حرف و حدیث‌های زیادی در مورد کنسول میان نسلی مایکروسافت یعنی اکس باکس وان اکس وجود دارد و اگرچه این کنسول قوی‌ترین کنسول تاریخ تا به امروز است و بدون شک بهترین کنسول برای بازی با کیفیت ۴K به شمار می‌رود، ولی هنوز افراد زیادی نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت آن شک دارند. به […]

صحبت‌های کرایتک در مورد قدرت اکس‌باکس وان اکس

حرف و حدیث‌های زیادی در مورد کنسول میان نسلی مایکروسافت یعنی اکس باکس وان اکس وجود دارد و اگرچه این کنسول قوی‌ترین کنسول تاریخ تا به امروز است و بدون شک بهترین کنسول برای بازی با کیفیت ۴K به شمار می‌رود، ولی هنوز افراد زیادی نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت آن شک دارند. به هر حال مایکروسافت تغییرات زیادی در این کنسول به وجود آورده که یکی از آن‎ها حذف شدن eSRAM است.

ولی به هر حال، هنوز این کنسول در قیاس با یک رایانه شخصی گیمینگ خصوصاً از لحاظ پردازنده کم می‌آورد. به تازگی وبسایت گیمینگ بولت (GamingBolt) با مدیر محصولات شرکت کرایتک (Crytek) یعنی کالین بیشاپ (Collin Bishop) صحبت کرده و از او در مورد قدرت این کنسول و اینکه آیا این کنسول قادر است عناوین AAA و پرمصرف (از لحاظ سخت افزاری) را به صورت ۴K Native اجرا کند یا خیر؟ بیشاپ در این مورد گفته است:

“استفاده از میانبرها بالاخره بخشی از زندگی محسوب می‌شوند، ولی اگر نگاهی دقیق به اکس باکس بیندازیم می‌بینیم که رویکرد آن‌ها با این کنسول بازی به صورت ۴K بوده است. اکثر بازی‌ها از حداکثر توان سخت افزاری کنسول‌ها استفاده می‌کنند، پس من کشمکش سازندگان برای بهینه سازی و استفاده از نهایت سخت افزار را به راحتی پیشبینی می‌کنم. خوشبختانه، مهندسان طراح این اجازه را به سازندگان داده‌اند تا از تکنیک‌هایی مثل آپ اسکیلینگ و چکربوردینگ استفاده کنند و این به نوعی آینده این کنسول را بیش از پیش تضمین می‌کند.”

خب تا اینجا که همه چیز امیدوارکننده به نظر می‌رسد، ولی از لحاظ مقایسه این کنسول با رایانه‌های شخصی مختص بازی چطور؟ در این زمینه اکس باکس وان اکس چگونه عمل می‌کند؟ بیشاپ توضیح داده:

“اکس باکس وان اکس از لحاظ پردازنده گرافیکی به راحتی قابل مقایسه با یک رایانه شخصی گیمینگ استاندارد است. در قسمت پردازنده است که شما می‌توانید ببینید رایانه‌های شخصی به راحتی کنسول را کنار می‌زنند. این سناریو همیشه یکسان خواهد ماند، با توجه به اینکه می‌توان سخت افزار را تغییر داد و تعویض کرد. ما می‌توانیم پردازنده‌های Jaguar ای ام دی (AMD) را با سری رایزن (Ryzen) مقایسه کنیم، و ببینیم که سری جگوار یک سوم یا در بهترین حالت، یک دوم از قدرت رایزن را در اختیار دارند.”

به هر حال کنسول اکس باکس وان اکس قوی‌ترین کنسول تاریخ است ولی به نظر هنوز از لحاظ پردازنده فاصله زیادی با رایانه‎های شخصی دارد، مسئله‌ای که ممکن است مایکروسافت را وادار کند تا در نسل بعدی اکس باکس، مانور بیشتری روی قسمت پردازنده بدهد.

منبع متن: gamefa