نینتندو سوییچ به عنوان یکی از قدرتمند ترین و موفق‌ ترین کنسول های نینتندو شناخته می شود. حال با وجود موفقیت این کنسول باید ببینیم که برنامه سونی برای رقابت در کنار آن چیست و این شرکت چگونه خواهد توانست با نینتندو سوییچ کنار بیاید تا با هم رقابتی سالم در جهت پیشرفت صنعت بازی […]

سونی: نمی‌توانیم نینتندو سوییچ را نادیده بگیریم

نینتندو سوییچ به عنوان یکی از قدرتمند ترین و موفق‌ ترین کنسول های نینتندو شناخته می شود. حال با وجود موفقیت این کنسول باید ببینیم که برنامه سونی برای رقابت در کنار آن چیست و این شرکت چگونه خواهد توانست با نینتندو سوییچ کنار بیاید تا با هم رقابتی سالم در جهت پیشرفت صنعت بازی های رایانه ای داشته باشند.

کنسول نینتندو سوییچ تا به این جا عملکرد فوق العاده ای داشته است و از زمان انتشارش تا به حال توانسته موفقیت های زیادی برای شرکت نینتندو به همراه داشته باشد. در حقیقت موفقیت های این کنسول بر هیچ کس پوشیده نیست. این کنسول در مدتی کوتاه فروشی باور نکردنی داشت به گونه ای که قفسه فروشگاه های بزرگ نیز در پاسخ تقاضای مردم کم آورده بودند. همچنین این کنسول با لیست بلند بالایی از بازی های موفق باز هم توانست در دل بازی بازان جا پیدا کند تا انتشار بازی های بزرگ برای آن نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت این کنسول دوست داشتنی باشد. انتشار نسخه جدید از بازی های نوستالژیک و خاطره انگیز و همینطور ادامه سری بازی های موفق شرکت نینتندو که برای کنسول های قبلی این شرکت ساخته شده بودند، نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت نینتندو سوییچ به شمار می رود. اما تمام این موفقیت ها در برابر کنسول نسل هشتمی سونی یعنی پلی استیشن ۴، زیاد فرصت خود نمایی نداشته اند. پلی استیشن ۴ بهترین سال فروش خود را همچنان ادامه می دهد و با وجود فروش میلیونی نینتندو سوییچ، هنوز هم پر فروش ترین کنسول در فروشگاه های سراسر دنیا به شمار می رود.

اما با وجود همه این مسائل، به نظر می رسد که سرانجام سونی چشمهایش را باز کرده است و با این حقیقت رو به رو شده است که کنسول نینتندو سوییچ و موفقیت آن می تواند برایش دردسر ساز شود. کازوهیکو تاکدا (Kazuhiko Takeda)، مدیر برنامه ریزی شرکت سونی، در مصاحبه ای با Asia Nikkei اعلام داشت که با وجود تمام احترامی که برای خدماتی که این کنسول در صنعت بازی های رایانه ای انجام داده است قائل هستند، دیگر نمی توان آن ها را نادیده گرفت. وی در این زمینه اضافه کرد:

در کسب و کار ما که در زمینه بازی های رایانه ای انجام می شود، فروش کنسول پلی استیشن ۴ به لطف تعطیلات پیش آمده بسیار خوب بوده است. اما ما نمی توانیم کنسول نینتندو سوییچ را نادیده بگیریم. این کنسول به خوبی توانسته نظر مشتریان را به خودش جلب کند. مدل کسب و کار ما به گونه ای است که سعی داریم هم کنسول هایمان را به فروش برسانیم و هم فروش موارد نرم افزاری مربوط به آن را بالا نگه داریم یعنی فروش سخت افزاری و نرم افزاریمان را در حد قابل قبول در کنار هم داشته باشیم بنابراین سعی داریم کاری کنیم که مشتریان به پرداخت وجه برای محتویات مختلف ادامه دهند. به عنوان مثال از طریق خدمات مشترکین این کار را انجام دهند.

چیزی که در صحبت های وی زیاد واضح به نظر نمی رسد و باید بیشتر روی آن دقت کنیم این است که سونی می داند که در حال حاضر نینتندو سوییچ می تواند رقیب سر سختی در بازار بازی های رایانه ای برای آن ها به حساب بیاید و آن ها باید سوییچ را جدی گرفته و روی آن به عنوان یک رقیب مهم حساب باز کنند. حال این که چطور سونی با نینتندو سوییچ کنار خواهد امد موضوعی است که هنوز مشخص نیست و مسئولان سونی نیز در این رابطه صحبتی نکرده اند. شاید آن ها این کار را با ارائه محصولات بهتر انجام دهند که دور از انتظار است. چرا که محصولات و محتویات نرم افزاری سونی در حال حاضر نیز از کیفیت مناسب برخوردار هستند و بالا بردن کیفیت آن ها شاید به ضرر مصرف کنندگان باشد زیرا که باید هزینه های بیشتری صرف کنند و در مجموع نیز این حرکت برای خود سونی نیز زیاد حرکت عاقلانه ای نیست. شاید هم سونی بخواهد کیفیت خدمات اشتراکی خود را بالا ببرد که این گزینه محتمل تر به نظر می رسد چرا که بسیاری از کاربران در حال حاضر از کیفیت این خدمات راضی نیستند و سونی با ایجاد تحولی بزرگ در این زمینه می تواند مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند.

چیزی که واضح است این می باشد که نینتندو سوییچ به عنوان یک رقیب بسیار سر سخت و قدرتمند برای کنسول پلی استیشن ۴ توانسته خودش را نشان دهد و سونی برای ادامه بقاء و ادامه روند موفقیت آمیز خود مجبور است این رقیب بزرگ را جدی تر بگیرد و چاره ای اساسی برای آن پیدا کند. مشخص است که سونی تا قبل از این موفقیت سوییچ را نادیده می گرفت اما فروش فوق العاده نینتندو سوییچ در هفته جمعه سیاه و تبدیل شدن آن به پرفروش ترین کالای این هفته، ترس بزرگی برای سونی به همراه داشته و کاری کرده است که سونی آن را به عنوان یک رقیب جدی تلقی کند و چاره ای اساسی برای آن پیدا کند.

منبع متن: gamefa