گوشی‌های هوشمند این روزها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما به واسطه امکان برقراری ارتباط، سازماندهی امور و ارائه سرگرمی‌های مختلف تبدیل شده‌اند. متاسفانه، اهمیت زیاد و کاربرد متعدد آن‌ها، محفل خوبی برای جاسوسی از مردم محسوب می‌گردد. به عنوان اثباتی بر این مدعی، اخیراً گزارشی منتشر شده که حاکی از بهره‌وری برخی بازی‌های موبایل از […]

گزارش: برخی بازی‌های موبایل به ضبط فعالیت کاربران می‌پردازند

گوشی‌های هوشمند این روزها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما به واسطه امکان برقراری ارتباط، سازماندهی امور و ارائه سرگرمی‌های مختلف تبدیل شده‌اند. متاسفانه، اهمیت زیاد و کاربرد متعدد آن‌ها، محفل خوبی برای جاسوسی از مردم محسوب می‌گردد. به عنوان اثباتی بر این مدعی، اخیراً گزارشی منتشر شده که حاکی از بهره‌وری برخی بازی‌های موبایل از این تکنولوژی برای جاسوسی است. گفتنی است که برخی از این بازی‌ها، به طور خاص فعالیت کودکان را زیر نظر دارند.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، برنامه‌های کاربردی نظیر Honey Quest، Beer Pong و بازی‌های موبایلی از جمله Pool 3D و Real Bowling Strikes 10 Pin از نرم‌افزار شرکت Alphonso استفاده می‌کنند؛ فعالیت اصلی این شرکت این است که اطلاعات مفید را برای تبلیغ‌کنندگان جمع‌آوری می‌کند و در دسترس‌شان قرار می‌دهد. برنامه این شرکت این است که با بررسی فعالیت‌های کاربران و محتوایی که دنبال می‌کنند، تبلیغاتی مناسب با سلیقه آن‌ها را در موبایل‌هایشان به نمایش بگذارد.

به عنوان مثال، اگر یکی از ۲۵۰ اپلیکیشنی که از نرم‌افزار شرکت مورد بحث استفاده می‌کنند را در تلفن همراه خود اجرا کنید و به تماشای بازی فوتبالی بپردازید، تلفن هوشمند شما اطلاعات این برنامه را جمع‌آوری خواهد کرد و در ادامه تبلیغاتی مناسب با ورزش، تیم مورد علاقه و آگهی‌هایی که بیشتر بر روی آن‌ها تمرکز داشته‌اید را نمایش خواهد داد.

اشیش کوریدا (Ashish Chordia)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Alphonso از نرم‌افزار خود دفاع کرده و اطمینان داده است که هیچگاه مکالمات کاربران ثبت نمی‌شود. علاوه بر این، وی یادآور شد که برنامه‌هایی که از نرم‌افزار این شرکت استفاده می‌کنند، تنها به میکروفون و لوکیشن کاربر دسترسی خواهند داشت که همان هم در هنگام نصب هر برنامه توسط کاربران اجازه داده می‌شود.

بنابر شنیده‌ها، تاکنون عده‌ای متوجه این نوع مزاحمت‌ها شده‌اند و مشخص نیست که سازندگان این برنامه‌ها چه چیزهایی را می‌شنوند و به چه چیزهایی دسترسی ندارند. همچنین، عده‌ای هم نگران هستند که ممکن است در آینده این نوع شیوه‌ها گسترش یابد و ضمن مزاحمت‌های بیشتر، فعالیت کاربران با مشکل مواجه گردد.

لازم به یادآوری است که اواسط سال پیش میلادی، گروهی از شرکت دیزنی (Disney) با متهم کردن این شرکت به جرم جاسوسی از آن شکایت کردند. بر اساس این اتهامات، بازی‌هایی نظیر Disney Princess Palace Pets و Where’s My Water 2 حاوی کدهایی است که با فیلتر کردن اطلاعات موجود در تلفن‌های همراه بازیکنان، آگهی‌های خاصی را به آن‌ها را نمایش می‌دهد.

منبع متن: gamefa