لپ تاپ یا دسکتاپ مسئله این است. همیشه سوال اصلی مطرح بین صاحبان پلتفرم های مختلف این بوده است که کدام یک را انتخاب کنبم. این بحث در اوایل بیشتر مابین طرفداران کنسول های خانگی، دستی، موبایل ها و هر دو چیز دیگری مطرح بود ولی به لطف تلاش های پیوسته شرکت های جریان اصلی […]

دسکتاپ یا لپ تاپ مسئله این است… | ده دلیل برتری PC Gaming نسبت به Laptop Gaming

لپ تاپ یا دسکتاپ مسئله این است. همیشه سوال اصلی مطرح بین صاحبان پلتفرم های مختلف این بوده است که کدام یک را انتخاب کنبم. این بحث در اوایل بیشتر مابین طرفداران کنسول های خانگی، دستی، موبایل ها و هر دو چیز دیگری مطرح بود ولی به لطف تلاش های پیوسته شرکت های جریان اصلی سازنده پردازنده و رسیدن به دروازه های قدرت پردازشی یک رایانه کامل در ابعاد کوچک تر و با مصرف انرژی کمتر، سبب شده که حالا طرفداران رایانه های شخصی لپ تاپی کم کم پدیدار شده و حالا بحث مقایسه دو دسته جدید مطرح شود. دسته اول رایانه های شخصی رومیزی قوی هیکل و معمولا بزرگ و دسته دوم لپ تاپ های رنگارنگ و ظریف. لپ تاپ یا دسکتاپ مسئله این است.

حالا برای مقایسه این دو رقیب دیرینه و بررسی برنده سال باید تک تک فاکتور های سازنده هر دسته، به صورتی مجزا بررسی شوند و برای این کار باید در ابتدا نوع کاربری ما از یک دستگاه رایانه ای مشخص شود. در کل می توان کاربران رایانه های شخصی را به دو دسته کاربران حرفه ای که برای فعالیت های گرافیکی یا بازی و در سمت دیگر کاربران خانگی برای اینترنت گردی، سر زدن به شبکه های اجتماعی، فعالیت های نوشتاری یا آموزشی و تماشای فیلم تقسیم می شوند. دسته اول به قدرت پردازشی و دسته دوم به قدرت باتری نیاز دارند. البته باز هم باید گفت که تا حدودی لپ تاپ ها در حال در نوردیدن تمام مرز ها در هر دو قسمت هستند.

GPU

در اولین قسمت، قدرت پردازشی گرافیکی مورد بحث خواهد بود. از نسل پیش و با عرضه کارت های سری ۹۰۰ انویدیا، این شرکت قول رسیدن قدرت پردازشی خام گرافیکی، به مرز های برادران بزرگتر رایانه شخصی خود را دادند. این در حالی بود که در سال های قبل به طور مثال کارتی همچون ۴۸۰m که مختص رایانه های قابل حمل طراحی و ساخته شده بود تنها چیزی در حدود چهل درصد از قدرت نهایی یک GTX480 واقعی را به شما ارائه می داد. این روند به شدت برای انویدیا که سود کمتری از پیشرفت لپ تاپ ها می برد، نا راحت کننده بود و بالاخره با رسیدن نسل نهم، قدرت پردازشی خام یک کارت بالا رده در این سری چیزی تنها در حدود بیست درصد کمتر از یک نمونه بزرگ اصلی بود. البته در نسل دهم از پردازنده های گرافیکی بالاخره انویدیا موفق شد که پردازنده های خود را به گونه ای طراحی کند که بتوان یک گرافیک رایانه شخصی را به طور کامل در دل یک لپ تاپ کوچک و جمع و جور جا داد که البته باز هم در برخی نسخه ها هنوز شاهد افت جزیی کیفیت هستیم.

GTX 1070 کاتانا یکی از نازک ترین کارت ها از سری ۱۰۷۰ به حساب می آید و در عین قدرتمند بودن تنها یک اسلات از فضای پشت کیس را اشغال می کند

البته این افت توان مربوط به دو عامل توان مصرفی و خنک کنندگی سیستم می باشد. در حالت عادی توان مصرفی ۱۵۰ تا ۳۰۰ و حتی ۴۰۰ وات چیزی نیست که یک باتری ساده لپ تاپی بتواند همواره و برای زمانی طولانی آن را تامین کند و از این جهت مشکلی که رخ می دهد این است که اولا لپ تاپ در حالت باتری توان استفاده از قدرت پردازنده گرافیکی مجزا را ندارد و یا در بهترین حالت تنها از بخشی از درصد کمی از قدرت واقعی  آن استفاده می کند و معضل دیگر آن است که با وجود قطر کم و عدم توانایی جا دادن سیستم های خنک کننده قدرتمند، به دلیل عدم توانایی مجموعه در خارج کردن کل حرارت شما نتوانید باز هم از حداکثر قدرت پردازشی استفاده کنید که در این راه هم به  نظر می رسد که شرکت های دست پایینی سازنده لپ تاپ ها به شدت دست به کار شده اند و این روز ها شاهد مدل های انقلابی از محصولاتی هستیم که حتی بعضا از دو پردازنده ۱۰۸۰ti در دل خود استفاده می کنند که البته باز هم از رقبای رومیزی خود  هم کند تر و هم گرم تر هستند.

CPU

البته هر چه قدر هم اوضاع پردازنده های گرافیکی جالب به نظر برسد، با نگاهی کوتاه به وضعیت پردازنده های مرکزی، حالمان خراب خواهد شد. در حالی که پردازنده های روز دنیا واقعا در حال تکه تکه کردن نرم اقفزار های بنچمارکینگ هستند، پردازنده های نهایتا چهار هسته ای لپ تاپ ها به زور می توانند به قدرتی در حد نیمی از یک پردازنده هم رده خانگی معمول را به کاربران ارائه دهند.

هیچی دیگه سی پی یو!

البته تعدادی شرکت غیر آشنا و صرفا جهت مطرح شدن موفق شده اند که همان پردازنده های اصلی و بالارده اینتل را در دل محصولات به ظاهر قابل حمل خود جای دهند که باز هم مشکل همیشگی غیر قابل حمل شدن آن ها خود را نمایان می سازد. این محصولات حالا نه توان زیادی در حالت باتری دارند و همواره از مشکل در دفع گرما رنج خواهند برد. این محصولات حالا حتی به بیشتر از یک اداپتور برای سیرابب شدن عطش همیشگی شان برای قدرت نیاز دارند و معظل سنگین شدن آن ها نیز برق از سر طراحان خواهد برد.

در این جا به نظر می رسد که بدون شک و با اختلاف زیاد رایانه های رومیزی معمول، برنده باشند و تا زمانی که اینتل و AMD نتوانند راه حل مناسب و کم هزینه ای برای این مسایل و حداقل بهینه کردن مصرف انرژی پردازنده های خود پیدا کنند، برنده همان رایانه های رومیز نشین بماند!

صدا

البته تا سال ها پیش بدون شک قدرت خروجی صدای یک لپ تاپ نه تنها کم بلکه ضعیف هم بود. این مشکل نیز از همان دلایل نشات می گیرد که سایر دلایل سرچشمه می گرفت و همان اندازه کوچک بود. البته در این سال های همه چیز تغییر کرد و حالا در این رده لپ تاپ ها می توانند به رقیب، خود را نزدیک تر ببینند ولی این رقابت نزدیک به دلیل پیشرفت های روز افزون لپ تاپ ها رخ نداده و دلیل واقعی آن است که حالا کمتر کسی از صدای خروجی اسپیکر ها برای بازی کردن استفاده می کند و کار به جایی رسیده است که بسیاری از صاحبان رایانه های شخصی رومیزی حتی به خود زحمت خریداری یک سیستم صوتی کامل را نمی دهند و به خرید یک اسپیکر با کیفیت بسنده می کنند. اوضاع لپ تاپ ها نیز به همین صورت است ولی با این تفاوت که در حالت اولیه شما به یک اسپیکر نسبتا با کیفیت دسترسی دارید ولی باز هم از آن طرف باز هم کمتر کسی حاظر می شود برای بازی خود از اسپیکر های غیر دقیق برای شناسایی جای دشمنان، خصوصا در بازی های چند نفره استفاده کند. با این حساب برنده واقعی در ایمن بخش وجود ندارد چون در هر صورت بسته به سطح بودجه خودتان باید یک هدست مناسب تهیه کنید.

قابل استفاده بر روی هر سیستمی، از دسکتاپ و لپ تاپ گرفته تا کنسول و موبایل، انعطاف پذیری یعنی این

فضای ذخیره سازی

البته با وجود مدل های مختلف از انواع و اقسام هارد های قابل حمل و نمونه های جدید تر SSD شاید به نظر برسد که دیگر نیازی به بررسی این بخش نباشد ولی باید باز هم اذعان داشت به دو دلیل امکان اضافه کردن تعداد بیشتر در حجم های بیشتر و هم امکان انتخاب مدل های مورد علاقه، باز هم برنده نهایی همان رایانه رومیزی باشد. همچنین این بار سرویس های ابری و فضای آنلاین هم به بازی بازان در پی یک سیستم قدرت مند چندان کمکی نخواهند کرد چون فضای بازی های به روز انقدر زیاد شده است که حتی بهترین اینترنت ها نیز کفاف این سرویس ها را نخواهند داد و باز هم باید به همان سبک سنتی نگه داری بازی در هارد تا سال های سال عادت کرد.

100 ترابایت فضای ذخیره سازی خانگی به صورت سرور، البته این فضا از طریق هر دستگاهی در شبکه خانگی قابل دسترس است و کلا هیچ ربطی به برتری لپ تاپ یا دسکتاپ نداشت و صرفا فقط جالب بود!

البته بعضی سیستم ها خصوصا نمونه های قدیمی تر توانایی تعویض درایو نوری با یک هارد دیسک ۲٫۵ اینچی دیگر را دارد که حالا می توان هم یک هارد دیسک دیگر افزود و اگر کمی حاظر به خرج باشید می توانید برای تاثیر بهتر حتی یک SSD به سیستم خود اضافه کنید.

رم

البته این جا دیگر تماما و مطلقا برتری بدون شک با رایانه رومیزی خواهد بود که هم توانایی اننتخاب مادربرد های حرفه ای با توانایی جا دادن حتی تا ۸ اسلات رم وجود دارد و هم این که رسما به تعداد نا متناهی گیگابایت می توانید به فضای ذخیره سازی سیستم خود اضافه کنید. در سمت دیگر پیدا کردن رم برای بعضی سیستم های لپ تاپ سخت تر به نظر می رسد و از سمت دیگر قیمت رم های لپ تاپ هم عموما گران تر هم هستند.

بدون نیاز به توضیح!

جدای از این فرکانس های رم های کامپیوتر های هم در محدوده های جذاب تر و جالب تری قرار دارد و از همه مهم تر برای ارتقای رم لپ تاپ باید درب پشتی لپ تاپ باز شود که بسته به مدل و سازنده ممکن است حتی تغییر رم نیز سبب خروج دستگاه شما از شرایط گارانتی شود. بنابراین دقت در انتخاب لپ تاپ و بررسی اینکه تعویض رم در شرایط گارانتی شما خدشه ای ایجاد نکند نیز بسیار مهم به نظر می رسد.

صفحه کلید، موس و مانیتور

در این زمینه نیز با وجود شرکت هایی همچون MSI که برای اولین بار یک صفحه کلید مکانیکی را به یک مدل از لپ تاپ های خود اضافه کرد. این حرکت سبب شد که دیگر سازندگان نیز به فکر این کار افتاده و کم کم به تعداد لپ تاپ های دارای چنین صفحه کلید هایی افزوده شود. البته باز هم اگر هر بلایی بر سر صفحه کلیدتان رخ دهد قطعا هزینه و دردسر زیادی برای تعمیر یا تعویض آن خواهید داشت. جدای از این به دلیل این که کل سیستم پردازشی بازی در زیر صفحه کلید قرار داده شده است، با وجود تمام تمهیدات سازندگان برای دفع حرارت باز هم گرم شدن دستانتان چندان جالب و جذاب نیست.

نا قابل ۹۰۰۰ دلار البته در تعداد محدود

البته تفاوت اصلی در بخش مانیتور نمایان می شود و این هم یک پیروزی دیگر برای رایانه رومیزی به حساب می آید. جدای از آن قدرت انتخاب همیشگی، مشکل اصلی لپ تاپ ها، محدود شدن به همان صفحه برای همیشه است. البته این محدودیت نه فقط در تکنولوژی صفحه بلکه بیشتر در سایز آن است چون بازی بر روی صفحه ۱۵٫۶ اینچی یا ۱۸ به هیچ وجه با یک صفحه نمایش ۲۰ یا ۲۴  قابل قیاس نیست. همچنین شما توانایی انتخاب صفحه منحنی یا فوق عریض را نیز دارید. البته سازندگان لپ تاپ باز هم چندان بی کار نبودند و ایسر اقدام به عرضه یک مدل ویژه با صفحه فوق عریض و منحنی کرد که جدای از این ویژگی اصلی، این مدل دارای دو پردازنده معادل رایانه رومیزی ۱۰۸۰ نیز بود که البته حالا برچسب قیمت ۹۰۰۰ دلاری و عرضه کمتر از ۱۰۰۰ عدد از این مدل نیز سبب نا ممکن شدن این انتخاب برای عموم شد. یک پیروزی دیگر برای رایانه شخصی.

در خصوص موس نیز از آن جایی که اکثر تولید کنندگان لپ تاپ های اقتصادی، به عرضه یک موس معمولی بسنده می کنند، بنابراین این جا هم بسته به این که خودتان چه قدر پول برای به آتش کشیدن داشته باشید، می توانید یک موس با هر قیمتی تهیه کنید.

سیستم خنک کننده

باز هم بدن بررسی می توان یک پیروزی دیگر برای رایانه رومیزی بدون بررسی در نظر گرفت. جدای از آن که در حال حاظر هم لپ تاپ هایی به همراه حتی سیستم کامل خنک کننده مایع وجود دارد، ولی نوع طراحی که به شکل یک واحد دیگر به سیستم افزوده می شود و باز هم قیمت بسیار بالای مجموعه و محدود بودن گزینه ها به تنها چند سیستم، سبب می شود نتوان از این قابلیت ب درستی استفاده کرد.

البته به دلیل ماژولار بودن رایانه رومیزی شما در صورت نیاز می توانید حتی تعداد فن ها و یا نوع سیستم خنک کننده را نیز مورد بازنگری قرار دهید. اگز از سیستم های خنک کننده مایع نیز ترس دارید، باید خوشحال باشید که اولا برای قطعات مهمی مانند پردازنده اصلی، مجموعه کامل خنک کننده مایع عرضه می شود و در ثانی شرکت های اسمبل رایانه رومیزی نیز حتی مدل های کامل کاستوم شده به همراه سیستم خنک کننده مایع را نیز عرضه می کنند.

Mineral Oil یکی از روش های بسیار عجیب، پر هزینه و پر زحمت برای ساخت سیستم کننده

جدای از این مزایای معمول و بهبود دمای مجموعه، سیستم های حنک کننده خاص یکی از دلایل زیبایی سیستم های رومیزی به حساب می آید. شما توانایی استفاده از فن های RGB یا سیستم های خنک کننده مایع به همراه لوله های شیشه ای (Hard Tube) یا شلنگی را نیز دارید که در کنار نور پردازی خاص و استفاده از مایعات خاص، رایانه شما جلوه خاصی خواهد گرفت. البته در این زمینه یکی دیگر از راه های جالب و البته کمی احمقانه روش غرق کردن کل سیستم در روغن است که به طرز جالبی باعث بهبود بسیار در خنک کردن قطعات می شود ولی از سمت دیگر سبب غیر قابل دسترس شدن سیستم شما تقریبا برای همیشه خواهد شد. البته هر چه باشد باز هم بحث انتخاب در میان است و باز هم دسکتاپ بر تر.

قیمت

البته نمی توان دو گزینه را مقایسه کرد و از قیمت به عنوان یک فاکتور مهم نام نبرد. این جا با وجود آن که شاهد وجود سیستم های رومیزی حتی تا چند ده هزار دلاری نیز هستیم، باز هم بهترین نسبت کارایی به قیمت مختص رایانه های رومیزی می باشد. حتی اگر شما دارای بودجه محدود نیز باشید، به دلیل ماهیت ماژولار بودن رایانه رومیزی، این امکان وجود دارد که بعد از مدتی نسبت به خرید باقی قطعات، به طور مثال افزودن تعداد بیشتری رم یا گرافیک اقدام کنید.

آتیشش بزن، همشو! کل پولتو پای سیستمت خرج کن. زندگی کوتاه است!

حتی جدای از آن شرکت های سازنده لپ تاپ برای فعالیت های بخصوصی مانند اسمبل کردن سیستم یا تعبیه سیستم های خاص از شما مبالغ مجزایی نیز دریافت می کنند. علاوه بر این، هزیسنه تعمیرات لپ تاپ در مقایسه با یک سیستم رایانه شخصی بالاتر خواهد و به همین میزان سختی کار تعمیرات نیز بیشتر است. سامانه های افزودنی جدید مانند گرافیک خارجی یا سیستم های خنک کننده بهتر یا هر ارتقای کوچکی، هزینه بسیار بالایی برای شما در بر خوهد داشت.

نتیجه نهایی

البته با وجود آن که به قصد سعی شد در تمام زمینه ها دسکتاپ را برتر اعلام کنیم، باز هم نمی توان از مزایای یک لپ تاپ چشم پوشی کرد. جدای از آن همان طور که در اول نوشتار اشاره شد، کاربران رایانه به دو دسته افراد نیازمند به قدرت پردازشی و افراد نیازمند به راحتی، سبکی و زیبایی تقسیم می شوند. بدون شک با وجود انواع و اقسام لپ تاپ های مختلف، اعم از لپ تاپ های ساده فاق پردازنده گرافیکی مجزا تا الترا بوک های زیبا و سبک بدون شک هیچ دسکتاپی توان نزدیک شدن به این حیطه  را ندارد. جدای از آن در خصوص قابل حمل بودن و چند کاربری، باز هم لپ تاپ ها هیچ رقیبی ندارند. شما می توانید یک دانشجو باشید، از صبح تا پایان روز یک دانشجوی فعال باشید و به انجام پروژه های دانشجویی فعال باشید و شب ها یک گیمر حرفه ای. به طور قطع نمی توانید دسکتاپ خود را زیر بقل گرفته و به دانشگاه بروید و انجام کار هایی مانند تهیه نوشتار به وسیله لپ تاپ ها هنوز هم لذت بخش تر هستند. حتی اگر لپ تاپ شما فاقد پردازنده گرافیکی قدرتمندی نیز باشد، با وجود تکنولوژی های جدید حتی مک بوک ها و تعدادی از لپ تاپ های شرکت هایی مانند Razer توانایی استفاده از پردازنده گرافیکی مجزا را دارند که از طریق پورت تاندربولت، می تاونید یک کارت کامل را به سیستم خود اضافه کنید  این یعنی شما می توانید در حین مسافرت هم لحظه ای از دنیای بازی دور نشوید ولی باز هم این مسئله کمی شمشیر دو لبه به نظر می رسد چون اولا در حال حاظر هنوز این تکنولوژی در حال بررسی است و تا همه گیر شدن فاصل دارد و هم اینکه کارت گرافیک مناسب و کیس تبدیل کارت، هر دو گران هستند!

در هر صورت با وجود تمام برتری های این گزینه، باز هم تصمیم با شما خواهد بود، آیا قدرت پردازشی نهایی و ماژولار بودن بر تصمیم شما موثر است یا قابل حمل بودن و چند کاربری.

منبع متن: gamefa