در حال حاضر اکس باکس وان نسبت به نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن ۴ سرعت فروش بسیار کمتری دارد و این بسیار نگران کننده است، نگران کننده از این جهت که آیا مایکروسافت باز هم به سراغ ساخت کنسول بازی خواهد رفت؟ یا آن که کلاً تجارت مربوط به بازی خود را به سوی سرویس‌های مربوط […]

تحلیلگر IDC: اکس‌باکس وان اکس آخرین کنسول مایکروسافت نخواهد بود

در حال حاضر اکس باکس وان نسبت به نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن ۴ سرعت فروش بسیار کمتری دارد و این بسیار نگران کننده است، نگران کننده از این جهت که آیا مایکروسافت باز هم به سراغ ساخت کنسول بازی خواهد رفت؟ یا آن که کلاً تجارت مربوط به بازی خود را به سوی سرویس‌های مربوط به بازی خواهد برد؟

با این اوصاف، آیا احتمال دارد که اکس باکس وان اکس آخرین کنسول ردموندی‌ها باشد؟ آیا امکان دارد که اکس باکس بعدی چیزی شبیه به استیم باشد و به شکل یک سرویس مربوط به بازی عمل کند؟ بدون فوت وقت باید به سراغ اصل مطلب برویم. تحلیلگر ارشد بخش واقعیت مجازی و کنسول‌های بازی پایگاه آماری IDC اعتقاد دارد که چنین نخواهد شد. لوئیس وارد (Lewis Ward) در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری گیمینگ بولت (GamingBolt) گفته که اکس باکس به عنوان یکی از ارکان مهم مایکروسافت به کار خود ادامه خواهد داد. او توضیح داده است:

“نه، مایکروسافت در سالیان اخیر دلایل زیادی برای تعطیل کردن بخش بازی‎های ویدئویی خود داشته و دست به این کار نزده است، پس داشتن فروش در سطحی پایین هم آن‌ها را وادار به این کار نخواهد کرد. حتی به این نکته هم توجه کنید که سال پیش مایکروسافت توجهش نسبت به مقوله بازی را بیش از پیش کرد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ در یک نشست، فیل اسپنسر به عنوان یکی از اعضای ارشد تیم رهبری مایکروسافت انتخاب شد و حالا به صورت مستقیم به مدیر عامل مایکروسافت گزارش کار می‌دهد.

و همان طور که قبلاً گفته‌ام هدف والای مایکروسافت آن است تا ویندوز ۱۰ را روی رایانه‌های شخصی، روی تلوزیون‌ها از طریق اکس باکس وان و روی حداقل تبلت‌های سری سرفس (Surface) در دسترس قرار دهد و در نهایت یک اکوسیستم واحد و به هم پیوسته را برای گیمرها تشکیل دهد که پشتیبانی از آن هم از طریق سرویس ابری Azure صورت خواهد گرفت. نرم افزارهای مربوط به UWP از سوی انواع و اقسام سازندگان ترد پارتی در حال انتشار هستند، حتی نرم افزارهای تجاری هم بین آن‎‌ها وجود دارد و مایکروسافت قصد دارد تا فروشگاهی واحد را برای تمامی آن محتواها تشکیل دهد. فکر کنید که در آن واحد این فروشگاه هم مکانی برای فروش نرم افزارهای تجاریست و هم یک رقیب برای استیم و همه این‌ها در یک فروشگاه جمع شده است. جدا سازی بخش بازی از آن فروشگاه چندان با عقل جور درنمی‌آید و من همیشه گفته‌ام که مایکروسافت به بخش بازی‌های خود پایان نخواهد بخشید.”

ولی بدون توجه به سخنان لوئیس وارد، بیایید صادق باشیم و قبول کنیم که هیچکس نمی‌داند چه چیزی در سر مدیران مایکروسافت می‌گذرد. شاید واقعاً مایکروسافت بیخیال عرضه کنسول‌ها به صورت فیزیکی شود و وارد عرصه سرویس‌های ابری و … شود که این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. به هر حال فعلاً مایکروسافت دو کنسول اکس باکس وان و اکس باکس وان اکس را در بازار دارد که فعلاً به فروش خود (اگرچه با نسبتی کمتر در قیاس با پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ) ادامه می‌دهند و باید دید که در سال‌های آتی، این شرکت چگونه عمل خواهد کرد.

منبع متن: gamefa