این پروژه بود، گویا آن‌ها فراموش کرده بودند که یک بازی‌ قبل از سودآور بودن باید سرگرم‌کننده باشد.

پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای از بازی حذف شده‌اند‌ ولی جنجال‌های مربوط به سیاست‌های EA‌ هم‌چنان ادامه دارد. EA‌ این قافیه را به غرور و خودخواهی خود باخت و هر شرکت دیگری که از این موضوع درس نگیرد و مشتریان خود را به چشم کیسه‌‌های پر از پول نگاه کند مستحق چنین فرجامی است.  

"ما پرداخت‌‌های درون‌برنامه‌ای را متوقف کردیم زیرا مشتریان احساس می‌کردند که بازی به حالت pay-to-win درآمده است. اما حقیقت این است که انواع مختلفی از گیمرها وجود دارند. بعضی بیش‌تر از این‌که پول داشته باشند زمان برای بازی دارند و بعضی دیگر برعکس. می‌خواستیم که بین این دو گروه تعادل برقرار باشد."

این صحبت‌های "بلیک یورگنسن" مدیر مالی EA در کنفرانس سالانه تکنولوژی Credit Suisse است.

Star Wars Battlefront II

آقای یورگنسن! این‌که برای پیشرفت در بازی باید پول بپردازید احساس مشتریان نیست بلکه یک واقعیت محض است. هر چه پول بیش‌تری پرداخت کنید نیرومندتر خواهید شد و عملکرد بهتری خواهید داشت. EA‌ نمی‌خواهد اشتباه خود را بپذیرد و حتی در این شرایط نیز مشتریان را مقصر می‌داند، تنها به دلیل این‌که مردم استراتژی "پرداخت پول واقعی برای قدرتمندتر شدن در بازی" را نمی‌پسندند. به همین خاطر است که اوضاع برای شرکت روز به روز بدتر می‌شود. نمی‌توان این حقیقت را منکر شد که Star Wars Battlefront II تنها برای کسانی لذت‌بخش خواهد بود که پول واقعی پرداخت می‌کنند زیرا زمان لازم برای باز کردن کاراکترهای مهم بازی به حدی زیاد است که هیچ‌کس نمی‌تواند از طریق پیشرفت در گیم‌پلی آن‌ها را به دست آورد.

خطاب به سران EA‌ می‌گویم: بعد از فاجعه‌ای که بازی شما به بار آورد چنین صحبت‌های خودخواهانه‌ای نشان می‌دهد که هنوز سعی می‌کنید مشتریان را مورد سرزنش قرار دهید، ولی آن‌ها مسئول حرص و طمع شما نیستند و برای پیدا کردن مقصر کافی است به آینه نگاهی بیندازید. مردم را به دلیل این‌که از مکانیزم جمع‌آوری پول شما استقبال نکردند ملامت نکنید.

Star Wars Battlefront II

EA باید مسئولیت همه اتفاقات اخیر را بر عهده بگیرد، زیرا واضح است که مکانیزم‌های طمع‌کارانه سهواً در بازی قرار داده نشده بودند؛ بلکه سیاست EA این بود که به این شیوه تا می‌تواند از بازیکنان پول بگیرد. احتمالا افراد زیادی در تیم توسعه Battlefront II بودند که به سرگرم‌کننده بودن بازی اهمیت می‌دادند ولی متاسفانه این افراد هیچ کنترلی روی مسائل مالی و اقتصادی بازی نداشتند. EA لذت پیشرفت در بازی را فدای منفعت‌طلبی‌های خودش کرد و نتیجه آن را هم دید. واکنش‌های منفی مردم تنها پیامد سودجویی‌های EA‌ نبود بلکه ارزش سهام این شرکت نیز در پی اتفاقات اخیر کاهش یافت و بدتر از همه این‌که به وجهه Star Wars به عنوان یک IP‌ لطمه وارد شد. از این پس دیگر چه کسی چنین ریسک بزرگی خواهد کرد که حق امتیاز فیلم خود را برای ساخت بازی در اختیار یک شرکت بازیسازی قرار دهد؟

عذرخواهی‌های اهانت‌آمیز و گستاخانه EA پس از شکست در مسئله خریدهای درون‌برنامه‌ای به منزله شکستی دیگر برای این شرکت و نشان‌دهنده مدیریت ضعیف و نالایق آن است. EA تصور می‌کرد که مردم تا آن اندازه باهوش نیستند که بفهمند هدف شرکت از مکانیزم‌های قرار داده شده در Battlefront II کسب درآمد است.  حتی پس از حواشی چند هفته اخیر مسئولان EA هنوز با مردم روراست نیستند و نمی‌خواهند اشتباهات خود را به گردن بگیرند. Battlefront II در آتش طمع سران EA‌ می‌سوزد و آن‌ها در کمال آرامش می‌گویند مشکل واقعی این‌جاست که بازیکنان آن‌قدرها که ما فکر می‌کردیم برای تلاش و پیشرفت در بازی مشتاق نیستند.

دیگر کافی است. اگر نهایت فهم و درک شما از مسائل پیش آمده این است، امیدواریم روند افت سهام شما هم‌چنان ادامه داشته باشد تا بالاخره روزی از این قضایا درس بگیرید.

مترجم: شایان نریمان

منبع متن: pardisgame