پابجی این جا پابجی آن جا، پابجی همه جا. البته دیگر نیازی به توضیح دادن راجع به این بازی نیست و حالا همه متوجه شده ایم که موفقیت های این بازی به هیچ عنوان تصادفی نیست. حالا بعد از چیزی در حدود یک سال و کپی برداری های دیگر بازی سازان از این سبک، این […]

پابجی اینجا، پابجی آنجا، پابجی همه‌جا! | نگاهی به نسخه بتای بازی PUBG (نسخه Xbox One)

پابجی این جا پابجی آن جا، پابجی همه جا. البته دیگر نیازی به توضیح دادن راجع به این بازی نیست و حالا همه متوجه شده ایم که موفقیت های این بازی به هیچ عنوان تصادفی نیست. حالا بعد از چیزی در حدود یک سال و کپی برداری های دیگر بازی سازان از این سبک، این بازی به اولین مقصد کنسولی خود رسیده و ما امروز این جا جمع شده ایم تا ببینیم در هفته اول، این عنوان چگونه عمل کرده است.

منطق پابجی بر روی اکس باکس هم دقیقا همان چیزی است که پیشتر روی رایانه های شخصی شاهدش بودیم. همه را بکش، درون دایره باقی بمان و باز هم هر کسی را که دیدی بکش تا بالاخره برنده شوی و البته در این میان هم دشمنان و دوستان و صد ها عامل محیطی نیز در برابر شما قرار دارند ولی باز هم برای آن هایی که با این بازی و سبک بتل رویال آشنایی ندارند باید گفت که در این سبک با بسیاری از چیز هایی که پیشتر در عناوین دیگر دیده بودیم تفاوت وجود دارد. برای مثال در ابتدای بازی همه بازی بازان بدون هیچ سلاحی در میدان نبرد رها می شوند و حالا این وظیفه شما می باشد که ابتدا سلاح و تجهیزات پیدا کنید و به وسیله آن ها به جنگ دشمنان بروید. البته برای محدود کردن زمان بازی و کشتن تعداد بیشتری از بازی بازان که حالا در ابتدای هر بازی تعداد آن ها بالای صد نفر می باشد، چندین و چند مانع مختلف در برابر شما وجود دارد. یکی آز آن دایره سفید ایمن و دیوار آبی می باشد که طرز کار آن ها به این صورت است که با محدود کردن محل قابل بازی، سعی می کند بازی بازان را در محدوده ای کوچک تر بیشتر به یکدیگر نزدیک کند تا سریع تر ان ها یکدیگر را بکشند. بیرون ماندن از محدوده آبی سبب می شود که به تدریج سلامتی خود را از دست بدهید و این مقدار به تدریج و کوچک تر شدن محدوده بازی بیشتر هم می شود. جدای از محدود سفید و آبی، محدوده ای دیگر به نام محدوده قرمز هم وجود دارد که هر از چند گاهی بر روی نقشه، منطقه ای تصادفی با رنگ قرمز مشخص می شود و این منطقه به شدت بمباران می شود و در این شرایط باید یا به دنبال سرپناهی برای خود باشید یا اینکه از محدوده خطر فرار کنید، هر چند که احتمال کشته شدن توسط منطقه قرمز بسیار پایین است.

نیازی به توضیح نیست که چقدر زیاد رد بازی با این صفحه مواجه می شوید

در حال حاظر همه چیز ما بین دو پلتفرم رایانه های شخصی و خانواده اکس باکس وان یکسان نیست و تفاوت هایی مابین آن ها وجود دارد. یکی از واضح ترین وجوه اختلاف این دو، عدم وجود توانایی Free Look در کنسول است که سبب می شود در بسیاری از مواردی که می توانستید با چرخاندن دوربین و بدون حرکت کامل بدن زوایای بسیاری را ببینید، حالا این ویژگی دیگر موجود نیست و فقط در زاویه محدودی بدون حرکت بدن توانایی دیدن اطراف را دارید. البته شاید در ظاهر این مسئله چندان مهم به نظر نرسد ولی در بسیاری از موارد شما با این ویژگی می توانستید که نبردی را پیروز شوید، از موقعیت دشمنان قبل از رسیدن به زمین و در میانه آسمان مطلع شوید یا این که بر روی زمین و بدون تکان خوردن اطراف خود را بررسی کنید. هم چنین تفاوت مهم دیگر در زمانی مشخص می شود شما بخواهید با دو نفر از دیگر دوستانتان در یک بازی اسکواد به جنگ بپردازید. در PC به راحتی می توانید اسکواد خود را شخصی کنید و اجازه ورود دیگران به آن را ندهید ولی در اکس باکس باید حتما نفر چهارمی را پیدا کنید و اگر در نزدیکی شما کسی نباشد که بخوهد به گروه شما ملحق شود باید دقایق بسیاری را درمنو بازی سرگردان بمانید. دیگر تفاوت موجود نیز در آن است که قابلیت عبور از دیوار ها بدون پرش یا همان Vaulting خودمان در نسخه اکس باکس وجود دارد ولی این قابلیت بر روی PC فقط بر روی تست سرور ها افزوده شده است و در بازی اصلی هنوز و در زمان نگارش این مطلب افزوده نشده بود.

چشات فکر کنم مشکل داره !

البته شباهت های زیادی بین این بازی با نسخه رایانه های شخصی وجود دارد که یکی از آن ها کنترل های کامل بازی است. البته این خود شمشیر دو لبه است که باید فکری اساسی نیز برای آن بشود. به طور مثال تنظیمات نشانه گیری یکی از این مثال ها می باشد که در آن به طور مثال با استفاده از کلید LT شما توانایی های مختلفی دارید. با نگاه داشتن این کلید شما توانایی نشانه گیری از روی شانه در حالت سوم شخص را دارید یا با زدن یک بار این کلید به دوربین اول شخص خواهید رفت و یا این که یک بار مرتبه این کلید را فشار دهید و برای بار دوم به سرعت LT را نگه دارید تا در این حالت باقی بمانید و با رها کردن ماشه چپ از حالت زوم خارج شوید. در کنار آن کلید های مختلفی نیز برای برداشتن آیتم ها از روی زمین یا قرار دادن آن ها بر روی سلاح های شما وجود دارد که طرز کار آن ها نیز به این صورت است که بدون باز کردن اینونتوری با کلید X آیتم ها را از روی زمین بر می دارید، و در داخل اینونتوری هم باید برای برداشتن یک ایتم از کلید X، برای قرار دادن آیتم بر روی سلاح یا تجهیزات باید از کلید A، یا برای رها کردن یا باز کردن هم از یکبار استفاده از کلید Y یا نگه داشتن آن استفاده کرد. جدای از آن به سبک Rainbow 6 Siege در بازی توانایی خم شدن به طرفین در حین نشانه گیری هم وجود دارد و نقشه و کلید های ان هم داستان خودش را دارد. همه این ها دو چیز را نشان می دهد یک آن که سازندگان موفق شده اند برای اولین بار ترکیب کاملی از انواع کنترل ها را بر روی کنترلر کنسول های خانگی وارد کنند که این برای خود واقعا جای تقدیر دارد که اولا سازندگان توانسته اند ریسک و شجاعت لازمه را به خرج دهند و در ثانی با وجود تمام پیچیدگی های آن بعد از حدود ۵ تا ۱۰ ساعت تمام کنترل های بازی برای شما آشنا خواهند بود و چندان سخت نیست که بدون نگاه کردن به منو ها و راهنمای آن تمام کار های لازمه را انجام دهید.

می خواستیم چرخ های همه ماشین هایی رو که تو راه میبینیم پنچر کنیم کسی استفاده نکنه ازشون !

از منظر گرافیکی باید گفت که در حال حاظر با یک افتضاح به تمام عیار روبرو هستیم. بافت های گرافیکی در بازی فعلا در حال حاظر معادل سطح پایین در رایانه های شخصی می باشد و این تنها مختص به نسل اول اکس باکس نیست. حتی نسل جدید تر خانواده اکس باکس نیز از این مشکلات بی بهرره نیست و در آن جا هم شاید اندکی بهتر، ولی با همین سطح پایین بافت ها و کیفیت بد سایه و سایر المان های گرافیکی بازی روبرو هستیم. در سوی دیگر رزولوشن بازی بر روی کنسول های XB1 و XB1S به ترتیب بر روی ۱۰۸۰p و ۲۱۶۰p قرار دارد و بنابراین بازی بر روی عضو جدید خانواده اکس باکس با رزولوشن ۴K واقعی اجرا خواهد شد که البته این در حال حاظر خوب می باشد ولی ما انتظار جزییات گرفیکی معادل High رایانه بر روی وان اکس را داریم ولی احتمالا در آینده شاهد گرافیک متوسط برای کنسول های معمولی و سطح بالا برای نسخه اکس خواهیم بود.

واقعا بدون شرح

مشکل اصلی بازی در حال حاظر چیز دیگری می باشد و آن هم نریخ فریم به شدت وحشتناک پایین بازی است و طبق ررسی ها به نظر می رسد بازی در حال حاظر به هیچ وجه توان رسیدن به سطح ۳۰ فریم بر ثانیه برنامه ریزی شده را ندارد. البته دلیل این ایراد هم فعلا معلوم نیست ولی این نرخ فریم چند دلیل دارد. یکی می تواند مشکل از سرور های بازی باشد چون در حال حاظر به نظر می رسد کم کم و به تدریج مشکل فریم ریت در حال بر طرف شدن است و این در حالی است که هیچ بروز رسانی نیز برای این عنوان تا کنون عرضه نشده است و این خود وجود مشکل از سرور های بازی را تقویت می کند.

در این تصویر به خوبی مشخص است که حتی گرافیک بازی از سطح بسیار پایین در رایانه های شخصی هم پایین تر است چون شاهد جزییات گرافیکی و Draw Distance پایین تری هستیم ولی باز هم چیزی از ارزش های بازی کم نمی شود

در کل باید گفت که PUBG به هیچ عنوان بازی خوب طراحی شده از نظر استفاده از سیستم سخت افزاری نمی باشد و نسخه کنسولی بازی نیز گواهی دیگر بر این مدعا می باشد. این بازی البته در حال حاظر و در زمانی کمتر از یک هفته از عرضه به طور قطع برای نمایش کامل گرافیکی بازی ساخته نشده است و هدف PUBG Corp در حال حاظر فقط امکان سنجی بازی بر روی این کنسول بوده است و به طور قطع در اینده نزدیک، مشکلات عمده بازی، به طور مثال کرش شدن های پیاپی، بافت های گرافیکی به شدت ضعیف، دیر لود شد بافت های ساختمان ها یا اجزای درون آن ها و فریم ریت به شدت نا پایدار خواهیم بود. ولی در حال حاظر بازی همچون برادر بزرگتر استیمی خود، به شدت و به طرز وصف نا پذیری لذت بخش است و اگر به کنسول دسترسی دارید و از این عنوان خوشتان آمده است، خرید این عنوان می تواند به تنهایی تا سال ها شما را سرگرم کند ولی با توجه به طرز کار PUBG Corp به نظر می رسد تا روزی که بازی از نظر هر نظر بخواهد بی نقص باشد مدت زمان زیادی باقی مانده است.

منبع متن: gamefa