فرنچایز زیبای Total War که توسط اساتید ساخت عناوین استراتژی یعنی استودیو Creative Assembly و سگا خلق شده است جزو برترین و بزرگترین فرنچایز های Strategy تاریخ به حساب می آیند و در طول سال ها و عرضه نسخه های مختلف توانسته است به عنوان یکی از باکیفیت ترین بازی های سبک استراتژی نوبتی بین علاقمندان این ژانر […]

روزی روزگاری: گوش به فرمان Ares… | نقد و بررسی بازی Spartan Total Warrior

 فرنچایز زیبای Total War که توسط اساتید ساخت عناوین استراتژی یعنی استودیو Creative Assembly و سگا خلق شده است جزو برترین و بزرگترین فرنچایز های Strategy تاریخ به حساب می آیند و در طول سال ها و عرضه نسخه های مختلف توانسته است به عنوان یکی از باکیفیت ترین بازی های سبک استراتژی نوبتی بین علاقمندان این ژانر نامش را مطرح نماید. جالب است که سری عناوین توتال وار علاوه بر محبوبیت جهانی در کشور ما نیز از یک محبوبیت خاص و وسیعی برخوردار هستند و تعداد زیادی از دوستانی که علاقمند به سبک Strategy هستند از سری توتال وار و نسخه های مختلف آن به عنوان برخی از برترین خاطرات زندگیشان یاد می کنند. این سری جذاب تاکنون ۱۱ بازی اصلی داشته است که همواره در سبک استراتژی  قرار داشته اند و ۴ بازی اسپین آف نیز در پرونده فرنچایز Total War به چشم می خورد.

سگا که قصد داشت از نام بزرگ Total War بر روی کنسول ها نیز استفاده کند و از طرفی هم می دانست که نمی توان یکی از بازی های استراتژی سری اصلی را بر روی کنسول ها به خوبی پیاده کرد، از سازندگان این سری خواست تا یک بازی اسپین آف در سبک هک اند اسلش که ژانر محبوب آن روز های عناوین کنسولی بود خلق کنند تا این بازی به نوعی بازار بزرگ کنسول ها را نیز مورد هدف قرار دهد.

متفاوت ترین بازی در این سری بزرگ که کلا با عناوین اصلی این فرنچایز از همه نظر متفاوت است و عنوانی کنسولی به حساب می اید، عنوانی بود به نام Spartan Total Warrior که یک بازی هک اند اسلش بوده و البته از المان هایی از سبک استراتژی نیز بهره مند بود. در واقع سری عناوین Total War همواره بازار رایانه های شخصی را هدف قرار داده داند و کلا هم سبک استراتژی به نوعی مخصوص پی سی است و آوردن بازی های این ژانر روی کنسول و پیاده کردن کنترل آن ها روی کنترلر کاری بسیار سخت است. سگا که قصد داشت از نام بزرگ Total War بر روی کنسول ها نیز استفاده کند و از طرفی هم می دانست که نمی توان یکی از بازی های استراتژی سری اصلی را بر روی کنسول ها به خوبی پیاده کرد، از سازندگان این سری خواست تا یک بازی اسپین آف در سبک هک اند اسلش که ژانر محبوب آن روز های عناوین کنسولی بود خلق کنند تا این بازی به نوعی بازار بزرگ کنسول ها را نیز مورد هدف قرار دهد.

در بازی هم چنین حالتی است. یعنی شما وسط و یک قبیله دشمن دور و برتان!!

همین اتفاق نیز رخ داد و  سال ۲۰۰۵ و در نسل ششم بود که عنوانی با نام Spartan Total Warrior در سبک هک اند اسلش که توسط استودیو خالق سری محبوب و بزرگ توتال وار یعنی Creative Assembly ساخته شده بود توسط کمپانی Sega برای پلتفرم های Xbox, PlayStation 2 و GameCube منتشر گردید. نخستین نکته ای که در مورد بازی بسیار قابل توجه بود این بود که این عنوان همان طور که گفته شد توسط اساتید ساخت بازی های استراتژی ساخته شده است و در حقیقت هم یک نسخه فرعی یا اسپین آف از سری بززرگ Total War محسوب می شد که باعث می شد نگاه ها به این عنوان جدی تر و گاها سختگیرانه تر باشد زیرا به هر حال نام بزرگی مثل Total War را یدک می کشید. Spartan Total Warrior در زمینه بازخوردها مقداری فراز و نشیب داشت و خیلی از منتقدان آن را تحسین کردند و برخی نیز آن را بازی خوبی نمی دانستند ولی جو کلی بازخوردها در مورد این بازی به سمت مثبت بود و در کل از این بازی به عنوان یک هک اند اسلش یونیک و زیبا که ارزش بازی کردن را داراست یاد می شود.

واقعا خوشگل هستن شخصیت های بازی.. اون بالایی وسطیه که اصلا از وقتی دیدمش دلم تو زلفاش گیر کرده!! “موهامونو سیخ سیخ می کردیم وقتی هنوز سیخ سیخ نبود”

Spartan Total Warrior امتیازاتی را مانند ۸۰ از یوروگیمر، امتیاز ۸۵ از نینتندو پاور و امتیاز ۷٫۹ را از آی جی ان دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۷۴ را که نشانگر یک بازی خوب و خوش ساخت است، کسب نماید. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Spartan Total Warrior بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب و شاید بد گذشته از این عنوان برایتان یادآوری شده و یا اگر این بازی مورد علاقه تان است ولی به هر دلیلی از زیر دستتان در رفته، اکنون به سراغ آن بروید و عنوان جذاب Spartan Total Warrior را تجربه کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Spartan Total Warrior با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

نمیدونم چرا همه شخصیت ها انگار یقه اسکی پوشیدن و از نصف صورت صحبت می کنن!! بقیه هم که کلا توی زره و کلاه خود هستن.

در خصوص بخش داستان در بازی Spartan Total Warrior باید گفت جدا از برخی اتفاقات واقعی تاریخی که در بازی لحاظ شده بودند، اما سازندگان از افسانه های یونان و روم نیز برای خلق یک داستان فانتزی تر و دشمنانی جذاب تر الهام گرفته بودند. داستان بازی به ۳۰۰ سال قبل از تولد مسیح باز می گردد که ارتش روم به رهبری Emperor Tiberius در حال مبارزه و غلبه بر یونان بود و بسیاری از بخش های این کشور را به تصرف خود در آورده بود. در حالی که تنها اسپارتا باقی مانده بود، پادشاه اسپارتان یعنی Leonidas در حال آماده کردن نیروهای خود برای هجوم بود. شخصیت اصلی بازی که تنها با نام “The Spartan” شناخته می شد و یکی از اعضای نیروهای Leonidas بود، یک کودک یتیم بود که از همان زمان به عنوان یک سرباز تربیت شده و تعلیم دیده بود تا اکنون به یکی مبارز فوق العاده قدرتمند بدل گرد.

لشکر روم به رهبری ژنرال Crassus به شهر حمله می کند در حالی که Talos (یک مبارز غول پیکر و افسانه ای که تماما از برنز ساخته شده است و در افسانه ها آمده که وظیفه محافظت از اروپا را برعهده داشته است) را نیز به همراه دارند.

نزدیک ترین دوستان وی دو برادر با نام های Castor و Pollux بودند. در حین این که Leonidas در حال آماده کردن نیروهایش بود، شخصیت اصلی بازی صدای خدای جنگ یعنی  Ares را می شنود که معامله ای را به وی پیشنهاد می دهد. او می گوید حاضر است اسپارتان را در شکست دادن ارتش روم یاری کند و همچنین هویت واقعی او را آشکار سازد، در ازای این که اسپارتان باید بعدا برای خدای جنگ یک انتقام بگیرد که البته در اینجا دقیقا جزییات انتقام را برای اسپارتان توضیح نمی دهد. لشکر روم به رهبری ژنرال Crassus به شهر حمله می کند در حالی که Talos (یک مبارز غول پیکر و افسانه ای که تماما از برنز ساخته شده است و در افسانه ها آمده که وظیفه محافظت از اروپا را برعهده داشته است) را نیز به همراه دارند. Spartan و در واقع بازیباز می تواند تا با استفاده از منجنیق ها Talos را از بین ببرد و آن را نابود کند.

تو کوچه خالی وایسادی ژست گرفتی؟!!! زیقی!!

همان شب Ares به شخصیت اصلی بازی می گوید که به کمپ رومی ها نفوذ کرده و شنشیرهای آتنا (Blades of Athena) که از زمان جنگ Trojan War از دست رفته اند را بردارد. در ادامه و با موفقیت در انجام این امر، اسپارتان و Castor که همراه او در این ماموریت بوده است، در راه بازگشت به Electra، ملکه آمازون بر می خورند که اسیر رومی ها شده است و با کشتن نگهبانش موفق به فرار می شود. بعدا در ادامه بیشتر با Electra در داستان بازی برخورد خواهید داشت و به این ترتیب روند اتفاقات و وقایه جذاب داستان بازی رقم خورده و پیش می رود. در مجموع می توان گفت داستان بازی از جذابیت لازم برای همراه کردن بازیباز با خود را داراست و شاهد یک داستان سرگرم کننده و مناسب برای چنین عنوانی هستیم. البته شخصیت پردازی ها اصلا تعریفی ندارد و هیچ کدام از آنها شخصیتی نیستند که در یاد و خاطر بازیباز باقی بمانند. در واقع تنها کلیت داستان و روند روایت آن است که می تواند شما را علاقمند به ادامه روند داستانی بازی نگاه دارد.

این عنوان قطعا و صد در صد ارزش یک بار تجربه کردن را داراست و می تواند با یک سری المان های خاص خود که به دلیل تبحر تیم سازنده در ساخت بازی های استراتژی و سری توتال وار در بازی قرار گرفته اند، شما را به خود جذب کند و تجربه ای نو و غیر شبیه با دیگر بازی های هک اند اسلش به شما هدیه دهد

گرافیک بازی در زمان انتشار آن تقریبا قابل قبول بود و نه بیشتر. این عنوان هرگز جزو بازی های بسیار زیبا و اصطلاحا غول های گرافیکی نسل ششم قرار نداشت و مخصوصا از لحاظ هنری ضعف های زیادی در جلوه های بصری آن مشاهده می شد. محیط های بازی بسیار بسیار تکراری و خسته کننده و شبیه هم بودند و همین طور جزییات بسیار کم در آن ها باعث می شد تا تمام محیط ها حالتی لخت و خالی داشته باشند و تلاش زیادی برای هر چه جذاب تر کردن و بخشیدن تنوع بالا به محیط ها انجام نشده بود. طراحی ظاهری شخصیت ها و مخصوصا سربازها نیز به همین شکل بود و همگی دقیقا مانند هم بوده و تنوع خوبی را در انواع مختلف آن ها و تنوع ظاهری و … مشاهده نمی کردیم که البته باید به این هم اشاره کرد که در آن زمان اکثریت بازی هایی که تعداد زیادی سرباز با هم در یک تصویر پردازش می شدند به همین شکل بودند و به دلیل ضعف سخت افزاری، زیاد تنوع فوق العاده ای را بین آن ها شاهد نبودیم.

جالب است بدانید در بازی Ares یعنی همان خدای جنگ، هم به عنوان راوی و هم به عنوان راهنمای شما عمل می کند و شما را تشویق به هر چه بیشتر ریختن خون سربازان رومی می کند. همچنین در بازی هیولاهایی مانند hydra و اسکلت های زنده و زامبی ها نیز وجود دارند

از نکات نسبتا مثبت گرافیکی بازی باید به بحث فنی اشاره کرد که با آن که گاها در یک تصویر تعداد خیلی زیادی شخصیت مختلف حاضر بودند و شاهد تصاویر بسیار شلوغ و پرجمعیتی بودیم ولی اغلب شاهد افت فریم نبودیم و بازی ثبات خود را حفظ می کرد که این موضوع بسیار تحسین برانگیز بود مخصوصا برای عنوانی در نسل ششم. نورپزدازی بازی به نسبت زمان خود در سطح مناسب و استانداردی قرار داشت اما هرگز هم قابل مقاسه با بازی های بی نظیر نسل ششم مثلا مانند رزیدنت اویل ۴ و نورپردازی شگفت انگیز آن نبود و تنها می توان گفت گلیم بازی را از آب بیرون می کشید. در بازی باگ هایی هم مشاهده می کردیم که گاها شامل گیر کردن در در و دیوارها (که در آن زمان خیلی مد بود!!) و انیمیشن های عجیب و غریب و … بودند و صحنه های خنده دار و گاها هم عذاب آوری را خلق می کردند اما معمولا باعث لطمه جدی به زدن به لذت تجربه شما از بازی نمی شدند.

اسم های ایرانی بازی: “اسپارتان کلا مبارزه”، “اسپارتان جان کامل مبارزه کن”، “اسپارتاک مسکو”، “نبرد گلایدرادیاتورها”، “تمام مبارزه ها با اسپارتانه”، “کل یک مبارز”، “اسپارتان: توتالیته جنگ”

گیم پلی بازی مجموعه ای از یک سری اعمال مختلف شامل مبارزات عظیم با سیل دشمنان مختلف که بر سرتان می ریختند به صورت هک اند اسلش بود و البته برخی المان های استراتژی نیز در آن به چشم می خورد تا مقداری هم به ریشه خود که سری توتال وار بود وفادار باشد. در بازی شما در نقش یک مبارز بی نام که تنها با نام اسپارتان از او یاد می شود قرار می گیرید و وطیفه دفاع از اسپارتا را در برابر حمله امپاطوری روم بر عهده دارید. جالب است بدانید در بازی Ares یعنی همان خدای جنگ، هم به عنوان راوی و هم به عنوان راهنمای شما عمل می کند و شما را تشویق به هر چه بیشتر ریختن خون سربازان رومی می کند. همچنین در بازی هیولاهایی مانند hydra و اسکلت های زنده و زامبی ها نیز وجود دارند و شما هم این توانایی را دارید که از دستتان نور شلیک کنید! داستان بازی مقدار کمی به واقعیت ها و حقایق تاریخی شباهت دارد اما کاملا استایل و شیوه روایت خاص خود را دارد و به طور جالبی در طول بازی این روند روایت جذاب باقی می ماند و کاملا با گیم پلی بازی در هم تنیده شده اند که این موضوع از طریق کلی ماموریت های داستانی هدف دار انجام می شود تا شما را در بین کلی کشت و کشتار که تکراری می شوندف باز هم علاقمند نگاه دارد.

مبارزات بازی فوق العاده جذاب و لذتبخش و سریع هستند. فقط تنها مشکلی که وجود دارد این است در اواخر بازی این مبارزات مقداری خسته کننده می شوند که این موضوع قابل گذشت است

به عنوان یک اسپارتان، شما توانایی های مبارزه زیادی دارید. حملات و ضربات melee اصلی، نسبتا ساده هستند و با زدن ضربدر و دایره به تنهایی اجرا می شوند که به یک حمله یک نفره و ضربات مستقیم ختم می شود. تنوع، جایی به گیم پلی بازی اضافه می شود که استفاده از سپر با L2 به وسط می آید و در تقاطع با حملات تک نفره و کمبوها و حملات با دامنه بالا استفاده می شود و یک یا تمام دشمنان اطرافتان را چند قدم به عقب می داند. نوار بالای تصویر در گوشه سمت چپ تعداد و پیوستگی جملات و ضربات شما را دنبال می کند و هنگامی که چندین ضربه پشت سر هم و موفق به دشمنان وارد کنید به یک حمله ویژه دسترسی پیدا می کنید که از طریق نگاه داشتن دکمه R1 و هر کدام از دکمه های حمله، فعال می گردد. حملات و ضربات ویژه و دارای قدرت خدایان، زمانی در بازی فعال می شوند که نوار آبی رنگ یا مانای شما پر شود.

چرا همیشه توی همه بازیا دشمنا از این گنده بک ها دارن فقط؟ یه بار نشد ما هم یه دونه از این گنده بک ها بفرستیم. همش در حال بدبختی هستیم توی همه بازیا و ما باید در لحظه آخر دنیامون رو از بدبختی نجات بدیم! قطعا اگر توی این بازی ما به جای یونان، طرف روم بودیم شک نکنید یونان بود که داشت روم را فتح می کرد و باز ما در جناح بدبخت بودیم!!

در این حالت اگر R2 را به همراه یکی از دکمه های حمله نگاه دارید، مقداری از حشم خدایان و قدرت های الهی را در میدان نبرد مشاهده می کنید که دشمنانتان را قلع و قمع می کند. مبارزات بازی در عین سادگی طوری طراحی شده بودند که عمق نسبتا خوبی داشتند و به خوبی می توانستند بازیباز را سرگرم نمایند هر چند که در برخی موارد می شد خیلی بهتر روی مبارزات بازی کار کرد، مخصوصا در زمینه افتادن در چرخه تکرار مداوم در اواخر بازی. اگر بخواهیم این عنوان را با عناوین هم نسل خود مقایسه کنیم می توان گفت شبیه ترین بازی به آن، عنوان The Mark of Kri است که این بازی نیز برای پلی ذاستیشن ۲ عرضه شده بود. اگر چه در بازی اسپارتان، میدان جنگ، تعداد دشمنان خیلی زیادتری به صورت همزمان داشت و سیستم مبارزات آن هم کمی پایه ای تر از بازی The Mark of Kri بود ولی به مانند این بازی شما می توانستید تیرها را بردارید و با L1 آن ها را به سمت دشمنان پرتاب نمایید و همچنین ارتقای تیرها به شلیک های آتشین نیز وجود داشت که آسیب خیلی بیشتری را به دشمنان وارد می کرد.

Spartan و در واقع بازیباز می تواند با استفاده از منجنیق ها Talos را از بین ببرد و این مبارز افسانه ای غول پیکر را نابود کند.

در بازی به روش های مختلف و تقریبا متنوع می توانستید دشمنان را بکشید و حتی به صورت اجرای تمام کننده های خشن دخل آن ها را بیاورید. دوربین بازی تقریبا همیشه کار خود را به درستی انجام می داد ولی به هر حال لزوم نشان دادن میدان جنگ از بالاتر سبب می شد تا بازیباز نتواند برخی از جزییات بازی و مبارزات را دقیق تر ببیند. همان طور که در مبحث گرافیکی بازی خدمت شما عرض کردیم برای یک بازی در آن زمان، نمایش آن همه دشمن مختلف در یک صحنه و عدم وجود افت فریم بسیار تحسین برانگیز بود و این یکی از نکات خوب گیم پلی بازی به حساب می آمد. بازی دارای دو بخش “campaign mode” و “arena battle” بود. در بخش کمپین بازی شما باید ۱۴ مرحله را پشت سر می گذاشتید و در بخش arena battle شما بایستی در مقابل موج های مختلف دشمنان که مدام سخت تر می شدند دوام می آوردید.

از نکات نسبتا مثبت گرافیکی بازی باید به بحث فنی اشاره کرد که با آن که گاها در یک تصویر تعداد خیلی زیادی شخصیت مختلف حاضر بودند و شاهد تصاویر بسیار شلوغ و پرجمعیتی بودیم ولی اغلب شاهد افت فریم نبودیم و بازی ثبات خود را حفظ می کرد که این موضوع بسیار تحسین برانگیز بود مخصوصا برای عنوانی در نسل ششم.

جالب است بدانید که یک دنباله غیرمستقیم نیز در سال ۲۰۰۸ برای این بازی با نام Viking: Battle for Asgard منتشر گردید که عنوانی کاملا معمولی و رو به ضعیف بود. در مجموع می توان گفت در زمینه گیم پلی Spartan Total Warrior، شاهد یک بازی هک اند اسلش با برخی المان های خاص و شبیه استراتژی در گیم پلی بازی Spartan Total Warrior هستیم که توانایی سرگرم کردن بازیباز را داراست و با وجود این که در ادامه بازی دچار افتادن در چرخه تکرار و تکرار می شود، ولی می توان آن را پیش برد و در حدی جذابیت دارد که بخواهید آن را تا پایان ادامه دهید و در انتها هم از تجربه آن راضی باشید.

دقیقا داره پرتاب دیسک می کنه!!!

در تهایت و بعد از بررسی بخش های مختلف این عنوان باید گفت Spartan Total Warrior یک هک اند اسلش خوش ساخت و جذاب بود که بازار کنسول ها را هدف قرار داده بود و در زمان خودش یک عنوان ارزشمند محسوب می شد. این بازی کاملا ارزش تجربه کردن و وقت گذاشتن برای آن را لااقل برای یک بار دارا بود. Spartan Total Warrior ضعف های نسبتا زیادی هم داشت، ولی در مجموع نکات مثبت و جذاب آن خیلی بیشتر بودند به طوری که تجربه ای شیرین را برای شما رقم می زد و اکثر بازیبازانی که در آن زمان تجربه بازی کردن این عنوان را داشته اند، معمولا از Spartan Total Warrior به عنوان یک هک اند اسلش خوش ساخت و زیبا یاد می کنند.

Spartan Total Warrior ضعف های نسبتا زیادی هم داشت ولی در مجموع نکات مثبت و جذاب آن خیلی بیشتر بودند به طوری که تجربه ای شیرین را برای شما رقم می زد و اکثر بازیبازانی که دار آن زمان تجربه بازی کردن این عنوان را داشته اند، معمولا از Spartan Total Warrior به عنوان یک هک اند اسلش خوش ساخت و زیبا یاد می کنند.

خیلی رک و راست باید گفت Spartan Total Warrior تنها یک بازی خوب و سرگرم کننده بود و نه بیشتر. از آن بازی هایی که امتیازش کاملا با آن منطبق است و واقعا بهترین نمره آن ۷٫۵ است که نشان دهنده یک بازی خوب و جذاب است. بازی که قطعا و صد در صد ارزش یک بار تجربه کردن را داراست و می تواند با یک سری المان های خاص خود که به دلیل تبحر تیم سازنده در ساخت بازی های استراتژی و سری توتال وار در بازی قرار گرفته اند، شما را به خود جذب کند و تجربه ای نو و غیر شبیه با دیگر بازی های هک اند اسلش به شما هدیه دهد. مگر اصلیت رسالت یک بازی همین سرگرم کننده بودن و چند ساعتی تجربه لذتبخش به بازیباز هدیه دادن نیست؟ چرا همین طور است. پس بی شک Spartan Total Warrior این کار را می تواند انجام دهد و به این ترتیب کاملا ارزش تجربه کردن را داراست. از کنار نام Spartan Total Warrior نباید به سادگی گذشت، البته نباید هم خیلی آن را بیش از حد جدی بگیرید. یک تجربه خوب و لذتبخش چند ساعته…

منبع متن: gamefa