صندلی گیمینگ

زمانیکه شما ساعت مشعول بازی هستید آیا به این موضوع فکر کرده اید ، در صورتیکه از صندلی گیمینگ ارگونومیک یا صندلی گیمینگ یا صندلی های مخصوص کامپوتر طبی استفاده نکنید چه فشاری به شما وارد می شود؟برای روشن تر شدن این موضوع این مقاله رو دنبال کنید تا به اهمیت استفاده از صندلی گیمینگ ارگونومیک و صندلی کامپیوتری طبی پی ببرید :

برای اینکه کاملا در حال و هوا و در اتمسفر یک بازی ویدیویی قرار بگیرید و روی آن به خوبی تمرکز کنید، اولین نیاز شما آسودگی است. علاوه بر این راحتی و آسودگی چیزی است که از یک سو به لذت و بهره مندی حداکثر شما مربوط میشود و از سوی دیگر سلامتی شما را تحت کنترل دارد. شاید هنوز هم وقتی با دوستانتان مشغول بازی Battle City  NES هستید، اغلب به یاد لحظات کودکی خود بیافتید، اما در آن خردسالی هرگز به آسودگی و راحتی فکر نمیکردید.

شما در مقابل یک تلوزیون بزرگ CRT قرار میگرفتید که روی یک میز یا پایه بلند قرار داشت، و بی آنکه متوجه باشید خود را در یک وضعیت دردسرساز قرار میدادید. کابلهای ادوات کنسولها به زحمت از نیم متر تجاوز میکرد و مبلها و صندلی ها در فاصله نسبتا زیادی از تلویزیون قرار داشتند، بنابراین به کار شما نمی آمدند، و شما مسحور از لذت بازی ویدئویی خود، هر بار به گونه ای متفاوت جلوی تلویزیون مستقر میشدید.

در گذر زمان، تلویزیونهای حجیم و بدقواره CRT جای خود را به پنلهای باریک و کم حجم پلاسما و LCD داده اند و تجهیزات گیمینگ هم به صورت بی سیم در آمده است، بنابراین گزینه های متعدد و متنوع تری برای نشستن در اختیار شما قرار دارد. اکنون راحتی و آسودگی  کاربر به بخش جدایی ناپذیر هر فرآیند گیم درآمده است. امروزه در فروشگاههای بزرگ و مدرن مبلمان و اثاثیه، سالن مخصوصی برای صندلی گیمینگ در نظر گرفته شده که این امر حاکی از آن است که امروزه راحتی و ایمنی گیمرها بسیار بیشتر از پیش اهمیت دارد.

DXRACER

کیفیت و راحتی در یک صندلی گیمینگ، تاثیر بسزایی بر روی سلامتی شما دارد. یک صندلی بدساخت و بی کیفیت میتواند منشاء بروز دردهای ناحیه کمر و گردن شود و جلسات گیمینگ را برای شما تبدیل به یک کابوس نماید.

بنابراین اگر شما یک طرفدار سرسخت بازی های ویدئویی هستید، انتخاب یک صندلی گیمینگ با ویژگیهای خاص ارگونومیک برای شما اهمیت حیاتی دارد.

یک صندلی گیمینگ با کیفیت، که صندلی طبی و صندلی ارگونومیک طراحی شده باشد  میتواند فشار وارده به نواحی ستون مهره و گودی کمر را به میزان چشمگیری کاهش دهد، و از این طریق مانع بروز دردها و ناراحتی های مرتبط با این نشستن گردد. همچنین راحتی بی قید و شرط صندلی گیمینگ ارگونومیک سبب میشود تا شما با فراغ خاطر ساعتهای مدید روی علائق خود تمرکز نموده و به ارتقاء مهارتهای خود بپردازید.  همچنین بدون کش و قوس و خم کردن خود، به تمام تجهیزات دسترسی راحت داشته باشید.

چرا به یک صندلی گیمینگ احتیاج دارید؟

هرکسی که از دنیای گیم و گیمرها بی خبر باشد، ممکن است چنین سوالی از شما بپرسد. اما به راستی چرا شما به صندلی گیمینگ  یا صندلی کامپیوتر طبی  نیاز دارید؟ وقتی میتوانید یک صندلی کامپیوتر معمولی را از نزدیکترین حراجی بخرید و مقدار قابل توجهی در هزینه صرفه جویی کنید چرا باید یک صندلی گیمینگ بخرید؟

پاسخ این سوالات در مهمترین مقوله ای که در این میان وجود دارد، نهفته است؛ سلامتی.

بر کسی پوشیده نیست که نشستن طولانی بر روی صندلی معمولی میتواند بر سلامتی کسانی که ساعات متمادی را غرق در بازیهای ویدیویی میشوند، تاثیرات جدی و مستقیم بگذارد. این دلیلی است که راحتی و ویژگی های ارتوپدیک و ارگونومیک یک صندلی را تبدیل به مهم ترین مقوله یک فرآیند گیمینگ میکند. پس مسائل بی اهمیت را فراموش کنید، زیرا سلامتی باارزش تر از آن است که آن را به یک صندلی خشک و بی کیفیت که از حراجی تهیه شده، بسپارید.

آیا هنوز قانع نشده اید؟ بسیار خوب ما برای روشنتر شدن موضوع در اینجا به ذکر چند نکته میپردازیم که هر کاربری باید در حین خرید یک صندلی گیمینگ به آنها توجه داشته باشد.

ارتفاع قابل تنظیم نشیمنگاه صندلی گیمینگ:

به دنبال صندلی گیمینگی باشید که ارتفاع نشیمنگاه آن در یک بازه معین قابل تنظیم باشد. معمولا بازه ارتفاع بین 41 تا 53/5 سانتیمتر از سطح کف، برای اغلب گیمرها قابل استفاده خواهد بود. در برخی از برندهای معتبر، افزون بر تنظیم ارتفاع، تنظیمات تکمیلی دیگری نیز برای کفه نشیمنگاه تعبیه شده است. صندلی طبی ارگونومیگ گیمینگ با توجه به قد افراد پیشنهاد می شود و تنظیم ارتفاع دسته های صندلی و نشیمنگاه با توجه به اندازه قد قابل تغییر و تنظیم است.

مکانیزم صندلی گیمینگ ارگونومیک :

هر صندلی گیمینگ بایداز نوعی مکانیزم نشیمنگاه بهره ببرد تا کاربری آن را آسانتر و موثرتر نماید. این مکانیزم حرکتها و تنظیمات کلی آن را تحت کنترل دارد. شما بسته به نیازها و خصوصیات فردی خود میتوانید از مکانیزم های چندمنظوره یا شیب ثابت یا مکانیزم تلفیقی استفاده کنید. در صندلی هایی گیمینگ ارگونومیک طبی که دارای مکانیزم چندمنظوره هستند، وضعیت نشیمنگاه در محدوده معینی قابل تنظیم بوده  و در زاویه دلخواه قفل میشود. همچنین در برخی از مدلها مکانیزم قابلیت تاب خوردن را جهت رفع خستگی و بازیافتن آرامش در اختیار کاربر قرار میدهد. بهترین نوع مکانیزم نوع چندمنظوره (Multifunctional) با قابلیت تاب خوردن میباشد.

DXRACER

پشتیبانی از گودی کمر:

در یک صندلی گیمینگ با کیفیت، تمهیداتی برای حفاظت از گودی کمر کاربر تعبیه شده است. معمولا بالشتک خاصی برای این منظور در نظر گرفته میشود.  این ویژگی از بروز دردهای ناحیه تحتانی گودی کمر و بروز عوارضی همچون آسیب دیسک مهره ها جلوگیری نموده و تمرکز شما را بر روی فعالیتهای مورد علاقه تان افزایش میدهد. همچنین باعث میشود گردش خون و اکسیژن رسانی به ماهیچه ها بدون اشکال و به نحو مطلوب انجام شود. حتی در برخی از صندلی ها این بالشتک قابل تنظیم بوده به شما اجازه میدهد تا آن را با خصوصیات فردی و نیازهای خود انطباق دهید.

ضخامت تشک و روکش تنفسی صندلی:

تشک تکیه گاه و نشیمنگاه یک صندلی ارگونومیک گیمینگ باید از ضخامت کافی برخوردار باشد تا سطح بالایی از آسایش و راحتی را برای ساعتهای متمادی نشستن فراهم آورد. این موضوع بخصوص برای آن دسته از کاربرانی که بیشتر اوقات خود را روی صندلی سپری میکنند اهمیت چشمگیری دارد. صندلی گیمینگ از ظاهر و نمای خاصی بهره میبرد، اما ظاهر دربرگیرنده همه ویژگیهای کلیدی نیست، راحت بودن یک صندلی گیمینگ مهمترین خصیصه آن میباشد. روکش تشکهای نشیمنگاه و تکیه گاه نیز باید برای تامین آسایش بیشتر، دارای قابلیت تهویه باشد که اصطلاحا به آن بافت تنفسی اطلاق میشود. این ویژگی سبب جلوگیری از تعرق و بروز حساسیت شده، و پس از یک جلسه طولانی مانع چسبیدن روکش به پوست یا لباس کاربر میشود.

دسته های صندلی طبی:

صندلی گیمینگ ارگونومیکی را انتخاب کنید که دارای دسته های قابل تنظیم باشد. زیرا این امر سبب افزایش ایمنی و آسودگی بی حد و حصر شما در حین گیمینگ خواهد شد. در هنگام نشستن ساعدهای شما باید با سطح کف در توازی باشد و همچنین آرنجها در وضعیت استراحت قرار گیرد. در برخی برندهای معتبر، سطح دسته های صندلی دارای پد نرم و منعطفی است که آرامش و آسودگی بیشتری را برای آرنج و ساعدها به ارمغان می آورد. شانه ها نیز در این حالت  بدون اینکه تحت فشار باشند، در وضعیت راحت قرار میگیرند. ارتفاع دسته های صندلی کامپیوتر در پایین ترین نقطه باید هم راستای ران کاربر قرار داشته باشد.

DXRACER

پایه و مفصل گردشی صندلی:

در هنگام خرید صندلی گیمینگ مدلی را انتخاب کنید که از پایه پنج شاخه با ثبات بالا بهره گرفته و مجهز به چرخکهای باکیفیت باشد. همچنین باید کفه نشیمنگاه از طریق یک مفصل گردشی به پایه متصل شده باشد و بدون اشکال امکان چرخش 360 درجه ای آن فراهم باشد.  این امر به شما اجازه میدهد تا به راحتی به وضعیت  مطلوب دست یافته و بدون کشیدن بدن خود به ماوس و کیبورد سایر نواحی میز دسترسی داشته باشید.

سازگاری صندلی با سیستم کاربر:

از سازگاری صندلی گیمینگ با میز کار و نوع سیستم خود اطمینان حاصل نمایید. برخی از صندلی های گیمینگ با یکی از سیستمهای Playstation, Xbox, Nintendo, Mac, Linux, Windows سازگار هستند، اما اکثر مدلهای یک برند معتبر قابل استفاده برای تمام انواع سیستمهای گیمینگ هستند. بنابراین قبل از خرید از میزان سازگاری صندلی گیمینگ مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

DXRACER

آسودگی: حتی پیشرفته ترین فناوریها و گرانترین ملزومات نیز میتوانند به اندازه کافی راحت نباشند یا ناکارآمد باشند. آیا شما میتوانید با یک چنگال طلا که دندانه های آن زمخت و کند است، به آسانی غذا بخورید؟! یک صندلی باید پاسخگوی تمام نیازها و خصوصیات فردی شما باشد. اگر یک صدلی گیمینگ که می بایست برای تهیه آن بودجه خاصی را در نظر بگیرید، فاقد مهمترین ویژگی یعنی آسودگی باشد، لزومی ندارد که فروشنده آن را خوشحال کنید.

 هزینه و خرید عاقلانه: ممکن است شما یک صندلی کامپیوتر ارگونومیک را که در یک فروشگاه لوکس ببینید بپسندید چون شما را به یاد آن فروشگاه خاص می اندازد، یا دارای لوگوی یک کمپانی مشهور باشد که شما به آن علاقمند باشید، ولی دیدن اتیکت قیمت لرزه بر اندام شما بیاندازد! چه بسا محصولات برندهای شناخته شده زشت بوده یا به اندازه کافی راحت نباشند. بنابراین مطمئن شوید که بودجه خود را در ازاء خرید یک صندلی کارآمد و با کیفیت صرف میکنید که با نیازها و ویژگی های فردی شما هماهنگ باشد.

 سازگاری و انطباق پذیری: بسیاری از تنظیمات پیش فرض یک صندلی ممکن است برای فراهم آوردن سطح مطلوبی از آسایش و راحتی ناکافی باشند. ممکن است با نشستن روی آن پای برخی افراد به زمین نرسد، و برخی ناچار باشند زانوهای خود را در آغوش بگیرند، و بعضی دیگر با محل قرار گیری دسته های صندلی مشکل داشته باشند. حتی باکیفیت ترین صندلی ها نیز اگر به آسانی قابل تنظیم نباشند، برای اغلب کاربران ناکارآمد خواهند بود. یک صندلی گیمینگ ایده آل، دارای تعدادی پیچ تنظیم و اهرم و هَندل است که هر شخصی را قادر میسازد تا آنرا به طور کامل و به آسانی با نیازها و ویژگی های فردی خود تنظیم نماید. ضمن اینکه فرایند تنظیم نباید سخت و پر زحمت باشد. ممکن است هر روز بخشهای تنظیمی آن توسط خانواده یا دوستان دستکاری شود، یا برای استفاده یک کودک گیمر که میهمان شماست، تنظیمات آن را تغییر دهید و برای بهره برداری شما نیازمند تنظیم مجدد باشد. این بسیار مهم است که همه اجزاء به سهولت و با ساز و کار موثر تنظیم گردد.

پشتیبانی از لوازم جانبی: این امر قابل قبولی است که شما پس از خرید مایل به محدود کردن خود در گزینه های پیش فرض سازنده  نباشید. بسیاری از کسانی که در جستجوی آسایش بیشتر، یک صندلی گیمینگ با کیفیت و ایمن را خریداری میکنند، در مراحل بعد به فکر استفاده از یک پد ماوس ویژه یا یک اهرم نگهدارنده اضافی و مانند آنها می افتند. تولیدکنندگان بزرگی همانند DXRACER همواره تمام احتمالات ممکن را که یک کاربر به آنها می اندیشد، در نظر میگیرند. بنابراین طیف وسیعی از لوازم جانبی را روانه بازار میسازند، که صندلی های DXRACER از آنها پشتیبانی میکند. به هرحال اگر شما یک صندلی کامپیوتر گرانقیمت با روکش چرم بخرید اما به هردلیل قادر نباشید تا آن را براساس نیازهای خود ارتقاء دهید، مطمئناً از خرید خود دلچرکین خواهید شد. البته که همیشه احتمال پیشرفت و افزایش مهارتهای شما و اثبات آن به خود و دیگران وجود دارد. اما انطباق پذیری و سازگاری مناسب یک صندلی کامپیوتر گیمینگ جهت به کارگیری گجت ها و لوازم جانبی، همواره میتواند بازه توانایی های شما را وسیع تر نماید.

لازم به ذکر است که صندلی های گیمینگ کامپیوتری dxracer بجز بحث گیمینگ در مدل های صندلی های اداری و صندلی مدیریتی طبی و ارگونومیک نیز عرضه می گردد که قیمت صندلی اداری ارگونومیک و مدیریتی نیز با توجه به امکانات صندلی بسیار مناسب است.

منبع متن: pardisgame