نمی دانم اسمش چیست. حسی که گاهی وقت ها دارم را می گویم. نمی دانم اسمش چیست و چه حسی است؟ تجربه است یا حس ششم یا هر چیز دیگری؟ بعضی وقت ها زمانی که همان اولین دقایق از اولین تریلر یک بازی را می بینم حسی در درونم شعله ور می شود که می […]

جهش یافته، آماده جهش… | اولین نگاه به بازی Biomutant

نمی دانم اسمش چیست. حسی که گاهی وقت ها دارم را می گویم. نمی دانم اسمش چیست و چه حسی است؟ تجربه است یا حس ششم یا هر چیز دیگری؟ بعضی وقت ها زمانی که همان اولین دقایق از اولین تریلر یک بازی را می بینم حسی در درونم شعله ور می شود که می گوید “سعید!!! این بازی، بازی توست”، “عاشق این بازی خواهی شد” یا خیلی راحت تر بگویم “خوراک خودته!!” حسی از جنس نخستین تریلر بازی Horizon Zero Dawn، حسی از جنس نخستین بار دیدن Nioh یا تماشای اولین تریلر Trine. یادم نمی آید تا به حال این حس به من دروغ گفته باشد و همواره وقتی در اولین تریلر عاشق و شیفته یک بازی شده ام بعد از تجربه کردن ان، تبدیل شده به یکی از برترین بازی های زندگیم. یعنی همواره حسم به من راست گفته است. همچنین علاوه بر این که در مورد سلیقه خودم همیشه درست به من گفته است، بازی هایی که برایم این گونه بوده اند از نظر موفقیت جهانی هم فوق العاده بوده اند  و یادم نمی آید که یک بازی که خیلی زود با دیدن اولین تریلر به آن علاقمند شده باشم عنوان ناموفقی در بعد جهانی بوده باشد و به عنوان مثال عناوینی مثل هورایزن زیرو داون یا Nioh و تراین ۲ واقعا همگی شاهکار از آب در آمده اند.

هرگز فکر نمی کردم یک شخصیت مانند راکون در یک بازی بتواند شخصیتی اصلی جذاب و با جذبه شود اما گویا در این بازی چنین است و شخصیت اصلی بسیار Cool و جذاب طراحی شده است. یک راکون خفن و …Bad A !!!

مدتی قبل بود که با دیدن تریلری از یک عنوان زیبا دوباره همان حس به من دست داد و به نوعی احساس کردم که این بازی، بازی من است و به طور عجیبی به آن وابستگی پیدا کردم. این بازی، عنوانی اکشن نقش آفرینی بود به نام Biomutant. البته این بار ریسک بیشتری در حس علاقه ای که به این بازی پیدا کردم از لحاظ موفقیت جهانی وجود دارد زیرا که سازنده آن استودیویی نه چندان شاخته شده و سوئدی به نام Experiment 101 است که واقعا در صنعت بازی هیچ صحبتی تا به حال در مورد آن نشده است و استودیویی ناشناخته به حساب می آید. به همین دلیل هم این بار ریسک حس علاقمند شدن به این بازی بیشتر از قبل است. البته این که شرکت  THQ Nordic نشر این بازی را برعهده گرفته است مقداری آرامش خیال به ما می بخشد زیرا به هر حال این کمپانی در دنیای گیم شرکت شناخته شده و بزرگ و مطرحی به حساب می آید و احتمالا بی دلیل به سراغ عنوانی که احتمال بالایی برای موفقیت نداشته باشد، نمی رود.

این پوستر بازی بیشتر شبیه بازی The Surge است!!

 تا به امروز به غیر از یکی دو تریلر گیم پلی اطلاعات بیشتری از عنوان Biomutant منتشر نشده است و تنها می دانیم که بازی قرار است در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم های Microsoft Windows, PlayStation 4 و Xbox One منتشر گردد. اما در این مطلب قصد داریم تا همان اطلاعات اندکی که از این بازی در دنیا وجود دارد را کنار هم جمع کنیم و در قالب اولین نگاه به بازی Biomutant در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا هر چه بیشتر با کلیت این عنوان و المان های مختلف آن آشنا شوید و متوجه شوید که آیا اصلا به این بازی علاقه ای دارید که اخبار آن را دنیال کنید و در سبد خریدتان قرار بگیرد یا خیر. پس اگر قصد دارید تا بیشتر در مورد Biomutant بدانید با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب “اولین نگاه به بازی Biomutant” همراه شوید.

از اون دورا کفتر میایه… یه دانه هیولا می یایه!!!

Biomutant نخستین بازی این استودیوی سوئدی به حساب می آید. این استودیو در سال ۲۰۱۵ و با تعدادی از اعضای سابق استودیو آوالانج، تاسیس گردید و کار خود را آغاز کرد. در ۱۹ آگوست ۲۰۱۷ بود که در تبلیغی در یک مجله آلمانی به نام GamesMarkt، وجود Biomutant برای نخستین بار تایید شد که در این مجله اصطلاح جالبی در مورد این بازی به کار رفته بود و از آن به عنوان یک بازی “post-apocalyptic kung-fu fable” یاد شده بود.  سپس دو روز بعد در ۲۱ آگوست این بازی به صورت زسمی معرفی گردید. یک هفته بعد و در مراسم گیمزکام در آلمان، Biomutant قابل بازی بود.

بازی به معنای واقعی خوش آب و رنگ و خوش گرافیک است و رنگ پردازی زنده ای دارد.

در مصاحبه ای که روز بعد از معرفی بازی انجام شده بود، رییس استودیو  Experiment 101 به نام  Stefan Ljungqvist اعلام کرد که محتوای بازی و ساخت آن کاملا به اتمام رسیده است. همچنین در این مصاحبه او اعلام کرد که دشوارترین چالشی که تیم سازنده در روند ساخت بازی با آن روبرو بوده است، ایجاد بالانس و تعادل کامل و صحیح و واضح در سیستم مبارزات بازی و بین تیراندازی، حملات Melee و قابلیت ها و توانایی های مختلف بوده است که ترکیب این ها با یکدیگر یک سیستم بسیار جذاب و یکپارچه را به وجود بیاورد. همچنین مشخص شد که برای ساخت این عنوان از آنریل انجین ۴ استفاده شده است.

تکون نخور وگرنه تفنگ رو …. نه نه.. بخشید.. وگرنه شلیک می کنم!!

در مورد داستان بازی Biomutant باید اشاره کنیم که این عنوان از سیستم داستان گویی چند شاخه ای پیروی می کند و تصمیماتی که شما در طول بازی می گیرید مشخص می کنند که داستان چگونه پیش می رود و در واقع تاثیر و عواقب تصمیمات خود را در دنیای بازی خواهید دید که این موضوع برای علاقمندان به بازی های نقش آفرینی و همین طور از جهت بالا بردن ارزش تکرار بازی می تواند بسیار جذاب باشد، البته اگر به خوبی در بازی پیاده شود و واقعا تصمیمات بازیباز نقش مهمی داشته باشند. دنیای بازی Biomutant دچار یک فاجعه طبیعی شده است که این موضوع به دلیل بیرون آمدن و نشت یک ماده روغنی سمی از زیر زمین و آلوده کردن درخت زندگی رخ داده است. درخت زندگی ۵ ریشه مختلف دارد که از طریق هر کدام از آن ها به دنیا زندگی می بخشد. به منظور نجات درخت زندگی و دنیای بازی، بازیبازان بایستی به انتهای هر کدام از ریشه ها برسند که در آنجا علاوه بر ماده سمی، یک موجود نیز در حال نابود کردن ریشه از طریق جویدن آن است.

3 سر داره و لابد پس ۳۰۰۰ سودا هم داره!!!

همچنین در بازی ۶ قبیله مختلف نیز وجود دارند که هر کدام با دیگری کاملا تفاوت دارند. ۳ عدد از این قبیله ها قصد دارند تا درخت زندگی را شفا داده و دوباره آن را صحیح و سالم کنند و ۳ قبیله دیگر قصد دارند تا کار خود را انجام دهند و توجهی به درخت زندگی و .. نداشته باشند. هر یک از این قبیله ها در بازی می تواند از طریق سیستم کارما در داستان بازی تاثیرگذار باشند. بازیباز می تواند با یک قبیله متحد شود و ۵ قبیله دیگر را نابود کند تا متحد خود را هر چه قوی تر نماید. البته شما بدون کشتن و نابود کردن هیچ قبیله ای هم می توانید باز هم در مورد سرنوشت درخت زندگی تصمیم بگیرید و در واقع شما هستید که تصمیم می گیرید راه کشتار و نابودی قبایل را پیش بگیرید یا آن ها را از بین نبرید.

قیافه نبرد، نابرابر می زنه…. ولی نباید راکونمون رو دست کم بگیریم… راحت نیستم با گفتن این کلمه!!! بهتر است بگویم راکون خودمان را…. نه بازم نمیشه!!! راکون شما… ای داد نه ببخشید!! آقا اصلا راکون یکی دیگه اس… راکون بازیبازهای خارجیه!!!

در زمینه گیم پلی و ژانر بازی باید گفت عنوان Biomutant یک اکشن نقش آفرینی جهان آزاد است که از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شود. بازیباز در بازی کنترل یک موجود شبیه راکون را در دنیایی که پر است از انواع و اقسام حیوانات جهش یافته بر عهده می گیرد. نخستین قدم در گیم پلی بازی به سنت بسیاری از عناوین نقش آفرینی جایی است که شما باید شخصیت خود را خلق و شخصی سازی کنید. جنسیت، قد، چاقی و لاغری، خز، پنجه ها و بسیاری از ویژگی های دیگر را می توانید در شخصیت خود تغییر دهید و از همه جالب تر آنجاست که تمام این شخصی سازی ها کاملا بر روی عملکرد شخصیت اصلی بازی در طول گیم پلی و پیشروی در بازی تاثیرگذار هستند. یک شخصیت عضلانی و چاق، قاعدتا سنگین تر است و چابکی کمتری در جرکات خود دارد ولی از سویی هم مقاومت بیشتری در تحمل کردن آسیب دارد (به نظر چیزی مانند سیستم دارک سولز می رسد که البته اگر به آن خوبی پیاده شده باشد شاهد سیستمی بی نظیر خواهیم بود).

از جمله دشمنان “بشکه به سر” بازی!!!

سیستم مبارزات بازی شامل ترکیب ضربات و حملات نزدیک و شلیک از راه دور است. بازیباز می تواند از بین تعداد بسیار زیاد و متنوع شمشیرها و تفنگ ها، سلاح های مورد نظر خود را انتخاب نماید و در مبارزات بازی از طریق تعویض کردن و سوییچ کردن آن ها، از ترکیب قدرت سلاح های مختلف استفاده نماید که این موضوع تنوع خوبی را به مبارزات بازی می بخشد. شخصیت اصلی می تواند به چپ و راست و عقب غلت بزند و جاخالی دهد. همچنین او قابلیت پریدن را نیز در اختیار دارد. علاوه بر لول آپ شدن و ارتقا یافتن شخصیت اصلی بازی، بازیباز می تواند از امتیازات کسب شده به وسیله لول آپ، attribute ها و یا اعداد و ارقام قابلیت های مختلف شخصیت اصلی بازی (مانند قدرت و چالاکی و … که باز هم شبیه به دارک سولز و البته خیلی از بازی های نقش آفرینی دیگر است) را نیز به دلخواه بالا ببرد تا از این طزیق، حملات ترکیبی و قابلیت های جدیدی را آزاد نماید.

اگر از درب بالون وارد بشید یعنی میشه Ballon d’Or !!!! کریس رونالدو اونجاست!!!

یک روش دیگر برای آزاد کردن حرکات و قابلیت های جدید، از طریق تعامل با شخصیت هایی خاص در مناطق مختلف دنیای بازی است. اغلب حرکات و قابلیت های بازی بر پایه مبارزه با سلاح طراحی شده اند که این سلاح های مختلف را می توانید از طریق سیستم ساخت و ساز یا Crafting سلاح در بازی خلق نمایید. هر سلاح دارای بخش ها یا سوکت های خالی است که برای قرار دادن آیتم های ارتقا دهنده (مانند یک اره برقی کوچک) در آن ها استفاده می شوند. همچنین در بازی المان های مختلف مانند فریز کردن و الکتریسیته و …. نیز وجود دارند که کاملا در مبارزات بازی می توانند تاثیرگذار و تعیین کننده باشند. مثلا زمانی که یک ارتقای cryogenic را در سوکت یک سلاح قرار می دهید، دمنان با ضربات یا شلیک های آن فریز می شوند.

طراحی ها تا اینجا که دیده ایم واقعا عالی و جذاب است

در طول بازی بازیبازان می تواند قابلیت ها و توانایی های شخصیت اصلی بازی را تغییر دهند که این کار از طریق جهش ها و اعضای بایومکانیکی بدن شخصیت اصلی بازی مانند نصب پاهای رباتیک، بال ها و همین طور پنجه های مکانیکی انجام می گردد که این موارد، باعث بخشیدن مزیت هایی به بازیباز در مقابله با دشمنانی خاص و یا در مناطق خاص می شوند. به منظور رسیدن و دستیابی به برخی نقاط خاص در بازی، بازیباز نیاز به تغییر بخش های مختلف بدن شخصیت اصلی بازی، نصب تجهیزاتی که مناسب برای آن منطقه هسند و یا یافتن وسایل نقلیه مانند بالن یا جت اسکی دارد. به این شکل بازیباز می تواند بر موانع و شراط خاص محیطی که در مناطق مختلف بازی وجود دارند، فائق آید. مثلا منطقه Death Zone از لحاظ سطح اکسیژن بسیار پایین است و شما باید با استفاده از ماسک گاز یا محفظه اکسیژن، در ان منطقه رفت و آمد نمایید. به این ترتیب می توانید به بخش های پایین تر و به عمق این منطقه رفته و بخش ها و آیتم هایی را کشف کند که در حالت عادی هرگز نمی توانید به آن جا برسید و یا حتی با یافتن یک Mech باز هم بخش های بیشتری از مناطق مختلف نقشه را اکتشاف کنید. گشت و گذار در دنیای بازی می تواند به صورت پیاده، با پرواز کردن یا استفاده از بالن و یا با استفاده از جت اسکی یا Mech انجام شود.

شمشیر الیمپوس رو قرض گرفته از آقاش کریتوس!!!

همچنین باعث خوشحالی است که دنیای بازی از سیستم آب و هوای کاملا داینامیک و همین طور چرخه شب و روز داینامیک برخوردار است که قطعا بازی را بسیار زیباتر و ذاب تر می کند و حتی بر روی رفتار دشمنان نیز تاثیر می گذارد. پیشروی در داستان بازی بر اساس انجام ماموریت هاست و پیشروی در ماموریت ها بر اساس شخصیت های مختلف در بازی بنا شده است. شخصیت های خاصی در بازی حضور دارند که به بازیباز ماموریت هایی داستانی می دهند که نشات گرفته از مسائل موجود در منطقه خودشان که با آنها درگیر هستند، می باشد، می دهند. حالا شما هر چقدر بیشتر با این شخصیت ها تعامل داشته باشید و ماموریت انجام دهید، آشنایی های خیلی بیشتری با آن منطقه و چگونگی گشت و گذار در آن و رسیدن به مناطق سخت تر و … پیدا می کنید. همچنین در Biomutant برای شخصیت های غیر قابل بازی یا اصطلاحا NPC ها، یک سیستم به نام Karma تعریف شده است و یک سیستم companion نیز برای استخدام کردن یارانی برای کمک به بازیباز در مبارزات و همراهی شخصیت اصلی در دنیای بازی، تعریف شده است. بسته به کنش ها و واکنش ها و تصمیماتی که بازیباز در طول داستان بازی اتخاذ می کند، وضعیت شخصیت های همراه یا NPC ها در این سیستم ها می تواند تغییر کند که این موضوع بر روند پیشروی داستان و دیالوگ های آن ها و حتی ماموریت هایی که به شما می دهند تاثیر زیادی می گذارد.

توی این بازی درخت مهارت ها، حرف نیست بلکه واقعا مهارت ها در جنگل و لای شاخ و برگ درختان هستند!!!

زمان زیادی باقی مانده است و باید اطلاعات خیلی بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم در مورو احتمال موفقیت یا شکست بازی Biomutant با قطعیت بیشتر صحبت کنیم. البته نا قطعیت کامل، زیرا که تا قبل انتشار بازی نمی توان از چیزی کاملا مطمئن بود ولی به هر حال ا اطلاعات زیاد از یک بازی قبل انتشار، می توان حدس دقیق تری زد که شانس موفقیت یک عنوان بیشتر است یا شکست آن. تا به امروز تاریخ لااقل به من ثابت کرده است وقتی استودیوهای ناشناس که محبوب دل منتقدان کاملا درستکار سایت های معتبر نیستند، سراغ ساخت یک بازی بزرگ و AAA مخصوصا در سبک نقش آفرینی جهان ازاد بروند، احتمال این که منتقدان پدر بازی را در بیاورند و همه چیز را در سرش بکوبند خیلی بیشتر است تا بازی را واقعا با خوبی و بدی هایش نقد کنند. انگار که سازنده های کوچک تر و تازه کار حق ندارند بازی بزرگ بسازند. عنوان Lords of the Fallen (نمی دانم چطور همیشه بحث به این بازی می رسد!!) را اگر استودیو فرام سافتور ساخته بود مطمئن باشید اکنون متایش بیشتر از ۶۸ بود، آن هم خیلی بیشتر اما چون سازنده اش بزرگ نبود و شاید شاید شاید (فقط احتمال است) خوب سبیل منتقدان و سایت های بزرگ را چرب نکرده بود بازی بیهوده به خاک و خون کشیدند.

اسم های ایرانی احتمالی برای بازی: “بیا تو میوتنت جان”، “بیا مایو تنت کن”، “جهندگان”، “زیست شناسی جهش ها”، “ایکس من”، “مردان ایکس”، “راسوی جهنده”!!!

مسخره است اگر فکر کنیم فساد و همچین چیزهایی در صنعت گیم با این حجم از جابجایی پول و هزینه و … اتفاق نمی افتد. هر جا پول زیاد مطرح شود احتمال فساد هم خیلی بالا می رود، آن هم وقتی که یک نمره یک سایت بزرگ می تواند زمین تا آسمان روی سود و فروش سازندگان و ناشران بازی تاثیر بگذارد. این موضوع می تواند کاملا بر روی Biomutant هم تاثیر بگذارد چون سازنده اش در حال ساخت نخستین بازی خود است، اما امیدواریم که بازی بعد از انتشار واقعی نقد شود زیرا که نشانه های موفقیت و یک بازی خوب و زیبا در آن به چشم می خورد. توضیحاتی که در مورد گیم پلی این بازی برای شما عزیزان نوشتم را با دقت مطالعه کنید تا دریابید که این بازی لااقل روی کاغذ تمام المان های لازم و جذاب برای یک نقش آفرینی جهان آزاد را داراست و اگر خوب پیاده شوند قطعا شاهد بازی بزرگی خواهیم بود. ایده بازی نیز جالب است و حضور در دنیای حیوانات جهش یافته و به دست گرفتن کنترل یکی از آن ها می توان جدید و نو باشد.

خیلی ریزه میزه اس از پشت هم میزنه نامرد!!! خلاصه این که خیلی خیلی منتظر این بازی هستم و حس خیلی خوبی بهش دارم و یکی از مورد انتظارترین بازی ها ست برای من. اما این بار ریسک دوست داشتن این بازی بالاست. به امید این که همه چیز خوب پیش بره و یه بازی عالی عرضه بشه.

داستان چند شاخه و تاثیرگذاری تصمیمات بازیباز، ماموریت های اصلی  فرعی گوناگون، انواع شخصی سازی های ظاهری برای شخصیت اصلی، مبارزات متنوع نزدیک، دور و همین طور قدرت های جذاب، انواع شخصی سازی قابلیت های شخصیت اصلی در درخت مهارت ها، سلاح های سرد و گرم مختلف با انواع قدرت های گوناگون، وجود المان هایی مثل فریز کردن و الکتریسیته در مبارزات که عمق بیشتری به بازی می بخشند، سیستم ساخت و ساز سلاح، ارتقا دادن سلاح ها و تجهیزات گوناگون با قرار دادن آیتم های ارتقا در آن ها، دنیایی با انواع مناطق مختلف که برای دستیابی به برخی از مناطق آن باید آیتم های خاص کسب کنید و بازگردید که این گونه ارزش تکرار بازی بالا می رود و ….. همه و همه از مواردی هستند که می دانیم در Biomutant وجود دارند و واعا می توانند این عنوان را تبدیل به یک نقش افرینی به یاد ماندنی در سال ۲۰۱۸ کنند، البته اگر همین طور که روی کاغذ جذابند در عمل و در گیم پلی بازی نیز پیاده شوند. قطعا قبل از زمان انتشار بازی یک مقاله کامل تر در قالب پیش نمایش برای شما عزیزان منتشر خواهیم کرد و اطلاعات داستانی بیشتر و .. را که تا آن زمان در مورد بازی مشخص شده باشد برای شما شرح خواهیم داد، اما فعلا با این مطلب اولین نگاه می توانید تا حدود زیادی با کلیت Biomutant و المان های اساسی گیم پلی و داستان کلی آن آشنا شوید و دریابید که آیا اصلا این عنوان، بازی هست که بخواهید اخبار آن را دنبال کنید یا خیر. برای من که صد درصد این طور است و فارغ از امتیازی که بازی بگیرد مطمئن هستم یکی از تجربه های خوب من در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.اما شما را نمی دانم. نظر شما در مورد این بازی چیست؟

منبع متن: gamefa