نقد و بررسی Battle Chasers: Nightwar
"به قلم کسری کریمی اصل"
Battle Chasers: Nightwar (زین پسBC: N) نخستین پروژه استدیو بازیسازی مستقل و کوچک (12 نفره) Airship Syndicate است که توسط برخی از اعضای ارشد سابق Virgil Games سازندگان مجموعه Darksiders تاسیس شده.
بازی در اصل بر اساس یکی از کامیک بوکهای کالت و قدیمی آمریکایی به همین نام ساخته شده که در اوایل قرن 21ام در آمریکا طی 10 شماره انتشار یافته بود؛ این مجموعه یکی از مهمترین تبیین کنندگان مفهاهیم ژانر Arcanepunk است، ژانری که از مولفههای اصلیاش همگرایی استفاده از علم و جادو در کنار یکدیگر است ( درست به مانند جهان برین میان فرشتگان و شیاطین در سری Darksiders).
BC: N با شعار "الهام گرفته شده از نقشآفرینیهای کلاسیک" خلق شده، و خب به همان اندازه که لفظ "نقشآفرینی کلاسیک" سرشار از مصداق و مثال است BC: N نیز گسترده و چند وجهیست.
هر یک درگیر داستانها و ماجراهای خود میشوند و در این میان شهرها و سیاهچالهها هستند که به انتظار به چالش کشیدن اینها نشستهاند.
روایت داستان با یک میان پرده انیمیشنی جذاب شروع شده و بعد به سبک بازیهای ایزومتریک دیابلو کلون با کمک دیالوگ و متنهای موجود در صحنهها به پیش میرود، بازی برخلاف ظاهرش سرشار از خرده روایات و داستانهای غنی و جذاب است، بدین صورت که در هر شهر چندین و چند لایه داستان و رابطه میان محیط و کارکترها موجود است که با پیشروی هر چه بیشتر ما به بخشهای وسیعتری ازشان دست پیدا میکنیم، داستان اصلی صرفا حدود 40 ساعت ما را درگیر خود میکند و اما داستانهای فرعی و جمع آوری تمام جوایز زمان بازی را به چیزی بیش از دو برابر افزایش میدهد، که این میزان زمان و محتوا برای همچین اثری با توجه به غنای توضیح داده شده دست کمی از معجزه ندارد و باید به Airship Syndicate بابت رسیدن به آن اعتبار مضاعف داد.
از نظر گیمپلی بازی آش شله قلم کار خوش طعمی از تمامی چیزهایی است که در همه نفشآفرینیهای کلاسیک قدیمی دیدهایم. ( غربی و شرقی فرقی ندارد)
سیستم اصلی بازی یادآور دیابلو است بدین صورت که روی نقشه و محیطها راه میروید و در صورت دیدن دشمنان میتوانید تا قبل از اینکه آنها متوجه شما بشوند با ویژگیهای محدود هر شخصیت بهشان حمله ببرید، اما اگر آنها بویی از وجود شما ببرند، بازی وارد فاز یک نقش آفرینی نوبتی میشود.
در فاز نوبتی بازی به شدت الهام گرفته از آثار درخشانی همچون Resonance of Fate است، بدین صورت که هر حرکت و فرمان شما برای اعمال شدن نیازمند مقدار زمانی معین است و در مبارزات سخت گاهی وقتها باید واقعا با یک زمان بندی و فرمانها جوری برنامهریزی بکنید که بشود در اولین فرصت کلک دشمنان جانسخت بازی را کند و خب در این بسیاری از المانهای نقشآفرینیها رایج را باید در نظر بگیرید و غنای اثر از این منظر فوقالعاده است و خب حتی میتوانید در میانه مبارزات نوبتی با فرار کردن از میدان بازی را وارد حالت ریل تایم کنید و برای آن قبیل لحظاتی که دیگر میکنید شانسی ندارید از آخرین حربهها و جادوهایی که در حالت نوبتی در دسترستان نیستند بهره بگیرید.
از منظر بصری و شنیداری بازی فارغ از جهانسازی بدیع و نوآورانه ژانری خود به شدت از عناصر فرهنگی خاور دور به خصوص چین در بنمایه خود بهره برده و هم در موسیقی و هم طراحی به غنای خود اینگونه افزوده، فارغ از سطح کیفی خوب بازی که گهگداری گرفتار مشکلاتی از قبیل بارگذاریهای طولانی مدت میشود، تنوع محیطها و مراحل به شدت بالاست، تک تک یاران شما در این دنیا خاص و منحصر به فرد هستند و به همان میزان هم دشمنان از طراحیهای چشمگیری بهره بردهاند.
بازی در برخی موارد بیش از اندازه سخت میشود اما سیستم ارتقا و پیشرفت و جوایزی که در طول بازی دریافت میکنید اجازه نمیدهد که اثر ایست کرده و غیرقابل پیشروی بشود.
نکات مثبت
سرشار از محتوا متنوع
گیمپلی عمیق و پیچیده
جهانسازی فوق العاده
موسیقی گوش نواز
نکات منفی
مقدمه طولانی
درجه سختی نسبتا بالا
ریتم کند پیشروی در خط اصلی داستان
سخن پایانی
Battle Chasers: Nightwar ایدهآلی برای بازیهای نقش آفرینی مستقل ترسیم میکند که از شدت گستردگی و تنوع حتی فراتر از بازی های AAA جریان اصلیست، فارغ از تمام ارزشها سبک هنری بازی به تنهایی به مقدار زیادی بر ارزش تجربه اثر افزوده است.
Verdict
Battle Chasers: Nightwar is an ideal example of an indie RPG with a variety even greater than mainstream RPGs. And also, in addition to all of this, the art style has added a lot to the experience
Score: 8.5 - PS4 Version
منبع متن: pardisgame