نقد و بررسی بازی Kalamatic

نقد و بررسی بازی Kalamatic

"به قلم کسری کریمی اصل"

می‎گویند که افراد عادی به طور معمول در طول زندگانی خود از یک دایره واژگانی محدود با تقریب حدوداً 7000 الی 8000 کلمه‎ای بهره می‎برند، این رقم برای نویسندگان زبردست تا 15000 کلمه هم می‎رسد ولی در ابعاد شگفت‎انگیزی برای افراد نخبه و غول‎های ادبی مثل امثال "ویلیام فاکنر" این تعداد حتی چیزی بیش از 25000 واژه است.

خیلی منطقی می‎شود که از حقیقت بالا این نتیجه را حاصل کرد که اندازه دایره لغات هر انسان ربط مستقیمی به میزان و هوش و محیط زیستی او دارد و چقدر به چالش کشیدن این قضیه و اوضاع می‎تواند ایده خوبی برای یک بازی هوش محور باشد.

استدیو ایرانی و مستقل "اردیبهشت" که همین چند ماه پیش جایزه بهترین بازی چند نفره را به خاطر ساخت بازی 4Wheelers از IMGA یا "جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایل در منطقه خاورمیانه" دریافت کرده در آخرین ساخته خود دقیقا دست روی چنین موضوعی یعنی بازی با دانش "دایره‎لغات" گذاشته و "کلماتیک" هم خروجی این ماجراست.

"کلماتیک" یک بازی بازی اندرویدی است، روند بازی خیلی ساده بدین صورت است که تعدادی مرحله در پیش روی خود داریم که در هر کدام با استفاده از یک دایره از حروف محدود باید یک سری لغات را حدس بزنیم و کامل کنیم، گویا قرار بر این است که با پیش‎روی بیشتر در مراحل و آزادسازی سطوح بالا ما با روایت مادربزرگی که سفرش برای نوه‎های خودش مواجه شویم، ولی متاسفانه همچین موضوعی آنقدر کم‎رنگ است که در بازی به طور مناسب جا نیفتاده و حتی نگارنده هم در طول 50 مرحله‎ای که در بازی پیشروی نموده هیچگاه متوجه چنین کارکردی از داستان در طی اثر نشده، اما نکته قضیه در اینجاست که در همچین قشر از بازی‎هایی داستان‎گویی شاید بی‎اهمیت‎ترین بخش ماجرا باشد و نکته پر اهمیت اصلی در معماها و کیفیت مراحل نهفته باشد که خوشبختانه کلماتیک در این بخش بی‎نهایت موفق و سرگرم کننده از آب درآمده.

نقد و بررسی بازی Kalamatic

روند بازی در نهایت سادگی بسیار جذاب و چالش برانگیز است، انقدر که گاهی اوقات خودتان از تعداد ترکیب‎هایی که می‎شود با تعدادی حرف انجام داد شگفت زده می‎شوید و گاهی هم مدت زمانی بسیار طولانی مشغول کلنجار رفتن با حافظه و هوش خود بابت پیدا کردن لغتی که به ظاهر باید خیلی بدیهی و روزمره باشد می‎شوید.

خوشبختانه درجه سختی بازی کاملا متناسب و چالش برانگیز است و برای فرار از چاله گیر افتادن مخاطب برای مدت زیاد در هر مرحله هم رهکارهای خوبی ارائه شده.

نکته اول اینکه از به لطف انجین "یونیتی" که با ساختار ساده اثر ادغام شده، بازی به شدت روان و خوش‎ساخت است و همچین موسیقی و صداگذاری قابل تقدیر اثر و طنزهایی که سازندگان گه گداری در میانه مسیر رو می‎کنند از خسته کننده شدن بازی در طولانی مدت جلوگیری می‎کند برای همین معطل شدن هنگام تشخیص معمای یک کلمه هرگز آزار دهنده نمی‎شود.

از سوی دیگر با به دست آوردن (یا خرید) سکه‎های بازی، اثر به شما راهنمایی و کمک‎هایی ارائه می‎کند که این خود با توجه به سیستم کسب سکه و جایزه در بازی، که از ایده جالب "یکه به تعداد کلمات نامرتبط اما درستی که یافتید" است مانع از هرز رفتن تلاش‎های شما می‎شود.

تعداد مراحل بازی به طرز قابل قبولی بالا و مناسب است (260 مرحله) و خوشبختانه سازندگان تا به امروز به پشتیبانی از اثر و ساخت مراحل بیشتر ادامه داده‎اند، با این حال امید می‎رود همانگونه که زبان فارسی امروز سرشار از الفاظ نو، وارداتی، تلفیقی و حتی جدید است، دایره لغات و شناختی کلماتیک هم به همین اندازه گسترده‎تر شده تا به جذابیت اثر بی‎افزاید. همچین کنترل ساده، یک انگشتی و روان بازی و (تکرار می‎کنم چون بی‎نهایت مهم است) همراه با ساختار ساده اما بی‎نهایت جذاب کلماتیک را به یکی از جذاب‎ترین تجربه‎های اندرویدی فارسی‎زبانان بدل می‎کند.

نقد و بررسی بازی Kalamatic

نکات مثبت

ایده ساده و در عین حال جذاب

کنترل روان و مناسب

درجه سختی متناسب

کیفیت خوب دیداری و شنیداری

پشتیبانی خوب

نکات منفی

اعتیاد از منفی!

عدم جذابیت و پرداخت داستان

دایره لغات محدود

سخن نهایی

کلماتیک یکی از جذاب‎ترین و در عین حال اعتیادآورترین عناوین بومی کشور ما برای پلتفرم اندروید است که با توجه کیفیت مناسب و پشتیبانی خوب سازندگانش در استدیو اردیبهشت می‎توان آینده روشنی را برایش متصور شد.

منبع متن: pardisgame